Nápojářský projekt Goodlok testuje hranice české gastronomie. Čerstvé šťávy propojuje s aplikací

Pavel FuchsStory

Foto: Goodlok

Zakladatel Goodloku Pavel Fuchs

0Zobrazit komentáře

Pavel Fuchs je duší designér, nicméně blízko má i ke gastronomii. Asi před čtyřmi lety našel zálibu v čerstvě vymačkané šťávě z ovoce a zeleniny. Zhruba v té době si pořídil i statek s jablečným sadem, a tak odšťavňovač v kancelářích jeho vývojářské firmy ManGoweb jel každé ráno naplno. A protože freshe začaly bavit i klienty a kamarády, zrodil se projekt Goodlok.

Přes něj šťávy rozvážel po Praze a vytvořil tak první mikrologistickou síť, kterou dnes ManGoweb rozvíjí v koncept, jenž v české gastronomii nemá obdoby. Fuchsovou ambicí je totiž nejen přinést lidem zdravé pití, ale vytvořit systém, který propojí zákazníky s podnikem v novém měřítku a ulehčí lidem v gastru život. Pro začátek v Goodloku, do budoucna možná i v jiných podnicích.

Goodlok začínal skromně. Z garážového projektu se postupně vypracoval výš a už zdaleka není jen o čerstvě vymačkaných šťávách. Šestimilionová investice od datového mága Vojty Ročka umožnila postavit stylový fresh juice bar na pražském Jungmannově náměstí. Ten je zároveň i kavárnou a místem, v jehož sklepení vznikají fermentované produkty.

Velkým investorem je i ManGoweb, který založil Fuchs zhruba před deseti lety a dnes je jedním ze čtyř vlastníků. Studio, které mimo jiné přineslo do ulic růžový bikesharing Rekola, investuje do Goodloku vývojářskou a designérskou sílu. Celkovou cenu gastronomické aplikace, kterou ManGoweb pro Goodlok vyvíjí, odhadl Fuchs zhruba na pět milionů korun.

goodlok_1-1

Foto: Goodlok

Fresh juice z granátového jablka

IT v gastru zná přitom ManGoweb důvěrně, neboť pracuje na projektech velkých hráčů, jako je Ambiente, Starbucks a další. Z pohledu ManGowebu je Goodlok ideální testovací pole. „Je to pro nás skvělé hřiště, kde si můžeme zkoušet nové přístupy a poměrně bezbolestně ty neúspěšné zahazovat. Doba se mění rychle a gastro to podle mě moc nestíhá,“ říká Fuchs, který přebíhá mezi barem a takřka sousedícími kancelářemi ManGowebu.

„Na jádro aplikace napojujeme jednoduché appky – těch možností je nekonečno. Určitě už není doba plastových věrnostních kartiček a komplikovaných excelů na plánování směn,“ hodnotí Fuchs a nevylučuje ani nabízení jednotlivých modulů aplikace do dalších podniků. „Hlad po tom na trhu určitě je. Konkrétní plány ale zatím nemám,“ doplňuje.

Samotný provoz Goodloku se zaplatí z prodeje, který stojí na třech nohách – rozvážka lidem domů, rozvoz do firem a kaváren a tržby z juice baru. Brzy by se Fuchs rád s fermenty dostal i do zahraničí, v jednání jsou restaurace v Dánsku, Francii a Japonsku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Freshe, kombuchy a další nápoje dnes pravidelně vozí třeba do Productboardu, podniků Ambiente, Workday nebo Amazonu. Z kaváren je odebírá Můj šálek kávy, Místo nebo další podnik, v jehož čele stojí UX designér – Etapa. Celkový obrat Goodloku se pohybuje okolo milionu korun za měsíc. Rozvoz domů pak vnímá Fuchs jako brandovou část marketingu.

„Kdo se na to dívá jako na oddělené rozpočty, tak mu rozvoz nebude nikdy fungovat. Nevyplatí se to, ale to nevadí. Je to nástroj, jak získat opakovaného zákazníka a jak budovat vztahy,“ odpovídá Fuchs na otázku, jak je možné nabízet rozvoz zdarma u zboží za stovku.

Z rozvážky se nicméně snaží udělat hlavně hru a zábavu pro kurýry i zákazníky. Testovací skupině třeba kurýři objednávky vozí na předem neznámé místo díky sdílené lokalizaci. „Nemusíš to řešit, my si tě chytneme ve škole o přestávce, v tramvaji, to je jedno…,“ objasňuje Fuchs.

goodlok_2

Foto: Goodlok

Zakladatel Goodloku Pavel Fuchs

V juice baru by barmani mohli díky funkci rozpoznávání obličejů znát zákazníkovy preference hned, když vstoupí. Ať už by šlo o alergie, oblíbené kombinace, časem možná i hladinu vitamínu D v krvi. Letos totiž spustí Goodlok možnost domácího testování.

Fuchs nicméně uznává, že sdílená lokace a rozpoznávání obličejů už jsou poměrně hraniční vychytávky. „Je to spíš hra. Zkoušíme, kam až jde jít, co je ještě přínosné, příjemné a zlepšuje službu, a co už je nesmysl. Popravdě si myslím, že by tyto věci mohly pro některé zákazníky fungovat,“ říká šéf firmy.

Digitální revoluce v gastronomii

Hlavní výzvou pro Fuchse je prostřednictvím aplikací a dalších inovací usnadnit práci lidem uvnitř gastronomického podniku, což by mělo vést také k celkové větší efektivitě. „Kuchař může mít systém, ve kterém zakliká, co mu chybí. Digitalizovat chceme i fermentační procesy, aby u fermentů nemusel někdo stát a měřit. Jsou to malé změny, které však mohou přinést větší pohodu,” myslí si Fuchs. A na jeho zaměstnance to nejspíš funguje.

Freshař přijde do práce, podívá se na dashboard a hned vidí, co má dělat. Recepty na nové produkty se zaměstnanci učí formou kvízů a technologické vychytávky samozřejmě prostupují i celým plánováním a rozvozem. A byť Fuchs uznává, že ve všech sekcích jsou problémy, personální obsazení zhruba třicetičlenného týmu Goodloku mu starosti nedělá ani v době, kdy na nedostatek lidí v odvětví naříkají všichni kolem.

ferment

Foto: Goodlok

Pavel Fuchs chce digitalizovat i fermentační procesy

Freshařina přitom znamená vstávat ve čtyři ráno. „Většina tržeb je do jedenácté dopoledne. Učíme lidi pít freshe spíš ráno než odpoledne a večer,“ říká Fuchs. Aby však odpoledne nebyl podnik mrtvý, nabízí i kávu a rozšiřuje nabídku o fermentované produkty, které (kromě toho že jsou plné probiotik) dlouho vydrží.

O fermentaci se stará Erik Cehlar, který přešel po pěti letech z Esky. „Trochu zákazníky vedeme od pomerančových džusů k zelenině či k fermentačním tématům,“ přiznává Fuchs, který na svém statku v Českém ráji popíjí nejraději kvas nebo octové drinky. Ty by chtěl nabízet i v juice baru, jehož sklep je již dnes rájem fermentů.

Neprodaný fresh nemusíš vylít, můžeš ho zfermentovat a udělat kvašenou limonádu a docirkulovat to.

Zatímco freshe se vyrábí pod dohledem zákazníků ve vyvýšené části baru hned za lednicí s produkty, fermentační magie probíhá v přítmí rozlehlého sklepení bývalé fary. A fermentuje se tam ledacos. Třeba česnek, česnekové slupky, hrách, zelí, kuřecí křídla nebo čaj.

Některé produkty tam budou zrát měsíce i roky. Třeba miso pasta nebo omáčka garum. Naopak kombucha či zelí se otočí rychleji. Fermenty jsou také zakomponované do snídaňových jídel a snacků, jako jsou pastrami sendviče nebo míchaná vejce s kódži máslem a černým česnekem.

