Microsoft řeže do her. Čtyři studia zavřel, teď snižuje stavy u firmy, pod kterou patří Fallout a Starfield

Od rekordních nákupů přes propouštění k další vlně šetření. Herní plány Microsoftu v hodnotě mnoha miliard dolarů dostávají trhliny.

Michal MančařMichal Mančař

starfield-boxed-01

Foto: Bethesda Softworks

Sci-fi videohra Starfield od tvůrců Skyrimu a nových Falloutů

0Zobrazit komentáře

Pár měsíců nazpět se zbavil skoro dvou tisíc herních vývojářů, před pár dny zavřel čtyři ze svých herních studií. A snižování nákladů ve videoherním byznysu Microsoftu pokračuje. Aktuální ostrý řez zasáhl miliardovou dceřinou společnost a nemá se zastavit ani u dalších částí herní divize Microsoftu.

Loni Microsoft dokončil rekordní obchod videoherního průmyslu i ve svých dějinách. Za 69 miliard dolarů (v přepočtu 1,6 bilionu korun) pořídil herní vydavatelství Activision Blizzard, zodpovědné za takové obří a úspěšné série jako Call of Duty nebo Diablo.

Byl to další z výrazných kroků v posilování pozice redmondské firmy v herní branži. Její videoherní oddělení vyrostlo na 23 tisíc pracovníků a udělalo z Microsoftu třetí největší herní společnost na světě za Sony a Tencentem. Začátkem letošního roku ale Microsoft z Activisionu 1 900 lidí propustil. Jeho úsporná opatření tento týden pokračovala uzavřením čtyř studií – a škrty nekončí.

Podle zdrojů uznávaného herního reportéra Jasona Schreiera z agentury Bloomberg v těchto dnech Microsoft nabízí dohodu o ukončení spolupráce vybraným zaměstnancům společnosti ZeniMax. Tedy další velké videoherní firmy, kterou koupil v roce 2020 za 7,5 miliardy dolarů (asi 174 miliard korun). Patří pod ni například Bethesda Game Studios, což jsou vývojáři známých značek Fallout, Skyrim a Starfield, či id Software, tvůrci stříleček Doom.

gray-zone-boxed

Přečtěte si takéNová česká hra Gray Zone Warfare je nejprodávanější na SteamuČeská hra je nejprodávanější na světě. Realistická akce přilákala půl milionu hráčů a stovky milionů korun

Microsoft se podle Bloombergu v první vlně snah o úspory pokouší dohodnout s herními producenty, testery i dalšími pracovníky ZeniMaxu. Zdroje agentury nicméně hovoří o tom, že snižování nákladů má zasáhnout i další části herní divize Microsoftu. Zpráva o škrtech navíc přichází jen pár dní poté, co Microsoft oznámil vysloveně uzavření čtyř herních studií z portfolia ZeniMaxu.

Činnost tak ukončují Tango Gameworks, autoři skvěle hodnocených titulů Hi-Fi Rush, The Evil Within nebo Ghostwire: Tokyo, pak tvůrci nepovedené online akce Redfall z Arkane Austin a na mobily zaměřené studio Alpha Dog Games. Čtvrtým zasaženým subjektem jsou Roundhouse Games, firma tvořená vývojáři původní akce Prey z roku 2006. Ta bude začleněna do ZeniMax Online Studios.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Důvodem těchto změn je snaha prioritizovat tituly s velkým dopadem a další investice do blockbusterů od Bethesdy,“ uvedl Matt Booty, šéf Xbox Game Studios, v e-mailu zaměstnancům citovaném herním serverem IGN. Spolu s koncem vývojářských týmů mateřská společnost ruší i vybrané pozice ve vedení firmy. „Změna priorit znamená, že někteří kolegové posílí jiné týmy a někteří nás opustí. Tato složitá rozhodnutí činíme ve snaze navýšit kapacity ostatních částí našeho portfolia a zaměřit se na nejvýznamnější hry,“ dodal Booty.

Slova o větším zaměření na menší počet projektů zazněla i od Jill Braffové z vedení ZeniMaxu. „Je složité podporovat devět studií po celém světě, když jste malý ústřední tým s neustále se rozšiřujícími povinnostmi,“ uvedla podle Bloombergu při setkání se zaměstnanci. Kroky Microsoftu jsou jen pokračováním trendu vyhazovů v herním průmyslu – podle odhadů a dat sbíraných serverem Video Game Layoffs firmy letos propustily už 9 500 lidí. Téměř tolik jako za celý loňský rok.

Na hru o metru chtěl 74 tisíc, dostal skoro desetkrát tolik. Teď můžu nahrávat i v depu Kačerov, říká

Pražská podzemní dráha přilákala statisíce korun od fanoušků českých videoher i hromadné dopravy. Kdo Back in Service podpoří, zahraje si ho dřív.

