Menší hráč ve stínu Temu a Sheinu. Základní otázky, které byste měli vědět o tureckém Trendyolu

Během posledních devíti měsíců se Česko stalo druhým největším trhem prodejce ve střední a východní Evropě. V regionu registruje milion zákazníků.

Peter BrejčákPeter Brejčák

trendyol

Foto: CzechCrunch

Turecký e-shop Trendyol

0Zobrazit komentáře

V posledním více než roce vody českého online nakupování rozvířilo několik nových a velkých zahraničních tržišť. Pozornost e-commerce scény i nakupujících se upírá zejména na polské Allegro, které vlastní a pomalu zabíjí e-shopy CZC i Mall, kontroverzní čínské Temu nebo jeho konkurenční Shein. Letos do Česka naplno vstoupil také původem turecký Trendyol, který je podobně jako zmiňovaní hráči dost viditelný na předních pozicích ve vyhledávačích či v reklamách na sociálních sítích. Připravili jsme přehled, o koho vlastně jde, jak funguje i jaké má cíle.

Co je Trendyol a jak funguje?

Jde o e-commerce platformu fungující na principu online tržišť podobně jako Amazon či zmiňované Allegro, kdy obchodníkům třetích stran nabízí možnost prodávat své zboží zákazníkům.

Co Trendyol nabízí?

Na začátku své existence Trendyol spoléhal hlavně na prodej levné módy, dnes má kromě platformy pro prodej zboží obchodníků třetích stran také vlastní značku oblečení, logistickou infrastrukturu či internetový secondhand. V Turecku navíc provozuje donáškovou službu jídel z restaurací.

Jaké jsou jeho aktivity v Česku?

Trendyol sem vstupoval začátkem roku a podle vyjádření pro CzechCrunch se během devíti měsíců fungování Česko stalo druhým největším trhem firmy ve střední a východní Evropě. „Hraje klíčovou roli při rozšiřování naší regionální zákaznické základny, která v celé střední a východní Evropě čítá přibližně jeden milion lidí. Od našeho uvedení na trh jsme na místní úrovni prodali více než jeden milion kusů zboží,“ komentuje Cristian Mosoia z komunikačního oddělení firmy.

Jak je velký?

Dle informací na svém webu na Trendyolu nakupuje 40 milionů zákazníků, kterým přes 300 tisíc obchodníků nabízí více než 80 milionů produktů. Zboží doručuje do více než stovky zemí. Prezentuje se jako jedna z největších e-commerce platforem světa a prý má hodnotu přesahující deset miliard dolarů.

To všechno nabízí i v Česku?

Ne, dle vyjádření zde mají zákazníci k dispozici asi tři miliony produktů, kromě vlastní privátní značky jde mimo jiné o čtyři tisíce obchodníků z Turecka.

Čeho chce firma v Česku dosáhnout?

Kromě rozšiřování zákaznické báze má jít také o spolupráci s lokálními výrobci a prodejci, zejména malými a středními firmami. „Očekáváme, že do konce tohoto roku na Trendyolu přivítáme první české prodejce,“ říká Mosoia.

O jak velkého hráče jde?

V českém prostředí zatím není moc výrazný. Zatímco podle analýzy zkušené manažerky a expertky na e-commerce Jitky Dvořákové hráči jako Temu a Shein letos jen u nás utrží 10,9 miliardy, respektive 8,2 miliardy korun, u Trendyolu se dle zdrojů CzechCrunche neočekává pokoření miliardové hranice. Tu přitom překročí i tržiště Allegro, AliExpress, Amazon a Kaufland.

temu

Přečtěte si takéJitka Dvořáková s českými e-shopy jde proti čínskému TemuJitka Dvořáková s českými e-shopy jde proti čínskému Temu. Jeho agresivita je za hranou, říká

Co má s Trendyolem společného místní Factcool?

Podobně jako Trendyol i původem slovenský e-shop Factcool nabízí platformu pro prodej zboží dalším obchodníkům. Turecká firma svou privátní značku distribuuje i prostřednictvím jiných hráčů a od roku 2018 právě takovým způsobem spolupracuje s Factcool, jenž má výraznou pozici také v Česku. V této spolupráci Trendyol pokračuje i po svém vstupu na zdejší trh.

Kdo Trendyol založil a kdo je investorem?

Firmu v roce 2010 rozběhla podnikatelka Demet Mutlu. Čínský e-commerce gigant Alibaba se v roce 2018 stal největším vlastníkem společnosti, aktuálně v ní drží podíl ve výši 75 procent. V roce 2021 od investorů včetně známých jmen jako General Atlantic a SoftBank Vision Fund získala 1,5 miliardy dolarů (aktuálně asi 35 miliard korun) a její valuace dosáhla 16,5 miliardy dolarů (385 miliard korun).