Na Mordoru se objevil zachránce pražských žen. Ikonu, která jde k zemi, pomaloval umělec JW17

Na budově Ústřední telekomunikační budovy na Žižkově se vyjímá malba muže, který odnáší v náručí ženu. Na místě už není co zničit, říká autor.

Eliška NováEliška Nová

zachrance-prazskych-zen

Foto: JW17

Na Ústřední telekomunikační budově se objevila malba od umělce JW17

0Zobrazit komentáře

Na první pohled není nic jasné. Uvnitř ale probíhá zkáza. Nepřehlédnutelná Ústřední telekomunikační budova na pražském Žižkově se demoluje. Zatímco bourací kladiva vidět není, něco netradičního na budově Mordoru přeci jen je. Objevila se tam obrovská malba muže, který nese v náručí ženu.

Autorem díla je umělec, který vystupuje pod pseudonymem JW17. Rodák z Hradce Králové žije v Praze. Rád objevuje opuštěné budovy a rád v nich také maluje. Teď se do jeho hledáčku dostal i žižkovský obr. Malba má velikost šestnáct metrů na šířku a devět metrů na výšku. Dokončit ji trvalo asi deset hodin. Motiv prý hodně podléhal dispozici stěny.

„Je to prostě zachránce pražských žen. I když jen na chvíli. Mám rád komiksovou kulturu a postava na střeše výškové budovy je jasnej hrdina. Dole na Žižkově to hlídá Pérák od Toy Box a já mám na starosti vršek,“ uvedl umělec pro CzechCrunch.

zachrance-prazskych-zen-1

Foto: JW17

Podle umělce jde o zachránce pražských žen

Mordor, jak se budově ÚTB přezdívá, si JW17 vybral právě proto, že se bude demolovat. „Podobné brutalistní objekty jsou výjimečné a nemám žádnou radost z jejich chátrání nebo demolice. Právě když jsem zjistil, že půjde stavba k zemi, využil jsem situace, kdy už vlastně není co zničit,“ doplnil autor a dodal, že nemá rád škatulky, ale sám by dílo nazval muralem, tedy moderním uměleckým směrem zaměřeným na velkoplošnou malbu na stěny ve veřejném prostoru.

Žižkovská Ústřední telekomunikační budova se začala demolovat letos v lednu. Na bourání dohlíží mimo jiné také hygienici, a to kvůli velkému množství přítomného azbestu. Právě kvůli němu také vše potrvá až do října příštího roku. Pozemek před časem koupil developer Central Group, který zde chce stavět byty. Původní návrh od Evy Jiřičné vzal za své kvůli nesouhlasu UNESCO i města. Jiřičné věže byly moc vysoké. Central Group zatím nový návrh nepředstavil, chce tak ale učinit letos.

Stavba tu stojí už od sedmdesátých let. Ve své době šlo o nejmasivnější budovu v celé zemi. Ostatně komunistické Československo za její vznik zaplatilo neuvěřitelných jeden a půl miliardy korun. Kdysi moderní chlouba dnes nepřijde vhod a řadu let už je prázdná. Zajímavostí je, že dílo architektů Františka Cubra, Josefa Hrubého, Zdeňka Pokorného, Františka Štráchala a Vladimíra Oulíka spojuje kolektor se starou telefonní ústřednou ve Fibichově ulici, kousek od jiné žižkovské dominanty, a to televizní věže. Právě stavba kolektoru navždy změnila podobu dnešního Olšanského náměstí, protože poškodila historické domy. Ty tak musely jít k zemi.

Umělec JW17 ale nemaluje jen na Mordor. Na jednom z mostů v Hradci Králové nedávno vyobrazil nahou plavkyni. Dílo měl ale také na dnes už neexistující koželužně ve svém rodném městě. Kromě toho, že JW17 upozorňuje na budovy, které se bourají, také otevírá téma neexistujícího prostoru pro pouliční umění. Světový umělecký směr se podle něj orientuje ven z galerií a blíž k lidem.

zachrance-prazskych-zen-2

Foto: JW17

JW17 maluje na objekty, které se bourají