Musíme makat, jsou mezi námi lidé, kteří tu nemají co dělat. Zuckerberg varuje, že se blíží zlé časy

Zakladatel a šéf Facebooku při hovoru se zaměstnanci firmy vyzval k utažení opasků a očekává, že řada lidí odejde. Prý je to dobře.

Luboš KrečLuboš Kreč

mark-zuckerberg-facebook

Foto: Meta

Šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Zakladatel Facebooku vypadá jako robot a dost často tak při svých veřejných vystoupeních i působí. Ne tak koncem června, když promluvil přes telekonferenci ke všem více než 70 tisícům zaměstnanců svého koncernu Meta. Byly momenty, kdy se dokonce rozzlobil. A rozhodně nešetřil kritikou a varováním, že přicházejí hubenější časy. „Všichni budeme muset víc pracovat a mít k dispozici míň prostředků,“ prohlásil patnáctý nejbohatší člověk světa.

Zuckerbergova promluva by se dala považovat za určitou byznysovou parafrázi Churchillova výroku, že nemůže slíbit nic jiného než „krev, dřinu, pot a slzy“, byť samozřejmě takto vyhrocené a fatální to v případě zaměstnanců, kteří pohání Facebook, Instagram nebo WhatsApp, není. Nicméně vzkaz zakladatele sociální sítě byl jasný – připravte se, že budeme přísnější, že budeme víc sledovat, kdo jste jak výkonný a přínosný pro firmu.

Meta, mateřská společnost Facebooku, sice zatím neplánuje propouštět, nicméně snížila tempo náboru nových lidí. Původně chtěla letos zaměstnat 10 tisíc nových kolegů, nyní podle informací deníku The New York Times snížila laťku na šest, maximálně sedm tisíc. „Je před námi jeden z největších poklesů v moderní historii,“ řekl při callu Zuckerberg.

Dokonce odhodil svou standardní bezemočnost a apatii a prohlásil, že chápe, když nově formulované krédo v duchu budeme víc makat a utáhneme si opasky, nebude všem po chuti. „Myslím, že někteří z vás dojdou k tomu, že tohle už není místo pro ně. A já s tím budu v pohodě. Upřímně, v naší firmě je nepochybně řada lidí, kteří by tu neměli být,“ řekl také.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když se ho podle The New York Times jeden z pracovníků zeptal, co přesně to znamená a jestli zaměstnanci přijdou o některé ze svých košatých benefitů, prý osmatřicetiletý technologický guru začal působit naštvaně a dlouze hledal slova. Pak celkem suše prohlásil, že všichni budou muset přidat a že se v podniku možná i zhorší atmosféra, protože tlak na výkon bude větší.

Meta je přitom proslulá širokou škálou zaměstnaneckých výhod, také patří k nejštědřeji platícím zaměstnavatelům, a to i v bohatém Silicon Valley. Donedávna měli například její lidé nárok na žehlení a praní zdarma, o tuto výhodu už ale přišli na jaře. Nyní se k tomu nejspíš přidá například i ztráta nadstandardních dnů volna. Jak ale Zuckerberga doplnil produktový ředitel firmy, svět a Metu s ním čekají „těžké časy“.

Šéfové také připustili, že v posledních dvou letech, kdy obecně technologické společnosti prožívaly skvělé časy, firma ztratila tah na branku a stala se větším korporátem a molochem, než by bylo nutné. Ochlazení, které se blíží, by tak podle nich mohlo být příležitostí, jak se zbavit přebytečného personálního tuku.

zuck-chan-1280px_1

Foto: CZI

Mark Zuckerberg a jeho žena Priscilla Chan

To jsou slova a úvahy, která poslední dobou zaznívají od mnoha podnikatelů především z technologické sféry, která byla ještě před pár měsíci označovaná za jasného vítěze covidové pandemie. Situace se ale razantně změnila a o tom, že je třeba šetřit, vrátit se zpět ke startupovým kořenům a že firmy neúměrně rostly, nedávno hovořili zakladatel kryptoburzy Coinbase Brian Armstrong nebo šéf úvěrové aplikace Klarna Sebastian Siemiatkowski.

Na vině je inflace, která trápí celý svět, drahé energie a nejistota plynoucí především z války na Ukrajině. V případě Facebooku je těch rizik ale ještě víc – firma se v posledních letech stala symbolem arogance a všudypřítomnosti internetových kolosů. V Americe i Evropě sílí hlasy, že by se Meta měla rozdělit, hodně kritiky si vysloužila za to, jak (ne)nakládá se lživou politickou reklamou, obrátila se proti ní média, která připravuje o příjmy z inzerce, ona sama přichází o dost peněz poté, co Apple výrazně změnil správu osobních dat ve svých zařízeních…

To všechno jsou důvody, proč Mark Zuckerberg rozjel cosi jako generální úklid. Zbavil se dlouholeté provozní ředitelky Sheryl Sandbergové, z Facebooku udělal Metu a vyhlásil, že budoucnost firmy je ve virtuálním světě zvaném metaverse.

