Mobilní platby mění svět nakupování. Budoucnost je v QR kódech a platbách, které nejsou vidět, říká expert Trasku

Michal HladíkMichal Hladík

hladikKomentář

Foto: Trask

Michal Hladík, šéf platebních transformačních služeb v Trasku

Pohodlně, rychle, a přitom bezpečně. Digitální platby se stávají běžnou součástí našeho života a pandemie tento trend výrazně urychlila. Čím dál víc se v této oblasti prosazují mobilní zařízení a spolu s nimi svět nakupování a placení mění i další technologie, které ve svém komentáři pro CzechCrunch popisuje Michal Hladík z tuzemské technologické společnosti Trask.

Michal Hladík v Trasku šéfuje platebním transformačním službám a k technologiím, které mají tuto oblast v následujících letech proměnit, dle něj patří například rychlý internet díky sítím 5G, stále populárnější QR kódy a také platby, které se dějí na pozadí, nejsou vidět a uživateli zjednoduší či zpříjemní celý nákupní proces.

***

Digitální platby prováděné přes mobilní zařízení nabízejí spotřebitelům rychlé a bezpečné placení nejen v kamenných obchodech, ale i v prostředí internetu. Mobilní platby realizované prostřednictvím Apple Pay a Google Pay jsou proto klíčovou komponentou moderních platebních bran.

Masivní nárůst využití digitálních platebních metod probíhal již před pandemií. Ta však přinesla více než 40% navýšení globálních objemů digitálních plateb a celou transformaci podle údajů společnosti IBM urychlila přibližně o pět let. V reakci na pandemická opatření se spotřebitelé napříč generacemi naučili téměř vše nakupovat online, při platbách v kamenných obchodech pak stále častěji volí digitální a méně osobní interakci.

Za sekundu je hotovo

O exponenciální růst v oblasti mobilních plateb se zasloužil především fakt, že jde o bezpečný, rychlý a pohodlný způsob nakupování. Mobilní platby využívají více vrstev dynamického šifrování, což z nich činí extrémně bezpečný způsob placení, stejně bezpečný jako platby čipovou kartou EMV.

S nárůstem problémů s krádeží identity a podvody se biometrická autentizace integrovaná v mobilních zařízeních stává spolehlivou a bezpečnou volbou pro všechny druhy digitálních plateb. Kromě toho jsou bezkontaktní mobilní platby nejrychlejším způsobem placení i pro větší částky, kde bezkontaktní platby kartou mohou vyžadovat zadání PIN. Mobilní platby obvykle netrvají déle než sekundu.

apple-pay

Foto: CardMapr

K zaplacení stačí přiložit telefon

Mobilní platby jsou velmi pohodlné, což je zřejmě hlavním důvodem jejich rostoucí popularity. Spotřebitelé nemusí nosit peněženku nacpanou kartami, mohou platit telefonem nebo i hodinkami, kde mají uloženy nejen své virtuální (tokenizované) platební karty, ale třeba i ty věrnostní a slevové.

Mobilní bankovní aplikace umožňují spotřebitelům spravovat účty odkudkoliv a kdykoliv. Stávají se přirozenou součástí každodenních úkolů, které chtějí lidé vyřídit pomocí svých chytrých telefonů.

Přestože počet uživatelů, kteří spravují své peníze na mobilních zařízeních, rychle roste, většina z nich používá jen základní funkce, jako je kontrola zůstatků na účtech. Banky však stále častěji využívají technologické možnosti mobilních zařízení hlavně pro podporu platebních funkcí, ať už jde o načtení platební instrukce z QR kódu, potvrzování plateb pomocí Face ID, nebo právě moderní metody tokenizace platebních karet v mobilních peněženkách.

Terminál v mobilu pro obchodníky

Také mnozí obchodníci potřebují být při přijímání plateb mobilní. Vysoká poptávka po technologii mPOS (mobile Point-of-Sale) neboli mobilních terminálech to potvrzuje. Řešení je na trhu celá řada.

