Mixit krizi zatím necítí. Pořídil vlastní areál a chce se dostat na miliardu i do německy mluvících zemí

Výrobce zdravých dobrot zažívá podle svých slov překvapivě dobrý rok. Loni se udržel v mírném růstu, přestěhoval se a chystá se na další expanzi.

mixit

Foto: Mixit

Zakladatelé Mixit Tomáš Huber a Martin Wallner

0Zobrazit komentáře

Horská dráha byznysu Martina Wallnera a Tomáše Hubera pokračuje. Loni na podzim sledovali, jak v důsledku války na Ukrajině a strachu z inflace chladne ochota zákazníků nakupovat prémiové potraviny a jejich Mixitu se pomalu, ale jistě zmenšují hodnoty objednávek. A připravovali scénáře pro případ, že nepříznivá situace jen tak nezmizí. Teď se ale vše zdá optimističtější. „Od dubna opět rosteme, meziročně celkově zhruba o čtyřicet procent v rámci všech kanálů a trhů,“ hlásí Martin Wallner. Se svým parťákem teď hlavně řeší, jak efektivně fungovat v novém, větším sídle, kde už po pár měsících narážejí na maximum stávajících kapacit.

Výrobce müsli a dalších zdravých pochutin Mixit je v Česku dobře zavedenou značkou a vývoj z posledních let to jen dokazuje. Tak jako mnozí jiní i on enormně vyrostl za covidu, na nové úrovni se ale udržel i přes následné ekonomické ochlazení. V řeči čísel to vypadá následovně – ve fiskálním roce 2020 jeho prodeje skokově narostly skoro na půl miliardy, o rok později prodal Mixit zboží za více než 600 milionů a loni utržili Wallner s Huberem 630 milionů. Konsolidovaný zisk EBITDA se přitom poprvé po třech letech propadl pod 50 milionů korun, a to díky značným nákladům na akvizici a další výdaje spojené s novým areálem. V aktuálním fiskálním období by se EBITDA měla dostat ke 100 milionům.

„Vzhledem k tomu, jaká byla situace na trhu a že se některým spoluhráčům z oboru i mimo něj nedařilo úplně vesele, jsme se hrozně moc snažili, abychom byli v alespoň nějakém růstu. A díky enormnímu úsilí se to povedlo,“ říká Martin Wallner. „Na jaře se situace začala docela zásadně lepšit a cítili jsme, že lidé jsou ochotní zase utrácet. A to dokonce víc, než jsme čekali,“ doplňuje s tím, že novým podmínkám šli ve firmě samozřejmě naproti.

A tak zatímco před rokem raději nakupovali suroviny na několik měsíců dopředu a pro zákazníky vymýšleli dostupnější varianty svých výrobků, nyní nakupují naopak později, podle přesně vypočítaného rozvrhu. Zrychlují obrátku na skladu a vymýšlejí nové produkty, které patřičně marketingově podporují. Výsledkem má být meziroční třiceti- až čtyřicetiprocentní růst, který firma eviduje od dubna.

mixit-sidlo

Foto: CzechCrunch

Majitelé Mixitu před svým novým sídlem

Loni Wallner s Huberem pro CzechCrunch popisovali, jak se za covidu naučili mít v šuplíku scénáře nejrůznějších možných vývojů, sahat po tom, který se bude aktuálně hodit, a na nic se nespoléhat. A to se jim stále osvědčuje. Firma si za poslední rok udržela zhruba stejný počet lidí, kteří pro ni pracují – tedy okolo 140 – a nyní hodlá pořádně zabrat. Musí, má nový a poměrně velký závazek.

Lidé nám říkají, že máme konečně pěkné kanceláře

Všechno se totiž odehrává už v novém sídle, kam se Mixit přesunul na začátku roku. O jeho koupi ale jednali Huber s Wallnerem už od léta roku 2021 a jak oba říkají, pořízením hlavního vlastního sídla si na sebe upletli pořádný bič.

