Miliardové žaloby místo epického zážitku. Kariéra rappera Travise Scotta se po úmrtích fanoušků na jeho festivalu otřásá
Měl to být jeden z největších rapových festivalů letošního roku, nakonec se ale změnil v děsivou tragédii, která stála životy deset lidí. Včetně chlapce, jemuž bylo teprve devět let. Ve středobodu festivalu stál věhlasný rapper Travis Scott, který se svým týmem čelí desítkám žalob v řádech miliard dolarů a nařčením, jež ho mohou stát skvěle rozjetou kariéru. Na dlouho očekávaný letošní Astroworld se už nikdy nezapomene. A to pro jednoho z nejúspěšnějších a nejvýdělečnějších rapperů světa nevypadá vůbec dobře.
Sicko Mode, Stargazing nebo Antidote. To je jen velmi skromný výčet hitů, které amerického rappera Travise Scotta vystřelily do výšin. A protože jde o umělce s citem pro moderní rap s melodickými vokály a údernými beaty, stal se extrémně oblíbeným i mezi dětmi. Ostatně tomu mohlo pomoci i jeho virtuální angažmá v populární hře Fortnite, v níž uspořádal koncert a přitáhl davy. Travis Scott je zkrátka velkým jménem se silnou fanouškovskou základnou. A masivními příjmy.
Ve svém repertoáru ovšem nemá jen veleúspěšné singly a masivní following, ale také vlastní festival pod názvem Astroworld. Ten se po úvodních letech 2018 a 2019 kvůli pandemii koronaviru loni neuskutečnil, což byl důvod, proč byla očekávání od letošního ročníku, konajícího se v americkém Houstonu, ještě vyšší. Na dvoudenní show bylo vypuštěno 100 tisíc vstupenek (dvojnásobek oproti roku 2019), které se prodaly do třiceti minut. Na festival lákal i slavný Drake.
Vše bylo vybaveno – a festival mohl 5. listopadu vypuknout. Před velkým, precizně nasvětleným pódiem se postupně skládaly davy. Mnohé reportáže přímo z akce uvádí, že se na energické vystoupení Travise Scotta v jeden moment bezprostředně dívalo až 50 tisíc lidí, z toho velká část děti a náctiletí. Obrovské vlny nadšení šly ostatně cítit také z přímého přenosu, který vysílala streamovací služba Apple Music. Formovaly se moshpity, skandování mnohdy přehlušovalo samotnou show.
Jak už to na koncertech bývá, najednou chtěli být všichni diváci vepředu, respektive u první řady zátaras, které oddělují pódium od fanoušků. Tím, jak se lidé cpali blíže k oblíbenému rapperovi, vznikala velká tlačenice, jež se následně změnila na katastrofu. Desítky lidí začaly kolabovat, hrozilo jim ušlapání, na místě vypukla panika. Děsivé záběry z místa dění se začaly objevovat na sociální síti TikTok, odkud se šířily do celého světa. A hlavně do médií.
Zatímco Travis Scott burcoval fanoušky, v davech se začaly tvořit velice provizorní ošetřovací místa, kde dokonce docházelo k resuscitacím. Některým včasný zásah ostatních diváků a ochranky zachránil život, jiným však ne. Přímo během koncertu zemřelo osm lidí, další dva se na následky davového šílenství rozloučili se životem později. Byl mezi nimi i teprve devítiletý chlapec, pro kterého měla být návštěva slavného rappera životním zážitkem. Naneštěstí byla tím posledním.
Tragédie na Astroworldu se ihned dostala na úvodní stránky médií. Internetem kolovala děsivá videa z akce, ve článcích se objevovaly srdceryvné citace pozůstalých. Z bombastické hudební show, která měla lidem přinést radost a báječný zážitek, se stal předmět aktivního vyšetřování ze stran policejních orgánů a zapojených partnerských firem. A také předmět kontroverzí, které s největší pravděpodobností odnese právě Travis Scott. A první „postihy“ už přicházejí.
Přece to musel vidět
Věcí, kterých bylo na festivalu Astroworld špatně, se odehrálo několik. Hojně se skloňovalo nedostatečné organizační zajištění akce, které podle mnohých jednoduše selhalo. A byť se objevují protinázory, že davovému šílenství, ke kterému svým vystupováním vyzývá sám interpret, nejde na akcích tohoto typu zcela dobře zabránit, na takové úrovni by to mělo být podchyceno. Ať už snížením kapacity, nebo lepší prací ochranky, jež v mnohých případech nedokázala zastavit fanoušky přeskakující boční zátarasy.