Na Dráčiku šíří konspirace. Jeho obří hračkářství na Slovensku vydělalo přes 100 milionů korun
Tržby hračkářství Dráčik na Slovensku a v Česku se blíží čtyřem miliardám korun. Jeho majitel Dušan Víglaský budí kontroverze svými komentáři.
Číst si o Wagnerovcích a válce na Ukrajině, slovenské prezidentce či kontroverzních názorech na očkování nebo lidi s jinou sexuální orientací, když nakupujete hračky, není běžné. Dušan Víglaský, zakladatel jedné z největších sítí prodejen s hračkami v Česku a na Slovensku, ale obě věci již delší dobu spojuje. Na webu jeho společnosti Dráčik se objevují kontroverzní texty plné dezinformací, které už řeší i policie. Na výsledky Dráčiku to však nemá velký vliv – firma jen na Slovensku poprvé vydělala přes 100 milionů korun a tržby v obou zemích se počítají v několika miliardách.
Konspirační a různě kontroverzní texty píše Dušan Víglaský přímo na hlavní stránku svého e-shopu. Začal na slovenské mutaci Dracik.sk, nyní již texty i překládá a ukazuje je na Dracik.cz. Kdo si tak do jeho e-shopu přijde koupit hračky, může si přečíst odstavce, ve kterých oslavně píše o skupině Wagnerovců, zpochybňuje pozici slovenské prezidentky Zuzany Čaputové, historicky se vysmíval lidem z komunity LGBT+, podporoval ruskou invazi na Ukrajinu a vyjadřoval se i proti očkování během covidové pandemie. V Česku ho kvůli tomu začala vyšetřovat policie.
Proti chování jediného majitele Dráčiku se loni ohradily také společnosti LEGO a Albi, Víglaský si z toho ale velkou hlavu nedělal. V příspěvku ze 14. listopadu nazvaném Média lžou mimo jiné uvedl, že „tvrzení, že poškozuji partnery a ruší se mnou smlouvy, je čistá lež s číslem 1“. A potvrdil, že příspěvky skutečně sám píše: „V jednom jste ale měli pravdu. Články píšu já, Dušan Víglaský, a budu je psát nadále. Zdá se, že vám to nějak nevyhovuje.“ První takový text se na Dráčiku objevil loni v srpnu, dnes jich je kolem stovky.
Když se příspěvky začaly šířit v médiích a po sociálních sítích, řada uživatelů psala, že kvůli tomu přestane u Dráčika nakupovat. Výsledky firmy za uplynulý rok, na které jako první upozornily Aktuality.sk, ukazují, že chování jejího majitele na zákazníky nemělo příliš velký vliv. Dráčik na Slovensku operuje s dvěma hlavními entitami – Dráčik DIVI s.r.o. a Dráčik – Duvi SK s.r.o. Jejich loňské tržby v součtu přesáhly 90 milionů eur, v přepočtu 2,1 miliardy korun. V obou případech šlo o značný meziroční růst, v roce 2021 obě firmy utržily v přepočtu přes 1,5 miliardy korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVyrostl i zisk, který dohromady poprvé překonal 100 milionů korun. Zisk obou slovenských entit Dráčika loni činil 4,45 milionu eur, tedy přes 105 milionů korun. V roce 2021 vykázaly obě firmy v kolonce zisk v součtu a v přepočtu 86 milionů korun. V Česku operuje Dráčik především s entitou Dráčik – DUVI CZ s.r.o., jejíž výsledky za loňský rok zatím ještě nebyly zveřejněny. V roce 2021 utržila 1,7 miliardy korun při čistém zisku 26 milionů korun. Tržby česko-slovenského hračkářství se tak v součtu pohybují těsně pod hranicí čtyř miliard korun.
I díky tomu patří Dráčik k největším prodejcům hraček v Česku a na Slovensku, kde koncem loňského roku podle svých údajů provozoval celkem 149 prodejen – 76 na Slovensku a 73 v Česku. Víglaský firmu založil v roce 1991 a jak uvádí slovenský Denník N, médiím se dlouhodobě vyhýbá, za více než třicet let existence svého byznysu udělal jen minimum mediálních výstupů. Zároveň Denník N připomíná, že Víglaskému patří vedle Dráčika také logistická společnost Tinaco, která loni utržila 96 milionů eur (2,3 miliardy korun) a vydělala 1,7 milionu eur (40 milionů korun).