Bývalou tiskárnu cenin v pražské Michli vyměnili za prostory někdejšího servisu automobilů Ford na Černokostelecké. Areál zahrnuje několik hal, kancelářské prostory, poschoďové budovy pro výrobu a showroom pro chystanou podnikovou prodejnu. Ale i parkoviště, zaměstnanecké ubytování, značný kus zeleně a plochu pro další výstavbu.

Huber s Wallnerem si na něj vzali úvěr v „řádu středních stovek milionů“ a za další desítky ho postupně renovují. Již dříve si pořídili i menší areál u Průmyslové, který využívají pro vlastní potřeby jen částečně a z větší části ho pronajímají, k dispozici tam ale mají další provozovnu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to závazek, který není úplně malý, takže je jasné, že se musíme posouvat dál,“ konstatuje lakonicky Wallner s tím, že ideální by bylo, aby firma příští rok povyrostla o dalších třicet procent a do tří let se dostala na miliardový obrat. O poznání veseleji ale dodává, že poprvé se jemu i jeho kolegům stává, že jim návštěvy chválí pěkné kanceláře. „Ty michelské už málokoho okouzlovaly svým retro charakterem a industriálně socialistickou architekturou, budova zkrátka začala chátrat,“ krčí rameny.

Pomoct s růstem má i expanze na nové trhy, konkrétně do Německa a Rakouska, které se mají příští rok přidat ke stávajícímu Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku. Přípravy jazykové verze e-shopů jsou již v běhu a stejně tak z pohledu chodu firmy i mnohem zásadnější úpravy skladových prostor a procesu expedice výrobků. V novém, třikrát větším sídle totiž už opět narážejí na jejich limity. „Všechno obsluhujeme z Česka a jednoduše nemůžeme na nové trhy, dokud nebudeme mít dostatečné skladové prostory,“ vysvětluje Huber.

Firma proto upouští od toho, že má ve svých halách vyrovnané hotové výrobky, které její lidé dávají do jednotlivých balíků, a místo toho zavádí systém, kdy se produkty kompletují až v momentě, kdy si je konkrétní zákazník objedná. Neznamená to, že by se v tu chvíli teprve začaly míchat (pokud tedy nejde o personalizované směsi), ale to, že předpřipravený produkt poputuje do patřičného a jazykově lokalizovaného balení až ve chvíli, kdy je jasné, kam bude směřovat.

huber-a-stroj

Foto: Mixit

Tomáš Huber u jednoho z mixovacích strojů

Wallner s Huberem si od toho slibují, že ušetří místo i zvýší obrátku zboží, které díky tomu bude do různých míst vyrážet v jednu chvíli ze stejné šarže. Zároveň by měli zákazníci dostat produkty z čerstvějších surovin a ty budou mít i delší dobu spotřeby. Nový systém kompletování zatím funguje u nižších desítek výrobků, cílem je samozřejmě dostat se na co nejvyšší počet.

Méně tubusů a prodejna bez prodavačky

S šetřením místem – ale také ekologií a cenou – souvisí i to, že Mixit plánuje u některých výrobků odstoupit od toho, co je pro něj v očích mnoha lidí typické. A sice od svých tubusů – velkých vyztužených rour –, do nichž balí značnou část svého sortimentu. Nahradí je lehce recyklovatelnými obaly, které mají ulehčit skladovým prostorům a také přírodě.

„Nás k tomu vedou problémy se skladováním široké škály tubusů a lidé nám píšou, že už je jednoduše nemají kam dávat a hůře se recyklují,“ říká Huber. A vysvětluje, že typické obaly úplně nezmizí, přesunou se ale spíš do speciálních a sběratelských edic a ty běžné se budou moci balit do papírových vícestěnných hranolů. Ty půjdou jednoduše zrecyklovat, zároveň v rozloženém stavu zaberou na skladě mnohem méně místa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kdo bude navíc chtít mít své oblíbené müsli, kaši nebo třeba oříškovou pomazánku co nejdřív a nebude chtít čekat na dodávku z e-shopu nebo konkrétní produkt hledat po obchodech, měl by časem získat možnost zajít i do plánované podnikové prodejny. Ta má vzniknout v přízemí nové budovy na Černokostelecké a kromě toho, že bude sloužit jako výkladní skříň všeho, co Mixit dělá, má být zajímavá i tím, že by v ní neměli být žádní prodavači. Má být čistě autonomní, a díky tomu neustále dostupná.

