Návod, jak neřídit startup: V MoviePassu prodělávali a klientům měnili hesla, aby nerušili předplatné
Bývalý ředitel startupu MoviePass, který nabízel neomezené vstupy do kina, se přiznal k podvodům. Už mu nehrozí 20, ale „jen“ pět let vězení.
Mitch Lowe se přiznal k podvodům
V roce 2012, rok po svém spuštění, se služba MoviePass ocitla ve výběru nejzajímavějších inovací známého serveru Business Insider. Slibovala totiž předplatné na vstupy do kina, což bylo ojedinělé. Jak už to tak ale se startupy bývá, trochu se trápila a hledala si cestu, než přišel v roce 2016 nový šéf a o rok později i nový majitel. A ti ji vystřelili vzhůru k milionům uživatelů, akorát si na pomoc vzali hodně pochybné praktiky – které teď rozplétají americké soudy, na něž se obrátili poškození klienti i oklamaní investoři.
Mitch Lowe startupu, který původně vznikl v roce 2011, začal pomáhat před deseti lety. Nejdřív jako poradce z titulu veterána filmařského byznysu – prošel Netflixem, stál v čele kdysi úspěšné sítě videopůjčoven Redbox, měl ale zkušenosti i z McDonald’s. Když si zakladatel MoviePassu Stacy Spikes po roce 2015 nevěděl se svou firmou, do níž peníze vložily skupiny jako AOL Ventures nebo Lambert Media, rady a její výkony zůstávaly za očekáváním, předal šéfovské žezlo Lowemu.
Firma do té doby operovala ve střídmém režimu a neslibovala modré z nebe: nabízela několik kategorií předplatného a ta nejvyšší, která skýtala možnost neomezených návštěv kin včetně 3D projekcí, stála sto dolarů. Jenže se jí nedařilo získat víc než pár desítek tisíc uživatelů, protože to jednak cenově nebylo zase takové terno, jednak provozovatelé kin měli ke službě řadu výhrad a nespolupracovali s ní zrovna nadšeně.
Mitch Lowe nastoupil v létě 2016, ale ty opravdové změny začal představovat až na podzim 2017, kdy se změnila i majetková struktura MoviePassu – majoritním vlastníkem startupu se stala veřejně obchodovaná společnost Helios and Matheson. Právě její šéf Ted Farnsworth spolu s Lowem naordinovali velmi ambiciózní marketingovou kúru: přišli s měsíčním předplatným 9,95 dolaru (v tehdejším kurzu zhruba 240 korun) za neomezené návštěvy kina, respektive jeden vstup denně.