Nad očekávání dobré výsledky. Grizly, Alensa, GymBeam, Růžový slon i Ovečkárna hodnotí letošní rok

Přední osobnosti české e-commerce v anketě přibližují, jakých výsledků aktuálně dosahují a jaké mají nastavené priority pro letošní rok.

Peter BrejčákPeter Brejčák

grizly-alensa-gymbeam-ruzovy-slon-i-oveckarna

Foto: CzechCrunch

Představitelé české e-commerce odpovídají na to, jak se jim daří

0Zobrazit komentáře

V Česku na internetu prodá – v rámci specializovaných obchodů – více zboží než oni jen málokdo. CzechCrunch oslovil s prosbou o zhodnocení jejich aktuální situace zástupce několika e-shopů, které se umístily v žebříčku stovky největších e-shopů u nás. A navzdory nepříznivé ekonomické situaci, kdy i kvůli vysoké inflaci již více než rok klesá apetit spotřebitelů, někteří z nich hlásí pozitivní výsledky.

V prvním dílu ankety mezi předními tvářemi českých e-shopů odpovídá Dominik Píchal, zakladatel e-shopu Grizly.cz se zaměřením na zdravé potraviny, Adam Durčák, zakladatel erotického e-shopu Růžový slon, Jaromír Kijonka z Alensa.cz se specializací na kontaktní čočky, zakladatel sportovního GymBeamu Dalibor Cicman a ředitel e-shopu Ovečkárna.cz Ondřej Machala.

Otázky jsme jim položili dvě:

  1. Jak se vám vydařila první polovina roku a co očekáváte v té druhé?
  2. Zmiňte tři body/oblasti/projekty/strategie, které ve vašem byznysu pro letošní rok považujete za absolutně klíčové.

Anketa je součástí e-commerce speciálu

grizlycz

Foto: Grizly.cz

Dominik Píchal, zakladatel e-shopu Grizly.cz

Dominik Píchal, zakladatel, Grizly.cz

První polovina roku byla nad očekávání dobrá. Šli jsme do ní s obavou, ale rok jsme výborně nastartovali novou kreativní komunikací (TV, rádio, display), která přinesla skvělé výsledky. Aktuální tržby máme dle plánovaného budgetu a meziročně rosteme o 25 procent. Daří se nám výrazně nad plán v zahraničí.

  • Pozitivní faktory roku: ochota nakupovat, čím dal vyšší vnímání svého zdraví a toho, co jím.
  • Negativa: citlivost na akce a úrokové sazby a obecně letní období bude náročné (propad tržeb, ale náklady stejné).
  • Výzvy: růst, investovat do výroby, logistiky a IT a současně mít kladnou EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. red.) a cash flow.

Klíčové oblasti:

  1. Investice do IT – při růstu a expanzi měníme systémy.
  2. Zlepšování nákupu – navazování strategických partnerství pro zvyšování hrubé marže.
  3. Efektivita provozu – vzhledem k nízkomaržovému odvětví musíme být provozně efektivní (versus růst nákladů a mezd v kontextu inflace).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

ruzovy-slon

Foto: Růžový slon

Adam Durčák, zakladatel a ředitel Růžového slona

Adam Durčák, zakladatel, Růžový slon

První polovina roku se vydařila, v obratu máme meziroční nárůst o přibližně 15 procent. Vzhledem k tomu, že celý e-commerce trh klesá, to považujeme za dobrý výsledek. Ve zbytku roku čekáme podobný trend.

Naše největší výzvy – vstupujeme do zahraničí, na což připravujeme naše systémy a procesy. Díky tomu se rozšiřujeme i personálně, vytváříme nový interní personální systém. Ve druhé polovině roku se také zaměříme na různé edukační a osvětové akce a projekty, na kterých se budeme aktivně podílet.

