Náročné hry i software skrze stream. Že to Googlu krachlo? To pro nás moc neznamená, věří si Češi
Český startup AppOnFly se odvážně vydává směrem, na kterém ztroskotal projekt Stadia. Na dálku propojí váš počítač s výkonnou mašinou.
Český startup AppOnFly se vydává cestou, na které klopýtal a nakonec i upadl samotný Google. A na níž se potká s gigantickou konkurencí v podobě značek Nvidia a Amazon. Nabízí totiž připojení k virtuálnímu stroji, jehož výkon využijete podle libosti pro práci i zábavu. Zatím je jeho služba v betaverzi, ale do konce roku by AppOnFly chtělo spustit ostrý provoz. A už teď má za sebou úspěchy – od Ameriky až po Zetor.
Váš počítač má ještě cédéčkovou (nebo disketovou!) mechaniku. Případně je to obrovská krabice, která se přehřívá při otevření jedné záložky prohlížeče. K nejnovějším hrám se na něm přiblížíte jen v okamžiku, kdy si otevřete galerii screenshotů. Video raději ani neriskujete. O náročné práci ve Photoshopu potom ani nesníte, aby to PC nevycítilo a neshořelo. V takové situaci by dávalo smysl pomýšlet na upgrade hardwaru. Ale existuje i alternativa. Připojení na virtuální stroj a streamování obsahu z něj, ať už herního, nebo pracovního.
Předchozí odstavec je samozřejmě plný nadsázky – až na poslední větu. Streaming softwaru, jehož požadavky přesahují možnosti vaší počítačové výbavy, funguje. Existují platformy Amazon Luna nebo Geforce Now, donedávna byla v provozu služba Google Stadia. Nyní se v oboru pokouší prosadit český startup AppOnFly, jenž své streamovací portfolio rozšiřuje právě herním směrem. Tedy tím, na kterém Google ztroskotal. Ale kromě hráčů cílí třeba i na náročné tvůrce videa nebo designéry, kteří projektují 3D modely.
„Projekt Stadia byl založen na tom, že jste si mohli vybrat hru z velmi omezeného seznamu. A i když jste ji měli jinde koupenou, museli jste ji kupovat znovu. To nemohlo nikdy fungovat,“ říká pro CzechCrunch Václav Svátek, zakladatel startupu a současně ředitel technologické firmy ČMIS. „Google je nejlepší v reklamě, ale ne ve všem – i přes neomezené možnosti, které mají – se jim daří. Tím chci říct, že když něco nejde Googlu, tak to pro nás vlastně moc neznamená,“ dodává s úsměvem.
Naše původní vize byla: Potřebuješ Photoshop na hodinu práce? Zaplať dva dolary a jdi na to. Ale klienti na to nebyli připravení.
Pomocí AppOnFly se přes svůj prohlížeč pomyslně připojíte ke stroji výkonným hardwarem. A následně prostě hrajete nebo pracujete, jako byste gamingové železo měli ve vlastním PC. Oproti zmiňovanému projektu od Googlu má česká služba výhodu třeba toho, že se přihlásíte na vlastní účet na Steamu a nepořizujete si hry nanovo. „Díky průzkumům s uživateli víme, jak otravná je nutnost si něco nejdříve do svého profilu nainstalovat. Když ale lidé vidí rychlost stahování 450 megabajtů za sekundu, tak jsou často příjemně překvapení a těch pár minut navíc jim nevadí,“ zmiňuje Svátek.
AppOnFly je prozatím v betaverzi, pod stromeček by tvůrci klientům rádi nadělili ostrou verzi. Nabízí různé plány předplatného, jež se liší cenou i poskytovanou výbavou. Ta přitom nemusí být nutně určená pro videohry, ačkoliv právě u nich je poptávka nejvyšší. „Pečlivě zkoumáme trh v Evropě i Spojených státech. Zatím nám výrazně lépe vychází gaming, ale některá specifická použití pro byznys, například projektování 2D a 3D modelů, mohou být také velmi zajímavá,“ uvádí zakladatel.
Výrazný rozdíl mezi oběma potenciálními aplikacemi není v použitých technologiích, ale diametrálně odlišné jsou prý požadavky trhu. „Když hodinu nepojede vaše herní mašina, tak je to nepříjemné. Kdyby ale nejel konstrukční CAD software pro dvacet inženýrů a nedej bože se ztratila firemní data, tak to znamená konec služby,“ dodává Svátek. Přitom z počátku si v AppOnFly pomýšleli právě na byznysovější uplatnění.