Medový byznys ohrožuje včely. Kalifornský startup proto sladkou pochutinu vyvíjí v laboratořích, aby včelstva chránil

Filip HouskaFilip Houska

vcela-1

Foto: Dmitry Grigoriev/Unsplash

Včely jsou pro život na Zemi nesmírně důležité

0Zobrazit komentáře

Už jsme mohli vidět řadu pokusů o přesunutí gastronomie do laboratoří. Nejde však ani tak o maso, jež díky rostlinným náhražkám zažívá svou dosud největší revoluci. Alternativně vznikají mořské plody, palmový olej nebo třeba mléko, a to vždy s důrazem na autentickou chuť. Brzy by udržitelně mohl být produkován také med, o což se vedle dalších snaží i kalifornský startup MeliBio s cílem chránit včely, které jsou ve velkém ohrožení.

Říká se, že bez včel by člověk nepřežil. Právě ony přispívají k rozvoji životního prostředí, zachovávají biodiverzitu a starají se o opylování plodin, které živí až 90 % světové populace. Jejich vliv v přírodním ekosystému je tak nezastupitelný, ovšem v důsledku nadměrného využívání pesticidů v zemědělství, klimatických změn a růstu urbanizace ztrácí své přirozené prostředí a pomalu vymírají.

Tento negativní trend vnímá i srbský podnikatel Darko Mandich, který se po přestěhování do Kalifornie spojil s molekulárním biologem Aaronem Schallerem, založili MeliBio a začali přemýšlet nad tím, jak včelstva chránit. A byť reflektovali výše uvedené problémy, přišli i na to, že budoucnost včel ohrožuje nadměrná produkce medu, která v USA dosahuje hodnoty stovek milionů dolarů.

javier-kober-7m-bisgvurs-unsplash

Foto: Javier Kober/Unsplash

V roce 2018 se celosvětově vyrobilo okolo 1,9 milionu tun medu

Protože je produkce medu komerční záležitostí (s výjimkou nadšenců, kteří mají včelíny na svých zahradách jako zálibu), včely medonosné se staly masivně hospodářsky využívané, což z nich udělalo hrozbu pro ostatní, divoká včelstva. „Existuje na dvacet tisíc druhů divokých včel. A právě tyto druhy jsou ohroženy aktuální medovou produkcí, která kompletně závisí na komerčním včelařství,“ říká Mandich pro Fast Company.

Zjednodušeně řečeno jde o to, že čím více medu musí včely medonosné vyrobit, tím více jsou ohrožovány ostatní divoké druhy, které s nimi musí bojovat o zdroje živin. Tlak tedy úměrně roste a pokud se k tomu připočtou hrozby v podobě pesticidů na plodinách nebo odumírajících rostlin kvůli klimatickým změnám, vyhynutí je velmi kritickým problémem a každoročně se počty včelstev snižují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

MeliBio se proto zavřelo do svých laboratoří v kalifornském Berkeley a pomocí syntetické biologie zkoušelo reprodukovat sloučeniny, jež se v medu nachází, včetně experimentování s různými variacemi z květin, které včely opylují. To tvůrcům dopomáhalo k tomu, aby nalezli tu správnou, autentickou chuť. „Chceme domestikované včely odstranit z dodavatelských řetězců, aby neohrožovaly ty divoké,“ dodává Mandich.

I když zatím MeliBio nemá finální produkt, jelikož je vývoj laboratorního medu stále v raných fázích, nedávno se tvůrcům podařilo vyrobit prototyp, který má být chutí, texturou a lepkavostí velmi podobný tomu „pravému“. Ověřili si to i na náhodných ochutnávačích, kteří nepoznali rozdíl, díky čemuž se jim podařilo navázat budoucí spolupráce se čtrnácti firmami, jež by hotový produkt odebíraly a nabízely jako ingredienci.

[Photo: MeliBio]

Foto: MeliBio

Prototyp medu, pro který nebylo třeba včel

Startup chce, aby svůj první med dostal na trh začátkem příštího roku a rovnou s ním plánuje cílit nejen na potravinářské společnosti, ale také na výrobce drogistických produktů, kteří by jej mohli přimíchávat do šampónů nebo mýdel. Soustředí se také na investice, které potřebuje pro rozvoj svého výzkumného a vývojového týmu, aby zajistil nižší nákladnost výroby.

MeliBio ovšem není jediným projektem s takovým zaměřením. Vloni se o úspěch postarali i studenti z Izraele, kteří se svým laboratorním medem obdrželi mezinárodní ocenění a prakticky tak ukázali, kam se výroba této sladké a lepkavé pochoutky může posouvat.

