Rok 1903 se nesmazatelným písmem zapsal do dějin aviatiky. Právě v prosinci onoho roku totiž bratři Wrightovi uskutečnili svůj první let s letounem Flyer. O 118 let později na počest tohoto slavného momentu vyslal do vzduchu svůj vlastní letoun americký startup Archer Aviation.
Byť je Archer další z celé záplavy startupů, které pracují na vývoji elektrického letounu schopného vertikálního vzletu a přistání, díky jeho dosavadnímu progresu jej můžeme zařadit mezi ty podniky, které mají reálnou šanci dostat své know-how až na trh. Startup totiž nedávno oznámil vstup na burzu a partnerství s United Airlines, které mají zájem o 200 letounů společnosti v hodnotě jedné miliardy dolarů.
Aby Archer potvrdil svou progresivitu, zavázal se do konce letošního roku dostat do vzduchu svůj první demonstrátor pojmenovaný Maker. Jedná se o dvoumístný letoun, který se poprvé představil již v červnu letošního roku jakožto koncept předcházející produkční verzi.
Foto: Archer Aviation
Podoba koncepce Maker
Ta nejdříve nabídne čtyři sedadla, přičemž jedno z nich bude vyhrazené pilotovi. Na tento stroj by měla navázat dvoumístná verze letounu schopná autonomního pohybu ve vzduchu, a to rychlostí okolo 240 km/h na vzdálenost až 96 kilometrů.
Parametry, které z Makeru dělají spíše dopravní prostředek určený k zajištění městské než meziměstské dopravy, má Archer v plánu začít testovat až později v příštím roce. Nejdříve musí ověřit, zda je stroj vůbec schopný přejít z vertikálního letu do horizontálního.
Komerční provoz svého čtyřmístného letounu Archer plánuje spustit okolo roku 2023. Jakou formou budou jeho služby nabídnuty zákazníkům, však ještě není jasné. Archer Aviation chce totiž na trh mimo letoun dostat i komplexní přepravní službu. Dokončení komplexní infrastruktury, na které bude služba fungovat, má ale v plánu až v roce 2024.
Ještě větší otazník se vznáší nad zahájením provozu autonomních letounů Archeru. Tento krok totiž nezáleží pouze na kalifornském startupu, ale také na rozhodnutí Federální letecké správy (FAA), v jejíž moci je vydat schválení k provozu takových letounů nad hlavami obyvatel amerických měst. A vydání takového rozhodnutí neproběhne ze dne na den.
Foto: Archer Aviation
Archer počítá, že jeho letouny nabídnou kapacitu dvou či čtyř cestujících
Přesto může Archer těžit z faktu, že není prvním, kdo bude na dveře FAA klepat s plány autonomního letounu v ruce. Hned několik společností, které jsou ve vývoji svých strojů podstatně dál, mu již začalo tuto cestu prošlapávat.
Pokud se podíváme na index životaschopnosti podobných projektů, zjistíme, že před Archer Aviation je v současné době hned pět společností. Řada z nich své letouny už delší dobu testuje přímo ve vzduchu a také představila podobu infrastruktury, jež se stane nedílnou součástí provozu letadel, o kterých by se bratrům Wrightovým ani nesnilo.
Ten výkřik zazní zničehonic: „Ty jsi ale guma!“ Auto se právě vyhnulo jinému, srážka sice nehrozila, na vzepětí emocí to však stačilo: „Lidi někdy jezdí fakt neskutečně.“ Po pár sekundách už si to ale zase v klidu šineme po okresce u pražských Průhonic a známý finančník Radovan Vávra se dívá kolem. Občas něco oglosuje, jinak žádné nadávky ani hurónský smích. Vypadá jako… spokojený táta za volantem. Tedy jako někdo, pro koho byl Volkswagen ID.4, který právě řídí, stvořen.
Aby nedošlo k mýlce, elektrická auta jsou Vávrova vášeň. Už čtyři roky mu v garáži parkuje červená Tesla Model S (s tou jezdí on) a modrá Tesla Model X (s tou jezdí manželka). V jeho investičním portfoliu nechybí jak akcie automobilky Elona Muska, tak jejího čínského vyzyvatele Nio. A teď si dokonce objednal elektrickou Dacii Spring, která ho bez DPH vyjde na „lidových“ 400 tisíc. „Na dojíždění z Průhonic do kanclu na Pankráci to bude jednodušší a ekologičtější než dvoutunová Tesla,“ říká.
Vlajkovou elektroloď Volkswagenu ID.4 GTX ale ještě neřídil, a tak s chutí přijal nabídku CzechCrunche, aby ji coby poučený uživatel ozkoušel. Po usednutí do sportovně tvarovaných sedaček se jen chvilku rozhlíží, pošteluje si polohu, volant a zrcátka a se smíchem hlesne: „Tady je teda tlačítek…“ Jestliže si totiž konzervativní řidiči stěžují, že automobilky včetně VW čím dál víc ovládacích prvků integrují do středového tabletu a různých dotykových lišt, v Tesle je jen a pouze středový dotykový panel.
Foto: Luboš Kreč
Radova Vávra uvnitř Volkswagenu ID.4 GTX
Cožpak Vávru neštve, že musí sahat na displej? Neruší ho to? Není to nepraktické? „Špatně tomu rozumíš! Koukáš se na to očima klasického řidiče a klasického auta. Jenže Tesla je v první řadě hodně chytrý počítač. Až pak auto. Takže nepotřebuju páčku na řazení, protože to auto ví, kdy má couvat. Je to fundamentální věc. Když na to přistoupíš, zvykneš si snadno,“ vysvětluje. V pohledu na inteligenci aut by se tedy Vávra zjevně neshodl s Michalem Bláhou, který s námi testoval hybridní Octavii RS a mluvil o tom, jak nemá rád vozy, které se snaží myslet za něj.
ID.4 je pro budoucnost wolfsburského podniku spolu se svým menším sourozencem ID.3 naprosto zásadní. Stojí na zcela nové, přímo pro elektromobily konstruované platformě a mají být pionýry, kteří Volkswagenu pomohou udržet krok s elektromobilním trendem. Šéf největší evropské automobilky Herbert Diess, který zrovna přežil koncernové manažerské šarvátky, se už několikrát nechal slyšet, že vzorem i konkurentem firmy je americká Tesla. Právě její Model 3 se v Evropě prodává mimořádně dobře a ID.4 tomu má učinit přítrž.
Podle Radovana Vávry není čtyřka bez šance – paradoxně kvůli řadě slabin a neduhů. Minimálně z pohledu uživatele Tesly. O co jde? „Tohle je elektrické auto pro lidi, kteří vlastně tak úplně elektrické auto nechtějí. Vnímám ho jako takový evoluční mezistupeň,“ říká a po chvíli vyjmenovává, co mu coby přesvědčenému elektrořidiči vadí.
Že auto v úsporném režimu označeném B sice samo přibržďuje a tím dobíjí baterie, ale nedělá to dostatečně. Že infotainment, který vůz pohání, je pomalý a neintuivní a neumožňuje takové vychytávky, jako je vzdálený upgrade auta. Že konektor pro nabíjení je vzadu na straně spolujezdce, přitom by bylo praktičtější ho mít u řidiče. „Za velkou chybu považuju i to, že auto nemá kufr i vpředu, ale jen vzadu,“ dodává.
Nejsou to všechno jen prkotiny? „Zdánlivě jo, ale jednak jsou to věci, které v praxi – a tu už mám za sebou – ukážou, že detaily rozhodují, jednak dokládají, že Volkswagen nechtěl s ID.4 vyděsit svoje tradiční zákazníky, takže jim na elektromobil narouboval spoustu z toho, co znají ze svých golfů a passatů, které dostali jako služebáky v práci.“
Zmínka o služebních vozech je zásadní. Pro Volkswagen jsou firemní flotily klíčový byznysový parametr, naopak pro Teslu aspoň zatím jen minimálně. Ne náhodou vyvolala takový zájem zpráva, že autopůjčovna Hertz si chce objednat 100 tisíc Tesel – šlo o potvrzení, že i firma Elona Muska se může brzy prosadit u korporátních klientů. A z ID.4 je cítit, že při jejím designování se hodně myslelo na to, aby vůz sice dával najevo, že je jiný, ale zase ne moc. A tak to fleetoví manažeři mívají rádi.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Radovan Vávra se svou Teslou Model S
„Není to auto, které tě chytne za srdce. Jenže i za deset let se na něj bude koukat pořád docela dobře. Oceňuju, že se VW nevydal cestou nějaké šílenosti a nakreslili uměřené, decentní auto,“ říká Radovan Vávra, který v minulosti žádného volkswagena neměl, ale má prý hromadu zkušeností s jinými koncernovými značkami: kromě Škodovky také s Audi a s Porsche.
