Po více než dvaceti letech právních sporů o značku Prim dochází k definitivnímu sjednocení. Společnost Elton hodinářská, která byla dosud součástí skupiny CSG Michala Strnada, získal Petr Hanko, majitel firmy MPM Quality. Obě firmy se nyní spojují v jeden subjekt. Cena transakce zveřejněna nebyla, jejím výsledkem je ale konec právních tahanic a jasné vlastnictví značky, která patří k českým ikonám.
„Prim je jen jeden. Tato značka je symbolem české preciznosti a tradice, a proto jsme se rozhodli ukončit spory prodejem společnosti Elton hodinářská Petru Hanko,“ uvedl Stanislav Kuba, investiční ředitel CSG. Hanko, který dlouhodobě podniká v oblasti hodinářství, přirovnává spojení obou firem ke splnění snu. Výroba hodinek Prim zůstane zachována v Novém Městě nad Metují, vedení převezme jeho dcera Barbara Hanková. „Legenda Prim musí růst a oslovovat i zahraniční zákazníky,“ říká.
Nově sjednocený podnik chce stavět na odkazu českého hodinářství, zachovat kvalitu a zároveň značku posílit díky inovacím. Převzetí společnosti má proběhnout plynule, ve spolupráci s dosavadním vedením. „Převzetí vedení značky Prim je pro mě velkou ctí a odpovědností,“ uvedla Barbara Hanková. Skupina CSG vlastnila výrobce hodinek Prim od roku 2016, obrat společnosti byl kolem 100 milionů ročně.
Čtvrteční večer přinesl poměrně zábavné divadlo. Prostřednictvím sociálních sítí si totiž začali vyměňovat ostré vzkazy Elon Musk a Donald Trump, tedy nejbohatší a nejmocnější muž světa. Elonu Muskovi se nelíbí, kam v otázce dluhů směřují americké finance, Donaldu Trumpovi se zase nelíbí, jak se o něm vyjadřuje Elon Musk. A výsledkem je výrazný pád akcií Tesly.
Musk během vyostřené výměny názorů napsal, že Trump by bez něj nevyhrál prezidentské volby. K tomu se ptal lidí, zda by měla vzniknout nová politická strana, a obvinil americkou administrativu z toho, že nezveřejnila spisy o Jeffreym Epsteinovi, protože v nich figuruje sám Trump. Ten zase vyhrožoval Muskovi odebráním dotací.
Nepomáhá ani fakt, že Tesle navíc výrazně klesají prodeje v Evropě nebo Číně. Akcie pak v jeden moment během dne odepisovaly 17 procent a den uzavřely se ztrátou 14 procent. Z trhu se tedy vypařily stovky miliard dolarů. Skutečně ale na tom všem záleží, nebo jde pouze o krátkodobý šum, který je sice zajímavý, avšak v principu úplně nepodstatný?
Tesla nie je len bezna automobilka. Je to firma ktora stoji z velkej casti na politickych prisluboch Donalda Trumpa, ktore sa dnes postupne vyparuju kvoli online hadke medzi nim a Muskom. Bezna automobilka by takto nereagovala. pic.twitter.com/ZM78AP8UnK
Nebudu vás dlouho napínat – můj názor je, že za sebou máme sice velmi zábavný večer, který ale dlouhodobě pro Teslu není z mého pohledu podstatný. Ptáte se proč? Podívejme se nejdříve na Teslu a její akcie jako takové. Tesla je americká elektroautomobilka (stále má přibližně 90 procent tržeb z aut). Definici automobilky odpovídají i ziskové marže firmy, které jsou za poslední rok na úrovni 7,4 procenta a letos mají klesnout na zhruba 6,6 procenta.
Sama firma a také mnoho lidí rádo tvrdí, že Tesla je ale víc než automobilka, že je to firma podnikající v oblasti AI, robotů, autonomie a podobně. Že je to spíše technologická společnost. Obvykle mají ale ty největší technologické společnosti silné postavení na trhu, které způsobuje, že přechod ke konkurenci je složitý, mají síťové efekty, podnikají často i v oblasti softwaru, jejich market share roste a hlavně mají čisté marže klidně na úrovni 20 až 40 procent. V případě Nvidie dokonce až okolo 50 procent, v případě segmentu služeb Applu se marže odhadují až na 60 až 70 procent. U Tesly jde tedy o hodnoty, které jsou běžné v segmentu automotive, a ne technologií.
Ano, pokud by Tesla všechny své avizované projekty dotáhla do konce, dokázala je zmonetizovat a byly by lepší než konkurenční produkty a služby, mohly by její marže i zisky vyletět výrazně nahoru a z firmy by se mohla stát skutečně technologická platforma, která by prostřednictvím aut prodávala vysokomaržové služby. To se však stane jen za předpokladu, že se služby a produkty začnou vyrábět či poskytovat ve velkém, že je lidé budou považovat za užitečné a budou za ně platit a že je firma bude umět rozumně monetizovat.
Můžete mít sice dobrý produkt, ale z hlediska ziskovosti nemusí jít o žádné terno, obzvlášť když podnikáte v konkurenčním prostředí – a nikde není psáno, že autonomní systémy či roboty nebude poskytovat kromě Tesly i někdo jiný, tak jako mnoho jiných firem vyrábí elektromobily.
V takovém případě totiž mohou být služby komoditizované, kdy jsou si všechny nabídky velmi podobné, a tak si zákazníci vybírají hlavně podle ceny a dostupnosti. Příkladem jsou čerpací stanice nebo aerolinie, které se vyznačují nízkými maržemi a při kterých je zákazníkům v principu jedno, kterou z nich si vyberou, hlavně když je levnější a „po ruce“.
To mě oklikou přivádí zpět k nastolené otázce. Právě dotažení a monetizace produktů a služeb budou pro Teslu z dlouhodobého hlediska klíčové. Jinými slovy, pro její dlouhodobý úspěch či neúspěch bude mnohem důležitější to, jak se firmě podaří dotáhnout dané věci, než to, co si vzkáže Elon Musk s Donaldem Trumpem.
Ano, krátkodobě dokážou rozhodit fungování firmy změny v oblasti různých dotací, ke kterým může Trump přistoupit. Rovněž to, jak budou Tesle vycházet vstříc úřady, do jejichž fungování může taky republikánský prezident zasahovat. Skutečně si ale myslím, že pro dlouhodobý příběh Tesly je čtvrteční dění možná zajímavé, ale nepodstatné, respektive mnohem méně podstatné než to, co se děje uvnitř firmy.
Vezměme si příklady některých úspěšných a dobře vydělávajících firem. Stal se z Applu takový kolos kvůli tomu, že byl Steve Jobs diplomat a nikdy se nehádal s důležitými lidmi, anebo proto, že měl prostě dobrý produkt a všechno okolo něj? Stal se z Mety takový gigant proto, že Mark Zuckerberg hrál vždy podle pravidel, aby nenaštval žádného politika, nebo kvůli tomu, že přinesl něco nového, co tu nebylo a po čem byla poptávka, a navíc na své služby navázal vysokomaržovou reklamu? Takhle bych mohl pokračovat donekonečna.
Já osobně razím při investování filozofii, že krátkodobé události ovlivňující firmy a ceny akcií sice sleduji, avšak nepřikládám jim velkou váhu. Spíše mě zajímá to, jak firma funguje uvnitř, jak se jí daří její kroky a podobně. Vnější prostředí je značně nevyzpytatelné a proměnlivé a trh mu často přisuzuje příliš velkou váhu. Při dlouhodobém úspěchu či neúspěchu Tesly tak bude hlavním faktorem samotná Tesla.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.