Mixit krizi zatím necítí. Pořídil vlastní areál a chce se dostat na miliardu i do německy mluvících zemí
Výrobce zdravých dobrot zažívá podle svých slov překvapivě dobrý rok. Loni se udržel v mírném růstu, přestěhoval se a chystá se na další expanzi.
Horská dráha byznysu Martina Wallnera a Tomáše Hubera pokračuje. Loni na podzim sledovali, jak v důsledku války na Ukrajině a strachu z inflace chladne ochota zákazníků nakupovat prémiové potraviny a jejich Mixitu se pomalu, ale jistě zmenšují hodnoty objednávek. A připravovali scénáře pro případ, že nepříznivá situace jen tak nezmizí. Teď se ale vše zdá optimističtější. „Od dubna opět rosteme, meziročně celkově zhruba o čtyřicet procent v rámci všech kanálů a trhů,“ hlásí Martin Wallner. Se svým parťákem teď hlavně řeší, jak efektivně fungovat v novém, větším sídle, kde už po pár měsících narážejí na maximum stávajících kapacit.
Výrobce müsli a dalších zdravých pochutin Mixit je v Česku dobře zavedenou značkou a vývoj z posledních let to jen dokazuje. Tak jako mnozí jiní i on enormně vyrostl za covidu, na nové úrovni se ale udržel i přes následné ekonomické ochlazení. V řeči čísel to vypadá následovně – ve fiskálním roce 2020 jeho prodeje skokově narostly skoro na půl miliardy, o rok později prodal Mixit zboží za více než 600 milionů a loni utržili Wallner s Huberem 630 milionů. Konsolidovaný zisk EBITDA se přitom poprvé po třech letech propadl pod 50 milionů korun, a to díky značným nákladům na akvizici a další výdaje spojené s novým areálem. V aktuálním fiskálním období by se EBITDA měla dostat ke 100 milionům.
„Vzhledem k tomu, jaká byla situace na trhu a že se některým spoluhráčům z oboru i mimo něj nedařilo úplně vesele, jsme se hrozně moc snažili, abychom byli v alespoň nějakém růstu. A díky enormnímu úsilí se to povedlo,“ říká Martin Wallner. „Na jaře se situace začala docela zásadně lepšit a cítili jsme, že lidé jsou ochotní zase utrácet. A to dokonce víc, než jsme čekali,“ doplňuje s tím, že novým podmínkám šli ve firmě samozřejmě naproti.
A tak zatímco před rokem raději nakupovali suroviny na několik měsíců dopředu a pro zákazníky vymýšleli dostupnější varianty svých výrobků, nyní nakupují naopak později, podle přesně vypočítaného rozvrhu. Zrychlují obrátku na skladu a vymýšlejí nové produkty, které patřičně marketingově podporují. Výsledkem má být meziroční třiceti- až čtyřicetiprocentní růst, který firma eviduje od dubna.
Loni Wallner s Huberem pro CzechCrunch popisovali, jak se za covidu naučili mít v šuplíku scénáře nejrůznějších možných vývojů, sahat po tom, který se bude aktuálně hodit, a na nic se nespoléhat. A to se jim stále osvědčuje. Firma si za poslední rok udržela zhruba stejný počet lidí, kteří pro ni pracují – tedy okolo 140 – a nyní hodlá pořádně zabrat. Musí, má nový a poměrně velký závazek.
Lidé nám říkají, že máme konečně pěkné kanceláře
Všechno se totiž odehrává už v novém sídle, kam se Mixit přesunul na začátku roku. O jeho koupi ale jednali Huber s Wallnerem už od léta roku 2021 a jak oba říkají, pořízením hlavního vlastního sídla si na sebe upletli pořádný bič.
Bývalou tiskárnu cenin v pražské Michli vyměnili za prostory někdejšího servisu automobilů Ford na Černokostelecké. Areál zahrnuje několik hal, kancelářské prostory, poschoďové budovy pro výrobu a showroom pro chystanou podnikovou prodejnu. Ale i parkoviště, zaměstnanecké ubytování, značný kus zeleně a plochu pro další výstavbu.
Huber s Wallnerem si na něj vzali úvěr v „řádu středních stovek milionů“ a za další desítky ho postupně renovují. Již dříve si pořídili i menší areál u Průmyslové, který využívají pro vlastní potřeby jen částečně a z větší části ho pronajímají, k dispozici tam ale mají další provozovnu.