Červenočerné ID.4 GTX je cenově mnohem blíž Audi i Porsche nebo Tesle než čemukoli od Škody Auto. Cenovka u vozu, který dostal CzechCrunch na test, atakuje 1,8 milionu korun, za což se dá koupit Tesla Model 3 v plné palbě, hravý supersport Porsche 718 Cayman či manažerská ikona Audi A6 Avant s hybridním motorem. Volkswagen je vybavený náhonem na všechna čtyři kola, výkonem 300 koní a stovku dá z nuly pod sedm vteřin. Co se dojezdu týče, oficiálně má zvládnout až 480 kilometrů na jedno nabití baterie o kapacitě 77 kWh. To je ovšem hodnota, k níž není radno se upínat.
„Dojezd po dálnici nebude v zimě podle mě začínat číslovkou tři. U Tesly nebude začínat číslovkou čtyři. A je úplně jedno, co si firmy napíšou do svých promo materiálů,“ směje se Vávra. Praktická zkouška ukázala, že je známý investor zbytečně příkrý. Volkswagen ID.4 GTX s pětičlennou rodinou na palubě absolvoval sobotní výlet na trase Kladno – Lysá nad Labem a zpět, což je trať čítající 180 kilometrů převážně po dálnici. Při startu byla baterie na 100 procentech, při návratu na polovině. Jasně, teplota vzduchu byla konstantně nad čtyřmi stupni Celsia, jízdní režim nastavený na Eco a zařazený rekuperační mód, žádné rychlostní závody se nekonaly, nicméně těch 300, možná 350 kilometrů by se ujet dalo.
Víc ale ne, s čímž souvisí hlavní problém elektromobility v Česku. Síť nabíječek je teprve v plenkách, relativně dostupné jsou veřejné napájecí stanice o výkonu 50 kW, jaké bývají třeba u nově budovaných supermarketů Lidl. Jenže u takových se Volkswagen v závislosti na podmínkách naplno nasytí za dvě až tři hodiny. A mimochodem ani u těch ultrarychlých to s ním není až taková sláva, protože jeho baterie má maximální nabíjecí výkon 125 kW. Takovým tempem se ale zvládne plnit jen ze začátku, pak výkon celkem rychle klesá, takže z nuly na 100 procent to pod hodinu v podstatě nejde.
„Nabíjecí kapacita je slabá, 125 kW je technologicky pozadu. Tesly dnes zvládnou 200 kW. To je další věc, která Volkswagen zbrzdí,“ dodává Vávra, když opouštíme Tesla nabíječku u Průhonic, kde jsme se jen otočili. Když míjíme Sokolovnu a o něco později Palomu, dva průhonické podniky vlastněné Andrejem Babišem, Vávra, jeho známý kritik, jen mávne rukou: „U dálnice teď postavil docela pěknou, architektonicky zdařilou pumpu, která se jmenuje Pumpa. A je u ní soustava rychlonabíječek od ČEZu s výkonem až 180 kW. To už je slušné. Tam se dá nabíjet pěkně, skoro by to mohlo konkurovat superchargerům od Tesly. Tohle je budoucnost.“
Jak vidno, u Radovana Vávry jakékoli srovnání nakonec skončí u Tesly. „Nestydím se za to,“ zdůrazní, když vystupuje po hodině zpoza volantu Volkswagenu ID.4 GTX. „Ale taky umím ocenit, když někdo jiný udělá dobré auto. A tahle čtyřka není zlá. Já si ji nekoupím a vlastně asi nikdo, komu se líbí Tesla a má těch 1,8 milionu. Nicméně komfortem, zpracováním, pohodlím to je ta nejvěrnější německá klasika. A ta si svoje zákazníky vždycky najde.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.