Digitální platby dnes může zákazníkům nabízet prakticky každý. Připojením malé krabičky se běžný smartphone nebo tablet stane plnohodnotnou pokladnou s platebním terminálem, který dokáže přijmout platbu čipovou kartou, bezkontaktní platbu nebo i platbu mobilem. Účtenku lze odeslat třeba e-mailem.

Masivní rozšíření elektronického obchodování přitom urychlilo klíčové posuny v platebním chování: využití hotovosti je na ústupu, roste podíl online obchodů a digitální platby včetně těch mobilních se staly normou. Tyto trendy vytvářejí nové příležitosti pro všechny společnosti působící v oblasti finančních služeb.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Průzkum společnosti Finextra zjistil, že 74 % evropských bank vidí zvýšenou potřebu zdokonalovat své digitální služby a 65 % bank se domnívá, že musí zvýšit rychlost svých inovací. Obrovský tlak na digitalizaci se projevuje celosvětově, protože regulátoři i komerční subjekty se snaží urychlit časové plány modernizace platebních systémů.

Aby si banky udržely dominantní roli, budou muset zaujmout holistický, koordinovaný a strategický přístup k modernizaci své platební infrastruktury. Jejich klíčovým úkolem je zajištění bezproblémové platby v reálném čase kdykoli a kdekoli, vytvoření prostředí bez hranic a prostředí, které je dostupné a škálovatelné.

V oblasti mobilních plateb přitom aktuálně jsou tři nejdůležitější technologické trendy, které budou v následujících letech pro další rozvoj klíčové:

5G technologie

Prvním z nich je využití technologie 5G, která je připravena pomoci bankám a dalším finančním institucím poskytovat nové, inovativní mobilní služby přesně podle očekávání klientů. Nízká latence 5G, vysoká datová kapacita a spolehlivost vytváří novou platformu pro poskytování služeb všude tam, kde se zákazník právě nachází. Příkladem využití této technologie mohou být videoschůzky, které umožní zákazníkům získat individuální péči, aniž by museli nutně vyhledávat nejbližší pobočku a cestovat do ní.

Dalším perspektivním příkladem jsou chytré nositelné technologie, tzv. „wearables“, které představují další důležitý kanál pro mobilní platby. Připojením ke cloudu pomocí technologie 5G by mohly sdílet biometrická data s finančními službami s ještě větší spolehlivostí a nižší latencí než kdykoli předtím.

Rychlost a agilita 5G umožňují finančním institucím provádět složitější procesy v rekordním čase. Proto se očekává, že výhody 5G se rozšíří i do provozních útvarů a finanční experti je budou moci využít také k vytvoření efektivnějších backendových procesů.

Svět patří QR kódům

Skutečná hodnota mobilních plateb je založena na marketingové hodnotě omni-channel přístupu. Aby obchodníci mohli zákazníkům nabídnout prvotřídní zážitky z nakupování, musí přijmout technologická řešení, která jim umožní bezproblémové propojení všech kanálů.

qr-code

Foto: Albert Hu

QR kódy jsou stále populárnější

Očekává se, že 27 % všech digitálních transakcí bude do roku 2024 celosvětově uskutečněno pomocí QR kódů. Ty usnadňují vícekanálové nakupování, které spojuje fyzický prostor s online prostředím. Tyto platformy zároveň poskytují 360stupňový pohled na zákazníka a pomáhají společnostem zlepšit nákupní cestu spotřebitele – to vše prostřednictvím jediné integrace API.

Nezastavitelná síla vnořených fintech řešení

Dnešní spotřebitelé vnímají platbu jako přirozenou součást online nákupu. Vnořená platba jde tomuto očekávání naproti a bude zásadní pro poskytování nové generace digitálních zážitků.

Takzvaný embedded fintech zajišťuje bezproblémovou integraci plateb a finančních služeb přímo do produktových procesů. To znamená, že když spotřebitel nakoupí, již neočekává, že by platba byla samostatnou akcí, ale uvítá její realizaci „na pozadí“.

Dobrým příkladem toho, jak vnořený fintech funguje, jsou moderní aplikace taxislužeb. Zákazník si pomocí smartphonu objedná taxi, určí adresu vyzvednutí a cílové stanice. Řidič zákazníka odveze na místo určení, aniž by klient musel vytáhnout platební kartu – transakce je již součástí dodávky.

Uznávaná venture kapitálová společnost Andreessen Horowitz odhaduje, že vnořené fintechy dokážou oproti původnímu zdroji příjmů navýšit ziskovost společností až pětinásobně.

Partnerem článku je společnost Trask. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

V moderních firmách lidé neslouží šéfovi, ale šéf slouží lidem. Jaké kompetence má mít lídr budoucnosti?

safarik2Komentář

Foto: Archiv MŠ

Martin Šafařík, jeden z pořadatelů konference Happiness@Work Live!

0Zobrazit komentáře

Jediná jistota dnešní doby je paradoxně změna. Pro svět práce to platí víc než kde jinde a obzvlášť v posledních dvou letech. Velkým úkolem současných lídrů je tyto změny ukočírovat, stát v nich pevně a být pro ostatní okolo sebe stabilní jednotkou. Změnami to ale pouze začíná. Právě všechny tyto změny startují novou éru leadershipu, ve které nebude hrát roli pevná ruka ani manažer na piedestalu. Mnohem důležitější budou jiné kompetence.

Právě o tom, jak se mění svět a role lídrů, píše v komentáři pro CzechCrunch Martin Šafařík, jeden z pořadatelů konference Happiness@Work Live! Prostřednictvím té i dalších projektů podporuje firmy v budování takového prostředí, ve kterém lidé pracují rádi a díky kterému jsou efektivní a dosahují lepších výsledků. Také o tom ostatně může být role lídra.

***

Často mám možnost na konferencích, meetupech nebo konzultačních aktivitách nahlédnout „do kuchyně“ skvělým lídrům – takovým, kteří si už dnes uvědomují, že doba se změnila. Předbíhají dobu. Experimentují s organizační strukturou, autonomií zaměstnanců, flexibilitou a dalšími oblastmi. Proč si myslím, že jsou právě oni lídry budoucnosti, které budeme potřebovat? Jaké mají tito lidé společné vlastnosti? Co je pro ně v práci důležité? Na tyto a další otázky nabízím krátké zamyšlení.

Na úvod ještě krátký disclaimer. V textu používám sice mužský tvar slova lídr, nicméně myslím tím kohokoliv, kdo už vede nebo povede týmy lidí bez ohledu na to, zda je to žena, muž nebo kdokoliv jiný.

Předání zodpovědnosti nerovná se delegace

Zajímavý je pohled na to, jak se mění charakter práce lídra budoucnosti. Skvělí lídři nechávají co nejvíce zodpovědnosti ostatním. Rozhodování v rámci dílčích oblastí firmy předávají, což ale neznamená pouhou delegaci úkolů.

Svým lidem důvěřují (k důvěře se dostaneme později také) a nechávají je rozhodovat, protože vědí, že právě oni jsou v kontaktu s každodenní realitou firmy a mají pro svá rozhodnutí ty nejlepší vstupy. Takoví lídři práci svých lidí nekontrolují, ale diskutují s nimi jako s partnery, protože sledují společný cíl. Sami zůstávají zodpovědní za „big picture“, za chod celé firmy.

Krásným příkladem tohoto přístupu je například Synetech, kde pracují na transformaci tradiční struktury na holakratickou. Důvody a svou vizi krásně shrnul CEO Synetechu Vratislav Zima: „Za mě je ideálním výsledkem holakracie firma plná profesionálů, kteří chápou od začátku do konce její byznys, zákazníky i vývoj. Tito lidé na sebe totiž přenáší odpovědnost, učí se z chyb, a protože vše chápou, tak dělají kvalifikovaná rozhodnutí.“

Už se znáš s…?

