Čtyři miliardy obrat a 1,8 miliardy zisk. Burziáni z FTMO vyrostli sami a řeší, jak udržet tempo

Služba, která spojuje amatérské obchodníky na burzách, pokračuje v růstu. Její majitelé investují do nemovitostí i jiných firem.

Luboš KrečLuboš Kreč

otakar-suffner-a-marek-vasicek-min

Foto: FTMO

Zakladatelé FTMO Otakar Šuffner a Marek Vašíček

0Zobrazit komentáře

Příběhů, jako je tento, se v českém byznysu zase tolik neobjevuje – dva kamarádi z vysoké si při škole založí firmu kvůli společnému koníčku a během pár let z ní vybudují podnik, který obrat i zisk počítá v miliardách. To vše sami, bez pomoci velkých investorů. Marek Vašíček a Otakar Šuffner to s burzovní službou FTMO zvládli. A pohled do výsledků za rok 2022 ukazuje, že jejich raketa nepolevila ani loni.

To, co FTMO dělá, je pro lidi netknuté tradingem těžko uchopitelné. Projekt má dvě byznysové nohy, které na sebe navazují. Vašíček se Šuffnerem nabízejí lidem, které baví obchodování s akciemi či komoditami, přístup ke speciálnímu obchodnímu účtu s tím, že se pak o případný zisk podělí. Než se ale někdo stane burziánem v jejich dresu, musí projít sérií testů a zkoušek, které jsou zpoplatněné, což je hlavní příjmová část jejich podnikání.

Marek Vašíček, který ve firmě působí jako její technologický šéf, docela trefně popsal, jak to celé vzniklo, ve svém nedávném komentáři pro CzechCrunch: „Na schůzkách s případnými investory jsme ukazovali, že nám lidé budou jednoduše dávat peníze za to, že jim postavíme tradingovou výzvu. Takový ultimátní test schopností kombinovaný se školou tradingu. A když ji úspěšně absolvují, dostanou od nás na platformě prostor získat pořádnou odměnu. Zkrátka to, co na začátku chybělo na trhu nám. To, že takový přístup poměrně radikálně filtruje lidi pouze na nižší procenta, zmíněným ostříleným finančníkům nedávalo vůbec smysl.“

Investorům to sice smysl nedávalo, ovšem Vašíček se Šuffnerem dnes dodávají: „Bohudík.“ Nemuseli se totiž s nikým dělit o svou firmu, která – jak věřili od začátku – má velký obchodní potenciál. A stalo se. Za rok 2022 FTMO utržilo čtyři miliardy korun a jeho zisk EBITDA před daněmi a odpisy dosáhl na 1,8 miliardy, jde o meziroční nárůst o 33 procent. Taková čísla katapultují Vašíčka s Šuffnerem jednak mezi 100 největších plátců daní v Česku, jednak mezi elitu zdejší technologické scény, podobnou výkonností včetně profitability se chlubí třeba Martin Hájek s Livesportem (obrat 2,6 miliardy a miliarda zisk), Zdeněk Cendra s CDN77 (tržby přes 2,5 miliardy) nebo koneckonců Seznam.cz Iva Lukačoviče (loni téměř šest miliard a zisk 1,3 miliardy).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zakladatelé FTMO byli ještě před dvěma roky v podstatě neznámé postavy zdejší scény, i když už se pravidelně umisťovali na špičce žebříčku Deloitte Fast 50 nejrychleji rostoucích firem střední a východní Evropy. Ostatně mezi roky 2017 a 2020 se zvětšili o 39 tisíc procent. Postupně si jich ovšem začala všímat i pražská byznysová komunita, letos získali titul EY Technologický podnikatel roku.

Jejich většímu průniku do podnikatelského mainstreamu pomohlo mimo jiné to, že o sobě začali dávat víc vědět. Podobně jako Zdeněk Cendra si oblíbili investování přebytečné hotovosti do nemovitostí a momentálně rekonstruují dva domy na pražském náměstí I.P.Pavlova a v ulici Resslova. Také provedli několik akvizic včetně zahraničního brokera a další zvažují.

Když má CEO společnosti Otakar Šuffner zhodnotit loňský rok, říká: „Do vývoje produktu i rozšíření infrastruktury jsme za uplynulý rok museli dát všechno, abychom zvládli nápor klientů, kterých je více než kdy předtím. Počet našich uživatelů totiž meziročně stoupl o 68 procent. Ty dnes máme ve více než 180 zemích světa včetně Afriky. Spolu s tím jsme rozšířili i náš tým o 50 lidí, a to zejména na IT pozicích.“

ftmo-tym-min

Foto: FTMO

Tým FTMO

FTMO sídlí v administrativním centru Quadrio u Národní třídy a postupně v budově, kterou postavil jeden z nejbohatších Čechů Radovan Vítek, zabírají čím dál víc místa, aktuálně jich je 150. „V posledních letech jsme rostli jako raketa. Teď máme více času soustředit se na nastavování interních procesů, doháníme deficit z minulých let. Zároveň pořád nabíráme a budeme nabírat dál, jen tak můžeme celou platformu neustále zdokonalovat. K tomu zkrátka potřebujeme více lidí, v současnosti nabíráme prakticky do všech oddělení – vývoj, marketing, podpora, ale i datový tým,“ připomíná Vašíček.

Když mají oba mladí podnikatelé (Markovi je 30 let a Otakarovi 34) popsat, co přesně se jim v poslední době vydařilo, zmiňují velký update mobilní aplikace, zprovoznění nových služeb Quick Trade Manage a FTMO Swing a pak i úpravu pravidel pro registraci uživatelů. Pro úspěšné splnění vstupního testu FTMO Challenge byl totiž snížen minimální počet obchodních dní z deseti na čtyři a zájemci o obchodování s FTMO mají nově také na obě fáze ověřovacího procesu neomezený čas, což dřív nebylo. Logika za těmito úpravami je jasná: otevřít službu dalším zájemcům a udržet silný růst, který se logicky v čase a velikosti zpomaluje (mezi roky 2020 a 2021 firma vyrostla z jedné miliardy na tři, nyní to už bylo „jen“ ze tří na čtyři).

„Uvidíme, kde skončíme tento rok. Za první čtvrtletí už jsme traderům vyplatili třetinu toho, co za celý minulý rok. Nezůstáváme ale jen u tradingu, nakoupili jsme i několik nemovitostí a vyjednáváme partnerství s inovativními firmami ve fintech segmentu,” uzavírá výhled na letošek Šuffner.

Naučil špičkové hokejisty, jak lépe trénovat. Teď se český startup spojil s NHL

Bob Tetiva se Sense Arenou dosáhl pomyslného hokejového vrcholu. Jen na hokej se ale se svou technologií soustředit nechce.

Filip HouskaFilip Houska

bob-tetiva

Foto: Sense Arena / Midjourney

Bob Tetiva, zakladatel Sense Areny

0Zobrazit komentáře

Měl sen, že se jednou dostane do NHL, nejlepší hokejové soutěže planety, ačkoliv byl dlouho vrcholovým hráčem basketbalu. Nechtěl však jít do zámoří na ledovou plochu proto, aby na ní hrál, naopak chtěl týmům zprostředkovat moderní technologii, která by jim zlepšila tréninky. Krok po kroku k tomu český podnikatel Bob Tetiva směřoval. Teď to dokázal – a upsal se NHL na několik let.

Bob Tetiva stojí za startupem Sense Arena, který se prostřednictvím virtuální reality snaží hráčům zlepšovat mentální a kognitivní trénink, například ve čtení soupeře, rozhodovacích schopnostech nebo koncentraci. Vlastně se tak snaží přinést do tréninků aspekty, které jsou jen stěží replikovatelné v reálném světě. A právě to zaujalo i prestižní NHL, jejíž některé týmy technologii aktivně využívají.

