Mohli bychom teď díky situaci na IT trhu razantně zdražovat, ale bylo by to krátkozraké, říká šéf Etnetery
Martin Palička, ředitel Etnetera Group
Rychle reagovat na potřeby klientů a zároveň udržovat dlouhodobý růst. To jsou základní premisy, na nichž svůj byznys staví česká technologická skupina Etnetera, která v loňském roce utržila 370 milionů korun se ziskem 45 milionů. Poslední rok přitom procházela velkou interní transformací, a tak jsme si o všem, co se v holešovické skupině děje, povídali ve velkém rozhovoru s jejím šéfem Martinem Paličkou.
Během interní transformace totiž došlo k rozdělení byznysu Etnetera Group do čtyř společností – nejstarší Etnetera funguje jako webové a mobilní vývojářské studio, vedle ní působí marketingově zaměřená Etnetera Motion, datově-analytická Etnetera Active a od léta také konzultační divize Etnetera Sense.
Vedle těchto firem samostatně stojí entita PIE Ventures sdružující startupy, do kterých skupina investovala. Jde například o výrobce jedněch z globálně nejpokročilejších brýlí pro virtuální realitu VRgineers, dalšího specialistu na VR Virtuplex nebo BattSwap, jenž vyvíjí systém výměnných baterií pro elektromobily.
Výkonný ředitel skupiny Martin Palička v rozhovoru pro CzechCrunch mluví právě o interní transformaci, ale také o nových oblastech a potenciálu, kam se může Etnetera rozšiřovat, strategických plánech, dění na trhu i přístupu k dlouhodobému růstu celé skupiny.
V posledním roce jste ve skupině procházeli větší interní transformací. Proč jste se do ní pustili?
Primárním důvodem bylo větší využití synergií firem v Etnetera Group a oddělení našich investic do startupů. Vašek Bittner (spoluzakladatel Etnetera a Etnetera Group – pozn. red.) si převzal do nově vytvořené entity PIE Ventures naše investice do startupů a já se primárně věnuji rozvoji Etnetera Group, která v současnosti zastřešuje společnosti Etnetera, Etnetera Motion, Etnetera Activate a nově Etnetera Sense.
Druhým důvodem je transparentnost pro trh, aby efektivně podporovala klienty v digitalizaci. Jako skupina reprezentujeme komplexní služby zaměřené na technologie, data, kreativní komunikaci i konzultace.
Po transformaci teď máte ve skupině čtyři firmy. Jakým způsobem jste vůbec přemýšleli nad jejich tvorbou, proč zrovna tyto?
Mapujeme potřeby našich klientů. Snažíme se popsat, co klient očekává, co by mohl očekávat, co jsme mu schopni dodat a co nám případně chybí. Před lety jsme takto identifikovali potřebu mobilních aplikací, z nichž se na trhu stával klíčový technologický nástroj. Stejně tak se na trh díváme teď a vidíme, že například Etnetera Activate zaměřená na práci s daty má před sebou poměrně velký růst, protože role dat v digitálním podnikání významně roste.
Zároveň jste oznamovali, že začínáte více „šlapat“ do e-commerce. O co jde?
Ano, podobně jsme identifikovali tuto oblast, která byla v posledních letech u nás ve skupině trochu potlačená. Hledali jsme zajímavou pozici na trhu – buď existovaly jen velké e-shopy, jež si vyvíjejí platformu in-house, a pak desítky tisíc malých e-shopů fungujících na takzvaných krabicových řešeních. Nezbývalo mnoho firem, které by byly mezi nimi.
To změnila pandemie koronaviru?
Ano, během pandemie se mnoho klientů posunulo právě do e-commerce. A my se tomu dokážeme s vlastní technologickou platformou EEF přizpůsobovat a tvořit pro velké zákazníky řešení na míru. Přiznám se, že ještě před dvěma nebo třemi roky jsem nebyl úplně přesvědčen, že zrovna v e-commerce dokážeme růst dostatečně rychle. Pandemie karty rozdala úplně jinak, proto jsme vytvořili samostatnou divizi. Projekty se na nás teď doslova valí.
Také proto sázíme na flexibilitu. Když se nás někdo ptá na strategii na dalších tři až pět let, odpovídám, že uvidíme, co bude za rok. Máme určitá očekávání, ale naše síla je v tom, že dokážeme rychle reagovat na vývoj trhu.
Zatím tedy nevíte, do které oblasti se pustíte jako další?
Letos jsme ještě postavili konzultační firmu. Viděli jsme, že klienti chápou potřebu digitální transformace, ale častokrát interně nemají lidi, kteří dokážou takový plán realizovat. Potřebují partnera, který jim s tím pomůže. Jde zejména o to, definovat si zadání.
Běžně se stává, že klienti mají určitou představu, a když přijde na realizaci, musí nově definovat své interní procesy. Kvůli zkresleným představám a očekáváním se tak ztrácí hodně času. A my vnímáme, že zejména ten je pro klienty momentálně důležitější než peníze. Víc než kdy jindy potřebují výsledek doručit kvalitně a rychle.