Miliardář Petr Dědek investuje do esportu. Majitel hokejových Pardubic posílá miliony do týmu Eclot

Michal MančařMichal Mančař

petr-dedek

Foto: Archiv PD

Petr Dědek, majitel Dynama Pardubice a nově i esportového Eclotu

0Zobrazit komentáře

Před rokem se miliardář Petr Dědek stal bez nadsázky zachráncem Dynama Pardubice, které tehdy koketovalo se sestupem z hokejové extraligy. Jeho schopnosti i finance pomohly tradičnímu týmu udržet se v nejvyšší soutěži a sedmačtyřicetiletý podnikatel se zakrátko stal jeho většinovým vlastníkem. Nyní se Dědek pouští do další sportovní mise. Nebude však záchranná – a bude virtuální.

Jeden z nejbohatších Čechů investuje blíže nespecifikovanou částku v řádech milionů korun do českého esportového týmu Eclot. Ten bude úzce spolupracovat právě s hokejovými Pardubicemi, nově ponese i jejich přízvisko. „Roste odvětví, jehož součástí jsou globální týmy a značka Dynama bude mezi nimi. Spojili jsme se s Eclotem, který patří dlouhodobě k nejlepším esportovým týmům v Česku a na Slovensku. Dynamo Eclot míří ještě výš,“ říká Petr Dědek junior, syn investora.

Dynamo Eclot doposud nebylo plně profesionálním celkem, ale nově získané miliony ho ke kýžené metě konečně posunou. „Vedle sportovních cílů nám jde také o systematický rozvoj talentovaných hráčů, jejich osobní vývoj a komplexní přípravu pro reálný život,“ podotýká šéf nového týmu Martin Novotný. Finance poslouží vedle tohoto rozvoje i pro vybudování infrastruktury a silného zázemí gamingové organizace.

S budováním – ačkoliv jiného rázu – má miliardář Petr Dědek starší rozsáhlé zkušenosti. Magazín Forbes ho loni zařadil do výběru nejmovitějších Čechů, a to díky jmění získanému především ve stavebnictví a realitách. V této prestižní společnosti úspěšných byznysmenů bychom navíc nalezli i Karla Janečka, který podobný krok jako Dědek uskutečnil letos v únoru. Tehdy tento investor a filantrop vložil do týmu Entropiq dokonce desítky milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Odvětví esportu v sobě jednoduše má stále nevyužitý potenciál pro podobná partnerství a Česko v tomto ohledu není výjimkou. „Propojování sportovních klubů s esportem je aktuální po celém světě. Sport reálný a virtuální je jedno velké téma, vzájemně se ovlivňují,“ komentuje Petr Dědek junior. Pro další důkaz tohoto spojení dokonce není potřeba hledat dalšího významného investora, stačí prostě zůstat v Pardubicích.

Ani pro samotné hokejové Dynamo se totiž nejedná o skok do neznámých vod, naopak. Jeho gamingová sekce před několika týdny oslavila triumf ve druhém ročníku Enyaq Hockey League, oficiální soutěže hokejové Tipsport extraligy. Ve finále ligy ve hře NHL 21, jíž se účastní zástupci týmů „skutečné“ české nejvyšší soutěže, porazili pardubičtí virtuální hokejisté Litvínov 3:2 na zápasy.

Vznik progamingového Dynama Eclot a jejich propojení na pardubický sportovní celek navíc vtipně doplnilo i krátké video, na kterém k hernímu stroji usedá kapitán hokejových mistrů světa z roku 2010, donedávna hráč Pardubic a nyní jejich týmový manažer Tomáš Rolinek.

Mimochodem, stejný kousek jako na elektronických hokejových stadionech se Pardubicím povedl i na virtuálním trávníku. V dubnovém finále e:Ligy, tedy v podobném esportovém projektu jako Enyaq Hockey League, jenž je však propojen s první fotbalovou ligou, porazili hráči FK Pardubice soupeře hájící barvy pražské Slavie.

Letošní úspěchy východočeského města na poli videoher samozřejmě nejsou ojedinělým příkladem úspěšného spojování tradičního a elektronického sportu. To ukazuje například právě zmíněná fotbalová Slavia, jež loni na jaře spustila spolupráci s esportovci z týmu Brute, ale třeba i její rivalové ze Sparty, kteří už dříve navázali partnerství s organizací eSuba, stálicí české gamingové scény.

Tyto dva světy se navíc potkávají nejen na úrovni jednotlivých klubů. K nejznámějším počinům patří aktivity fotbalového reprezentanta Jakuba Jankta, který před třemi lety založil vlastní tým Sampi. Jeho podpora nezůstala jen u spuštění projektu a financí, ale například i ve vybudování specializovaného herního a tréninkového domu. Nicméně ať už se jedná o budování špičkové infrastruktury, nebo investice velkých byznysových hráčů, výsledek je totožný – čím dál tím větší profesionalizace českého esportu.

