Náš zákazník, náš pán platí ve Vinografu dvojnásob. Díky investici štamgastů se rozšíří po Praze i do dalších měst
Zakladatel Vinografu Jan Horešovský
Na víně Jana Horešovského odjakživa fascinoval jeho sociální efekt, tedy jak dokáže rozmluvit lidi. Zakladatel pražské vinárny Vinograf staví komunikační prvek vysoko, neboť to významně pomáhá i obchodu. Proto tento přístup přenáší i na své someliéry, kteří si se zákazníky Vinografu často budují osobní vztahy. Dokážou každou z tisíce lahví zákazníkům popsat a předat i kus příběhu daného vinařství. I díky tomu se kolem Vinografu utvořila silná stálá klientela, která podnik udržela nad vodou během pandemie. Dva stálí zákazníci se dokonce stali investory.
Na dlouhou vinotéku plnou vín, která se táhne po celé délce jedné stěny vinárny Vinograf na Senovážném náměstí, je sedmapadesátiletý Horešovský náležitě hrdý. Žádné víno se do ní nedostalo náhodou. Do vinařství po celém světě je jezdí osobně vybírat tým someliérů a zastoupení se snaží držet pestré, ať už jde o styl, chuť či region. Cena rozhodujícím kritériem není. Vinograf nabízí láhve za dvě stovky i za desítky tisíc. A na Senovážném náměstí také vaří plnohodnotná jídla.
„Lidé sem nechodí rychle se najíst a honem pryč. Celý koncept je vymyšlený jako zážitková gastronomie. Zážitek však do žádné krabice nezabalíte,“ říká Horešovský. I přesto byl během pandemie okolnostmi donucen založit e-shop, neboť tržby šly výrazně dolů. „Sáhli jsme si na dno. Byly doby, kdy jsme neměli ani na mzdy týden před výplatou,“ přiznává. Obchodní model se tak posunul a kola Vinografu se roztočila na plno snad do všech směrů.
Ještě z první vlny pandemie se nicméně podnik potýká s personální, energetickou i finanční zátěží. „Zatímco někteří si odpočinuli, my nastavili tempo na 400 procent, abychom vůbec přežili,“ podotýká šéf Vinografu. Vyzkoušeli řadu změn a přístupů od online degustace přes změny interiéru, rozvoz vín i šokově zmražených jídel. A úsilí se nakonec vyplatilo.
Horešovský vnímá svůj podnik sice jako zatížený, současně však i posílený o expanzní možnosti, na které dřív vůbec nedohlédl. Loňský obrat okolo třiceti milionů, srovnatelný s dobou před pandemií, považuje za úspěch. Do budoucna pak vykresluje velké plány čítající několik nových poboček.
První již Vinograf otevřel loni v září na Korunní ulici v Praze. Nabízí kromě baru v přízemí také eventový prostor v suterénu pro soukromé akce. Mezi další zvažované oblasti patří Dejvice či Vršovice. „Chceme dostat Vinograf blíž k lidem v Praze i mimo ni. Půjde o menší bary bez kuchyně s dobrým vínem,“ objasňuje Horešovský. Za plnohodnotným gastro zážitkem pak zákazníci budou muset na Senovážné náměstí, kde kuchyň jede na plné obrátky.
Denně vydá Vinograf do stovky obědů a kolem padesáti teplých večeří. V nabídce má rovněž tříchodové degustační menu, kde ke každému chodu servíruje jiné víno. „Kuchyň máme malou a jede na sto procent. Potřebujeme ji rozšířit a inovovat,“ vysvětluje šéf podniku důvody poohlížení se po dalším větším prostoru v centru, kde by gastronomii mohl posunout ještě o kousek výš.
Věrná klientela podnik podržela
Ptáte se, jak se podnik z existenční bídy rozhoupal k takovému rozmachu? Umožnila ji investice v řádech vyšších jednotek milionů od stálých zákazníků, právníků Radovana Kubáče a Martina Nedelky. „Chvála se hezky poslouchá, nicméně toto je faktické ocenění našeho snažení, vyjádřené skutečnými penězi. Byl to zásadní zlom, mentální a energetická injekce,“ říká Horešovský.
Noví investoři nepřináší dramatické invence ke změnám, chtějí jen, aby Vinograf fungoval dál a rozvíjel se. Nejen Kubáč s Nedelkou, ale štamgasti obecně udrželi podnik nad vodou v dobách pandemie, kdy v Praze chyběli turisté. „Stojí to na klientele, která je věrná. Máme plný podnik lidí, kteří se vzájemně znají a samozřejmě přichází další,” popisuje Horešovský.
Na Senovážném náměstí je Vinograf úspěšný hned od otevření v roce 2013. A to i přes to, že jeho majitel považuje náměstí za „divnou oblast“, která je spíš průchozí, než aby se v ní někdo zdržoval. Pro povýšení veřejného prostoru proto spolu s dalšími podniky v okolí založil spolek Senovážné žije, který má za cíl okolí kultivovat a zatraktivnit.