Michal MančařMichal Mančař

back-in-service-dominik-vojta-metro-malostranska

Foto: Dominik Vojta

Dominik Vojta, grafik a vývojář pracující na simulátoru pražského metra Back in Service

0Zobrazit komentáře

Dominik Vojta má rád metro. A tak se rozhodl o něm udělat videohru. Aby zafinancoval vývoj ve svém volném čase, šel na platformu Startovač, kde na titul Back in Service chtěl od podobně naladěných zájemců velice střízlivou částku 74 tisíc korun. Teď, pár hodin před koncem kampaně, vybral téměř desetkrát tolik peněz. Díky tomu může zapojit externí pomocníky – anebo nahrávat na místě, které spousta cestujících pražské hromadné dopravy dobře zná. Na Kačerově.

„Je to velké překvapení. Jak jsem nečekal ani těch 74 tisíc, tak to, že si projekt zachová podobný drajv po celou dobu kampaně, už vůbec ne,“ říká pro CzechCrunch vývojář Dominik Vojta o vybrané částce. V době psaní tohoto článku získal na Startovači 664 370 korun, Back in Service tam ale zabodovalo už krátce po spuštění kampaně. Simulátor metra jen po týdnu vybral kolem tří set tisíc korun.

„Už tehdy bylo jasné, že ve výsledku to bude vysoká částka. Ale stále jsem očekával, že se to zastaví a všichni, pro které je tenhle projekt zajímavý, ho už podpořili. Přece jen je to podle mě určené spíš pro menší skupinu fanoušků hromadné dopravy,“ míní devětadvacetiletý autor. Na rozdíl od metra se však počítadlo příspěvků nezastavilo. Cíl byl splněn na 900 procent a nadšenců do hromadné dopravy se našlo na 1 200.

Nalákala je skutečnost, že Back in Service bude simulátor strojvedoucího pražského metra, který nabídne realisticky zpracované řízení, vozy i tunely. Kromě ovládání soupravy ale můžete z kabiny i vystoupit a jednotlivé stanice – nyní hra obsahuje část linky A – prozkoumat po svých. K činnosti strojvedoucího totiž hra přidává i průzkum podzemí hlavního města. Anebo počítačem ovládané pasažéry.

Téměř desetinásobná částka oproti původnímu cíli na Startovači dala vývojáři, jenž jinak vede tým grafiků televizní stanice Prima, nečekané možnosti. „O víkendu jsme byli natáčet s poměrně pokročilou a profesionální technikou nové zvuky v depu metra Kačerov. To by určitě bez většího rozpočtu nebylo možné,“ přibližuje Vojta jeden z dopadů úspěšného crowdfundingu.

Zajištěné finance navíc původně sólo projekt tak trochu proměňují na týmovou záležitost. Testovací verze Back in Service, která je podporovatelům ze Startovače dostupná, se díky spolupráci s tvůrci 3D modelů rozrostla o dvě nové stanice. „A to za měsíc vývoje, sám bych je tvořil přinejmenším třikrát delší dobu,“ míní autor. Díky vyššímu rozpočtu se navíc vylepší i stávající obsah.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Něco jsem vytvářel opravdu na rychlost a kvalita tím možná trochu utrpěla. Teď probíhají práce třeba na kompletně nových tunelech, což je poměrně rozsáhlá akce,“ přibližuje Vojta. Ten svůj projekt do aktuální fáze dostal prakticky sám. Grafické znalosti už měl, ale například modelování nebo programování se musel během posledních tří let naučit.

Pokud Back in Service na Startovači v posledních hodinách kampaně ještě podpoříte, budete si vývojovou verzi hry moci zahrát už teď. Jinak si chvíli počkáte, z depa by měla vyjet do stanic Steam a Epic Store zhruba za rok. A to i díky pomoci dalších nadšenců do dopravy. „Také díky vstřícným fanouškům se daří projekt posouvat dál. Naposledy nám takhle kluci z Muzea technických zajímavostí v Chocni zařídili nahrávání zvuků pro vozidlo MUV 69,“ popisuje Vojta s odkazem na motorovou drezínu používanou na dráze i v metru.

Dopravní hry mohou nehráčům připadat jako úsměvná kuriozita, patří ale k oblíbeným a úspěšným žánrům. Manažerská strategie Transport Tycoon je klenotem herní historie, přímo na metro zaměřený World of Subways mladého českého vývojáře zase přímo inspiroval. Stejně jako modifikace do Microsoft Train Simulatoru, jež obsahovala část pražské linky B. Silniční logistika je zase námětem světově extrémně úspěšné série Truck Simulator od pražského studia SCS Software.