Masivní nákup Adobe. Tvůrce Photoshopu za designérský startup Figma zaplatí 500 miliard

Nástroj Figma umožňuje současnou spolupráci více uživatelů na jednom projektu. Odpadá tak nutnost neustálého ukládání a přeposílání.

Michal MančařMichal Mančař

Sídlo společnosti Adobe v Silicon Valley

0Zobrazit komentáře

Jeho produkty jsou dlouho synonymem pro grafický design, nově k nim přibude nástroj, který strmě roste na popularitě. Americký softwarový gigant Adobe se dohodl na koupi startupu Figma, jenž vyvíjí stejnojmennou platformu pro kolaborativní designérskou práci. Za jedno z nejžhavějších jmen v oboru zaplatí v přepočtu téměř 500 miliard korun.

Transakce za 20 miliard dolarů patří k jedněm z nejvýraznějších ve světě technologií. Adobe za Figmu zaplatí částku srovnatelnou se sumou, za níž Facebook v roce 2014 pořídil WhatsApp, a jen o šest miliard dolarů méně než o dva roky později musel vynaložit Microsoft pro akvizici LinkedInu. Definitivní dokončení dealu má připadnout na rok 2023 po splnění regulatorních podmínek.

Co činí Adobe výjimečným, je naše schopnost vytvářet moderní technologie prostřednictvím jak vlastních inovací, tak i akvizic. Spojení Adobe a Figmy urychlí naši vizi kolaborativní kreativity,“ prohlásil CEO Adobe Shantanu Narayen. Právě slovo kolaborativní je v případě Figmy klíčové.

Díky Figmě odpadá nutnost práci vytvořit, uložit, poslat spolupracovníkovi a zdržovat se v nekonečném kolečku zbytečné logistiky napříč různými aplikacemi. Je dostupná přes web i v offline verzi a umožňuje propojení více uživatelů, kteří na daném projektu mohou pracovat současně. Využívá se například pro tvorbu návrhů webových stránek nebo uživatelských rozhraní aplikací.

Největší nákup v historii Adobe nicméně vyvolal nevoli u stávajících akcionářů, podle kterých neodpovídá valuaci Figmy. Ta byla totiž před rokem oceněna na 10 miliard dolarů. Také trh zareagoval negativně a akcie Adobe zažily největší denní pokles od roku 2010. Z hodnoty 371 dolarů před oznámením transakce spadly ke 300 dolarům (7 400 korun). Ještě tak prohloubily klesající trend, který cenné papíry Adobe drží už téměř rok.

„Díky expertíze Adobe především v oblastech 3D a vektorové grafiky, videa a fontů můžeme možnosti designu prostřednictvím webového rozhraní posunout ještě dál. A poskytnout našim klientům nové nástroje pro ještě snazší práci,“ okomentoval prodej šéf a spoluzakladatel startupu Dylan Field, jenž zůstane ve vedení firmy, která bude nadále fungovat jako samostatný subjekt.

Adobe očekává, že funkcionality Figmy obohatí o možnosti nástrojů ze svého portfolia. Samo přitom provozuje nástroj Adobe XD, jenž také sází na kolaborativní design. Tvůrce Photoshopu oznámil transakci spolu s uveřejněním výsledků za třetí čtvrtletí, tržby společnosti vyrostly o 13 procent na 4,43 miliardy dolarů, zhruba 110 miliard korun.

První verzi Figmy vydala stejnojmenná firma založená Dylanem Fieldem a Evanem Wallacem v roce 2016 po čtyřech letech vývoje, během nichž nabrala investice ve výši téměř 20 milionů dolarů. V následujících letech zájem investorů strmě rostl a s ním přicházely další desítky milionů, během loňského investičního kola dosáhla Figma zmiňované valuace 10 miliard dolarů.

Letos startup očekává překonání opakujících se ročních tržeb ve výši 400 milionů dolarů, téměř 10 miliard korun. Nárůstu zájmu o jeho kolaborativní nástroj přispěly pandemické roky, v současnosti má několik milionů uživatelů po celém světě. Mezi nimi nechybí ani Google, Netflix nebo Twitter.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym