Být osobností, mít silné hospodářské výsledky a k tomu nabízet také celospolečenský přínos, na který se obecně hledí stále více. Česká republika pod dohledem poradenské společnosti EY hledá již po čtyřiadvacáté Podnikatele roku, který by měl navázat na předchozí vítěze prestižní soutěže Jakuba Havrlanta z Rockaway Capital, Tomáše Čupra z Rohlik Group, Josefa Průši z Prusa Research či Olivera Dlouhého z Kiwi.com. Přihlášky a nominace je možné podávat do pátku 20. října a ten, kdo domácí titul Podnikatele roku získá, se podívá také na sledované světové finále v Monte Carlu.
„Také v případě Česka platí, že držitel titulu EY Podnikatel roku musí být především osobnost, která svůj byznys nerealizuje pouze s cílem vytváření zisku, ale má i dlouhodobou vizi a přesah. Jeho činnost by měla mít přínos i pro komunity, v jejichž prostředí funguje. Každý rok díky naší soutěži vidíme, jak se v tomto ohledu české podnikatelské prostředí kultivuje a posouvá, a jsem přesvědčena, že tomu tak bude i v případě letošního ročníku, který jsme právě odstartovali,“ říká Martina Kneiflová, vedoucí partnerka EY Česká republika. Podnikatelská soutěž se u nás vyhlašuje od roku 2000 a celkově funguje již téměř v 60 zemích na šesti kontinentech. CzechCrunch je jejím mediálním partnerem.
Hodnotících kritérií, kdo může získat titul EY Podnikatel roku, je několik. V první řadě jde o podnikatele či majitele, kteří mají rozhodující vliv na řízení firem a aktivně působí v jejich vedení – a kteří usilují o tvorbu dlouhodobé hodnoty. Zvažuje se takzvaný podnikatelský duch, tedy zda daný člověk nachází příležitosti k inovacím a k vytváření lepšího světa, nebo riskuje, aby uskutečnil svou vizi, celkový růst a expanze firmy, společenský přínos včetně udržitelného podnikání a v neposlední řadě také dopad, jednak v podobě pozitivního vlivu na zákazníky či začleňování strategií týkajících se environmentálních, sociálních a správních faktorů.
Přihlásit se sám nebo nominovat jiného podnikatele do soutěže může kdokoliv prostřednictvím formuláře na podnikatelroku.cz. Rozhodovat o svém následovníkovi bude i loňský vítěz Jakub Havrlant, který, tak jako každý poslední vítěz, usedne do čela odborné poroty. „Neděláme byznys proto, abychom sbírali slávu, přesto si ceny EY Podnikatel roku nesmírně vážím – už dlouhá léta jde o velmi prestižní mezinárodní ocenění a já jsem vděčný, že jsem se mohl účastnit i světového finále. Je to uznání za práci, které věnuji já i celý tým Rockaway za poslední léta obrovské množství energie a která už dalece přesahuje české hranice,“ říká Havrlant, který řídí investiční skupinu Rockaway Capital. Největší osobnosti se přitom budou hledat také v řadě dalších kategorií.
Porotci budou mít za úkol vybrat také nejúspěšnější podnikatele napříč českými, moravskými a slezskými regiony a během závěrečného galavečera budou vyhlášeni rovněž výherci v kategoriích technologický, začínající a společensky prospěšný podnikatel. V poslední jmenované kategorii se loňským vítězem stal Martin Loučka, který si za životní misi zvolil téma, jež je pro mnoho lidí stále tabu – v Centru paliativní péče chce co nejvíce lidem zajistit důstojné umírání.
„Už samotné výběrové řízení a debata s komisí mi hodně pomohly přemýšlet nad otázkami, nad kterými nemám běžně moc čas přemýšlet nebo mě ani nikdo nenutí si je klást. Všem jsem od začátku říkal, že už samotná přihlašovací fáze byla užitečná zkušenost,“ hodnotí zkušenost z loňského ročníku Loučka. V kategorii Technologický podnikatel roku loni bodovali Otakar Šuffner a Marek Vašíček, zakladatelé rychle rostoucí společnosti FTMO. Linda Šejdová a Tomáš Zahradník, kteří ve startupu Snuggs prodávají menstruační kalhotky, si odnesli ocenění pro Začínající podnikatele roku a nejlepší podnikatelský příběh si připsali Karel Šimánek a Tomáš Hubínek z BigHubu.
Štěpán Kopřiva, technický ředitel Blindspot Solutions
Sdílet
Žádná technologie není bez rizik. To stejné platí o generativní umělé inteligenci, která funguje jako skvělý osobní asistent, co si poradí s rešerší pro seminární práci, napsáním příspěvku na sociální sítě a řadou dalších činností, které mu zadáte. Pro jednotlivce skvělá věc, firmám ale chybí možnost kontrolovat správnost odpovědí a také schopnost generovat odpovědi založené na firemních datech. Česká firma Blindspot Solutions, která spadá do skupiny Adastra Group, proto přišla s nástrojem AskYourData.
Nového virtuálního asistenta AskYourData založeného na umělé inteligenci (AI) mohou bez obav o přesnost odpovědí a bezpečí citlivých dat využívat i ty největší společnosti pro zrychlování rutinních pracovních úkolů zaměstnanců a zlepšování zákaznické zkušenosti. Nástroj umí ve vteřině poradit zaměstnancům s provozní agendou, najít konkrétní dokumenty ukryté hluboko v cloudovém úložišti nebo zpracovat data uložená v databázích a připravit z nich přehledné měsíční reporty.
Skvěle se tak hodí do nasazení v datově náročných oblastech, typicky v bankách, automobilkách nebo u operátorů. Nemusí pomáhat jen zaměstnancům, zákazníkům může AskYourData v podobě chatbotu radit s výběrem produktů přesně podle jejich představ nebo s automatizovaným odpovídáním ohledně stavu jejich objednávky.
„Pracovníci zákaznické podpory mohou mít ve vteřině otevřené veškeré dokumenty, kde se objevuje jméno zákazníka. To je obrovská výhoda například u vyřizování hypoték, kde se v rámci schvalování pracuje s desítkami důležitých dokumentů. Zrychlení, které nasazení AskYourData nabízí, se potom přímo promítá do zákaznické zkušenosti,“ vysvětluje Štěpán Kopřiva, technický ředitel ve společnosti Blindspot Solutions, která od roku 2017 patří do skupiny Adastra.
Foto: Adastra
Spoluzakladatelé Blindspotu Štěpán Kopřiva (vlevo), vedle něj Ondřej Vaněk a zcela vpravo Michal Pěchouček. Vpravo uprostřed stojí Pavel Kysela z Adastry
Blindspot Solutions založil Kopřiva v roce 2014 se současným výkonným ředitelem Ondřejem Vaňkem a Michalem Pěchoučkem, profesorem zabývajícím se umělou inteligencí především v rámci svého hlavního angažmá ve společnosti Gen (dříve Avast). Firmám pomáhají využívat i další nástroje založené na umělé inteligenci například pro převod audio nahrávky na text nebo rozpoznávání textu v obrázcích. O tom, jak umělá inteligence prorůstá našimi životy, mluvil Ondřej Vaněk v tomto podcastu. Sami v Blindspotu dokázali díky AI technologiím jako první předpovědět výsledky prezidentských voleb.
Podle jejich nedávného výzkumu se 99 procent manažerů tuzemských firem v následujícím roce chystá schopnosti generativní umělé inteligence využít, ale 81 procent z nich se obává nepřesnosti generovaných odpovědí a 61 procent potom ztráty či zneužití firemních dat. Zaměstnanci velkých firem už jistě slyšeli poučení, že nemají do zadání pro umělou inteligenci (takzvaného promptu) kopírovat žádná citlivá nebo osobní data, která potom provozovatelé nástrojů mohou použít pro další vylepšování svých modelů.
Když ChatGPT nestačí
Nejznámější generativní umělá inteligence od OpenAI má za sebou první vrchol slávy, kdy si chatování s ChatGPT vyzkoušel snad každý technologický nadšenec. Velmi dobře už jsou zmapována i potenciální rizika, která s sebou nová technologie přináší. Většina uživatelů například brzy naráží na to, že umělá inteligence velmi přesvědčivě „kecá“, slovy odborníků halucinuje.
Jde o vlastnost, jež vyplývá z podstaty velkých jazykových modelů (LLM), které s určitou mírou pravděpodobnosti predikují pokračování textu. A ač se jejich vývojáři snaží míru halucinací všemožnými postupy snižovat, někdy se prostě od umělé inteligence dočkáte vyložených nesmyslů. Ani to ale této technologii na lesku neubírá, jen je potřeba se mít při používání podobných nástrojů na pozoru.
Tato rizika nejsou nešvarem jen nejznámějšího nástroje ChatGPT, ale většiny veřejně dostupných modelů. „Nejpopulárnější nástroje vznikly s cílem být perfektním osobním pomocníkem. Pro plnohodnotné využití ve firmách ale nestačí. Rozhodli jsme se proto dát dohromady technologie, které by nabídly přesné, ozdrojované odpovědi a zároveň splňovaly přísné předpisy pro nakládání s citlivými a osobními daty, aby je bez obav mohly používat i firmy,“ popisuje Kopřiva problém, který se nástrojem AskYourData snaží řešit.
Ve firemním nasazení je podle technologického šéfa Blindspotu nežádoucí, aby si umělá inteligence vymýšlela: „Nedávno jsme spustili první projekt pro švédskou společnost Samkonsult, která se zabývá projektovou dokumentací pro stavební řízení. Projektantům náš nástroj odpovídá na dotazy týkající se lokálních stavebních předpisů. A každý, kdo má zkušenosti se stavbou, určitě ví, jak komplexní jsou stavební požadavky. Nějak to chtějí hasiči, nějak město, jinak památkáři. Umělá inteligence v takovém případě musí s informacemi pracovat naprosto přesně, bez náznaku halucinování.“
Základní princip fungování nového nástroje je jednoduchý, ale nabízí nekonečné možnosti. Pracovník firmy se AskYourData může z okna webového prohlížeče nebo interního systému zeptat na cokoliv. Jak vykázat služební cestu, kde najde technické informace o nejnovějším produktu nebo na kompletní nákupní historii konkrétního zákazníka. Nástroj projde veškeré soubory ve firmě a svá zjištění zformuluje do ozdrojované odpovědi. Vše funguje na stejných principech jako třeba zmíněné ChatGPT.
Firmy dnes často pracují s velkým objemem informací, a ne vždy efektivně. Zaměstnanci tráví spoustu času hledáním mezi složkami a procházením dokumentů, které mohou být několik let zastaralé. „Best practices se mezi zaměstnanci sdílí v kuchyňce nad šálkem kávy,“ dodává s úsměvem Kopřiva. Oproti klasickému fulltextovému vyhledávání si ale umělá inteligence poradí i s případy, kdy uživatel nezná přesná klíčová slova nebo chce něco víc než jen najít soubory obsahující určité spojení.
Výstup AskYourData není potřeba zdlouhavě proklikávat, v odpovědi umělá inteligence vše shrne a případně to zpracuje do tabulky nebo kódu. Pro kompletní transparentnost uvede i zdroje, kde si uživatel může v případě potřeby odpověď ověřit. „A pokud nic nenajde, omluví se a na rovinu se přizná, že o tématu nemá žádné informace. To je pro firmy klíčové,“ doplňuje Kopřiva.
Mozek pro skříň plnou firemních nástrojů
V Blindspot Solutions zároveň registrují stále větší zájem po integraci jejich asistenta s nástroji třetích stran, jako je Slack, Jira nebo Conflunce, protože uživatelé chtějí získávat například odpovědi o aktuálním stavu práce na určitém úkolu. A jelikož to už platforma AskYourData umí, je to podle Kopřivy jedna z jejích hlavních výhod třeba proti konkurenčnímu nástroji Microsoft Copilot. Ten v rámci asistentů napojených na umělou inteligenci využívá řada firem, ale jeho možnosti jsou limitované světem služeb Office 365.
Technologicky AskYourData využívá modely ChatGPT od OpenAI, Bard od Googlu nebo Llama od společnosti Meta, které pomocí inženýringu učí optimálně prezentovat velká množství dat. Silné stránky českého nástroje totiž nespočívají v použitém jazykovém modelu, ale v přesnější práci s informacemi, kdy nástroj podklady pro své odpovědi čerpá z firemních úložišť. Stačí ho napojit na firemní cloud nebo databáze, kde si poradí se soubory formátu PDF, PowerPoint, Word, Excel i SQL databázemi, nebo ho nasměrovat k informacím na webových stránkách.
Napojením na firemní data boří známou limitaci obecných modelů, jejichž paměť zatím končí v září 2021. Celé řešení je navíc cloudová služba běžící v prostředí Azure, která využívá verzi ChatGPT, u níž Microsoft firemním zákazníkům garantuje naprostou bezpečnost citlivých a osobních dat. Žádné požadavky tak neukládá a nezpracovává, navíc při dotazování na uložené soubory respektuje firemní nastavení uživatelských oprávnění.
Přidali jsme se k názorovému proudu, že umělá inteligence lidem práci nevezme, jen jim nabídne nové možnosti pro zvyšování produktivity.
Zároveň nejde o softwarové řešení, které by bylo dostupné pouze pro velké korporace. AskYourData nabízí odstupňované úrovně předplatného a zpřístupňuje tak tuto technologii i pro menší společnosti a startupy. Široké možnosti využití s sebou každopádně přináší zcela novou výzvu, které odborníci říkají prompt management.
Jelikož umělá inteligence umí stovky různých úloh, uživatelé se musí učit, jak správně zadávat požadavky (prompty), aby získali výsledky v požadované kvalitě. AskYourData v tomto směru nabízí možnost vytvoření takzvaných AI asistentů, které si lze představit jako předpřipravené požadavky pro typové úlohy. Zaměstnanci je pak mohou aktivovat jedním kliknutím.
„Přidali jsme se k názorovému proudu, že umělá inteligence lidem práci nevezme, jen jim nabídne nové možnosti pro zvyšování produktivity a odkrývání nových byznysových příležitostí. AskYourData jde tímto směrem a mění způsob práce, aby lidé mohli energii a čas věnovat práci s přidanou hodnotou, typicky kontaktu se zákazníky,“ uzavírá Kopřiva.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.