Poslední dva roky Michala Mičky se nesly ve znamení módy. Dvaatřicetiletý podnikatel a investor se rozhodl, že se vedle technologických startupů netradičně zaměří také na úplně jiný svět a začal ve velkém investovat do módních značek. A nyní pro svůj rostoucí oděvní byznys vybudoval nové sídlo.
Až dosud sídlil Michal Mička se svými firmami v historické budově v ulici Na Maninách v pražských ulicích, kde působil Pietro Filipi, ale nyní se přestěhoval do nových prostor v Karlíně. Do moderního sídla v kancelářské budově Nile House se stěhují C2H, Pietro Filipi, Kara i Etam a zaberou téměř 3 tisíce metrů čtverečních.
Foto: Aleš Vegricht
Nové sídlo C2H Michala Mičky v karlínském Nile House
Mička si pro návrh interiéru vybral Simonu Fritz ze Simdesign, která celý prostor vyzdobila díly moderních českých a slovenských výtvarníků, jako jsou Jiří Georg Dokoupil, Krištof Kintera, Maxim Velčovský nebo Viktor Frešo.
„Prostor klientské zóny byl navržen tak, aby poskytoval klientům dostatečné množství prostoru pro formální či méně formální setkání. Jsou zde umístěny různé typy čalouněných solitérů české značky, a to jak dominantní sestava otomanů v chesterfield stylu na recepci, tak sedačka, křesla, taburety a lenoška v Coffee Pointu. Barevnost otomanů na recepci se prolíná do všech dalších prostor,“ popisuje pro CzechCrunch interiérová designérka Simona Fritz.
Zmíněná moderní díla současných českých umělců pak dodávají ráz i třem formálním zasedacím místnostem. „Zasedačce ART dává vibraci dílo Lubomíra Typlta, NEW MEDIA dominují tři díla Krištofa Kintery a ve FASHION se nachází tři plátna s vizuály posledních kampaní Pietro Filipi,“ doplňuje Fritz.
Podívejte se, jak to v novém karlínském sídle C2H a módních značek Michala Mičky vypadá.
Lokalita: Nile House – Karlín, Praha Datum dokončení: 2019 Velikost: téměř 3 000 m2 Design:Simona Fritz SIMDESIGN Fotky: Aleš Vegricht
Umělá inteligence, strojové učení, big data, proptech nebo fintech. Výčet několika oborů, do kterých se ve velkém pouštějí nové startupy s cílem uspět na domácím i globálním trhu, ale také častý cíl sólových investorů i investičních fondů, kteří vyhledávají nové příležitosti. Každý se snaží najít své místo na trhu a pokud nemá zcela originální nápad, což je dnes spíše vzácnost, musí přijít s inovací stávajících oborů.
Typickým zakladatelům potenciálně miliardových firem by ale neměly chybět ani některé osobnostní vlastnosti. Ať už jde o potřebný drajv a touhu nevzdávat se, musí si rozumět i s případnými spoluzakladateli, potažmo zákazníky a možnými investory. Pro investory jsou totiž culture fit a to, jak si společně sednou se zakladateli, jedny z nejzásadnějších rozhodovacích parametrů při možné investici.
Každý na to ale jde jinak a zároveň se každý investor soustředí nejen na jinou oblast, ale potenciálně i jiné fáze investic. Někdo vkládá do startupů prostředky na jejich startu s vidinou potenciálně vyššího zisku výměnou za násobně větší riziko, někdo vstupuje až v pozdější fázi a připojuje se standardně až k dalším spoluinvestorům.
Rozhodli jsme se proto vyzpovídat několik osobností z českého investorského pole, abychom ve třech odpovědích zjistili jejich pohled na to, co zrovna mezi startupy frčí, jak se do jednotlivých oborů prolínají aktuální trendy nebo jak si tvoří síť kontaktů.
Pavel Jiránek, Credo Ventures
Foto: Credo Ventures
Pavel Jiránek z Credo Ventures
Jaké obory jsou teď pro investice horké zboží?
Globálně se teď venture kapitálu (VC) relativně daří, investice rostou a rozsah sektorů, do kterých putují, se neustále rozšiřuje. Asi největším buzzwordem poslední doby je AI nebo-li umělá inteligence. Často také vídáme investice do mobility, správy dat nebo digitalizace měst a budov.
Jak se do startupové scény prolínají současné trendy?
