Na Dráčiku šíří konspirace. Jeho obří hračkářství na Slovensku vydělalo přes 100 milionů korun

Tržby hračkářství Dráčik na Slovensku a v Česku se blíží čtyřem miliardám korun. Jeho majitel Dušan Víglaský budí kontroverze svými komentáři.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

dracik

Foto: Dracik.cz

Logo hračkářství Dráčik

0Zobrazit komentáře

Číst si o Wagnerovcích a válce na Ukrajině, slovenské prezidentce či kontroverzních názorech na očkování nebo lidi s jinou sexuální orientací, když nakupujete hračky, není běžné. Dušan Víglaský, zakladatel jedné z největších sítí prodejen s hračkami v Česku a na Slovensku, ale obě věci již delší dobu spojuje. Na webu jeho společnosti Dráčik se objevují kontroverzní texty plné dezinformací, které už řeší i policie. Na výsledky Dráčiku to však nemá velký vliv – firma jen na Slovensku poprvé vydělala přes 100 milionů korun a tržby v obou zemích se počítají v několika miliardách.

Konspirační a různě kontroverzní texty píše Dušan Víglaský přímo na hlavní stránku svého e-shopu. Začal na slovenské mutaci Dracik.sk, nyní již texty i překládá a ukazuje je na Dracik.cz. Kdo si tak do jeho e-shopu přijde koupit hračky, může si přečíst odstavce, ve kterých oslavně píše o skupině Wagnerovců, zpochybňuje pozici slovenské prezidentky Zuzany Čaputové, historicky se vysmíval lidem z komunity LGBT+, podporoval ruskou invazi na Ukrajinu a vyjadřoval se i proti očkování během covidové pandemie. V Česku ho kvůli tomu začala vyšetřovat policie.

Proti chování jediného majitele Dráčiku se loni ohradily také společnosti LEGO a Albi, Víglaský si z toho ale velkou hlavu nedělal. V příspěvku ze 14. listopadu nazvaném Média lžou mimo jiné uvedl, že „tvrzení, že poškozuji partnery a ruší se mnou smlouvy, je čistá lež s číslem 1“. A potvrdil, že příspěvky skutečně sám píše: „V jednom jste ale měli pravdu. Články píšu já, Dušan Víglaský, a budu je psát nadále. Zdá se, že vám to nějak nevyhovuje.“ První takový text se na Dráčiku objevil loni v srpnu, dnes jich je kolem stovky.

Když se příspěvky začaly šířit v médiích a po sociálních sítích, řada uživatelů psala, že kvůli tomu přestane u Dráčika nakupovat. Výsledky firmy za uplynulý rok, na které jako první upozornily Aktuality.sk, ukazují, že chování jejího majitele na zákazníky nemělo příliš velký vliv. Dráčik na Slovensku operuje s dvěma hlavními entitami – Dráčik DIVI s.r.o. a Dráčik – Duvi SK s.r.o. Jejich loňské tržby v součtu přesáhly 90 milionů eur, v přepočtu 2,1 miliardy korun. V obou případech šlo o značný meziroční růst, v roce 2021 obě firmy utržily v přepočtu přes 1,5 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vyrostl i zisk, který dohromady poprvé překonal 100 milionů korun. Zisk obou slovenských entit Dráčika loni činil 4,45 milionu eur, tedy přes 105 milionů korun. V roce 2021 vykázaly obě firmy v kolonce zisk v součtu a v přepočtu 86 milionů korun. V Česku operuje Dráčik především s entitou Dráčik – DUVI CZ s.r.o., jejíž výsledky za loňský rok zatím ještě nebyly zveřejněny. V roce 2021 utržila 1,7 miliardy korun při čistém zisku 26 milionů korun. Tržby česko-slovenského hračkářství se tak v součtu pohybují těsně pod hranicí čtyř miliard korun.

I díky tomu patří Dráčik k největším prodejcům hraček v Česku a na Slovensku, kde koncem loňského roku podle svých údajů provozoval celkem 149 prodejen – 76 na Slovensku a 73 v Česku. Víglaský firmu založil v roce 1991 a jak uvádí slovenský Denník N, médiím se dlouhodobě vyhýbá, za více než třicet let existence svého byznysu udělal jen minimum mediálních výstupů. Zároveň Denník N připomíná, že Víglaskému patří vedle Dráčika také logistická společnost Tinaco, která loni utržila 96 milionů eur (2,3 miliardy korun) a vydělala 1,7 milionu eur (40 milionů korun).

Na dresu Sparty bude sázkovka Betano, jejíž část patří Komárkovi. Chce se tím pořádně ukázat Česku

Fotbalová Sparta by měla lukrativním dealem s řeckou sázkovkou srovnat krok s rivalem ze Slavie. Betano nahrazuje českou jedničku Tipsport.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

betano-sparta

Foto: AC Sparta Praha

Novým generálním partnerem Sparty je Betano

0Zobrazit komentáře

Fortuna, SynotTip, SazkaBet, Tipsport a teď Betano. Tradice sázkových kanceláří jako nejsilnějších a nejviditelnějších sponzorů tuzemského sportu je silná a právě v úvodu zmíněném pořadí se jednotlivé sázkovky vystřídaly jako hlavní partneři také na dresech fotbalové Sparty. První čtyři jsou hráči z Česka, až poslední Betano přichází jako první zahraniční společnost poté, co se u nás uvolnila licenční pravidla. Řecká sázkovka rychle roste po Evropě, na hrudi ji nosí několik fotbalových klubů a Sparta je pro ní teď velkou příležitostí, jak se pořádně ukázat místnímu publiku.

Zajímavý je celý deal také pro samotnou pražskou Spartu, která se letos po více než čtyřech letech rozloučila s titulárním partnerem, Tipsportem. Detaily partnerství dlouhodobé sázkové jedničky v Česku a úřadujícího českého mistra nejsou známy, díky nové tříleté smlouvě s Betanem by si však podle informací CzechCrunche měla sparťanská kasa významným způsobem polepšit. Finanční parametry by měly být v případě Sparty a Betana srovnatelné s dealem, který předloni vyjednala konkurenční Slavia s investiční platformou eToro.

Ani SK Slavia Praha oficiálně neprozradila, kolik jí současný generální partner v podobě eTora přináší. Podle informací CzechCrunche měla izraelská investiční platforma v roce 2021 podepsat stejnou smlouvu jako se Slavií také s rumunskou Kluží. Ta podle Eurosportu ročně inkasovat 1,8 milionu eur, v aktuálním přepočtu přes 42 milionů korun. Řádově mezi 40 až 50 miliony korun ročně by nyní díky dealu s Betanem měla dostat také Sparta, která nového partnera ukázala na dresu nad svým stadionem na Letné, kam ho vynesl vrtulník.

„Příchod značky Betano na pozici generálního partnera je výsledkem naší dlouhodobé koncepční práce v komerční oblasti. Velmi rychle jsme si v rámci jednání dokázali získat důvěru partnera, který ocenil náš inovativní přístup k marketingu a komunikaci. To se brzy projeví také v prvních aktivacích, které již společně připravujeme,“ říká k uzavřenému partnerství nový generální ředitel Sparty Tomáš Křivda, který měl dosud na starosti komerční úsek a od 1. července se posunul v klubové hierarchii na nejvyšší stupínek. Větší podrobnosti včetně finančních parametrů Sparta oficiálně nesděluje.

betano-sparta2

Foto: AC Sparta Praha

Sparta představuje nový dres a generálního partnera

Příležitost je to také pro Betano, které při svém loňském vstupu na český trh mluvilo o velkých plánech s tím, že se chce poprat s Tipsportem a Fortunou, dvěma tradičními sázkovými hráči v Česku, kteří tady celý trh ovládají. V některých jiných zemích si už Betano, které patří skupiny Kaizen Gaming, podařilo silnější pozici vybudovat.

