Když se z pouhého popichování stane právní bitva, ve které létá elektronická komunikace z dávných dob, jde do tuhého. Miliardář Elon Musk minulý týden zažaloval firmu OpenAI a jejího ředitele Sama Altmana za to, že prý neplní původní neziskovou misi a že z nich je už jen oddělení Microsoftu, hlavního investora projektu. Dokazovat to mají e-maily z doby, kdy Musk v OpenAI působil. Startup stojící za populárním textovým generátorem ChatGPT se nyní vytasil s vlastní várkou starých zpráv, které mají dokazovat, že to byl naopak Musk, komu šlo jen o peníze. Podle firmy chtěl z projektu udělat odnož své vlastní Tesly.
V roce 2015 Sam Altman, Elon Musk a spol. zakládali OpenAI. Vznikla tak nezisková laboratoř, která si kladla za cíl vyvinout takzvanou obecnou umělou inteligenci (AGI), která bude prospěšná lidstvu, bez ohledu na finanční zisky. AGI je forma umělé inteligence, která dokáže plnit úkoly na stejné nebo vyšší úrovni jako člověk. K práci na této technologii je ale potřeba velký počítačový výkon, který něco stojí.
Brzy tak v OpenAI došli k závěru, že musí sehnat hodně peněz. Konkrétně „miliardy dolarů ročně, což bylo mnohem víc, než si kdokoli z nás, zejména Elon, myslel, že se nám jako neziskové organizaci podaří získat,“ píší na blogu vedoucí představitelé OpenAI. Podle Muskovy žaloby on sám mezi rokem 2016 a zářím 2020 poslal firmě přes 44 milionů dolarů (asi jednu miliardu korun) a v prvních letech její existence byl jejím největším mecenášem. OpenAI mu titul ve svém příspěvku odpírá, prý od ostatních dárců dostala víc, přes 90 milionů dolarů. Všechna obvinění hodlá vyvrátit u soudu.
V roce 2017 každopádně kvůli potřebě vybrat více peněz začalo vznikat ziskové křídlo organizace a Musk měl údajně několik podmínek: „Chtěl, abychom se buď spojili s Teslou, nebo chtěl mít plnou kontrolu,“ uvádí spoluzakladatel OpenAI Greg Brockman s Altmanem a dalšími, kteří prý svého kolegu odmítli s tím, že by absolutní kontrola jedince popírala hlavní misi společnosti.
A připojili e-mail, ve kterém Musk na začátku roku 2018 navrhoval, aby se OpenAI „připojila k Tesle jako ke své dojné krávě“. Tesla měla podle něj být jedinou cestou, jak by se OpenAI mohla vyrovnat Googlu, který tou dobou hrál v oblasti umělé inteligence prim.
Musk i Altman se shodovali, že jestli má někdo pracovat na vývoji tak mocné technologie, jako je umělá inteligence, neměla by to být jen obří korporace. Mrzení ale vyvrcholilo ten samý rok odchodem Muska z OpenAI. Projektu tehdy dával podle zveřejněného e-mailu nulovou šanci na úspěch a konkurenci Googlu měl v plánu budovat ve své Tesle.
Trh s umělou inteligencí, hlavně tou generativní, ale od té doby zažil velký otřes a do hry vstoupili další technologičtí velikáni. Microsoft do OpenAI investoval v roce 2019, minulý rok pouto firem prohloubil dalšími deseti miliardami dolarů (243,3 miliardy korun). I to hodnotu startupu vyhnalo na 80 miliard dolarů. OpenAI v současnosti shání další investici, která by jeho valuaci přenesla přes sto miliard dolarů (2,3 bilionu korun).
Když v listopadu 2022 boom kolem umělé inteligence propukl naplno, hnaný zejména textovým generátorem ChatGPT od OpenAI, Musk firmu kritizoval nejen kvůli změně filozofie. Jejímu programu vyčítá, že lže, a kvůli odlišným představám o tom, jak by podobný systém měl fungovat, loni založil startup xAI, se kterým představil konkurenčního chatbota Grok. Dvaapadesátiletý miliardář také minulý rok podepsal otevřený dopis, v němž byznysmeni a odborníci na umělou inteligenci volali po dočasném zastavení vývoje výkonných systémů generativní AI.
Své první čepice pletla Mahulena Pertlová pro příbuzné a známé. Po revoluci však začal být o zboží značky Kama takový zájem, že se její čepice a čelenky staly nedílnou součástí českých sjezdovek. Ve svém pleteném království časem zaměstnala manžela a také děti. Těm dnes pomalu předává otěže společnosti s produkcí 100 tisíc čepic a 10 tisíc svetrů ročně, ve kterých se světu předvádějí i sportovci na olympijských hrách.
Když mi byly dva roky, dostal jsem od rodičů pletenou čepici s třásněmi, která hrála všemi barvami. A byť do ní už hlavu nenasoukám, i po 30 letech je stále jako nová a připravená zahřát. Pochází od Mahuleny Pertlové, kterou ruční práce vždy bavily, ale dlouho pletla jen sama sobě pro radost.
Zlom přišel v momentě, kdy otěhotněla, a jelikož byly obě její děti nedonošené, musela s nimi původně klinická logopedka zůstat dlouhou dobu doma. „Manžel byl profesionálním muzikantem a věčně mimo domov. A já jsem potřebovala dělat něco svého,“ vzpomíná Pertlová.
Nejdříve se pustila do šití, ale zákaznice, kterým u sebe doma brala míry, nepřinášely do domácnosti příliš klidu a jejich děti, které je často doprovázely, už vůbec ne. Proto se rozhodla začít plést čepice, které mohla vyrobit sama a v tichu. Nejdřív pletla jen pro rodinu, brzy však začal přicházet i zájem z okolí.
Foto: Kama
Rodina Pertlových. Zleva Klára Kráčalíková, Jiří Pertl, Mahulena Pertlová a Adam Pertl spolu s dětmi
„To bylo ještě za bolšana. V létě 1989 jsem si nechala udělat povolení na trhy mladých výtvarníků, kde mi pár čepic schválili na národním výboru Prahy 7. Se sestrou jsme pak nakoupily vlnu a odjely s dětmi na chatu, kde jsme upletly 300 čepic,“ říká dnes devětašedesátiletá Pertlová s tím, že se jí okolí nejdřív smálo, co bude s takovým množstvím čepic dělat. Jenže po všech se zaprášilo během jediného víkendu na trhu. Za vydělané peníze koupily další vlnu, upletly další čepice a byznys se po příchodu revoluce začal rozjíždět.
Časem bylo nutné dát čepicím jasný podpis v podobě názvu značky a loga. Ze složeniny jmen Mahulena a Kateřina, jak se jmenovala její sestra, vznikl název Kama. „Maka se nám moc nelíbilo. Znělo to jako opice,“ vysvětluje s úsměvem Pertlová, která návrhem loga pověřila svého muže Jiřího.
Jelikož se coby muzikant znal dobře se zpěvákem Karlem Černochem, vydal se za ním a jeho počítačem Atari, který Černoch vlastnil jako jeden z prvních v tehdejším Československu. Spolu vytvořili první logo značky se značně zubatým fontem kvůli nízkému počtu pixelů obrázku, což ovšem evokovalo i pletací vzor. „A čtvereček před ním, to jsem si zase jen tak sešila dva kusy látky. Úplně náhodně,“ doplňuje Pertlová, která začala mít v roce 1991 tolik práce, že na Kamu už přestala sama stačit.
Postupně tak nabírala externí pracovní sílu, až měla najednou 50 pomocnic na výrobu čepic. Tím se ovšem kvalita kus od kusu lišila, což bránilo většímu rozletu do zahraničí. Proto se Pertlovi rozhodli investovat do pletacího stroje a sáhli rovnou po tom nejlepším, který byl na trhu k dispozici.
Na německý pletací stroj Stoll si vzali půjčku 3 miliony korun, což byla v porevolučních letech astronomická suma. „Já jsem z ní nespala a myslela jsem si, že to nikdy nesplatíme. Najala jsem pletaře a jeli jsme na tři směny, protože jsme potřebovali ten stroj vytěžit na úplné maximum, aby se zaplatil,“ vzpomíná Pertlová.
Výroba v krytu a sklepích
Z bytu na pražské Letné, který začal připomínat jedno velké skladiště vlněných přízí s centrálou v dětském pokojíčku, se přesunuli do nových prostor. Nejdříve za instalatérskou dílnu, následně do bývalé vinárny, truhlárny i někdejších prostor krytu civilní ochrany. Investice do stroje pomohla stabilizovat kvalitu, a protože Jiří Pertl i jeho švagr, kteří oba začali ve firmě působit na plný úvazek, uměli anglicky, Kama postupně expandovala do zahraničí. Dařilo se především v Německu, které se v průběhu 90. let stalo pro firmu vůbec nejsilnějším trhem.
A opět bylo nutné se přestěhovat na místo, které by jejím potřebám lépe vyhovovalo. „Jeden čas jsme měli výrobu, sklad a prodejnu v pěti domech,“ dodává Pertlová s tím, že zboží a materiál přenášeli po ulici. Nakonec se rozhodli koupit pozemek v Suchdole, kde si na zelené louce postavili zcela nové výrobní prostory, do kterých se definitivně přesunuli v roce 2003.
Foto: Kama
Byt Pertlových jeden čas připomínal velké skladiště
Nechat si vyrábět zboží v zahraničí nebylo podle Pertlové nikdy na pořadu dne. Vždy si chtěla zachovat nad výrobou maximální kontrolu. A tak zatímco jiné značky přesouvaly produkci do Litvy, Bulharska, na Ukrajinu a dál na východ, až nakonec jejich know-how zakotvilo v Číně, Kama stále vyráběla a vyrábí v Česku. A to i přesto, že toto rozhodnutí do jisté míry znamenalo ztrátu postavení na německém trhu, který dal přednost levnější asijské produkci.
Pletené trendy
Nabídky od výrobců z východu chodí synovi Mahuleny Pertlové do e-mailu dnes a denně. Jak ovšem Adam Pertl vysvětluje, odesílateli už nejsou čínští majitelé dílen, textilní produkce se na východě přesouvá spíš do zemí jako Bangladéš, Pákistán, Afghánistán či Indonésie. Jejich nabídky však Kama přehlíží, a naopak se soustředí na zdokonalování vlastní výroby.
V roce 2019 společnost investovala okolo 25 milionů korun do modernizace svých výrobních prostor a omlazení technologií. Stroje nakoupené v 90. letech vystřídaly ty nejmodernější pletací technologie současnosti, teplo z nich je rekuperováno a využíváno k vytápění budovy a o jejich pohon se částečně stará energie získávaná ze solárních panelů.
Změny se však odehrály i ve vedení společnosti. Sestra Mahuleny Pertlové spolu se svým manželem Kamu opustili, zatímco potomci Adam a Klára se pustili do práce s rodiči naplno. „Kama byla vždy součástí našeho života. Jako levnou pracovní sílu nás používali odmala,“ říká v nadsázce Adam Pertl, který se skutečně se svou sestrou objevoval v katalozích firmy jako dítě a objevuje se v nich coby model dodnes.
Přiznává však, že zapojit se do fungování společnosti svých rodičů bylo pro něj zpočátku náročné. „Protože jsi zlobil,“ dodává s mateřskou něžností jeho matka. Okamžitě však zdůrazňuje, že svým dětem od začátku nic neservírovali na zlatém podnose, naopak na ně v relativně nízkém věku naložili velkou zodpovědnost.
Právě to Adam Pertl označuje za důležitý faktor, který mu pomohl se s firmou sžít. Dostal totiž na starost návrhy kolekce mířící na mladší zákazníky a měl radost pokaždé, když se kolekci dařilo. Jeho sestře byl zase z pozice finanční ředitelky svěřen nelehký úkol hlídat ve firmě veškerá čísla.
Příliš velké teplo
Adam Pertl se dnes stará o vše spojené s grafikou, online prodejem, péčí o zákazníky a návrhy nových kolekcí. Na nich spolupracuje se svou matkou, zatímco otec se stará o marketing. „Každý umíme něco, a tak se velmi dobře doplňujeme, což nakonec pomohlo i utužení našich vzájemných vztahů,“ vysvětluje syn.