„Je tam spousta zajímavých témat. Neprodaný fresh nemusíš vylít, můžeš ho zfermentovat s pomocí tibi krystalů, udělat tak kvašenou limonádu a docirkulovat to,“ říká Fuchs. Zpracování zbytků a sekundárních částí surovin zajímá celý tým a byť se snaží o ekologický přístup, Fuchs uznává, že zatím je to spíš utopie.

goodlok_3

Foto: Goodlok

Plnění lahví

„Cirkulace je naše ambice, pořád ale odnášíme spoustu odpadu. To téma je před námi, všechny nás to čeká, zatím v tom však nejsme,“ říká podnikatel, který polemizuje také nad ekologickou náročností svých skleněných obalů. A byť se třetina obalů vrací od zákazníků zpět do oběhu, do budoucna zvažuje instalovat na bar pípu na fermentované drinky, aby obalů ušetřil ještě víc.

O jídlo se začal Fuchs zajímat kvůli vlastnímu střevnímu onemocnění a časem se z gastronomie stal koníček. Nápadů na další podnikání má přitom ještě v zásobě dost. „Mám hodně plánů na gastro. Kavárna či restaurace by mě nebavila. Lákají mě koncepty, do kterých se moc lidí nepustí,” vysvětluje Fuchs. Prostorný designový bar s čerstvými džusy kousek od Václaváku je toho důkazem.

V Gastru

První dražba, ze které si nic neodnesete. Breakfaststory dalo dohromady dobré skutky, které dá do aukce

Eliška NováEliška Nová

drazbaStory

Foto: Breakfaststory

Breakfaststory Lucie Hyblerové (uprostřed) dala do aukce dobré skutky

0Zobrazit komentáře

Pod heslem „Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech – a u některých se zastavilo na pěkně dlouhou návštěvu“ přichystala česká dobročinná platforma Breakfaststory Dražbu dobrých skutků. Cílem je těm, které ona příliš dlouhá návštěva sužuje, aspoň trochu odlehčit. Dražbu podporuje i CzechCrunch coby mediální partner.

Patří mezi ně i Tomáš ze Soběslavi, respektive jeho dcera Dianka, která se narodila v roce 2013. Start do života měla krušný, 25 minut po porodu nedýchala, v půl roce jí diagnostikovali dětskou mozkovou obrnu, epilepsii a potíže se zrakem i sluchem. Matka Dianky s rodinou nežije a z Tomáše se stal samoživitel.

Dianka nyní potřebuje především nové naslouchadlo, to staré se porouchalo a na hrazení ze zdravotní pojišťovny ještě není nárok. V budoucnu by Diance prospěly také lázně a dobrý fyzioterapeut v blízkosti domova. Pomoc rodině vyčíslila Breakfaststory na třicet tisíc korun.

Dražit bude možné také úsměv pro Natálku. Kvůli závislosti rodičů skončila v dětském domově v Chebu společně se svými dvěma sourozenci. Ti už ale odrostli, a tak tam Natálka zůstala sama. Ne snad, že by se neusmívala – ale právě proto. Děvče má problém se zuby, některé se kazí, jiné úplně chybí. Stomatolog vyčíslil nový chrup na 130 tisíc korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pomoc má ale mířit nejen na jednotlivé příběhy. Víc než tři tisíce dětí v Česku trpí diabetem mellitus prvního typu. Autoimunitní onemocnění způsobuje, že tělo přestane poznávat vlastní buňky a začne je ničit stejně, jako to dělá například s viry. Přesná příčina tohoto onemocnění není jasná. Lékaři Pediatrické kliniky 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice v Motole chtějí začít s výzkumem, který si klade za cíl zjistit, zda může s touto diagnózou pomoci bezlepková dieta. Do programu je přihlášeno 45 dětí. Lékaři by potřebovali pokrýt náklady na spotřební materiál, ty činí 150 tisíc korun.

