Masarykovo nádraží odhaluje stále nová tajemství. Archeologové tu nečekaně objevili dvě nádrže z druhé světové války
Koleje odkryté v průběhu výzkumu. Vedly původně do sousedství podzemních nádrží.
Pravděpodobně jako pojistka pro případ bombardování vznikly na někdejším nádraží Praha-střed dvě podzemní nádrže, které měly sloužit pro zásobení parních lokomotiv. Když na ně archeologové narazili, byly ještě plné vody. Objev se podařil díky průzkumu, který se na Masarykově nádraží odehrával před výstavbou společnosti Penta.
Ještě před tím, než se archeologové pustili letos v dubnu do průzkumu v okolí Masarykova nádraží, očekávali, že najdou zbytky gotického i barokního opevnění. Nepřekvapil je ani nález středověkého novoměstského příkopu či ostatků švédských vojáků z dob třicetileté války. Zaskočil je až objev z dob relativně nedávných. Největším překvapením bylo, když archeologové narazili na dvě železobetonové nádrže na vodu, které tu vznikly v průběhu druhé světové války. Nikdo o nich přitom neměl tušení.
Nádrže byly při objevu ještě plné vody. Jejich účel? Zásobení parních lokomotiv. „Postaveny byly pod zemí ze strategických důvodů. Normálně bývají na povrchu, odkud se voda do lokomotiv dobře čerpá, protože je tam spád. Tady jsou ale dané pod zem, aby v případě bombardování nedošlo ke zničení zásobníků vody,“ vylíčil pro CzechCrunch vedoucí archeologických prací Martin Vyšohlíd ze společnosti Archaia Praha. Ta tady zkoumá před budoucí výstavbou v režii Penty.
V kolikátém roce se přesně nádrže instalovaly, není jasné. Ani to, zda někdy posloužily svému záměru. „Právě proto, že se jednalo o nečekaný objev, se pohybujeme spíše na poli spekulací a teorií. V žádném z nám dostupných plánů areálu nádraží se tyto nádrže nenachází,“ říká k tomu kurátor z Národního technického muzea Adam Horký.