Mnichovský autosalon plný překvapení. Mercedes elektrifikuje Géčko i Maybach, BMW zase myslí na posmrtný život vozů

drive-g-class-min

Foto: Mercedes-Benz/CzechCrunch

Je tady druhý díl nového newsletteru CC Drive

0Zobrazit komentáře

Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.

Celý automobilový svět nyní upírá svůj zrak na mnichovský autosalon, kde se dějí věci. Proto se dnes podíváme na Mercedes, který představil Maybach a třídu G tančící elektrické boogie. Dále zjistíme, jak si BMW představuje městský automobil pro rok 2040 a která automobilka by se mohla stát druhou Teslou.

Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.

 Připoutat a jedeme!

 ***

Mercedes vzpomíná na budoucnost prostřednictvím elektrického Maybachu a Géčka  

Ať už jste před lety omylem vytěžili desítky bitcoinů, investovali do Tesly, nebo jste prostě jen po čertech dobří v tom, co děláte, možná jste se díky tomu dostali do svízelné situace, kdy se vám na účtech povaluje několik milionů, ale vy nevíte, co s nimi. Pomocnou ruku nabízí Mercedes, který vás této přítěže velmi rád zbaví výměnou za některou ze svých chystaných elektrických hraček. 

Concept EQG a Maybach EQS SUV nejsou náhodně vygenerované captcha kódy, ale názvy dvou konceptů, pod kterými se ukrývá elektrická verze klasického Géčka a elektrifikovaný Maybach. Tedy dvě klasiky, které jsou nezbytnou součástí každého starter-packu těžaře ropy na Blízkém východě či útočníka Chelsea. Barbarství, říkáte? Po elektrickém Hummeru a SUV vycházejícím z Mustangu si zkrátka musíme připustit, že doba elektrická na dveře neklepe, ale rovnou je rozkopává.

O elektrickém Géčku toho Mercedes moc neřekl. Ukázal jen ikonicky hranaté tvary obohacené o neskutečné množství zářivých LED detailů, díky kterým G připomíná stylový vánoční stromeček. Opomenout bychom neměli obrovská kola, za která by se nemusel stydět ani kdejaký lunochod.

Ty nejspíše souvisí s prapodivným videoklipem ve stylu vzpomínek na budoucnost, který má fungovat jako promo konceptu. Retro frčí, tak proč do něj nezasadit moderní elektrické Géčko, a ještě to vše přesunout mimo planetu, řekli si v Mercedesu. A vytvořili něco, za co by se nemusel stydět ani seriál Návštěvníci. Podívejte se sami.

https://www.youtube.com/watch?v=if-4pPa7KGw

Už jste to rozdýchali? Tak se přesuňme k elektrickému Mercedes-Maybach EQS SUV. Že chtějí ve Stuttgartu vytvořit elektrickou verzi pojízdného paláce napěchovaného luxusem, se šušká už delší dobu. Fámy nyní potvrdil představený koncept, který toho sice příliš neprozradil o své technice, ale koho by u takového vozu zajímal dojezd. Tady je nejdůležitější to, jak novinka vypadá. A tenhle sametový dotyk budoucnosti je neuvěřitelný!

Palubovka jako jeden velký displej, sedadla nabízející nic menšího než bezbřehé pohodlí a k tomu detaily z růžového zlata? Tenhle interiér by zlomil i toho největšího asketu. K tomu přidejme křivky a rozměry, díky kterým vůz vypadá jako malý tank, a máme zde zcela novou definici vrcholu luxusní elektromobility.

eqs-maybach-koncept2

Foto: Mercedes-Benz

Tam, kde se technologie střetávají s opulencí a luxusem, to je elektrický Maybach

Oba vozy jsou prozatím koncepty, ale u obou je více než pravděpodobné, že se dočkají svých produkčních verzí. V případě Maybachu by neměl mít představený koncept do sériové podoby daleko. Co se elektrického Géčka týče, u něj se design za posledních 40 let změnil asi tolik jako vzhled Saskie Burešové. Proto lze předpokládat, že i jeho koncept víceméně naznačuje produkční realitu.

Co dalšího hýbe asfaltem?

? Ještě krapet Mercedesu: Mimo dvou odvážných elektrických konceptů, které si lze prohlédnout výše, se Mercedes pochlubil i extrémně futuristickým vozem, se kterým může řidič komunikovat pouhou myšlenkou. Díky tomu si se svým vozem můžete vybudovat podobný vztah, jako měli Michael s KITTem v seriálu Knight Rider. A to prostě chcete. K Mercedesu si zde odložíme ještě zmínku o modelu EQE, který není žádnou vizí, ale modelem z oceli a elektrických kabelů, s nímž chce Mercedes nabídnout luxusní elektromobilitu širším masám.