Hráči si tak mohou na hlavu nasadit headset pro virtuální realitu, na hokejku připnout senzor a přenést se do nového tréninkového zázemí, klidně z pohodlí domova. Poté si mohou vybírat z různých typů cvičení zaměřených na konkrétní dovednosti – zkrátka pilovat hru. Nápad to byl tak zajímavý, že oslovil i špičkové kluby jako New Jersey Devils, Vegas Golden Knights nebo Los Angeles Kings.

Nyní Tetiva svůj byznys posouvá o několik úrovní dále. Sense Arena se totiž stala certifikovaným partnerem celé NHL, což znamená, že uvnitř své tréninkové hry nabídne loga všech týmů, které prestižní hokejovou soutěž hrají, a rozšiřuje tak výrazně své pole působnosti. Dosud se mohl pyšnit titulem oficiálního tréninkového nástroje asociace USA Hockey, spolupracuje také s několika ženskými týmy v rámci NCAA Division I.

sense_1-1

Foto: Sense Arena

Tréninkové rozhraní Sense Areny ve virtuální realitě

„NHL má jedny z nejvášnivějších fanoušků v celém sportu. Jsme nadšeni, že je můžeme přivést na led, aby si vyzkoušeli, jaké to je trénovat jako hráč nebo brankář,“ říká Tetiva, čímž naznačuje, že Sense Arena není jen pro profíky, ale pro kohokoliv dalšího. „Nové partnerství umožní milovníkům hokeje všech věkových kategorií soutěžit mezi sebou v napínavých cvičeních a zároveň reprezentovat své oblíbené týmy této věhlasné soutěže,“ doplňuje.

Do dnešního dne mělo speciálními tréninky ve virtuální realitě projít už přes dvacet čtyři tisíc hráčů ze čtyřiceti zemí světa, kteří zkompletovali více než dva miliony cvičení. S tím, že se Sense Arena stává partnerem NHL – a bude moci tuto zkratku používat před svým názvem –, lze očekávat, že se budou čísla zvyšovat. A českému sportovnímu projektu věří i investoři, kteří mu loni poskytli další desítky milionů korun.

Mezi nimi jsou i J&T Ventures, kteří ve firmě drží téměř dvanáctiprocentní podíl, skupina Miton s výší podílu necelých sedmnáct procent a společnost Syner, která sedí na více než sedmnácti procentech. Nejvíce drží v Sense Areně její zakladatel Bob Tetiva, konkrétně dvacet pět procent. Vedle hokeje se chce startup prosadit i v tenisu, který je minimálně v Česku mnohem populárnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

galya-sargsyan-7

Přečtěte si takéV 70 letech založila Galya Sargsyan vlastní českou značku prádlaV sedmdesáti založila vlastní značku prádla. Pro své švadleny zavedla na Vysočině baťovský systém

Dosud firma operovala zejména v oblasti Severní Ameriky, odkud jí přitékalo i nejvíce tržeb. Jak informuje server Ekonom.cz, prý až osmdesát procent, a to hlavně právě díky NHL. V Česku má hokej také silné zastoupení, tenis je ale mezi laiky rozšířenější, alespoň co se týče know-how. Proto se do něj chce Tetiva pustit – a na svou premiéru si loni dokonce pozval i legendární tenistku Martinu Navrátilovou, která technologii testovala.

„Když se člověk vidí, jde mu to mnohem více do hlavy, než když vám jen někdo říká, jak se to má udělat. Když je vše vizuální, je to velký rozdíl. Usnadní vám to nácvik techniky, pohybu. Tehdy by mi taková technologie určitě pomohla, všechno urychlí,“ řekla před rokem Navrátilová, když si upravenou tenisovou raketu s umístěným senzorem a headsetem zkoušela na pražské Štvanici. A CzechCrunch byl u toho.