Klíčové oblasti:

  1. Vstup na zahraniční trhy.
  2. Vytvoření nové platformy pro sdílení a přenos informací mezi odborníky. Koncem dubna se uskutečnil první ročník konference Orgasmus v novém miléniu, kde se nám historicky poprvé podařilo propojit „nejvýznamnější šiřitele informací“, tedy mediální odborníky, s odbornou veřejností. Cílem konference byla osvěta problematiky vedoucí ke zlepšení sexuálního života české populace. Akci chceme opakovat každý rok, a to i v zahraničí.
  3. Aktivní účast a podpora osvětových akcí, edukace veřejnosti – navazuje na předchozí bod. Více se podílíme na vzdělávání české populace v oblasti sexu a intimity, využíváme nových kontaktů, propojujeme naše znalosti se znalostmi jiných odborníků.

kijonka3

Foto: Alensa

Jaromír Kijonka, spoluzakladatel e-shopu Alensa

Jaromír Kijonka, spoluzakladatel, Alensa

První polovina se podařila nad očekávání, Alensa i přes multisegmentové ochlazení spotřebitelské poptávky registruje dvouciferný růst tržeb. Samozřejmě je potřeba mnohem pečlivě sledovat náklady nebo marži. Přestože klíčovým segmentem Alensy jsou kontaktní čočky, velmi pozitivní je náš růst v oblasti dioptrických brýlí, a to zejména v prvním čtvrtletí roku 2023. Děláme vše proto, aby tento trend pokračoval i v následujících kvartálech v průběhu roku 2023.

Klíčové oblasti:

  1. Rozvoj pobočkové sítě. Alensa za posledních sedm měsíců otevírá už třetí kamennou optiku a završila tak svůj dlouhodobý cíl propojení onlinu s offlinem. Po optice v pražské Lazarské ulici z října 2022 jsme v květnu otevřeli pobočku v Brně a následně i první optiku na Slovensku – v bratislavském obchodním centru Eurovea. Další města a země budou následovat v nejbližší době.
  2. Bedlivé sledování nákladů včetně těch logistických, které jsou v e-commerce poměrně klíčové.
  3. Posilování personálního zázemí, jak na pobočkách, tak v dalších oblastech. Alensa jako stabilní zaměstnavatel i přes pokles e-commerce jako celku nejenže nemusela propouštět, ale stále přijímá nové spolupracovníky na klíčové pozice napříč skupinou.

gymbeam-2022_094_dalibor-cicman-min

Foto: GymBeam

Dalibor Cicman, ředitel e-shopu GymBeam

Dalibor Cicman, zakladatel, GymBeam

Za první pololetí 2023 firma dosáhla meziročního růstu na úrovni přibližně 70 procent, z toho český trh na úrovni 80 procent, což je více než 20 procent nad stanovený rozpočet. Náš tým odvádí skvělou práci a stále plníme velmi ambiciózní cíle. Věřím, že trend udržíme i ve druhé polovině roku.

Tento růst se nám navíc daří i při zvyšování průměrné hrubé marže o přibližně dvě procenta, což považujeme za důležité. Letos plánujeme vykázat i rekordní EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy). Nejvíce nás pozitivně překvapila poptávka na ukrajinském trhu, kde jsme nyní jedničkou v naší kategorii, a úspěšná expanze na italský trh.

Nedaří se nám stabilně držet maloobchodní ceny kvůli volatilitě cen vstupních ingrediencí. Dále se potýkáme s nedostatkem e-commerce odborníků na trhu. Ačkoli mnoho společností propouští, my nabíráme kolegy do všech oddělení napříč firmou.

Klíčové oblasti:

  1. Za klíčové považujeme pokračování v úspěšné expanzi do Itálie.
  2. Rozšiřování produktového portfolia do kategorií, které rychle rostou.
  3. Tím, že je náš business model DTC, by třetím bodem bylo zvyšování průměrných marží díky vertikální integraci.

ondrej-machala-min

Foto: Dodo

Ondřej Machala, nový ředitel Ovečkárny

Ondřej Machala, ředitel, Ovečkárna.cz

V první polovině roku jsme navzdory pokračujícímu propadu české e-commerce způsobenému energetickou krizí a rostoucí inflací zaznamenali velice pozitivní růst. V prvním kvartálu jsme meziročně navýšili čisté tržby o 52 procent a v pozitivním trendu pokračujeme i ve druhém kvartálu. Na druhou polovinu roku, která je pro nás stěžejní, se připravujeme již s výrazným předstihem, a to ve všech klíčových odděleních a projektech.

Letos jsme se zaměřili na optimalizaci skladových zásob, vyladění logistiky, práci s daty, revizi sortimentu a expanzi na zahraniční trhy. Jako jeden z větších projektů máme i otevření prodejny v Praze během druhé poloviny léta. Nejen tyto kroky by nám měly v následujícím pololetí pomoci doručit plánovaná čísla s významným meziročním navýšením. Samozřejmě v aktuální situaci se mnohem hůře predikuje a vliv zmiňované inflace a nejistoty u koncového zákazníka bude i nadále pokračovat.

Klíčové oblasti:

  1. Optimalizace skladových zásob a navazující práce s daty.
  2. Expanze na další zahraniční trhy (v dubnu jsme otevřeli Rakousko a v plánu máme další dvě země).
  3. Personální posílení týmů vybraných oddělení (marketing, sales, logistika).

Zahraniční tržiště neví, co je v české e-commerce čeká, říká Vetyška. Nedoceňujeme, jak jsme výjimeční

Doba není lehká pro žádného podnikatele, z e-commerce i mimo ni. Svým způsobem bojují a snaží se všichni, komentuje ředitel APEKu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

vetyska_ecommerceRozhovor

Foto: APEK/CzechCrunch

Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci

0Zobrazit komentáře

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jako oborová organizace sdružuje téměř sedm set obchodníků, kteří prodávají zboží na internetu. A v jejím čele je již více než sedmnáct let Jan Vetyška. Jen málokdo u nás má podobně široký rozhled o tom, co se mezi e-shopy děje, a kam e-commerce směřuje. „Jsme opravdu strašně specifická země, sami to často nedoceňujeme,“ říká, když se bavíme o jednom z hlavních trendů tohoto roku, tedy vstupu zahraničních tržišť jako Allegro a Kaufland do Česka.

V rozhovoru pro CzechCrunch, který vznikl v souvislosti se spuštěním speciálu 100 největších českých e-shopů, Vetyška komentuje aktuální dění, kdy válka na Ukrajině, energetická krize i vysoká inflace snížily apetit Čechů nakupovat, což trh zásadně ovlivňuje. Jako optimista ale věří, že dlouhodobý výhled je nadále pozitivní a současnou krizi spousta obchodníků využije jako příležitost pro své zlepšení. Kdo budou hlavní vítězové? Díky lepším nabízeným službám prý běžní zákazníci.

Podívejme se na současný stav e-commerce. APEK má bezmála sedm set členů, když s nimi mluvíte, jak vnímají dění na trhu?
Doba samozřejmě není lehká pro žádného podnikatele, ať už z e-commerce, nebo jiného oboru. Některé více zasáhly vyšší ceny energií, v e-commerce se více řeší růst cen vstupů jako dodavatelé a logistika. Je znát ochlazení spotřebitelské poptávky, naopak obchodníkům pomáhá silná koruna.

Každé krizové období má vítěze a poražené a všichni se se současným stavem snaží nějak popasovat. Spousta obchodníků během boomu v covidu předpokládala, že dokáže využít trakci a vyšší zájem zákazníků i po pandemii. Pak přišla válka na Ukrajině, energetická krize, vysoká inflace. Špatně jsou na tom firmy, které měly vysoké plány a nedokázaly tyto plány upravit podle reality.