? BMW váže vozům smyčku: Už víte, co budete dělat v roce 2040? BMW to ví, tedy alespoň tuší. Chce vyrábět vozy, které po jejich smrti půjde recyklovat stejně snadno jako papírové brčko. Tuto vizi zhmotnilo do konceptu Circular, tedy městského vozítka, se kterým bychom se mohli přepravovat po městě již za dvacet let. Jeho sedačky sice připomínají gauč anglické babičky, zbytek vozu je však prudce vizionářský. 3D tisk, hologramy, LED světla. Tohle se prostě povedlo.

bmw-ebike1

Foto: BMW

Koncept Circular a elektrokolo od BMW

? Superrychlé elektrokolo. Nebo pomalou motorku: Mimo Circularu BMW doma v Mnichově představilo i dvojici elektrických jednostopých novinek. Elektrokolo má nejen svižné tvary, ale i techniku, která mu umožňuje pelášit rychlostí až 60 kilometrů v hodině. Sice vám po 75 kilometrech umře, ale za ten adrenalin to stojí. Druhou novinkou je elektrický motocykl, který dokáže též uhánět 60 km/h, jenže zatímco u kola pištíme nadšením, u motocyklu nad touto rychlosti jen máváme rukou a jedeme dál.

? Elone, už zase? Po Cybertrucku dostal odklad i Roadster: Psal se rok 2017, když se vedle představovaného tahače od Tesly s názvem Semi objevila již od pohledu nadupaná druhá generace Roadsteru. Kdo by si byl kdy pomyslel, že oba vozy, které tehdy stály vedle Elona Muska na pódiu, neuvidíme na trhu ani po pěti letech od jejich představení. Musk totiž ve svém nedávném tweetu uvedl, že pokud rok 2022 nebude mega dramatický, začne s dodávkami Roadsteru v roce 2023. Musk by však neměl tyto odklady dělat do nekonečna, protože doručování vozů in memoriam nezní příliš lákavě.

? Utekla vám Tesla? Na burzu míří další zajímavá automobilka: Rivian se dlouhou dobu tvářil jako paní Columbová a svou činnost uchovával v tajnosti. To už ovšem neplatí a nyní chce jít s kůží na trh. Mimo svého prvního vozu v podobě elektrického pick-upu chce nabídnout i sám sebe prostřednictvím vstupu na burzu a prodeje svých akcií. Od tohoto kroku si slibuje valuaci ve výši závratných 80 miliard dolarů, čímž by ukázal záda i takovým gigantům, jako jsou Ford či General Motors. Poměrně odvážné ambice na automobilku, která prozatím prodala přesně 0 vozů.

rivian-min

Foto: Rivian

Elektrický Rivian R1T

? Nikola se nadechuje k druhému pokusu: Jaké to je, dosáhnout valuace vyšší než Ford, a přitom neprodat ani klíčenku, ví i automobilka Nikola. Tu po euforickém vstupu na burzu dohnala její minulost, během které si její zakladatel přibarvil několik maličkostí. Třeba tu, že má funkční náklaďák, který je poháněn vodíkem, zatímco z kopce pouštěl jen jeho maketu. Nikola se však po problémech nevzdává. Zřekla se svého duchovního otce Trevora Miltona a nyní pokračuje v naplňování plánu přinést na trh revoluci v podobě tahače s vodíkovými články.

Tohle město je jen pro pomalý: Malou revoluci si zažila i Paříž, která ze dne na den udělala piráta silnic z každého, kdo v jejích ulicích překročí rychlost 30 km/h. Toto omezování rychlosti není jen pařížskou doménou. Šnečí tempo se začíná stávat realitou i v dalších evropských metropolích, které tím jdou vstříc zlepšení životního prostředí, vyšší bezpečnosti i plynulosti provozu.

***

To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.

Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.

BMW představilo elektrokolo porušující zákony a elektrický motocykl s až příliš klidným charakterem

bmw-ebike9

Foto: BMW

Koncept elektrického kola a elektrického motocyklu od BMW

0Zobrazit komentáře

Jméno BMW je notoricky známé především ve světě automobilového průmyslu. BMW však díky své divizi Motorrad výrazně ovlivňuje i svět jednostopých dopravních prostředků. Nejenže díky tomu najdeme v portfoliu značky celou řadu klasických motocyklů, ale také některé zajímavosti, jako je například nedávno představený elektrický skútr či elektrická koloběžka do města.

Na vlně elektromobility se vezou i dvě nejčerstvější jednostopé novinky, které BMW představilo doma, na mnichovském autosalonu po boku recyklovatelného vozu Circular. Jedná se o koncept elektrokola s názvem i Vision AMBY a elektrického motocyklu Motorrad Vision AMBY, jež přinášejí pohled na budoucnost minimalistické elektromobility. Ono pojmenování AMBY zastupuje slovní spojení Adaptive Mobility, tedy přizpůsobivá mobilita, která je podle BMW základem obou novinek.

