Musíme mít na stát vyšší nároky. Česko.Digital dělá projekty, na které nejsou peníze, říká v podcastu Jakub Nešetřil

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-nesetril-boxed

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jakub Nešetřil, zakladatel Česko.Digital

0Zobrazit komentáře

„Bál jsem se, zda nejsem jediný blázen, který chce pomáhat,“ směje se v novém díle CzechCrunch Podcastu Jakub Nešetřil, když se vrací k tomu, jak před rokem zakládal neziskovou organizaci Česko.Digital. V rámci ní chce díky silné komunitě špiček různých oborů pomoci měnit Českou republiku k lepšímu a po prvním roce – jak sám říká – se už ani nestíhá divit, co všechno se kolem toho děje.

Jakub Nešetřil je známý zejména díky svému startupu Apiary, který v rámci miliardového obchodu před třemi lety prodal americkému gigantovi Oracle. V něm strávil ještě několik let, ale postupně se ze San Franciska vrátil zpátky domů a rozhodl se, že bude pomáhat zlepšovat státní správu i veřejné služby.

„Je to obrovská jízda, která předčila má očekávání. Česká republika má ohromné národní bohatství v technicky vzdělané společnosti, kterou by bylo škoda nevyužít,“ říká Nešetřil v novém dílu CzechCrunch Podcastu.

Poslechnout si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším se Jakub Nešetřil v CzechCrunch Podcastu rozpovídal?

***

Jakub Nešetřil věděl, že se chce jednou vrátit do Česka, už když prodával Apiary. S Oraclem byl domluvený, že postupně ze San Franciska přesídlí do Prahy, a po definitivním odchodu z firmy založil právě platformu Česko.Digital.

„Viděl jsem kolem sebe spoustu lidí, kteří by rádi svými zkušenostmi a tím, co umí, pomáhali užitečným věcem, ale jen nevěděli, komu a jak by mohli pomoci,“ vysvětluje hlavní motivy za startem dobrovolnické organizace Nešetřil s tím, že definitivně do toho šlápl ve chvíli, kdy viděl, že ve většině okolních zemích již podobné platformy fungují.

Nešetřil se zpočátku trochu obával, zda najde dostatek podobně smýšlejících lidí, kteří půjdou zadarmo a dobrovolně pomáhat třeba státním institucím. „Říkal jsem si, že když nás do konce roku bude 200, tak už by se s tím dalo pracovat,“ vzpomíná. Pak ale jen během prvních dvou týdnů přibral na palubu 500 dobrovolníků, do konce roku jich bylo tisíc a teď jich je už na dva a půl tisíce.

jakub-nesetril1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jakub Nešetřil, zakladatel Česko.Digital

Sám do Česko.Digital vložil první peníze a nyní se snaží optimálně nastavit veškeré fungování celé dobrovolnické činnosti včetně jejího budoucího financování. Sám říká, že po svém úspěchu v byznysu, kdy se na něj usmálo štěstí, cítil zodpovědnost, aby společnosti něco vrátil.

„Jedno z největších bohatství, které si za peníze můžu koupit, je čas a ten pak věnovat tomu, co chci dělat já. Místo aut, domů nebo letadel jsem si proto koupil čas, abych se mohl věnovat tomu, co mi dává smysl,“ říká Nešetřil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Se stovkami dobrovolníků, mezi kterými jsou experti ze všech oborů od vývojářů přes markeťáky až po designéry, pracuje na projektech, které nejdou tradičními podnikatelskými záměry pokrýt a především na ně nejsou peníze. Zároveň v Česko.Digital pracují pouze na projektech, které jsou neziskové.

V CzechCrunch Podcastu Jakub Nešetřil dále popisuje, jaký byl jeho střet se státní správou a v čem ho překvapila; proč si myslí, že bychom měli jako občané mít na stát vyšší nároky; kdo celé Česko.Digital platí; jak celou organizaci ovlivnil koronavirus a zda se ještě někdy vrátí ke startupovému podnikání.