Z lídra firmy se v budoucnu stává facilitátor. Díky tomu, že zná „big picture“, strategicky propojuje lidi i nápady. V kuchyňce náhodou potká kolegu z prodejního týmu a napadne ho, že by jeho nápad, který prezentoval na poslední schůzce, mohl být užitečný kolegům z vývoje. Zároveň má prostor hledat možnosti jak zefektivňovat.

Tady se ukazuje obrovský rozdíl mezi mikromanažerem a manažerem budoucnosti, protože člověk zavalený operativou nemá šanci věnovat pozornost inovacím. Drží také kormidlo a při strategickém rozhodování hlídá, aby firma neuhnula ze svých základních stavebních kamenů ve formě vize a hodnot. Rozhodně tady souhlasím s Kateřinou Nogolovou, HR ředitelkou a členkou boardu firmy Vítkovice Steel, která říká, že lídr bude v dlouhodobém horizontu čistě „projektová“ pozice – facilitace, koordinace, distribuce aktivit, konsolidace dat a podobně.

leadership

Jaké kompetence má mít lídr budoucnosti?

Zajímavou paralelou je náplň práce dnešních scrum masterů nebo product ownerů, jejichž hlavním cílem je maximalizovat efektivitu týmů, se kterými pracují. Něco podobného by mohl být i CEO, jen na úrovni celé firmy. Pokud se ptáte na to, zda je tedy klíčem mít agilní firmu, tak vlastně ano. Minimálně za předpokladu, že odhlédneme od toho, že agilita je v dnešní době trochu buzzword, a zaměříme se na podstatu slova, tedy na schopnost firmy být flexibilní a reagovat rychle na změny.

Jak už jsem psal na začátku, jediná jistota dnešní doby je změna a firmy na to potřebují být připravené.

Vděčnost, laskavost, tedy bezpečí

Lídr je také designérem. Tvoří prostředí, kde je na prvním místě důvěra, respekt a psychologické bezpečí. Už Aristoteles tvrdil, že „celek je lepší než součet jeho jednotlivých částí“. To přesně platí i při spolupráci. Výsledky dobře spolupracující skupiny budou vždy lepší než výsledky samostatně pracujících individualit. Po Aristotelovi je nazvaný i slavný projekt, kde v Googlu hledali společnou vlastnost těch nejefektivnějších týmů. Co zjistili? Že společná vlastnost těch nejefektivnějších týmů je psychologické bezpečí.

Pro návod, jak takové prostředí tvořit, můžeme sáhnout do neurověd a pozitivní psychologie. Objevíme tam dva velmi jednoduché principy, které vlastně nic nestojí. Zaprvé princip vděčnosti. Je dokázáno, že lidé, kteří jsou za svou práci oceňováni, jsou produktivnější a celkově spokojenější.

Skvělou inspirací v tom, jak začít, je například Jiří Klein, ředitel městské policie v Opavě, který jednu dobu začínal svůj den se třemi desetníky v levé kapse. Vždy, když někomu v práci poděkoval, přesunul jeden desetník do druhé kapsy. A z práce neodešel, dokud neměl všechny desetníky v pravé kapse. To je geniální hlavně proto, že lídr musí jít příkladem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud chce, aby se lidé v práci oceňovali, musí si v prvé řadě on všímat toho, co funguje, a lidi veřejně oceňovat. Umí dát ego stranou. Raději nechá zazářit jiného člověka, než aby sám přijal pochvalu.

Druhou pomůckou je nezištná laskavost. V pracovním prostředí pro ni existuje krásný termín – „náhodné akty kancelářské laskavosti“. Když někomu pomohu, mám dobrý pocit. Když někdo pomůže mě, znovu mám dobrý pocit. Když jsem pouhým svědkem nezištné laskavosti, znovu mám úplně stejný dobrý pocit.

Může za to jeden z hormonů štěstí, oxytocin, a příroda, která nás tak motivuje, abychom podporovali vazby a fungování ve skupinách či týmech. Jak na to? Stačí vzít čepici, naházet do ní všechna jména lidí z týmu nebo oddělení a nechat každého, ať si během týdne každé ráno vytáhne jedno jméno a splní laskavost. Vánoční čas je pro takovou aktivitu ideální příležitostí.