„Firma, která nám to realizuje, říkala, že s tím jsme průkopníci, z naší strany je to přitom taková příjemná potřeba. Prodejnu, kde ukážeme náš sortiment, chceme. Zároveň jsme na specifickém místě, kde zákazník ocení možnost se stavit kdykoliv,“ usmívá se Huber.

„A až si to tady natrénujeme a vychytáme všechny mouchy, tak třeba otevřeme i něco v centru,“ zamýšlí se Wallner. Rychle ale dodává, že něco takového zatím není na pořadu dne. Úkoly, které musí Mixit teď zvládnout, jsou jasně dané.

Češi překvapili, před dveřmi i nocovali. Další pobočku otevřeme za měsíc, říká zástupce Popeyes

Marko Blaževič je tím, kdo Popeyes do Česka přivedl. A masivní úvodní návštěva mu jasně ukázala, že o kuřecí dobroty Češi mají zájem.

Filip HouskaFilip Houska

popeyes_1Story

Foto: Popeyes

Marko Blaževič, který má vstup Popeyes do Česka na starost

0Zobrazit komentáře

Radost na něm byla znát. A není divu. Vždyť konečně otevřel restauraci, kterou do Česka přivezl. Marek Blaževič má na starosti rozvoj místních poboček amerického fastfoodového řetězce Popeyes a už teď ví, že se u té první na Václavském náměstí rozhodně nezastaví. „Novou otevřeme už příští měsíc,“ říká pro CzechCrunch. A přibližuje i další detaily.

„Věřili jsme, že otevření na Václavském náměstí bude velká událost, čeští fanoušci nás ale překvapili,“ říká pro CzechCrunch Marko Blaževič ze společnosti Rex Concepts CEE, který měl vstup Popeyes do Česka na starost. „Před desátou sahala fronta až k metru, to je sto metrů, především ale zůstala takto dlouhá po celý den až do večera. I přes to, že pršelo. V úvodních hodinách jsme prodali stovky sendvičů a čekáme, že přes víkend obsloužíme tisíce lidí,“ dodává.

Pro něj jde o zadostiučinění, protože otevření Popeyes, které má po celém světě téměř čtyři tisíce poboček, se neobešlo bez průtahů. První zpráva o vstupu řetězce na český trh přišla skoro přesně před rokem, přičemž měla prvotní restaurace otevřít na přelomu letošního srpna a září. Poté se plány přesunuly na přelom září a října. Nakonec to vyšlo na začátek listopadu. „Tuto lokalitu jsme měli vybranou už někdy v říjnu loňského roku, do příprav ale vstupovalo několik aspektů,“ říká.

popeyes-12

Foto: Popeyes

Nabídka jídel od Popeyes

„V první řadě jde o historickou budovu někdy z padesátých let (první pobočka Popeyes sídlí v Domu módy – pozn. red.), takže se protahoval proces projektové dokumentace, výstavby a povolení. Nehledě na to, že nějaký čas zabere i trénink zaměstnanců. Myslím si ale, že rok příprav je v rámci takového projektu adekvátní. V první řadě jsme ale měli štěstí, že tento prostor byl volný. Václavské náměstí bereme jako lokalitu číslo jedna,“ objasňuje Blaževič.

I když se ale restaurace nachází v historické budově, uvnitř to tak rozhodně – a pochopitelně – nevypadá. Pobočka dýchá svěžím designem, ve kterém se mísí firemní barvy s dalšími barevnými odstíny, čímž tak trochu evokuje typickou uvolněnou americkou kulturu. Prostor je dokreslován digitálními prvky, samoobslužnými kiosky a nápisy. Usadí se v něm až stovka lidí.