Po konzumaci vraťte. Burger King chce zavést vratné krabičky a kelímky, aby omezil jednorázový odpad

Filip HouskaFilip Houska

burger-king-1

Foto: Burger King

Možná podoba znovupoužitelných krabiček a kelímků od Burger King

0Zobrazit komentáře

Snižování produkce jednorázových obalů je důležitou misí, na níž se podílí firmy z nejrůznějších oborů. Nejvíce se ale dotýká stravovacích podniků, které v mnoha případech vyzývají zákazníky, aby si na své kafe s sebou nosili vlastní termosky a pro jídlo využívali znovupoužitelné boxy. K něčemu podobnému nyní přistoupí také fastfoodový řetězec Burger King, který chce změnit přístup lidí ke konzumaci pokrmů z jednorázových krabiček.

I tvůrci legendárního sendviče Whopper totiž vnímají, jak moc obalový odpad z rychlého občerstvení ovlivňuje životní prostředí. Všechny papírové krabičky nebo plastové uzávěry na kelímky a brčka přispívají masovému znečišťování a byť se zvyšuje podíl jejich recyklování (minimálně od největších fastfoodových řetězců na trhu), stále nejde o ideální situaci s ohledem na ochranu planety.

Stejně jako McDonald’s ohlásil, že do roku 2025 chystá mít všechny obaly recyklovatelné, nebo alespoň z recyklovaných a certifikovaných materiálů, i Burger King má smýšlení nastavené velmi podobně a do téhož roku chce udělat to stejné. Vedle toho ale plánuje zavést i znovupoužitelné boxy, na nichž nyní spolupracuje s iniciativou Loop.

burger-king-1

Foto: Burger King

Vizualizace nové pobočky řetězce Burger King

O projektu Loop jsme vás informovali vloni, když o něj projevily zájem nadnárodní značky jako Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Danone nebo Mondelēz International. V podstatě se jedná o službu, přes kterou by se zákazníkům doručovaly dané produkty v ekologičtějších, znovupoužitelných obalech. Navíc by se daly používat až stokrát v řadě, než by došlo k jejich znehodnocení.

Na podobné bázi bude fungovat i ve spojení s Burger Kingem, avšak s tím rozdílem, že budou krabičky a další obaly dostupné na jeho provozovnách. Zákazníci si tak budou moci vybrat, zda na tác chtějí dostat své oblíbené pokrmy v nových schránkách, za které zaplatí vratnou zálohu. Po konzumaci jídla je odnesou do speciálního „koše“, ze kterého je tým z Loopu vyzvedne, očistí, dezinfikuje a následně vrátí zpět do provozoven.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Produkt je natolik odolný, aby systémem prošel několikrát, čímž výrazně snížíme negativní dopady na životní prostředí a minimalizujeme množství jednorázových obalů, které musíme produkovat,“ dodává pro magazín Fast Company Matt Banton, šéf inovací v Burger Kingu.

Vzhledem k tomu, že se teprve chystá testovací provoz, který od příštího roku proběhne na vybraných pobočkách v New Yorku, Portlandu a Tokiu, není zaručeno, jestli se tento koncept uchytí. Stále se ladí finální materiály, z nichž budou nové krabičky a kelímky vyrobeny, přičemž cílem je, aby se daly používat minimálně stokrát.

rebel-whopper

Foto: Burger King

Burger King nabízí i nemasový Whopper, který se na ochraně planetě také může podílet

lego-nike-dunk

Přečtěte si takéNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Takhle vypadajíNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Dvě slavné značky rovnou ukázaly, jak vypadají

Pochopitelně je také nutné ověřit, jak budou tuto změnu vítat zákazníci, respektive jestli přistoupí k tomu, že vracet věci, které dříve standardně vyhazovali do odpadkového koše, je pro ně přirozenou součástí celého stravovacího procesu. Jak ale Burger King dodává, občas je nutné riskovat, aby byla zajištěna důležitá změna vstříc lepšímu životu na naší planetě.

Burger King ovšem zdaleka není jediným fastfoodovým řetězcem, který se ekologičtějšími přístupy zabývá. Například KFC testuje nové materiály na bázi biopolymerů, papíru a dřeva a McDonald’s (jenž také zahájil spolupráci s Loop) dělá postupné kroky k tomu, aby ze svých skladů jednou provždy eliminoval plasty. Typickým příkladem je nahrazení plastových brček za papírové.