Jak na tom jsou samotné e-shopy?
Máme e-shopy, které i přes krizi rostly o desítky procent, někdo plánoval růst o deset až dvacet procent a modlí se, aby byl na černé nule. Nikdy nebylo horší období na sledování statistik a komentování výstupů za trh jako celek. Opravdu je situace firmu od firmy různá. Výhodou podnikatelů v e-commerce oproti ostatním je, že jsou mnohem flexibilnější, například při úpravách nákladů, transformaci firmy a přizpůsobení se poptávce. V kamenném světě je to složitější, než se loď otočí, vítr již vane jiným směrem.

E-commerce speciál

Když se tedy nebudeme bavit agregovaně o trhu, ale podíváme se na skupiny – jak velké části e-shopů se daří, kolika se nedaří a kolik z nich „bojuje o přežití“?
Svým způsobem bojují a snaží se všichni. Boje o přežití budou minoritní. Pokud chcete přežít, jde ve finále o to, že musíte upravit procesy, trochu změnit firemní strategii, orientovat se například na jiné cílové skupiny, najít nové trhy a příležitosti. Já jsem optimista, a to i z pozice člověka, který se s e-shopy baví a držím jim palce, aby se vrátily k větší trakci růstu.

Spousta e-shopů se ale již více než na růst zaměří na ziskovost, což pro firmy může být z dlouhodobého hlediska i lepší. Upraví procesy a zlepší finanční řízení, což jsou věci, na které možná neměly během soustředění se na růst tolik kapacit a priorit.

Jaký máte aktuální výhled pro e-commerce třeba do konce roku? Někteří mluví o tom, že trh začne ve druhé polovině roku opět růst.
Záleží, jak se budeme dívat na data a počítat s inflací. Když data o inflaci očistíme, tak v růstu jsme. Samozřejmě záleží na kategoriích, inflace je obecně vysoká ve spotřebním koši, ale například elektronika o dvacet procent nezdražuje, a ta na internetu dělá velký podíl. Pro někoho je inflace problém, protože mu výrazně zdražují vstupy, jiní jsou dotčeni méně.

Abych se vrátil k otázce – na začátku roku jsem optimisticky počítal, že celý trh letos poroste o deset procent. Ale uvidíme, vše se ukáže později a bude záležet na druhé polovině roku, hlavně na předvánoční sezoně. A už jsme se naučili, že jedna nečekaná událost v Číně, zablokovaný průplav jednou lodí a podobné situace dokážou výrazně ovlivnit ekonomiku i u nás v Česku. Proto odhady nemám rád, i když je vždy všichni chtějí slyšet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co v takovém prostředí radíte e-shopům?
E-shopy by se měly dívat na ziskovost, aby byly schopné se financovat i bez externích peněz. Někteří to ale risknou, budou spoléhat na externí peníze a mohou z krize vyjít jako vítězi, protože budou mít náskok před těmi, kteří museli růstové strategie opustit. Ve finále zvítězí ti nejšikovnější.

Nemusíme se bavit o odhadech, ale podívejme se na dlouhodobý vývoj. Podíl e-commerce na maloobchodu dlouhodobě roste, covid sice přinesl boom a nyní dochází ke korekci, ale trend je jasný. Jak v tomto ohledu vnímáte potenciál e-commerce, kolik zboží se vůbec může prodávat přes internet?
Rozhodně je kam růst. U velké řady zboží se prodej online dostane přes padesát procent, jako tomu je u elektroniky. Výjimkou budou potraviny a rychloobrátkové zboží. Dnes ale nevíme, jaké technologie zde budou za deset let, jak bude vypadat logistika, jak se bude objednávat… Počítám, že podíl bude následující roky neustále růst a zpomalí někde mezi 25 až 35 procenty celkově.

Podívejme se na to z jiné strany – co vnímáte jako největší rizika, která by mohla růst e-commerce dlouhodobě zabrzdit? Samozřejmě nemůžeme očekávat černé labutě jako covid nebo války…
Pokud škrtneme geopolitiku, kde se toho může stát hodně, tak nejsme v situaci, kde bych vnímal rizika. Pořád je co inovovat, objevovat, vznikají nové trhy, ať už geograficky, nebo sociodemograficky. Velké příležitosti vidím v logistice, vždy je kam se posouvat – na straně e-shopů ve skladech a automatizaci, podobně v depech dopravců. Zlepšovat se bude poslední míle a doručení na přesný čas, což zlepší zákaznický zážitek. Velká věc posledních let jsou výdejní boxy, ale také obecně šetrnější přístup v rámci ekologie dopravy i balení. A v neposlední řadě nástup umělé inteligence a personalizace.

Nemyslím si, že v Česku bude trend marketplaců tak silný jako ve světě, v tom budeme opět spíše trošku výjimeční.

Jak vnímáte hlavní hlavní trend tohoto roku – vstup zahraničních marketplaců do Česka? Přichází Kaufland nebo Allegro, navíc tu již působí Mall, Alza, Heureka, částečně Amazon.
Marketplacy jsou obecně dlouhou dobu celosvětovým trendem. Výhoda pro zákazníka je vše na jednom místě, nevýhoda je zmatečnost, různí dodavatelé a s nimi i různé přepravní i časové podmínky. Čeští zákazníci již očekávají komfort s dopravou a doručením, pokud je zboží skladem, standardem je doručení do druhého dne. U marketplaců mohou být tyto procesy delší, navíc v případě objednávky na jednom marketplacu od několika obchodníků přijde zboží v různých dnech.

To pravděpodobně českým zákazníkům vyhovovat nebude.
Jestli bude ale trochu horší kvalita služeb vykoupena nižší cenou, může to být vyvážené. Ale myslím si, že český trh nebude marketplacy převálcován jako v některých jiných zemích. Domácí a zahraniční marketplacy zde budou fungovat vedle sebe a vedle českých e-shopů, kterým navíc otevírají možnosti prodávat za hranice. Obchodníkům i zákazníkům přináší nové příležitosti.

Český výraz tržiště je ale v tomto případě správný. Prodávají všechno a nedokáží zákazníkům nabídnout extra přidanou hodnotu jako specializovaní obchodníci například s poradenstvím a servisem, instalací a podobně. Uvidíme, jak se u nás bude dařit konkrétním jménům, které jste zmiňoval. Podle mě úplně nevědí, co je tu čeká.

Jak to myslíte?
Jsme opravdu strašně specifická země, sami to často nedoceňujeme a platí to obecně na všechno. Podívejte se na určité sporty, dokážeme v nich globálně dominovat. Podívejte se na startupy a na Rohlík, jak inovativní má procesy v logistice. Výjimečné je, jak je u nás dominantní Alza. Podobně tak Seznam, jsme jednou z mála zemí, kde lokálního hráče nepřeválcoval Google a fungují zde vedle sebe.

Jak nástup zahraničních marketplaců dopadne na české e-shopy, teprve uvidíme. Otázku, co budou české e-shopy dělat, když sem vstoupí Amazon, dostávám asi dvanáct let… a nezměnilo se nic. Na trhu je prostor pro všechny a každý zákazník si vybere, co mu bude vyhovovat. Nemyslím si, že v Česku bude trend marketplaců tak silný jak ve světě, v tom budeme opět spíše trošku výjimeční.

APEK sdružuje 670 firem a podnikatelů napříč českou e-commerce. V rámci své činnosti pomáhá členům v jejich rozvoji a vzdělávání, specializuje se na oblast práva, ale také na další odborné oblasti online podnikání. Zastupuje e-commerce při jednáních se státní správou, a to primárně v oblasti legislativních změn na národní i evropské úrovni.