A když už jsme u mladistvých, tak do čtveřice ještě veverčata. Veverky jsou v Česku chráněné, především proto, že jim člověk ubírá přirozená stanoviště. Protože chtějí uchránit svá mláďata před predátory a parazity, stěhují je z místa na místo. Taková cesta se ale ne vždy vyplatí. Pokud veverku něco vyleká, mládě upustí a už se pro něj nevrátí. Jedinou jeho šancí je záchranná stanice. Starost o veverče je přitom mnohem nákladnější, než by se mohlo zdát.

Veverčata potřebují teplo, speciální mléko, kontrolu veterinářem, odrostlé veverky pak také výběh. Záchrana jednoho veverčete stojí sedm tisíc korun, ročně ji přitom potřebuje okolo čtyř stovek veverek. A zatímco dřív peníze dával stát a kraje, na letošek peníze přislíbeny nebyly a záchranné stanice nemají péči z čeho hradit. Na mateřské mléko a zdravotní péči pro chráněné živočichy potřebují 360 tisíc korun.

Dvaačtyřicet příběhů

Podobných skutků vybralo Breakfaststory dvaačtyřicet. Rozdělilo je do čtyř kategorií. Lidé s vážným zdravotním hendikepem; příroda, její kultivace a ochrana; sociální problematika napříč pomocí pro nemocné děti, samoživitele, seniory až po umírající; věda a vzdělávání. V předchozích odstavcích jsme ukázali příběh z každé z nich.

Portfolio nyní organizace posílá do firem, kde si mohou vybrat jeden, ale i více skutků, na který chtějí přispět. Částka je dopředu daná, nicméně neznamená to, že by dražitelé nemohli přihodit více. Mohou dokonce vyvolávací částku zdvojnásobit, to už je na každém z nich. „Prosíme firmy, aby si informaci o případném navýšení nechaly pro sebe. Budeme rádi, pokud se o něm dozvíme až na dražbě,“ uvádí zakladatelka platformy Lucie Hyblerová s tím, že i setrvání u původní částky bude skvělé.

blerova

Přečtěte si takéBreakfaststory mění dárcovství v Česku a vydělalo první milionBreakfaststory mění dárcovství v Česku. Má první vydělaný milion a spolupracuje s LEGO i Českou spořitelnou

Konkrétní skutek si firma musí zarezervovat, aby nebyl nabízen dalším. Přihlásit se ale může kdokoli. A pomoci je možné také skrze sponzorský dar. Celou dražbu Breakfaststory dělá bez nároku na honorář, pokrývá ale zároveň všechny náklady na zabezpečení akce.

Na začátku dubna bude také spuštěný web, kde bude celý seznam příběhů, na které je možné přispívat. Kus dobrého skutku si tak bude moci vydražit každý. „Prvních sedm skutků už máme vydražených. Úplně první byl mimochodem ten, který jsme jako první zařadili do dražby. Jaký to je, si ale zatím nechám pro sebe,“ líčí Hyblerová.

weekly-062225-mvp-x

Přečtěte si takéPo uši zadlužený podnikatel a rekordně zisková česká střílečkaPodnikatel, co dluží desítky milionů, rekordně zisková česká střílečka a hodinky za 6,5 milionu

Každý skutek bude mít svého ambasadora. Už nyní jsou mezi nimi například herci Josef Trojan, Václav Neužil nebo Jana Plodková, moderátorka Nora Fridrichová, digitální tvůrce Karel „Kovy“ Kovář, architekt David Vávra, architektka Eva Jiřičná nebo sestry Geislerovy.

Vše vyvrcholí 1. června, kdy se uskuteční samotná dražba. Ta odhalí, kolik se na jednotlivé skutky ve skutečnosti vybralo. Ještě jedno heslo ji přitom zaštiťuje: „První dražba, ze které si nic neodnesete.“ Po cestě domů bude ale dražitele hřát minimálně dobrý skutek.