Poválečné osudy zaujaly až v Brazílii. Svoboda 1945: Liberation byla zvolena nejlepší hrou se společenským přesahem

svoboda-1945-liberation4

Foto: Charles Games

Charles Games získalo za svou hru Svoboda 1945: Liberation dokonce i prestižní ocenění

0Zobrazit komentáře

Charles Games je herní studio fungující pod Univerzitou Karlovou. Právě to je předpokladem k tomu, aby jeho díla nebyla jen bezduchými hříčkami na zahnání nudy, ale aby jejich úkolem bylo edukovat a přinášet společenský přesah. To potvrdilo i nejnovější ocenění udělené titulu Svoboda 1945: Liberation, které studio získalo na mezinárodní akci BIG Festival až v daleké Brazílii.

Střelba utichla a z rozhlasů se ozývají nadšené hlasy státníků oznamujících konec druhé světové války. Tam, kde končí jeden konflikt, však začíná doutnat druhý. Především v pohraničních oblastech se stupňují střety českého obyvatelstva s tím německy mluvícím. Nevraživost vrcholí a Němci jsou vykázáni za hranice. Ani tím ale problémy nekončí, tentokrát ovšem přicházejí z východu s budovatelskou písní na rtu.

Herní studio Charles Games o sobě dalo vědět v roce 2017 hrou Attentat 1942, jež se v nedávné době objevila i na mobilních zařízeních. Svoboda 1945 je volným pokračováním tohoto titulu, který zpracovával téma nelehkých životních příběhů osob žijících v tehdejším Protektorátu Čechy a Morava. Byť by se mohlo z názvu pokračování zdát, že tentokrát bude vše daleko veselejší, z pohnutých dějin našeho národa víme, že konec války byl pouze začátkem nových vln násilí.

svoboda-1945-liberation1

Foto: Charles Games

Minimapa slouží pro orientaci i pohyb v jednotlivých prostředích

Hra nás zavádí do malé vesnice na česko-německém pohraničí, která se pomalu vzpamatovává z hrůz druhé světové války. Touha po odplatě je ovšem silnější než snaha zachovat mír, a tak je hráč ve svém pátrání retrospektivně vystavován řadě momentů, které ukazují, že svět nikdy nebude černobílý.

Nejrůznější odstíny šedi jsou hlavní dominantou grafického zpracování hry, ve které se objevují i dobové fotografie, videozáznamy, ale také reálné videosekvence s hranými pamětníky. Pomocí jejich vyprávění se hráč postupně dostává k odhalování starých tajemství, o kterých nechce nikdo moc mluvit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Divoký odsun německého obyvatelstva, komunistický puč a hluboké rány, jež za sebou tyto události zanechaly, jsou hlavními tématy adventury, která se dostala i k porotě prestižního brazilského BIG Festivalu. Na něm se představují hry nezávislých herních studií z celého světa. Porota hru nakonec vyhlásila vítězem kategorie BIG Impact Award: Best Social Matters Game, tedy za hru s největším společenským přesahem.

„Jsme ohromně nadšení! Ukazuje to totiž, že příběh Svobody 1945: Liberation není jen o konkrétních historických událostech, ale také o obecných tématech, s nimiž se mohou ztotožnit lidé po celém světě – o vyrovnávání se s osobní i národní minulostí, o otázce hranice mezi odplatou a spravedlností, ale věříme, že také o spoustě empatie,“ říká projektový ředitel Charles Games Lukáš Kolek.

svoboda-1945-liberation2

Foto: Charles Games

Hra přináší celou řadu mechanismů, jak postupovat příběhem dále

„Ve hře se snažíme ukázat osudy obyčejných lidí, do nichž není těžké se vcítit. Lidé ve Svobodě 1945: Liberation prochází nelehkou dobou, do jejich života zasáhla jak nacistická okupace, tak odsun sudetských Němců nebo nástup komunismu. Velmi si vážíme toho, že porotci BIG Festivalu to ocenili,“ dodává hlavní designér hry Vít Šisler.

Vývoj Svobody 1945 probíhal ve spolupráci s historiky a historičkami z Akademie věd ČR. Výsledek společného úsilí si mohou hráči vyzkoušet prostřednictvím demoverze, která je seznámí s atmosférou a příběhy několika hlavních postav. Demo je již nyní k dispozici na platformě Steam, kde bude od srpna tohoto roku k dispozici také plná verze hry.