Na domácím řeckém a také kyperském trhu skupina, v níž drží prostřednictvím své skupiny Allwyn téměř 37% podíl jeden z nejbohatších Čechů Karel Komárek, operuje pod názvem Stoiximan. Se značkou Betano pak expanduje po Evropě a online sportovní hry a sázení aktuálně nabízí v jedenácti zemích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Silnou pozici má například v Portugalsku, kde Betano na dresech nosí fotbalisté FC Porta či Sportingu Lisabon. Řecká sázkovka spolupracuje také s brazilským Fluminese FC, byla oficiálním partnerem mistrovství světa v Kataru a před rokem se začala opírat i do českého trhu. „Betano útočí na pozice tuzemských sázkových obrů,“ stálo loni v srpnu v titulku Týdeníku Hrot s tím, že se chce tato sázkovka poprat o nejzásadnější marketingová partnerství ve sportu, která v Česku leží ve fotbale jakožto nejsledovanější hře.

V prvním roce se podařilo uzavřít několik prvních dealů a propojení se Spartou, o němž se dlouho spekulovalo, ukazuje, že to Betano v Česku myslí vážně. Podíl v mateřské skupině Betana má sice Allwyn, ale na řízení firmy ani strategických rozhodnutích o expanzi se podle dostupných informací nepodílí. Šéf českého zastoupení Betana Roman Maco loni v září v rozhovoru pro Forbes vysvětloval, že se jeho firma neustále rozhlíží, kam dál jít, přičemž obvykle míří do regulovaných sázkových trhů.

slavia-etoro

Foto: Petr Končal/SK Slavia Praha

Hlavním partnerem SK Slavia Praha je eToro

„V Česku byla regulace dosud velmi tvrdá, ale letos (rok 2022 – pozn. red.) padla podmínka, že registraci musí nový klient dokončit fyzicky na pobočce, která vstup na trh pro výhradně onlinové hráče prakticky znemožňovala,“ připomněl Maco s tím, že neví o žádném jiném trhu, kde by takhle významně dominovaly dvě společnosti, tedy Tipsport a Fortuna. Právě na jejich dlouho takřka neotřesitelnou pozici chce Betano zaútočit.

Loni podepsalo partnerství s fotbalovou Viktorií Plzeň, hokejovou Kometou Brno a spolupráce se Spartou ho v rámci propagace vlastní značky opět posune o něco výš. „Především chci zdůraznit, že strategií Betana na všech trzích, kde působí, je jít s top týmy. Loga konkurence se objevují na dresech množství klubů ze střední a spodní části tabulky či druhé ligy a já vzkazoval vedení, že částka za top klub je zhruba ekvivalentem částky za pět klubů ze středu tabulky,“ vysvětloval pro Forbes Maco.

sparta-slavia

Přečtěte si takéCo čeká český fotbal? Sparta na Strahově a stovky milionů za TV právaJaká je budoucnost českého fotbalu? Sparta na Strahově a stovky milionů korun za televizní práva

Dalším cílem by pro Betano mělo být titulární partnerství s nejvyšší fotbalovou soutěží, kde dobíhá stávající smlouva Fortuně. Právě po druhé největší sázkové kanceláři v Česku se dnes první liga jmenuje a v kuloárech se mluví o tom, že souboj mezi Tipsportem, Fortunou a Betanem by mohl být velmi zajímavý.

„Skvělé kluby jsou často obsazené konkurencí, ale to neznamená, že o ně nemáme zájem. Už pro příští sezónu chystáme velké věci. Ještě nejsme na konci nákupního seznamu,“ říkal šéf českého Betana letos v květnu v rozhovoru pro magazín Marketing & Media. Ani domácí konkurence nespí a lze očekávat, že souboje o lukrativní pozice v českém fotbale budou pokračovat.