Mladí nahradili Air Force 1 za adidasky z 80. let. Šéf Nike má jasno, za problémy může i home office
Samba, Gazelle, Spezial, Campus. Toto jsou kolekce, které Adidasu znovu přináší slávu. A Nike? Pod ním se půda naopak trochu třese.
Adidas se poslední roky trápil ve finančních problémech a zdálo se, že cesta zpět na vrchol bude extrémně složitá. V Německu si ale naordinovali řadu změn a zvedají se z bláta rychleji, než sami očekávali. Tamní marketingový tým totiž pochopil, na co se musí zaměřit a jak značku prodávat. Oprášili proto čtyřicet let staré modely, nasadili svěží kampaň pro mladé a udělali prakticky opak toho, k čemu se rozhodlo Nike. To pro změnu stagnuje – a jeho šéf za problémy viní i zaměstnance, kteří pracují z domova.
Nevydařenou spolupráci s kontroverzním rapperem a módním návrhářem Ye (dříve známějším jako Kanye West) bude mít Adidas v paměti ještě dlouho – obzvlášť poté, co se na veřejnost dostaly šílené postoje, které umělec zastával. Adidas kvůli ní ztratil stovky milionů eur a ránu utrpěla i jeho pověst. Na druhou stranu to firmu nakoplo k nutné rošádě v produktovém portfoliu.
Nejprve to začalo tím, že začal takzvaně doprodávat tenisky a oblečení z kolekce Yeezy. Šlo o velký krok, protože po oné kauze se Adidas rozhodl, že zboží, na kterém s Ye pracoval, zpět do nabídky už nechce uvádět. Pak ale změnil postoj – a vydělal na tom miliardy korun. Část z výdělku navíc poslal na podporu boje proti antisemitismu. Dalším krokem byla sázka na jedny z nejslavnějších tenisek v jeho historii.
Německý sportovní gigant v úterý oznámil, že se mu meziročně podařilo zvýšit prodeje obuvi o třináct procent, což přispělo k růstu celkových čtvrtletních tržeb na pět a půl miliardy eur, tedy necelých 140 miliard korun. A především za to může děkovat botám, které jsou v komunitě teniskových nadšenců známé jako Samba, Gazelle, Spezial a Campus. To jsou historií ověřené nízké kecky, populární zejména u anglických fotbalových fanoušků v osmdesátých a devadesátých letech.
Právě tyto retro tenisky, kterým se přezdívá terrace shoes (nebo t-toes), se pro Adidas staly spásnou zbraní. Postavili na nich uvolněné reklamní kampaně z ulic, poslali je influencerům a začali je nabízet za ceny, které z nich udělaly prémiový, ale zároveň dostupný produkt. Pak už jen stačilo, aby se přirozeně objevovaly na sociálních sítích, hlavně na TikToku a Instagramu. Mladým lidem tak představili něco, co je cool a trendy. A tím firma nastartovala slibnou řetězovou reakci.
„Adidasu se prostě podařilo dostat ke Generaci Z,“ komentuje pro CzechCrunch Martin Kluka z Footshopu. „Důvodem úspěchu, především pak v Evropě, je zvýšená sledovanost fotbalu a nadcházející euro šampionát. Přesně z tohoto prostředí totiž takzvané terrace shoes pocházejí, jejich rodištěm jsou fotbalové stadiony v Anglii. Stojí na nich celá kultura oblékání,“ doplňuje. Potenciál k dalšímu růstu v nich vidí i analytici z americké banky Morgan Stanley, kteří věří, že tyto boty jsou pro Adidas „výhrou“.
Německá společnost, kterou už druhým rokem vede někdejší šéf konkurenční Pumy Bjørn Gulden, současně oživuje i jiné původní kolekce, například sportovní siluetu SL 72. I té se má podle vyjádření Adidasu velmi dobře dařit. Opět ale platí, že solidních prodejů dosahuje firma především na evropském trhu, v Americe naopak za poslední období tolik nerostla. Což může mít spojitost hlavně s tím, že Spojeným státům vévodí Nike. Že by ale u něj byla situace růžová, to se úplně říct nedá.