Jeho úkolem je dnes dát Kamě po letech opět trochu nový směr, který mimo jiné souvisí i se změnou počasí. Z čepičářů, jak sami sebe v Kamě označují, vyrábějících vysoce funkční oblečení do tuhých mrazů se totiž musí stát firma, která dokáže obléct zákazníky i do zimy, jako je ta letošní, kdy se průměrné únorové teploty pohybují vysoko nad bodem mrazu.
„Utíkáme od vzorovaných věcí do urban a fashion stylu, ke kouskům, které mohou lidé nosit pořád. Opravdu funkční vlněné svetry posíláme do Grónska, ale u nás to přestává dávat smysl. Naše dominantní cílová skupina jsou ženy středního a vyššího věku, s aktivním životním stylem, ekonomicky zabezpečené a především loajální k původní české značce. Ale my si teď potřebujeme otevřít dveře k mladší generaci, která hledá udržitelnost a jiný vizuální styl,“ vysvětluje Adam Pertl.
Foto: Kama
Měnící se klima ovlivňuje i produkci značky Kama
Neznamená to však, že by se Kama chtěla vzdát svých kořenů. Produkty z merino vlny pro ni budou vždy na prvním místě. Výhody tohoto materiálu spočívají v udržitelnosti, vysoké funkčnosti i schopnosti odpuzovat pachy, díky čemuž není nutné výrobky tak často prát. Od stejného dodavatele jej Kama odebírá již od roku 1995 a postupně k němu přidala i materiály, jako je Gore-Tex či Windstopper, které značce otevírají cestu k často velmi netradičním zákazníkům.
„Oblíbili si nás například golfisté v Irsku. Tamní hřiště jsou na útesech a často se hraje v nepříznivém počasí. Golfisté proto mají rádi naši čepici z merino vlny s Gore-Texem. A protože do Irska jezdí hrát golf i hodně Američanů, tak je teď začínáme zasílat také do Států,“ říká s úsměvem Pertl.
Kama v minulosti oblékala i sportovce, jako jsou běžci na lyžích Lukáš Bauer a Kateřina Neumannová, či celou českou olympijskou výpravu na zimních hrách v Turínu. Dnes svými svetry a čepicemi vybavuje na zimních olympiádách andorrské reprezentanty. „Doufáme, že i na příštích Zimních olympijských hrách v Cortině 2026 budou Andořané nastupovat v Kamě. Zdá se, že si naše oblečení oblíbili, protože je nosili již na čtyřech předchozích zimních olympiádách. U větších týmů je to primárně o penězích a na to my nemáme sílu,“ vysvětluje Pertl s tím, že obrat Kamy se v loňském roce pohyboval okolo 51 milionů korun a v letošním roce bude o pár procent nižší.
Foto: Kama
Reprezentanti Andorry v oblečení od Kamy
Roční produkce firmy činí 80 až 100 tisíc pletených čepic a doplňků a dalších 8 až 10 tisíc svetrů, sukní či plédů. Zhruba 70 procent zboží končí u českých zákazníků a zbytek putuje do světa. Kama by nyní ráda navázala na úspěchy, které měla v 90. letech v Německu, a na tamním trhu se více etablovala.
Tendencí zkoušet něco nového je daleko víc, jak ale říká Pertlova sestra Klára, jedná se spíše o „piditendence“. „Určitě nemáme podobné ambice, jaké můžete slyšet od jiných podnikatelů, kteří chtějí růst desítky procent ročně. My tíhneme ke stabilitě a kontinuitě. Čím víc člověk roste, tím víc starostí to přináší. A pokud nás to všechny baví a živí, tak to není potřeba výrazně měnit,“ říká Klára Kráčalíková a její bratr s touto vizí souhlasí.
„Nejsme hladoví. Za ty roky jsme měli spoustu příležitostí to položit a spoustu příležitostí vyletět nahoru. Ale to jsme nikdy nechtěli. Kdybychom rostli víc, už bychom nedokázali dávat takový servis zákazníkům a samotným zaměstnancům,“ vysvětluje Pertl s tím, že si dokáže představit, že jednou bude firmu předávat i svým dětem. „Chtěl bych je k tomu minimálně vést. Dřív jsem si to neuvědomoval, ale Kama je čistá hrdost a radost. Ale samozřejmě – co budou chtít dělat, to budou dělat. Když tak je sem natlačíme,“ uzavírá se smíchem.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.