Náročné hry i software skrze stream. Že to Googlu krachlo? To pro nás moc neznamená, věří si Češi

Český startup AppOnFly se odvážně vydává směrem, na kterém ztroskotal projekt Stadia. Na dálku propojí váš počítač s výkonnou mašinou.

Michal MančařMichal Mančař

vaclav-svatek-cmis-apponfly-01

Foto: ČMIS

Václav Svátek, zakladatel ČMIS i startupu AppOnFly

0Zobrazit komentáře

Český startup AppOnFly se vydává cestou, na které klopýtal a nakonec i upadl samotný Google. A na níž se potká s gigantickou konkurencí v podobě značek Nvidia a Amazon. Nabízí totiž připojení k virtuálnímu stroji, jehož výkon využijete podle libosti pro práci i zábavu. Zatím je jeho služba v betaverzi, ale do konce roku by AppOnFly chtělo spustit ostrý provoz. A už teď má za sebou úspěchy – od Ameriky až po Zetor.

Váš počítač má ještě cédéčkovou (nebo disketovou!) mechaniku. Případně je to obrovská krabice, která se přehřívá při otevření jedné záložky prohlížeče. K nejnovějším hrám se na něm přiblížíte jen v okamžiku, kdy si otevřete galerii screenshotů. Video raději ani neriskujete. O náročné práci ve Photoshopu potom ani nesníte, aby to PC nevycítilo a neshořelo. V takové situaci by dávalo smysl pomýšlet na upgrade hardwaru. Ale existuje i alternativa. Připojení na virtuální stroj a streamování obsahu z něj, ať už herního, nebo pracovního.

Předchozí odstavec je samozřejmě plný nadsázky – až na poslední větu. Streaming softwaru, jehož požadavky přesahují možnosti vaší počítačové výbavy, funguje. Existují platformy Amazon Luna nebo Geforce Now, donedávna byla v provozu služba Google Stadia. Nyní se v oboru pokouší prosadit český startup AppOnFly, jenž své streamovací portfolio rozšiřuje právě herním směrem. Tedy tím, na kterém Google ztroskotal. Ale kromě hráčů cílí třeba i na náročné tvůrce videa nebo designéry, kteří projektují 3D modely.

„Projekt Stadia byl založen na tom, že jste si mohli vybrat hru z velmi omezeného seznamu. A i když jste ji měli jinde koupenou, museli jste ji kupovat znovu. To nemohlo nikdy fungovat,“ říká pro CzechCrunch Václav Svátek, zakladatel startupu a současně ředitel technologické firmy ČMIS. „Google je nejlepší v reklamě, ale ne ve všem – i přes neomezené možnosti, které mají – se jim daří. Tím chci říct, že když něco nejde Googlu, tak to pro nás vlastně moc neznamená,“ dodává s úsměvem.

Naše původní vize byla: Potřebuješ Photoshop na hodinu práce? Zaplať dva dolary a jdi na to. Ale klienti na to nebyli připravení.

Pomocí AppOnFly se přes svůj prohlížeč pomyslně připojíte ke stroji výkonným hardwarem. A následně prostě hrajete nebo pracujete, jako byste gamingové železo měli ve vlastním PC. Oproti zmiňovanému projektu od Googlu má česká služba výhodu třeba toho, že se přihlásíte na vlastní účet na Steamu a nepořizujete si hry nanovo. Díky průzkumům s uživateli víme, jak otravná je nutnost si něco nejdříve do svého profilu nainstalovat. Když ale lidé vidí rychlost stahování 450 megabajtů za sekundu, tak jsou často příjemně překvapení a těch pár minut navíc jim nevadí,“ zmiňuje Svátek.

AppOnFly je prozatím v betaverzi, pod stromeček by tvůrci klientům rádi nadělili ostrou verzi. Nabízí různé plány předplatného, jež se liší cenou i poskytovanou výbavou. Ta přitom nemusí být nutně určená pro videohry, ačkoliv právě u nich je poptávka nejvyšší. „Pečlivě zkoumáme trh v Evropě i Spojených státech. Zatím nám výrazně lépe vychází gaming, ale některá specifická použití pro byznys, například projektování 2D a 3D modelů, mohou být také velmi zajímavá,“ uvádí zakladatel.

