Sbírka počítačů od Česko.Digital pomohla 2 800 rodinám s online výukou, pod křídla ji nově bere Člověk v tísni

Eva Pavlíková z Česko.Digital

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Když v březnu 2020 naplno propukla pandemie, přinesla s sebou celou řadu neočekávaných problémů, včetně těch spojených s online výukou. Expertní dobrovolníci z komunity Česko.Digital tak spustili projekt s názvem Učíme online, jehož součástí se rychle stala i sbírka počítačů pro rodiny, které si nemohly potřebnou techniku dovolit. Celkem se podařilo pomoci téměř 2 800 rodinám a nově celá iniciativa patří pod neziskovou organizaci Člověk v tísni.

Do sbírky se doposud zapojilo 66 firemních dárců techniky a 232 organizací (z toho 123 škol a 12 dětských domovů), které distribuci techniky do rodin zprostředkovávají a dále pomáhají s její správou. Často pomáhaly počítače, které firmy již vyřadily, ale stále fungovaly a pro distanční výuku byly dostatečné.

Děti by bez počítačů byly jinak zcela odříznuté od výuky, o potřebnosti sbírky svědčí například zpráva České školní inspekce z března 2021. Podle ní se online vyučování nemohlo ještě na začátku roku 2021 zúčastnit přes 50 tisíc dětí. Velká část proto, že stále neměla k dispozici dostatečné vybavení.

c-d

Jan Černý z Člověka v tísni a Eva Pavlíková z Česko.Digital

Foto: Michal Kovalčík / Člověk v tísni

„Naší misí je propojovat komerční firmy, které počítače běžně vyřazují a ještě funkční likvidují, s neziskovými nebo vzdělávacími institucemi a umožnit tak předat tato zařízení tam, kde je jich nejvíce potřeba,“ říká Gabriela Chladilová, koordinátorka sbírky počítačů z Česko.Digital.

Expertní dobrovolníci z Česko.Digital shrnuli postupy, jak darovat vyřazenou techniku, i ve své digitální kuchařce. Podle nich jsou počítače i nadále potřeba navzdory tomu, že v současné době je výuka ve školách prezenční. Bylo tak nutné zajistit dlouhodobější správu projektu, na níž se domluvili právě se Člověkem v tísni.

„Děti budou zapůjčené počítače potřebovat i nyní. V důsledku pandemie je zde bohužel stále reálné nebezpečí lokálních uzávěr tříd či škol a tím pádem i krátkodobého přechodu na distanční výuku. Pokud bychom dětem zapůjčené počítače sebrali, v případě nuceného přechodu do karantény bychom je opět odstřihli od dění ve škole,“ vysvětluje Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb Člověka v tísni.

Projekt dostane díky dalším aktivitám nový rozměr, protože Člověk v tísni má letité zkušenosti s dětmi z vyloučených lokalit, kterým může technika také pomoci. Známá nezisková organizace je také aktivní v oblasti vzdělávání a hledá dobrovolníky, kteří jsou ochotní doučovat. Projekt Učíme online mezitím pokračuje v rozšiřování nabídky třeba o kompletní videotéku s více než devadesátkou webinářů, které od začátku pandemie uspořádal.

Česko.Digital pracuje i na řadě dalších aktivit – aktuálně třeba ve spolupráci s organizací Loono na platformě poskytující informace o prevenci závažných onemocnění. Do vzdělávání se komunita pustila i v rámci projektu Začni učit!, který provází zájemce o učitelství vším, co potřebují znát, aby se mohli stát pedagogy. Od svého založení v květnu 2019 sdružila komunita Česko Digital přes čtyři tisíce vývojářů, designérů, projektových a produktových manažerů a marketérů.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.