Podcast s Jakubem Nešetřilem najdete jak online na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Marketing Festival bude velkolepý i online, nechceme nudný webinář, říká Jindřich Fáborský v CzechCrunch Podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jindrich-faborsky

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jindřich Fáborský, zakladatel Marketing Festivalu a Digisemestru

0Zobrazit komentáře

Původně měl v kalendáři na květen zapsaný zasloužený odpočinek. V dubnu totiž měly vyvrcholit rok trvající práce na dalším ročníku Marketing Festivalu, jedné z největších oborových konferencí v regionu, jenže v březnu se plány Jindřicha Fáborského totálně rozpadly. V CzechCrunch Podcastu teď popisuje, jak se obří akce pro dva tisíce lidí přesouvá do virtuálního prostoru.

Na Marketing Festival se každoročně sjíždí odborníci z celého světa. Sedmý ročník akce měl proběhnout tradičně koncem dubna, jenže když se v březnu kvůli pandemii koronaviru velké akce na neurčito zrušily, dvaatřicetiletý Jindřich Fáborský věděl, že to teď bude muset udělat jinak.

„Od první chvíle, kdy jsme věděli, že Marketing Festival nebudeme moci udělat tak, jak jsme plánovali, se nám nehonilo hlavou nic jiného, než že chceme přijít s dobrým řešením. A snad jsme ho našli,“ popisuje Fáborský v novém dílu CzechCrunch Podcastu.

Poslechnout si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně SpotifyApple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším se Jindřich Fáborský v CzechCrunch Podcastu rozpovídal?

***

Bylo to víceméně na poslední chvíli. Přestože do zahájení Marketing Festivalu – když přišla vládní opatření a zrušení velkých akcí – zbývalo něco přes měsíc, vše už bylo v běhu. „Taková akce se připravuje celý rok. Vniveč mohl přijít jak rok práce, tak také nákladů,“ říká Fáborský s tím, že náklady na velkou konferenci jsou přes 10 milionů korun.

Celý jeho tým zvažoval spoustu variant, jak s nečekanou a nepříjemnou situací naložit. Ve hře bylo přesunutí termínu, jako to udělalo mnoho konferencí, ale to Fáborský rychle zavrhl. „Přesunutí na podzim má několik byznysových problémů, kterým jsme se chtěli vyhnout,“ říká a v podcastu je dál rozebírá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nakonec padlo jasné rozhodnutí, že Marketing Festival se letos uskuteční jinak, online. Pro všechny to bude nová zkušenost, a to jak pro pořadatele, tak i pro návštěvníky, kteří jsou teď, pokud se nějaké akce na internet přesouvají, zvyklí hlavně na klasické debaty přes Zoom nebo webináře. To je ale pro Marketing Festival málo.

„Chceme se pokusit přesunout maximum zážitku online. Chceme to udělat úplně jinak. Půjde o kombinaci předtočených přednášek ve filmovém podání s živými vstupy včetně interakce publika. Bude to něco úplně jiného než online webinář,“ slibuje Fáborský.

S týmem se do toho opřel skutečně ve velkém. Ve Spojených státech a Velké Británii najal produkční týmy, které teď s hlavními spíkry dávají dohromady přednášky ve špičkové videokvalitě. „Na nákladech tak proti klasickému Marketing Festivalu ani příliš neušetříme,“ podotýká vášnivý motorkář.

jindrich-faborsky4

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jindřich Fáborský, zakladatel Marketing Festivalu a Digisemestru

Největší motivací teď pro Jindřicha Fáborského je, aby ukázal, že i ve virtuálním světě lze udělat Marketing Festival tak, že lidé získají podobný prožitek, jako by byly v Kongresovém centru, kde se tradičně s dvěma tisícovkami účastníků potkávají. Inspiraci čerpá i u Marcuse Johna Henryho Browna, jehož video v podcastu zmiňuje.

V CzechCrunch Podcastu Fáborský také popisuje, jak bojuje s tím, když někdo říká, že na online Marketing Festival nechce, protože ho žádné webináře nezajímají; zda bude vracet peníze a kolik lidí na virtuální konferenci pustí; nebo to, proč podle něj zatím nedává smysl hrát si s virtuální realitou. A nakonec hovoří i o tom, jak současná situace změnila jeho vzdělávací program Digisemestr.

„Online vzdělávací platforma pro mě byla dlouho tabu a byl jsem přesvědčen, že správně je to offline, že je ta interakce nenahraditelná. Všem nám ale aktuální situace ukázala, že to jde, že to jde velice elegantně a přináší to spoustu výhod,“ dodává.

Podcast s Jindřichem Fáborským najdete jak online na Spotify, Apple Podcasts nebo Google Podcasts, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.