Nad Evropou mají kvůli covidu létat tisíce letadel bez lidí. EU bude konat, říká europoslankyně Konečná
Zbytečným letům nad Evropou má být konec
Evropský parlament chce reagovat na praxi aerolinek, které jsou v důsledku covidu nuceny provozovat neekologicky tisíce prázdných letů, aby si udržely svá místa na letištích. I přes sníženou poptávku musí aktuálně ze zákona využívat přinejmenším polovinu zakoupených míst, jinak o ně mohou přijít. Jak pro CzechCrunch prozradila europoslankyně Kateřina Konečná, Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu se chce zasadit o změnu. Na dnešním jednání se na tom shodlo jeho vedení.
Když chce letecká společnost v Evropské unii operovat na žádaném letišti, musí si zakoupit takzvané sloty. Ty opravňují každé letadlo k tomu, aby mohlo na letišti přistávat, parkovat, vzlétat či nabírat cestující. Evropským zákonem je přitom dáno, že každá aerolinka musí pravidelně využívat 80 procent těchto slotů, jinak o ně přijde ve prospěch konkurence.
Legislativa, která měla především pomoci přehlcenému leteckému odvětví a omezené kapacitě letišť, má však v době covidu nečekané důsledky. Jelikož je menší poptávka po letech, logicky by měla být i po slotech. Jenže tak to není – místo toho se velké aerolinky svých slotů na letištích drží zuby nehty i za cenu toho, že do vzduchu posílají zcela prázdná nebo takřka nenaplněná letadla. Vznikají takzvané „lety duchů“.
Pravidlo 80 procent bylo kvůli pandemii v březnu 2020 dočasně suspendováno, ale Evropská unie ho na současnou sezónu zavedla zpět a určila hranici padesáti procent. „Letecký průmysl se začal vzpamatovávat, bylo třeba pravidlo znovu nastavit, ale teď do něj hodila vidle varianta omikron,“ odůvodňuje Kateřina Konečná, členka evropského Výboru pro dopravu a cestovní ruch, proč EU přistoupila k obnovení legislativy.
Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) už ale v létě 2021 varovala, že padesátiprocentní hranice je zcela mimo realitu. Předpokládala totiž, že celkově bude letecká doprava za rok 2021 jen na úrovni 34 procent oproti roku 2019. „Toto nařízení může donutit letecké společnosti létat bez ohledu na to, zda existuje dostatečná poptávka po dané trase,“ řekl už v červenci Willie Walsh, šéf IATA.
Jak IATA předpovídala, tak aerolinky konaly. V prosinci například německá Lufthansa hlásila, že bude muset od letošního ledna do března zrušit asi 33 tisíc letů, ovšem dalších 18 tisíc zachová jen proto, aby si své letištní sloty udržela. Obdobnou situaci ohlásila její dceřiná společnost Brussels Airlines, která tuto zimu měla zachovat tři tisíce jinak zbytečných letů.
Minimálně části z těchto letů se snad ale podaří zabránit. Ačkoliv Evropská komise se k situaci zatím oficiálně nepostavila, iniciativu převzal parlament. Vedení Výboru pro dopravu a cestovní ruch se tématu věnovalo na dnešním jednání a podle Konečné bude jednat o změně. Na další jednání přizve i šéfa Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) Patricka Kye. „Je nutné nějakou výjimku udělat, protože nikdo takovou situaci nechce, především z environmentálních důvodů,“ říká Konečná pro CzechCrunch.