V poslední době vidíme snahu těchto trendů pronikat do startupového světa, což je každopádně úctyhodné. Bohužel, málokdy se povede najít průnik trendů ekologie a byznysu tak, aby se vytvořil potenciál uspokojivý pro VC.
Jak si vytváříte network na startupové scéně?
Jako firma máme stanovené geografické zaměření na CEE. Jednotliví členové týmu jsou následně zodpovědní nejen za různé sektory, ale právě i za různé části tohoto regionu. Network se dá budovat (a následně udržovat) pouze aktivní účastí na různých startupových akcích, kde figurujeme ať už jako mentoři nebo porotci. Na jednu stranu nás to propojuje přímo se startupy a na tu druhou s ostatními VC fondy, se kterými můžeme následně sdílet deal flow a získávat relevantní feedback ve specifických sektorech.
Ondřej Fryc, Reflex Capital
Foto: Rekola
Zakladatel Reflex Capital a investor Ondřej Fryc
Jaké obory jsou teď pro investice horké zboží?
Reflex neinvestuje do „oborů“, ale do výjimečných zakladatelů. Proto ani buzzwordy jako AI, big data a podobně moc neřešíme. Pro nás je nedostatkové, „horké zboží“ člověk, který chce měnit svět a který na to má. Kdo jen tak nemluví, ale je ochoten do svého snu investovat práci, čas, nepohodlí a duši.
Jak se do startupové scény prolínají současné trendy?
Současným trendem je, že lidé jsou ochotní do svých snů investovat výrazně méně než dříve. Stále častěji slyšíme věci typu „entitlement“, „work-life balance“ a podobné nesmysly. A to se týká jak podnikatelů, tak zaměstnanců. Lidé mají dojem, že mají na všechno „nárok“, všechno samo přijde a není třeba slevovat ze svého pohodlí. A to se promítá jak do menšího počtu ambiciózních projektů, tak do stále těžšího najímání a udržení pracovní síly.
Jak si vytváříte network na startupové scéně?
Nijak cíleně si network nevytváříme. Namísto chození po konferencích nejvíce času věnujeme práci s našimi současnými portfolio firmami a jejich zakladateli. Věříme, že když s námi budou mít dobrou zkušenost, řeknou to ostatním sami.
Vít Šubert, spoluzakladatel a CEO UP21, managing partner STAR*21
Vít Šubert, spoluzakladatel a CEO UP21
Jaké obory jsou teď pro investice horké zboží?
My se nespecializujeme na konkrétní obory, jde nám spíše o kvalitu nápadu. Zaměřujeme se takřka výhradně na segment B2B, který je pro nás lépe predikovatelný z pohledu byznys plánu, a také v něm díky focusu a know-how umíme startupům lépe poradit.
Jak se do startupové scény prolínají současné trendy?
Zatím jen velmi zřídka, v Česku doslova ojediněle.
Jak si vytváříte network na startupové scéně?
Především pořádáme akce, kterou jsou výrazné a oslovují a propojují, pokud možno, celou startupovou scénu – například Startup World Cup & Summit a další akce, které organizujeme každý měsíc v prostorách UP21. Mou rolí je i mimo tyto eventy pracovat na networkingu a jeho rozšiřování. Je to součást mé práce.
Martin Rozhoň, Angel investor
Martin Rozhoň
Jaké obory jsou teď pro investice horké zboží?
Již delší dobu to jsou témata jako AI (naše činnosti jsou v mnoha oblastech značně neefektivní a pomocí AI či strojového učení se dají zásadně zlepšit), big data (množství dat, která máme, exponenciálně roste, ale neumíme s nimi pracovat – je v nich obrovská hodnota, kterou postupně objevujeme) nebo medtech (zdravotnictví je do značné míry neefektivní a v mnoha oblastech dlouho neinovované – postupně se do něj přenáší know-how a technologie, které jsme vyvinuli v jiných oborech).
Jak se do startupové scény prolínají současné trendy?
Tím, že se udržitelnost planety více a více mediálně komunikuje a společnost toto téma stále více diskutuje, to začíná být i byznysově zajímavé téma. Vzniká spousta projektů v oblasti healthy/sustainable food – např. náhrada masa rostlinnými alternativami (Beyond Meat), náhrada mléka (Alexyr), konzumace hmyzu (Sens) a další. Vzniká také spousta startupů v oblasti čisté energie a mobility.