Brněnský Domoplan staví v druhé domovině Čechů. Po Chorvatsku chce i do Srbska

V Chorvatsku staví Domoplan 12 vil s 24 apartmány. Jde o první zahraniční projekt brněnského developera.

Eliška NováEliška Nová

Domoplan staví vily v Chorvatsku

Foto: Domoplan

Domoplan staví vily v Chorvatsku

0Zobrazit komentáře

V rodném Brně staví developer Domoplan několik bytových domů. Do Staré Boleslavi a Brandýsa nad Labem zase přináší bydlení ve skandinávském stylu. Teď se chce přemístit tam, kde mají Češi skoro druhý domov. Alespoň v létě. Chystá se totiž do Chorvatska, jedné z nejoblíbenějších dovolenkových destinací českých turistů.

V oblasti Mandré postaví Domoplan přímořské letovisko, jehož součástí bude dvanáct vil přímo u moře. Také v Chorvatsku chce firma mířit především na Čechy a Slováky. Zájem má ale i z dalších evropských zemí.

„Expandovat do Chorvatska jsem se rozhodl hlavně na základě našich zkušeností z tuzemského trhu a také kvůli velkému růstu, který tamější trh dlouhodobě zažívá. Zvolili jsme proto oblast Mandré, která patří k vyhlášeným letoviskům s krásným prostředím a výhledem na širé moře,“ uvedl pro CzechCrunch majitel a zakladatel Domoplanu Tomáš Vavřík.

Mandré je vesnice v jihozápadní části ostrova Pag, pátého největšího ostrova na Jadranu, ve které v roce 2011 žily jen čtyři stovky obyvatel. V Mandré bude prostor až pro čtyřiadvacet nových majitelů nemovitostí. Každá postavená vila totiž bude rozdělená na dva apartmány.

Domoplan staví vily v Chorvatsku

Foto: Domoplan

Plážový bar v resortu Mandré

Domoplan projekt připravuje se společností MyResorts. Obě firmy patří do stejné skupiny – Fipox. MyResorts se specializuje na projekty v horských a přímořských oblastech. Noví majitelé budou moci služeb MyResorts využít v případě, že budou chtít v době, kdy v Mandré nebudou, apartmán pronajímat. „Tento investiční koncept s komplexními službami a servisem provozuje MyResorts už na českých horách,“ vysvětluje Vavřík.

Součástí resortu mají být kromě apartmánů také bazény nebo plážový bar. MyResorts bude zajišťovat chod recepce nebo asistenta. Projekt v Chorvatsku by měl být hotový do konce roku 2023.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Domoplan si Chorvatsko vybral pro svou zahraniční expanzi proto, že jde o stabilní zemi, která se už desítky let rozvíjí. Počítá přitom, že to tak bude i nadále. Společnost oceňuje, že se za poslední roky rozvinula infrastruktura, kvalita služeb i apartmánů a hotelů. K tomu hraje také fakt, že do Chorvatska se každoročně vydává víc než půl milionu českých turistů.

Pro hraje i to, že podle společnosti se jedná o zemi, kde se dá bezpečně investovat a nabízí dlouhodobý růst zhodnocení nemovitostí. V Chorvatsku je také nižší inflace, a od začátku nového roku vstoupí země do eurozóny.

Domoplan staví vily v Chorvatsku

Foto: Domoplan

Pohled na moře

„Holiday resort Mandré představuje první z plánovaných zahraničních projektů. Ať už z hlediska výstavby přímořských resortů, které Domoplan staví společně s MyResorts, nebo samotného rezidenčního bydlení,“ říká majitel developerské firmy, která se vedle Chorvatska chce zaměřit i na jiné země. Například Srbsko, kde chce v Bělehradu (a také v chorvatském Záhřebu) stavět rezidenční bydlení.

„Jelikož se jedná o hlavní města, nabízí velký potenciál pro rozvoj bydlení a kvalitní architektury, kterou chceme nadále rozvíjet, a to i v zahraničí. Obě země na ni přitom kladou důraz a zároveň je v nich poptávka po novém rezidenčním bydlení. Protože si zakládáme na kvalitní architektuře a použitých materiálech i respektu a charakteru okolí, věříme, že mohou naše projekty v Chorvatsku i Srbsku uspět,“ dodává Vavřík s tím, že pokud se to povede, pak bude chtít developer expandovat i do dalších evropských zemí.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox