Nadace PPF posílá miliony dobrovolníkům z komunity Česko.Digital, která pomáhá školám i státu s digitalizací

ppf-cesko-digital

Foto: PPF/CzechCrunch

Jana Tomas Sedláčková z Nadace PPF a Eva Pavlíková z Česko.Digital

0Zobrazit komentáře

Pomáhat tam, kde je to potřeba, a způsobem, jakým to nikdo jiný nedělá. Tak by se dala popsat práce více než čtyř tisíc IT profesionálů z komunity Česko.Digital, kteří dobrovolně pomáhají neziskovým organizacím, samosprávám či úřadům s modernizací ve jménu digitalizace. Nyní jim v této misi pomohou miliony od Nadace PPF, jak pro CzechCrunch prozradila šéfka Česko.Digital Eva Pavlíková.

V minulosti podpořila dobrovolnickou komunitu, kterou zakládal před více než dvěma lety Jakub Nešetřil, částkou ve výši čtyř milionů korun i nadace Zdeňka Bakaly Bakala Foundation. A přidala se také společnost Livesport Martina Hájka, která organizaci původně poslala miliony tři, aby tento dar později navýšila o další milion. K těmto štědrým dárcům se nově přidává také Nadace PPF, která CzechCrunchi sdělila, že dobrovolnický projekt podpoří čtyřmi miliony korun.

Česko.Digital s Nadací PPF uzavřelo dlouhodobou spolupráci a současně představilo první ze společných projektů, kterým je aplikace Včas. Ta je určena pro neziskovou organizaci Loono Kateřiny Vackové, zaměřující se na prevenci v oblasti fyzického, ale i psychického zdraví.  „Nadace PPF se stala jedním z hlavních partnerů Česko.Digital. Celý objem spolupráce jsou čtyři miliony v průběhu roku,“ řekla pro CzechCrunch CEO a spoluzakladatelka Česko.Digital Eva Pavlíková.

cesko-digital3

Foto: Natalia Bubochkina

Eva Pavlíková, Radka Horáková a Jakub Nešetřil z Česko.Digital

Cílem nadačního daru je podpora fungování celé platformy Česko.Digital, což zahrnuje mimo jiné rozšiřování komunity dobrovolníků, zefektivňování interních procesů, organizování vzdělávacích aktivit spolu s mezinárodní spoluprací a sdílením know-how. Díky předchozím darům bylo Česko.Digital schopné efektivně pomáhat například během pandemické situace, kdy spustilo projekt Učíme online.

V rámci něj pomohlo více než šesti stovkám škol v České republice s využíváním digitálních technologií při výuce. Součástí projektu se stala také sbírka počítačů, která pomohla dětem z téměř tří tisíc rodin. Učíme online je aktuálně předáváno Národnímu pedagogickému institutu a samotnou sbírku počítačů převzala pod svá křídla nezisková organizace Člověk v tísni, která jej bude dále rozvíjet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Díky podpoře Nadace PPF se budeme moci efektivně věnovat hledání nejvhodnějšího řešení konkrétního problému. Věříme, že se nám společně podaří skrz jedničky a nuly zase o kousek změnit Česko k lepšímu,“ komentuje spolupráci Eva Pavlíková, která založila Česko.Digital spolu s Jakubem Nešetřilem a Radkou Horákovou v roce 2019 a začátkem letošního roku se postavila do jeho čela.

„Stejně jako Česko.Digital i my v Nadaci PPF věříme, že digitalizace a inovace mají zásadní vliv na růst a přínos neziskových aktivit, které přispívají k rozvoji společnosti. Proto chceme podpořit projekty, které propojují dobrovolníky z řad expertů a neziskové i státní organizace,“ uzavírá Jana Tomas Sedláčková, členka správní rady Nadace PPF, která vznikla pod křídly finanční skupiny zesnulého Petra Kellnera v roce 2019 s cílem pomáhat těm, kteří svůj talent a úsilí věnují rozvoji české společnosti.

Google neuspěl s odvoláním proti pokutě EU za monopol, má platit miliardy. Kvituje to i česká Heureka, která se s ním soudí

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

0Zobrazit komentáře

Google má jako jedna z největších technologických firem na světě zásadní vliv na celý internetový trh. Je tedy snadné si představit, že tohoto vlivu alespoň někdy využívá ve svůj prospěch a na úkor jiných, menších společností. Naneštěstí si takové scénáře netřeba jen představovat a americký gigant už mnohokrát čelil obžalobám z monopolistických praktik. V roce 2017 za to také dostal pokutu od Evropské unie ve výši 2,4 miliardy eur, vůči níž se odvolal. Evropský soud teď pokutu potvrdil.

V tomto konkrétním sporu jde o zvýhodňování služby Nákupy Google oproti jiným srovnávačům zboží. Když někdo na největším internetovém vyhledávači zadal potenciální zboží, výsledky obchodů či srovnávačů se zobrazily organicky. Na vrcholu stránky ale byl speciální box nabízející výhradně produkty z jeho vlastního nástroje. Google tedy v důsledku manipuloval výsledky vyhledávání k vlastnímu prospěchu.

Evropská komise proto firmě v roce 2017 udělila rekordní pokutu 2,4 miliardy eur (zhruba 60 miliard korun) s tím, že má 90 dnů na nápravu. Pokud by se situace nezlepšila, měly každý den po termínu přicházet další pokuty až do výše pěti procent průměrného obratu Alphabetu, mateřské společnosti Googlu. Ten se vůči rozhodnutí samozřejmě odvolal a do zmíněného boxu vpustil také konkurenční nabídky. Umístění zde ovšem vyžadovalo poplatek, stejně jako jiné reklamní plochy.

heureka-google

Foto: CzechCrunch

„Z webu Heureka.“ Tyto odkazy doplnil Google v reakci na rozhodnutí EK z roku 2017

Tribunál Evropské unie teď po rocích diskuzí odvolání Googlu jednoznačně zamítl. Jak zmiňuje magazín The Verge, toto rozhodnutí dává jasně za pravdu stanoviskům evropské komisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové, která americké technologické firmy už déle silně kritizuje za monopolistické chování.

Jelikož Google zpracovává přes 90 procent celosvětových internetových vyhledávání, zvýhodňováním vlastních výsledků podle ní zneužívá svého postavení. Technicky sice sebezvýhodňování neporušuje evropské antimonopolní zákony, jeho následky ve formě potenciálního poškozování zákazníků však nelegální jsou. Vyhledávač pak upřednostňováním některých výsledků ztěžoval najít ty skutečně nejrelevantnější nebo nejlepší, jak to mají dělat jeho algoritmy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V návaznosti na rozhodnutí Evropské komise z roku 2017 Google loni zažalovala také česká Heureka, která požaduje necelých 395 milionů korun, o než měla kvůli manipulaci vyhledávání mezi lety 2013 a 2017 přijít. Na tomto sporu prý české soudy pracují, termín rozhodnutí však známý není.

„Dnešní verdikt je významný, neboť potvrzuje, že Google jednal v rozporu s pravidly hospodářské soutěže. Pro náš spor to znamená potvrzení toho, že Google své dominantní postavení zneužil a tímto zneužitím způsobil škodu srovnávačům na těch trzích, kde se takového jednání dopustí, což také tvrdíme v naší žalobě ve vazbě na trh v České republice,“ řekl k aktuálnímu postupu evropské justice ředitel Heureka Group Tomáš Braverman.

Google v současnosti čelí ještě dalším dvěma antimonopolním žalobám. Jedna z roku 2018 se týká zneužívání dominantního postavení operačního systému Android a zahrnuje pokutu 4,3 miliardy eur. Druhá z roku 2019 pak zahrnuje reklamní službu AdSense, jejímž zákazníkům mělo být zakazováno spolupracovat s konkurenčními internetovými vyhledávači. V tomto sporu pokuta dosahuje výše 1,4 miliardy dolarů. Oba případy jsou momentálně ve fázi odvolání ze strany Googlu.

braverman1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Braverman, výkonný ředitel Heureka Group

Problémům kvůli zneužívání postavení čelí také další velcí technologičtí hráči jako Apple, Microsoft, Facebook nebo Amazon. Mnohé z těchto případů přitom zahrnují různé typy sebezvýhodňování. Současné rozhodnutí evropského soudu tedy není významné jen pro Google a s ním spojený byznys, ale pro celý technologický sektor.

Samotná 2,4miliardová pokuta naopak pro Google, který jen v minulém čtvrtletí ohlásil tržby ve výši 65,1 miliardy dolarů, není nijak zásadní. Vůči rozhodnutí se navíc znovu odvolal k nejvyššímu evropskému soudnímu orgánu, k Soudnímu dvoru Evropské unie. Je tak klidně možné, že případné finální potvrzení pokuty nastane až za dalších pár let.