Od prodejce hraček Dráčik se distancuje LEGO i Albi, v Česku jej začala vyšetřovat policie

Dráčik odsuzuje pomoc Ukrajině, očkované označuje za blázny a homosexualitu za úchylku ega. Příspěvky začal umisťovat už i na svůj český web.

Peter BrejčákPeter Brejčák

Dracik vs LGBT

Foto: Hračkářství Dráčik

Dráčik versus LGBT+

Původem slovenský prodejce hraček Dráčik, který i v Česku provozuje desítky prodejen a ročně utrží miliardy korun, začal na svůj web přidávat kontroverzní komentáře již na jaře. Výrazněji se do povědomí veřejnosti zapsal po říjnovém teroristickém útoku v Bratislavě, kdy byli zastřeleni dva mladí gayové – na svých stránkách prodejce homosexualitu označil za úchylku ega. V příspěvcích předtím označoval očkované lidi za blázny, média přirovnal ke koncentračním táborům a odsoudil vojenskou pomoc Ukrajině.

Tematice se věnuje i jeden z posledních příspěvků, které navíc Dráčik v posledních týdnech začal publikovat také na českém webu, předtím šlo jen o slovenské stránky. Pod titulkem „Zastavme utláčení homosexuálů“ nepřímou argumentací tvrdí, že sankce západních zemí vůči Rusku jako reakce na invazi na Ukrajinu dopadají i na homosexuály a volá po jejich zrušení.

Dlouhodobě se příspěvky na webu zobrazovaly bez autora, nedávno se k nim přihlásil majitel firmy Dušan Víglaský, jenž z Dráčika vybudoval s přehledem největšího prodejce hraček na Slovensku a jednoho z top hráčů na českém trhu. S tím, že kontroverzní příspěvky začal publikovat také v tuzemsku, se jimi začala zabývat také česká policie.

„Přijali jsme oznámení týkající se příspěvku na webovém portálu Dráčik. Na stanovení právní kvalifikace je ještě brzy, zatím nebyly zahájeny úkony trestního řízení,“ uvedl ve čtvrtek pro Seznam Zprávy mluvčí Policejního prezidia Ondřej Moravčík. Reagovat musel i tuzemský prodejce hraček Dráček.cz, který kromě podobného jména nemá se slovenským Dráčikem nic společného.

Kontroverzní komunikace hračkářství však vyvolala širší reakce i u známých dodavatelů.  Například LEGO pozastavilo propagační inzerci a zvažuje i další kroky. „I když nemůžeme sdělit podrobnosti o interních postupech, ujišťujeme vás, že to bereme velmi vážně,“ řekla pro Lidovky marketingová manažerka LEGA Andrea Faflíková.

O několik dnů později se pro slovenskou Televizi Markíza vyjádřil také český výrobce her a dalšího příslušenství Albi. „S názory pana Víglaského nesouhlasíme a distancujeme se od nich. Mezi naše firemní hodnoty patří kromě jiných tolerance a rovnoprávnost,“ citovala televize marketingovou specialistku firmy Ivanu Šulganovou.

Slovenský týdeník Trend zároveň upozornil, že ve snaze poukázat na kontroverzní e-shop vznikl také web „Dajte im vedieť“, který zákazníky vyzývá, aby o konspiračních teoriích informovali obchodní partnery hračkářství. Reagovat začali také influenceři na sociálních sítích nebo iniciativa Sexistický kix, jež každoročně uděluje anticenu za sexistickou reklamu. Naopak dezinformační scéna začala vyzývat k podpoře Dráčika nákupem hraček.

Rubriku E-commerce podporujík2-retina-1