Jak si vytváříte network na startupové scéně?
Snažím se mít tematicky relevantní mediální výstupy, chodím na akce, kde se startupová komunita potkává, a potkávám se jeden na jednoho s lidmi z této komunity.
Daniel Hastík, Nextech Ventures
Foto: Nextech Ventures
Daniel Hastík z Nextech Ventures
Jaké obory jsou teď pro investice horké zboží?
V České republice je vše tak o 3 až 5 let zpožděno, což může být výhoda i nevýhoda, pokud se tedy jedná o globální byznys. V CEE regionu je velice silné zázemí pro produktový design, security, algoritmic a crypto.
Jak se do startupové scény prolínají současné trendy?
Témata jako udržitelnost, charita a podobně nastoupí na scénu až za pár let, společnost stále není saturovaná krátkodobým úspěchem, jak to vidíte v České republice u tradičnějších investorů/oborů.
Jak si vytváříte network na startupové scéně?
Kontakty jsou jako jehla v kupce sena, někdo jede na kvantitu, někdo na kvalitu. Pro mě osobně je podstatná relevance, pověst a karma daného člověka, u nás se vhodná kombinace stále těžko hledá. Celý ekosystém je propojený, není podstatné, zda je network v České republice, CEE, nebo na druhé straně světa.
Jiří Pénzeš, Startup Studio TopMonks
Jiří Pénzeš ze studia TopMonks
Jaké obory jsou teď pro investice horké zboží?
Horké zboží bylo vždy „deep know-how“, které je těžce replikovatelné a vyžaduje nemalou dávku vlastního výzkumu. Typicky projekty, které využívají hojně umělou inteligenci, či oblast propojení zdravotnictví a technologie investory velmi zajímají. Nejrychlejší vertikálou v poslední době je třeba proptech – zajímavé je, že se o něm příliš nemluví.
Jak se do startupové scény prolínají současné trendy?
Obecně je dnes trend dostat technologii tam, kde ještě není. To se týká naprosto všech oblastí – tedy i startupů. Vzniká spousty zajímavých projektů, které se snaží pomoci lidem a naší planetě. Je to ale trnitá cesta – často nedokáží najít vhodnou byznysovou strategii a stávají se pak investičně nezajímavé. A bez investice často bohužel neprorazí.
Jak si vytváříte network na startupové scéně?
Snažíme se mapovat lidi a firmy, které se ve startupové scéně pohybují, a potkávat se. Dost tomu napomáhají i různé konference a meetupy. České prostředí naštěstí není příliš velké.
Martin Bodocky, Nation 1 VC, Technical Partner
Martin Bodocky z fondu Nation 1
Jaké obory jsou teď pro investice horké zboží?
Dlouhodobé hot trendy stále zůstávají digitalizace a vytváření nových byznys modelů, ať už se díváme na gig economy nebo například na P2P schémata. Krátkodobé trendy vidíme v oboru financí a pojišťovnictví, které ještě historicky zaostávají, ale mají obrovský vliv na fungování společnosti, a pak na segment TravelTech / CustomerTech, kde se postupně rozvíjí trendy personalizace, jak si lidé vybírají, že budou trávit svůj volný čas, nebo jak se snaží zefektivnit svůj život.
Jak se do startupové scény prolínají současné trendy?
Myslíme si, že startupová scéna velmi dobře reflektuje současné ekonomické nebo společenské trendy, spíš bych řekl, že startup často přijde s něčím, co teprve začíná. Když se podíváte na bitcoin a blockchain, tak jejich úspěch začal právě společensko-ekonomickou krizí v roce 2008. Další trendy, které mohou být velmi zajímavé, jsou genetické inženýrství nebo samoříditelné automobily.
Jak si vytváříte network na startupové scéně?
Networking je naše denní práce, ale nezůstáváme jen při tom. Snažíme se při každé příležitosti nabídnout něco více než jen vizitku, velmi si zakládáme na tom, abychom svému networku dodali další hodnotu, ať už feedback na jejich startup, či spojení se s odborníkem z oboru nebo pomoc z investicí, ačkoliv sami nebudeme investovat. Věříme v sílu komunity, naše práce je maraton, ne sprint.
Připraveno ve spolupráci se Simonou Zábržovou, která působí na pozici Business Development v TopMonks.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.