Výrazný rozdíl mezi oběma potenciálními aplikacemi není v použitých technologiích, ale diametrálně odlišné jsou prý požadavky trhu. „Když hodinu nepojede vaše herní mašina, tak je to nepříjemné. Kdyby ale nejel konstrukční CAD software pro dvacet inženýrů a nedej bože se ztratila firemní data, tak to znamená konec služby,“ dodává Svátek. Přitom z počátku si v AppOnFly pomýšleli právě na byznysovější uplatnění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naše vize byla: ‚Potřebuješ Photoshop na hodinu práce? Zaplať dva dolary a jdi na to…‘ Ale byli jsme za potenciálními klienty moc brzy. Nebyli připraveni na měsíční, natož na denní nebo hodinové účtování,“ přibližuje Svátek. Dnes už jsou prý výrobci softwaru k podobným požadavkům o něco vstřícnější, stále však operují přinejlepším s měsíčními předplatnými. Možnost pomyslného pronájmu Photoshopu jen na chvilku tak stále není reálná.

„A my už nechceme být ti, kdo bude korporace přesvědčovat, že by to ta hodina mohla být. Ohledně her je to mnohem lepší, s vývojářskými studii je dobrá dohoda,“ vysvětluje Svátek změnu směřování AppOnFly do videoherního světa. „V něm nám zatím dobře vychází přístup dodávat co nejlepší herní stroj, ale neřešit, co na něm budou lidé hrát. To necháváme na nich a přihlašují se tak k vlastním účtům třeba na Steamu. Nicméně nevylučujeme, že připravíme předplatná, která už budou obsahovat nejpopulárnější hry. To bude na dohodě s vývojáři. Nejdřív ale chceme ukázat, co umíme,“ poodhaluje plány do budoucna.

Václav Svátek je více než zakladatel AppOnFly známější jako ředitel ČMIS, jedné z největších českých firem na poli hostingu a cloudových technologií. Což je skvělý základ pro službu, která klientům na dálku poskytuje možnosti výkonného hardwaru. Kromě značek jako Rohlík, Knihy Dobrovský nebo Pilulka spolupracuje ČMIS i se Zetorem. A právě se známým výrobcem traktorů firma prvně úspěšně prozkoumala možnost poskytnout konstruktérům a vývojářům výkonnou pracovní stanici „na dálku“, což opět ověřilo potřebu služby jako AppOnFly.

Filuta

Přečtěte si takéČeské startupy mají nový rekord. Projekt Filuta funguje pátý měsíc a právě získal 56 milionůČeské startupy mají nový rekord. Projekt Filuta funguje pátý měsíc a právě získal 56 milionů

Samotné AppOnFly se navíc už v minulých měsících osvědčilo, a to rovnou ve Spojených státech, kde má od začátku pobočku. „A to trochu nečekaným způsobem. U mladší komunity hrající populární online videohru Roblox a díky rozšíření Chromebooků na školách, kde hru jinak nelze spustit,“ vysvětluje Svátek. Byznysový potenciál byl u této nepředpokládané cílové skupiny minimální, ale úspěch AppOnFly byl inspirací pro proměnu na streamovací platformu.

„Kolik je v USA dětí, které dostanou ve škole Chromebook a chtějí si na něm zahrát Roblox? Tak snad všechny někdy využily AppOnFly,“ odpovídá oklikou zakladatel na dotaz ohledně počtu uživatelů služby. „Přesná čísla se komplikovaně měří, protože my po uživatelích nechceme nic, co nezbytně nemusíme ze zákona. Například pro zřízení zkušební verze nechceme vůbec nic, zaznamenáme si jen IP adresu. Ale dá se na to jít z druhé strany: ve špičce zřizujeme jeden zkušební účet každých šest sekund a špička někdy trvá půl dne,“ naznačuje alespoň.

AppOnFly se odlehčeně označuje za trojku na trhu, kterému po pádu Google Stadia vévodí Nvidia Geforce Now a Luna od Amazonu. „Pak dlouho nic a pak jsme my,“ říká Svátek. Podle jeho slov má služba stovky tisíc aktivních uživatelů a v současnosti pracuje na jejich konverzi na platící. A to především mezi hráči, aktuálně totiž videoherní zájemci tvoří zhruba jen desetinu platících zákazníků AppOnFly. Poměr se pomalu obrací, ale stále devět z deseti klientů službu využívá pro pracovní účely. Tržby firma zatím nezveřejňuje.

Nadšence do her chce AppOnFly zlákat vícero způsoby. „Hledáme optimální nastavení pro různé trhy a typy hráčů. Chce český gamer, který tráví hraním osm hodin denně, hrát hru z cloudu? Ten si spíš koupí vlastní stroj klidně za 80 tisíc korun. Ale v jiných zemích je to pro hráče nepředstavitelná částka,“ míní Svátek. „Ale co ten český hráč po deseti letech? Chodí do práce, hraje jen občas. Ten si herní PC co dva roky kupovat nebude. V různých zemích jsou různé požadavky a na to vše se teď snažíme odpovědět,“ uzavírá.

Bez cloudu by řada startupů nebyla, říká Kolejak z Amazon Web Services. Jeho firma pomáhá i ve Škodovce

Podnikům dokáže cloud ušetřit miliony ve výdajích na datovou infrastrukturu. A je jedno, jestli jde o formuli 1, nebo startup, který expanduje do světa.

techcast_aws

Foto: Amazon / CzechCrunch

Tibor Kolejak z Amazon Web Services

Až příště budete sledovat zákulisní záběry ze závodů formule 1, pozorně pozorujte řadu techniků, kteří se sluchátky na uších zírají v každém týmovém depu do monitorů. Dost možná totiž sledují datové toky z desítek senzorů na závodních monopostech, které v reálném čase zpracovávají cloudové služby Amazon Web Services. To je však jen jeden z mnoha způsobů, jak je použít. Řeč o nich byla i v dalším TechCastu, technologickém podcastu CzechCrunche.

Je to byznysová noha, kterou největší retailový hráč světa Amazon nejdřív vyvinul pro své účely. Když expandoval po celém světě, potřeboval pro své lokální pobočky síť datových center, která by zajistila dostatečnou rychlost, ať už byli jeho zákazníci kdekoliv. Po více než deseti letech budování si ale společnost pod vedením Jeffa Bezose uvědomila, že má v ruce nástroj, který je příliš cenný, než aby si ho nechávala jen pro sebe. Vznikl tak koncept cloud computingu a zrodil se Amazon Web Services (AWS), který začal poskytovat služby vývojářům a firmám, kteří tak dostali možnost je používat k vytváření vlastních aplikací.

Hostem TechCastu byl Tibor Kolejak, obchodní ředitel AWS v Česku a Slovensku. Pobočku, v níž působí, AWS zřídil loni a od té doby na českém trhu spolupracoval s velkými klienty. Mezi ně patří Moneta, Innogy, startup Keboola nebo mladoboleslavská Škoda Auto. Tyto firmy už své využití cloudových technologií našly, ale další je teprve hledají. A ať už je firma malá, či velká, cloud jí dokáže ušetřit množství investičních nákladů.

V podstatě se jedná o způsob, jakým mohou společnosti na celou svou datovou infrastrukturu flexibilně využívat třetí stranu, v tomto případě AWS, a neinvestovat do vlastních datových center. Kolejak to přirovnává k vývoji v oblasti rozvodu elektřiny: „V počátcích průmyslové revoluce měla také každá solventní továrna svůj vlastní generátor. Dnes místo toho používáte elektřinu, jak chcete. A na konci určitého období vám přijde faktura od provozovatele sítě. A s cloudovými technologiemi je to stejné,“ vysvětluje manažer, který má zkušenosti i z kazašské pobočky Microsoftu.

Ze zátěže v podobě vlastních serverů se tak stala služba, v níž firma zpravidla platí jen za takovou výpočetní kapacitu, kterou využívá. Jedním z hlavních důvodů, proč za Amazonem zákazníci přichází, je flexibilita – a to jak geografická, tak výkonnostní. Během pár minut totiž lze škálovat z jednoho serveru i na několik tisíc a třeba jen dočasně. Využít je mohou třeba streamovací služby, které v odlišné hodiny používá odlišné množství lidí. A i když firmy operují na česko-slovenském trhu, není problém, aby další den spustily projekt v Kanadě a za dalších pár týdnů třeba na Novém Zélandu. Umístění dat je podle Kolejaka důležité kvůli rychlosti služeb.

Druhým důvodem, proč se klienti na AWS obrací – a tím spíš v dnešní době –, je nízká pořizovací cena. Jelikož řada firem dnes potřebuje šetřit kvůli zvyšujícím se nákladům, vlastní servery za miliony korun by mohly být rozhodující v tom, zda přežijí, či nikoliv. „Troufám si říct, že pro mnoho startupů by bylo složité bez cloudu existovat. Cloud v podstatě demokratizuje IT. Dává každému možnost používat stejné prostředky pro svůj přístup na trhu,“ tvrdí Kolejak.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Příkladů úspěšného použití je nespočet. Za zkratkou AWS se totiž ve skutečnosti skrývají více než dvě stovky jednotlivých služeb s třemi tisíci funkcionalit, které globálně stojí za přibližně 16 procenty příjmů Amazonu. Jen ve střední Evropě má AWS tisíce aktivních firemních zákazníků.

Ve zmíněné mladoboleslavské automobilce Škoda Auto díky němu například funguje takzvané magické oko. Jedná se o stovky kamer, které detailně snímají výrobní linku a jsou schopné zpozorovat i drobné změny v pohybu jednotlivých šroubů či kabelů. Zamezit tak dokáží odstavení linky na několik stovek minut, protože rychle dokáží najít příčinu toho, co se stalo.

Globálně – a mnohem šířeji – funguje AWS třeba pro společnosti, jako jsou Netflix, Goldman Sachs, Meta, NASDAQ, ale také pro podnik formule 1. Na každém závodním monopostu jsou totiž desítky senzorů, které přenášejí data jak týmům, tak třeba do televizních přenosů a fanouškovské aplikace. Až tedy uvidíte při dalším závodu na záběrech partu chlapíků v depu, jak zírá do monitorů, tak budete vědět, že sledují v reálném čase právě data z těchto senzorů, která putují přes AWS.

„To jsou terabajty dat o tom, jak byl kdo dlouho v boxech, kdo, kde a jak v jaké zatáčce brzdí a celá řada dalších ukazatelů. Na základě toho fungují predikce, kdo vyhraje. A vše se porovnává v reálném čase s šedesáti lety historických záznamů, které formule 1 má. Představte si, kdyby servery na to určené měla formule 1 převážet fyzicky do lokality každé velké ceny,“ vysvětluje Kolejak.

macaly-founders2

Přečtěte si takéStartup prodali za stovky milionů, teď možná narazili na zlatou žíluPrvní startup prodali za stovky milionů, se druhým se rok plácali. Teď možná narazili na zlatou žílu

Desátý díl TechCastu o cloudu si můžete pustit na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTubu. Dozvíte se v něm také:

  • Kde vidí Tibor Kolejak budoucnost cloudových technologií.
  • Jak pomáhá cloud při hledání léčby rakoviny.
  • S čím konkrétně dokáže pomoct česká pobočka AWS.
  • Jak vysvětlit pojem cloud i vaší babičce.

Partnerem podcastu je společnost Amazon Web Services. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.