„Celé to je, řekněme, kombinace standardního designu Popeyes, který udává náš franšízor, kanadsko-americká společnost RBI, s lokálním, barevným nádechem,“ říká Blaževič a rozhlíží se kolem. „Pracovali jsme na tom s našimi architekty, což byla také dlouhá část příprav. Vlastně i Petera Gennu, když poprvé vstoupil do těchto dveří, zaujal. Byl to takový wow moment. Tak věřím, že to ocení i naši zákazníci,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Peter Genna byl ostatně zajímavým střípkem přednostní návštěvy, která se odehrála pár dnů před slavnostním otevřením a jíž se zúčastnil i CzechCrunch. Jedná se o šéfkuchaře, který ty nejslavnější recepty Popeyes vymyslel – a stále se podílí na vymýšlení dalších. Právě on ukazoval všem přítomným jednotlivé kroky, jak správně s kusem kuřecího masa zacházet, respektive jak ho obalovat, smažit a následně pokládat na žemle s ostatními ingrediencemi v případě tvorby sendvičů.

„Peter se snaží navštěvovat otevírání prvních poboček v každé zemi, takže se dá říct, že je to poměrně standardní proces. Ovšem v této době, kdy Popeyes otevírá po světě spoustu restaurací, není jednoduché člověka s tímto renomé jen tak získat, proto jsme rádi, že se nám to podařilo,“ zmiňuje Blaževič. „Soudě podle toho, jak sem poprvé vstoupil, se dá předpokládat, že se mu to tady velmi líbí. Užil si i povídání o historii firmy,“ doplňuje.

My jsme přitom dostali možnost udělat si vlastní sendvič právě pod bystrým dohledem šéfkuchaře Popeyes Petera Genny, který mimo jiné představil vše, co bude rychlé občerstvení inspirované tradiční lousianskou kuchyní nabízet. Nejde jen o slavný Chicken Sandwich, což je něco jako Big Mac pro McDonald’s, ale také o nabídku křidélek a stripsů. Ty má v sortimentu podobně jako KFC, které je největším konkurentem Popeyes – a na Václavském náměstí má pobočku hned vedle něj.

peter-genna

Foto: Popeyes

Peter Genna, šéfkuchař Popeyes

S největší pravděpodobností ale už Peter Genna nebude během otevírání dalších poboček v Česku, které Popeyes chystá. V původních plánech stálo, že do konce roku otevřou další tři restaurace, nyní je to ale trochu jinak. „Do konce roku stihneme otevřít ještě jednu restauraci, konkrétně 6. prosince. Bude to na dálnici D7, v podstatě kousek za letištěm, a půjde o pobočku s vlastním drive-thru. Na ni se teď hodně soustředíme,“ přibližuje Blaževič další plány.

raskaa

Přečtěte si takéRaška vykoupil minoritní akcionáře a plně ovládá skupinu NatlandTomáš Raška vykoupil minoritní akcionáře a plně ovládá skupinu Natland. Ta loni vydělala 150 milionů

„V roce 2024 chceme otevřít čtyři restaurace. V prvním kvartálu plánujeme vstoupit do Brna, přesné datum si ale ještě chceme nechat pro sebe. Dále otevřeme pobočku v obchodním centru Máj, čekáme ale, až bude po rekonstrukci, tudíž ten termín se bude odvíjet od toho, kdy skončí. Další restaurace zatím nechceme konkretizovat,“ uvádí Blaževič. „Samozřejmě řešíme i jiná města než Prahu nebo Brno, ale ještě se na ně tolik nesoustředíme,“ doplňuje.

Ve všech restauracích se pak má točit stejný sortiment, pro jaký se Popeyes po světě proslavilo, byť jak samo české zastoupení přiznalo, některé pokrmy budou přizpůsobené lokálním chutím. Typicky jde o pálivost jídel, kterou objektivně Češi snáší hůře než třeba lidé z asijských zemí. Součástí všeho je ale proslulý Chicken Sandwich, v základní ceně za 119 korun, nebo vyhlášené hranolky Cajun za 49 korun. Do toho několik druhů stripsů, křidélek i třeba biscuit polévaný medem.