Miton prodává Driveto a do hry se vrací zakladatel. Investice se nepovedla, ale to se stává, hlásí fond

V novém nastavení je Driveto profitabilní a může se pustit do zahraniční expanze, říká zástupce Mitonu. Firmu opět přebírá František Peterka.

peterka

Foto: Driveto / CzechCrunch

František Peterka, zakladatel a šéf startupu Driveto

1Zobrazit komentáře

Je to poměrně zajímavý obrat. František Peterka založil startup Driveto společně s investiční skupinou Miton a původně v něm držel čtyřicet procent. Postupně ale začal svůj podíl odprodávat, až mu zbylo přibližně 13 procent. V čele firmy ho navíc v roce 2019 nahradil zkušený manažer Adam Szabó. Peterka pak přestal ve firmě aktivně působit, rozjel vyhledávač ubytování Explorio a pracoval mimo jiné pro Qerko.

Teď se ale do Driveta vrací. Miton se totiž rozhodl firmu, která v posledním roce prošla zásadními změnami, prodat. „Došlo k výměně vedení, zefektivnění provozu i nákladové struktury a posunutí obchodního modelu ke zprostředkování operativního leasingu. V novém nastavení je Driveto profitabilní, lépe škálovatelné a může se pustit do plánované zahraniční expanze,“ popsal Jan Čornej z Mitonu, který převzal vedení Driveta poté, co z něj Szabó loni odešel.

Mluvčí Mitonu Michala Gregorová pak byla konkrétnější: investice prý nenaplnila svůj záměr. „Přispěl tomu původní obchodní model, který neobstál před změnami na trhu. Toto je příklad investice, jež byla podstatná, ale pro Miton ztrátová – i to se nám občas stane. Jsme nicméně rádi, že se nám podařilo Driveto úspěšně transformovat, stabilizovat a najít kompetentního partnera pro budoucí rozvoj. Firma má před sebou skvělou budoucnost,“ uvedla pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kupujícími jsou právě Peterka a také skupina tibiQ, která poskytuje operativní leasingy a provozuje krátkodobou půjčovnu aut. Noví majitelé získali v Drivetu každý padesátiprocentní podíl, výši transakce se ale smluvní strany rozhodly nezveřejňovat. „Během uplynulého roku jsme z Driveta vybudovali jedničku na poli zprostředkovatelů operativního leasingu. A v započaté práci chci pokračovat,“ tvrdí Peterka, který na transformaci spolupracoval. Nyní opět přebírá velitelské žezlo.

Driveto mělo ještě před pár lety vlastní flotilu, která čítala desítky aut. Prostředky na to získalo v roce 2021, kdy nabralo 125 milionů korun především v rámci dluhového financování. Část peněz ovšem do startupu napumpoval i Miton. „Nyní se ale Driveto plně soustředí na zprostředkování nabídky našich klíčových partnerů z řad leasingových společností, dealerů a importérů značek aut, a to bez provozování vlastní flotily,“ potvrdil Peterka pro CzechCrunch.

Jeho cílem pro letošek je zprostředkovat prodej více než 3 000 aut prostřednictvím různých forem financování. „Díky našim dlouholetým zkušenostem na poli e-commerce a digitalizaci celého procesu s využitím umělé inteligence se navíc chceme stát první destinací na internetu pro pořízení auta, a to v segmentu malých a středních podniků i koncových zákazníků,“ dodal Peterka. Co se týče zahraniční expanze, rád by se brzy podíval do dalších zemí v regionu střední a východní Evropy, kde je podíl vozidel pořízených na operativní leasing nižší než na Západě.

Tržby Driveta se měly v roce 2023 vyšplhat na téměř 400 milionů korun, ziskovost firma nekomentuje. Loňské údaje ještě k dispozici nejsou, v prvních měsících tohoto roku se ale startupu údajně podařilo skrze uzavřené smlouvy o operativním leasingu zprostředkovat prodeje aut v hodnotě nižších stovek milionů korun měsíčně. Startup se zrodil v roce 2017, původně jako marketplace pro ojetá auta. V budoucnu se hodlá stát platformou, přes kterou si bude možné objednat auto stejně jednoduše jako například mobil s tarifem.

