Mercedes chce zpřístupnit elektromobilitu více lidem. Klíčem k úspěchu se má stát nový sedan EQE

Mercedes-Benz EQE

Foto: Mercedes-Benz

Rodina elektrifikovaných modelů EQ jasně dokazuje, že se Mercedes-Benz elektromobility rozhodně nebojí. Ta nyní vítá nového člena, kterým se stává model EQE. Se svými sourozenci sdílí vytříbený design i kvalitní techniku, na rozdíl od nich ovšem jde vstříc širší zákaznické základně, kterou chce oslovit především cenou.

Pokud byste rádi koupili elektrický Mercedes a potrpíte si na sedany, máte v podstatě jedinou možnost, a tou je model EQS, luxusní vůz, který jako první získal architekturu, jež automobilka vyvinula výhradně pro elektromobily. Ovšem kdo nemá volné tři miliony korun, může na něj rovnou zapomenout. S nově představeným modelem EQE to ale tak docela neplatí.

Na novinku se dá nahlížet i jako na alternativu k EQS. Sice nebude mít opulentní rozměry a nebude svého majitele hýčkat takovým množstvím luxusu, bude však s EQS sdílet stejnou platformu. A hlavně by měla být k mání za příznivější cenu. Ta sice prozatím není známá – vůz se totiž dostane na trh až v příštím roce. Nižší cenovku ovšem naznačuje i samotný Mercedes.

Nejenže bude automobil kratší téměř o deset centimetrů, ale množství funkcionalit, které EQS nabízí v základní výbavě, bude u EQE dostupné pouze za příplatek. To se týká například obrazovky Hyperscreen, která proměňuje téměř celou palubní desku na jeden velký displej, nebo ovladatelné zadní nápravy.

mercedes-eqe34

Design novinky se výrazně shoduje s podobou modelu EQS

Foto: Mercedes-Benz

To všechno jsou malé detaily, jejichž absence by ovšem mohla ve finále snížit cenovku základní verze vozu o nemalou sumu. „S novým EQE můžeme rychle zpřístupnit high-tech řešení našich elektrických vlajkových lodí EQS širší skupině kupujících,“ uvedl během prezentace modelu Markus Schäfer, provozní ředitel Mercedes-Benz.

Přesto EQE nebude v elektrické rodině Mercedesu působit jako chudý příbuzný. S vozem EQS bude sdílet stejnou baterii o kapacitě 90 kWh, která by na jedno nabití měla vystačit na více než 600 kilometrů. Totožná by měla být i architektura obou vozů a dokonce i stejný součinitel odporu, který z nich dělá jedny z nejaerodynamičtějších modelů na trhu.

S tím také souvisí přítomnost designu charakteristického pro celou rodinu EQ, který se však v tomto případě nejvíce ztotožňuje se vzhledem modelu EQS. Lehké odlišnosti lze najít snad jen na přední masce a také u grafiky denního svícení v předních světlometech. V čem se od sebe oba vozy ale výrazně liší, je výkon.

Zatímco EQS nabízí 516 elektrických koňských sil pohánějících všechna čtyři kola, v případě EQE by toto stádo mělo čítat 288 koní, jejichž síla je v základu přenášena pouze na zadní nápravu. Zde je dobré připomenout, že Mercedes má v plánu uvést model na trh hned ve dvou verzích. Prozatím ovšem není jasné, zda bude ona druhá verze tou rychlejší, či pomalejší.

V každém případě budou obě verze nového EQE daleko udržitelnější než předchozí modely firmy. Udržitelnost Mercedes vnímá jako stále důležitější téma, kterému se snaží jít i v EQE naproti. To dokazuje i využití recyklované oceli v architektuře vozu či široké zastoupení dalších recyklovaných a obnovitelných materiálů uvnitř.

Z nich jsou vyrobeny nejen potahy vozidel, ale například i vedení kabeláže. Tato filozofie se promítá i do samotné baterie, ve které problematický kobalt tvoří méně než deset procent z celkového složení.

EQE je zkrátka elektromobil, který chce u zákazníků bodovat celou řadou vlastností. Zda se mu to skutečně podaří, bychom se měli dozvědět v druhé polovině příštího roku, kdy se model dostane do výroby a následně také na americký a evropský trh.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.