Jak dosahuje lídr budoucnosti výsledků?

Bez výsledků samozřejmě není firma. Kromě toho, že zajišťují její chod, mají ale i další role, kterých si je lídr budoucnosti vědom. Jednou z nich je smysl v práci. Jak je to myšleno?

Je to možná jeden z nejdůležitějších trendů, které se dostávají do popředí. Budoucí lídr musí umět svým lidem zprostředkovat smysl jejich práce. Pokud dlouhodobě nevidíme, k čemu naše práce je a proč ji děláme, dříve nebo později pro nás začne být povinností. A jakákoliv proaktivita je ta tam.

Například ve farmaceutické firmě Ferring, která vyrábí léky, si každý rok zvou na přednášku lékaře, jenž zaměstnancům popisuje, jak produkty, které firma vyrábí, pomáhají pacientům. Nebo výrobce čajových a bylinných produktů Sonnentor zase každý rok pořádá Bylinkové slavnosti, kde u stánků prodávají lidé z výroby. Mají tak jedinečnou příležitost dostat se do kontaktu se zákazníky a na vlastní oči vidět, jakou přináší radost produkty, které vyrábí.

Individualita a osobní přístup

Výsledky práce také velmi ovlivňuje prostředí a forma spolupráce, která souvisí s dnešním trendem vzdálených a hybridních modelů práce. Ondřej Vlček, výkonný ředitel Avastu, říká: „Lidé mají jiné potřeby, v určitou denní dobu se jim lépe přemýšlí nad kreativními úkoly, jindy naopak odvádějí lepší práci u rutinních úkolů. A jsou tam i další potřeby, ať už pracovní, nebo osobní. Funkční tým by se všem těmto nárokům měl umět přizpůsobit – a dokonce jich využít tak, aby se ještě zvýšil jeho výkon.“

Vytvořit takové prostředí, kde je flexibilita normou, může být výzva. Z pohledu lídra vyžaduje schopnost výborně komunikovat a naslouchat. Jen díky tomu je možné přicházet se změnami, které vycházejí ze skutečných potřeb lidí a nikoliv předpokladů vedení.

„V mnoha firmách se stále na emoce často dívají jako na něco, co do práce nepatří.“

Co je také absolutně individuální, je emoční prožívání každého jednoho člena týmu. To by měli budoucí lídři brát v potaz a měli by s emocemi svých lidí (a hlavně se svými) umět pracovat. V mnoha firmách se stále na emoce často dívají jako na něco, co do práce nepatří. A když, tak jen ty pozitivní. V práci se přece pracuje, potřebujeme doručovat. Lídr budoucnosti chápe, že to, co si neseme z domova, nás ovlivňuje v práci, a to, co si neseme z práce, nás ovlivňuje doma. Tady je zároveň krásný přesah v tom, že skrze zdravou firemní kulturu je možné ovlivnit celou společnost.

Závěrem si půjčím větu od ředitele čejkovického Sonnentoru Josefa Dvořáčka, který řekl: „Myslím si, že manažer budoucnosti bude normální člověk. Víc než nos nahoře a řízení věcí bude vnímat možnost vést lidi jako službu druhým, tzv. servant leadership.“ S tím naprosto souhlasím. Svět práce se tak trochu otáčí v tom, že v moderních firmách lidé už „neslouží“ šéfovi a nejsou pouhými zdroji. Naopak, šéf v podstatě „slouží“ svým lidem v tom smyslu, aby měli vše, co potřebují pro svou práci, efektivitu i možnost dělat rozhodnutí.

Pokud vás zajímá, jak se takovým lídrem budoucnosti stát, přijďte 25. listopadu do virtuálního 3D světa na sedmý ročník konference Happiness@Work Live!. Budeme se ptát samých skvělých lídrů, co podle nich svět práce čeká a jak sami pro další měsíce a roky připravují své firmy, týmy a především také sebe.