Elektrokolo od BMW přináší velice atraktivní závodní design, v němž přepracovává tradiční uspořádání rámových trubek tak, aby uvolnilo místo akumulátoru. Ten se konstruktéři nesnažili ukrýt dovnitř rámu, jak je to u elektrokol běžně zvykem, ale naopak jej velice nápadně přiznávají ve středové části.

Celý design pracuje s řadou ostrých úhlů a sportovně stavěnou geometrií, kterou doplňují další detaily. Kolo stojí na 27,5 palce velkých ráfcích oděných do terénních plášťů. O komfort se stará přední teleskopická vidlice se zdvihem 120 mm a také zadní odpružení. Další zajímavostí jsou extrémně široká řídítka se zabudovaným LED osvětlením, které najdeme i v sedlovce. Pod ní se ukrývá E Ink displej, jehož funkce však nebyla blíže popsána.

bmw-ebike3

Foto: BMW

Kolo působí dynamickým, až futuristickým dojmem

Mluvit o i Vision AMBY jen jako o elektrokolu by ale mohlo být trochu zavádějící. Tento stroj je totiž schopen vyvinout natolik vysokou rychlost, že se jedná spíše o hybrid mezi klasickým e-bikem a elektrickým motocyklem. Jeho tři jízdní režimy umožňují jet 25, 45, a dokonce i 60 km/h. V případě nejpomalejší jízdy je baterie o kapacitě 2 000 Wh schopna nabídnout dojezd až 300 kilometrů. Naopak při nejrychlejším řádění je nutné počítat s dojezdem pohybujícím se jen okolo 75 kilometrů.

Každý z jízdních režimů byl navržen pro jiný typ prostředí, ve kterém se bude jezdec s kolem pohybovat. To znamená, že toto kolo je určeno nejen do terénu, ale i do městských ulic, případně na běžné komunikace. Ve kterém nastavení se kolo zrovna nachází, určuje jezdec prostřednictvím aplikace ve svém telefonu, který lze připevnit na magnetickou podložku u řídítek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

BMW se zároveň nechalo slyšet, že zde přichází v úvahu i systém automatického přepínání režimů na základě sledování pozice a lokality, v níž se kolo zrovna pohybuje. Mimo to dokáže aplikace přinášet nejrůznější informace týkající se jízdy, stavu nabití baterie, informovat o krádeži a podobně. Zároveň umožňuje každému jezdci vytvořit si vlastní profil, na základě kterého kolo například upraví elektricky ovladatelnou sedlovku.

Svézt se na tak rychlém kole je určitě lákavé, je tu ale jeden malý problém. Ve většině evropských zemích je maximální povolená rychlost elektrokola s asistencí motoru 25 km/h. Kolo od BMW bylo koncipováno tak, aby nad tímto zákonem vyvolalo debatu, zda by si toto nařízení přece jen nezasloužilo trochu přepracovat.

Komu se nelíbí porušování legislativy, může sáhnout po elektrickém motocyklu Motorrad Vision AMBY. Hned na začátku však musíme upozornit, že pokud budete ke stroji přistupovat jako ke klasickému motocyklu, rozhodně vám nepřinese tolik vzrušení, co jeho kolega. Stroj totiž nabídne stejné rychlostní režimy jako elektrokolo, což znamená, že s ním lze jet též maximální rychlostí 60 km/h.

bmw-ebike7

Foto: BMW

Pohled na poněkud nepohodlně působící sedadlo konceptu

To je v porovnání s jinými elektrickými motocykly poměrně málo. Je proto lepší k motorce přistupovat také spíš jako k určitému mezistupni mezi elektrokolem a elektrickou motorkou. Rozdíl ovšem tkví v tom, že v tomto případě jezdec nemusí vůbec šlapat, a hlavně se bude moci vydat do daleko komplikovanějších terénů.

Prozrazuje to 26palcové kolo vpředu a 24palcové kolo vzadu s robustní pneumatikou, to vše v doprovodu pořádného odpružení. Nejrůznější enduro výzvy v terénu by tak neměly stroji dělat žádné větší potíže. Stejně jako u elektrokola je i zde vyřešena veškerá komunikace mezi motocyklem a jezdcem skrze mobilní telefon, který lze připevnit přímo na rám. A ani zde nechybí zabudované LED prvky.

Oba stroje jsou konceptem, který hledí do budoucna, avšak BMW neuvedlo, zda se některý z nich dostane do výroby. U elektrokola je i vzhledem k jeho rychlosti pravděpodobnější, že nikoliv. Motocykl bychom si v lesích ovšem dokázali představit zcela bez problému.