Trend longevity dorazil i k domácím zvířatům. Češi je propojují s veterináři a nabízí výživu na míru

Vznikající startup Vetstor propojuje zdravotní dokumentaci zvířat s e-shopem, čímž chce podpořit jejich dlouhodobé zdraví.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zakladatele-vetstor-1

Foto: Vetstor

Zakladatelé startupu Vetstor Nikola Šafránek a Lucie Brabcová, s nimi pes Aaron

0Zobrazit komentáře

Často řešíme longevity u lidí, ale co u zvířat? „Humanizace mazlíčků, kdy jsou psi a kočky považováni za členy rodiny, nabízí obrovskou příležitost pro růst takto zaměřených byznysů,“ říká Petr Kováčik ze startupového studia Budeto, kde vznikla prvotní idea na projekt Vetstor. Jako zakladatelé se k němu přidali bývalá šéfka PetCenter Lucie Brabcová a technologický expert Nikola Šafránek. Ve startupu kombinují analýzu zdravotních záznamů s cílem zlepšit zdraví a longevity domácích mazlíčků, kterým přes e-shop nabízí personalizovanou výživu. Vetstor podpořili také investoři, přinášíme souhrn nejdůležitějších informací.

Zainvestovaný startup: Vetstor

Kdo investuje: České fondy Zaka VC a Purple Ventures, původní myšlenka vznikla jako třetí projekt v rámci startupového studia Budeto.

Kolik a v jakém kole: 500 tisíc eur (13 milionů korun) v úvodním, pre-seed kole

zakladatele-vetstor-2

Foto: Vetstor

Nikola Šafránek, Lucie Brabcová a Petr Kováčik z Vetstor

Co Vetstor dělá: Propojuje veterináře a chovatele domácích mazlíčků pomocí personalizovaného online obchodu a profilu zvířete. Platforma umožňuje veterinářům doporučovat a prodávat kvalitní krmiva, doplňky a léčiva přes e-shop, který je napojený na zdravotní dokumentaci. Zákazník tak dostává produkty přímo na míru s jistotou, že nutriční plány byly vytvořeny odborníky a navázány na konkrétní anamnézy. Editovatelné profily mazlíčků, propojení s veterinářem a inteligentní notifikace zároveň zvyšují uživatelskou retenci.

Jaký je kontext: Podle zakladatelů startupu žije v Evropské unii na 340 milionů domácích mazlíčků (z většiny psy a kočky) a trh s krmivem pro mazlíčky dosahuje velikosti přes 38 miliard eur s průměrným ročním růstem o pět procent bez ohledu na krize. Sílí přitom trend chovat se k domácím zvířatům jako k členům rodiny a lidem.

„Chcete pro ně co nejlepší výživu a zdravotní péči a snažíte se o maximální prodloužení krátkých zvířecích životů. Vetstor digitalizuje a automatizuje tradiční veterinární péči a mění ji v datově řízený, personalizovaný e-commerce kanál, který má potenciál stát se standardem pro chytrou péči o mazlíčky,“ komentuje Petr Kováčik.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zakladatelé: Trojice Lucie Brabcová, Nikola Šafránek a Petr Kováčik. Brabcová jakožto ředitelka přináší zkušenosti z e-commerce i retailu, v předním řetězci pro zvířata PetCenter z pozice šéfky vedla expanzi a digitální transformaci. Předtím působila jako finanční ředitelka v Zootu a Dáme jídlo. Šafránek je technologický expert s patnácti lety zkušeností s digitálními projekty včetně Alzy, Glami a Appliftingu. Kováčik je zakládajícím investorem ze studia Budeto, předtím založil projekty Skrz a Blabu.

Jak je startup velký: Testovací provoz aktuálně probíhá na deseti veterinárních klinikách s více než dvěma tisíci uživateli a stovkami úspěšně zpracovaných objednávek. Po otestování konceptu v Česku se plánuje zaměřit na expanzi po Evropě.

Proč je to zajímavé: „Do Vetstor jsme investovali kvůli jejich inovativnímu propojení veterinářů s majiteli mazlíčků. Platforma díky integraci se zdravotními systémy nabízí personalizované produkty, což přináší hodnotu všem stranám,“ komentuje Jan Davídek z Purple Ventures. „Vetstor přináší hodnotu veterinářům, majitelům zvířat i mazlíčkům. Tým kombinuje zkušenosti z veteriny a e-commerce a jejich model akvizice zákazníků přes veterinární kliniky má velký potenciál,“ doplňuje Andrej Petrus ze Zaka VC.

Na co plánuje využít investici: K rozběhnutí konceptu, který zahrnuje technologický vývoj platformy, vytvoření a zprovoznění e-shopu s kompletním sortimentem produktů, a k navázání spolupráce s veterinárními klinikami s cílem vybudovat systémově škálovatelný model.

Vše o startupových investicích