Navrhl design iPhonu, teď se Jony Ive inspiroval lampionem. Jeho klaunský nos pomůže dobré věci

Dal podobu Macům, iPodům a iPhonům. Bývalý šéfdesignér Applu ale i rád experimentuje – třeba rovnou s cirkusovou tematikou, která pomáhá.

Filip HouskaFilip Houska

ive-1

Foto: Apple / Comic Relief

Jony Ive s vlastním klaunským nosem

0Zobrazit komentáře

Když navrhoval, jak budou vypadat nová sluchátka k iPhonu, přiznal, že se zhlédnul v helmách stormtrooperů ze Star Wars. Prostě se mu líbil jejich hladký, bílý a decentně zaoblený design. Teď se někdejší šéfdesignér Applu inspiroval znovu, nikoliv však u jedné z největších filmových ság všech dob, ale v něčem tak obyčejném, jako je lampion. Navrhl podle něj klaunský nos, pomocí kterého chce pomáhat jiným. A jeho „jablečný cit pro detail“ je z něj samozřejmě pořádně cítit.

Ačkoliv dělal dlouhé roky ve Spojených státech, je Jony Ive hrdým Britem. I to byl jeden z důvodů, proč se otec vzhledu nejslavnějších zařízení značky Apple – od počítačů Mac přes iPod až po iPhone, iPad nebo sluchátka AirPods – spojil s tradiční britskou charitativní organizací Comic Relief, aby inovoval její hlavní symbol – červený klaunský nos.

Červená připevňovací bambule, která je typickým doplňkem divadelních nebo cirkusových šašků, má pro Comic Relief důležitý význam. Symbolizuje totiž den, kdy se charitativní organizace, spoluzaložená britským scenáristou Richardem Curtisem (známým pro práci na legendárním sitcomu Mr. Bean), speciálně věnuje vybírání peněz pro potřebné.

Ve Velké Británii se během tohoto dne napříč televizními stanicemi vysílá takzvaný telethon, kdy se lidé mohou zapojit do ohlášené sbírky a přispívat na chudé a znevýhodněné. A protože v domácnostech jsou úspěšné primárně humorné pořady, červený nos byl zvolen jako symbol vtipu a zábavy. Předloni vybrali pořadatelé přes 55 milionů liber, tedy asi 1,4 miliardy korun.

red-nose-day

Foto: Comic Relief

Červený nos, který pomáhal navrhnout Jony Ive

O věhlasu iniciativy ví moc dobře i Jony Ive, jeden z nejznámějších produktových designérů, který se rozhodl, že do ní přispěje tím, co umí nejlépe – designem. Postaral se o vymyšlení nového vzhledu onoho klaunského nosu, do kterého vlil zkušenosti, které za desítky let nasbíral především v Applu, kde pracoval i po boku Steva Jobse.

Novinka, kterou lze za 2,5 libry koupit na e-shopu charity, je v první řadě skládací. Ive totiž věří, že kulatý vzhled samotného produktu není příliš skladný. A vzhledem k tomu, že pořadatelé takzvaného Red Nose Day vyzývají podporovatele, aby svůj červený nos měli vždy u sebe a nosili ho kdekoliv, kde je napadne, měl by se ideálně vejít i do těch nejmenších kapes.

Po rozložení na sebe vezme podobu jakého zakulaceného vějíře, mimo jiné vyrobeného z drtivé většiny z přírodních materiálů, typicky šetrně získaného papíru. Popis skládání a rozkládaní doplňku, který se na skutečný nos připevní pomocí drobných pacek, asi není třeba rozebírat. Jakmile se ale znovu složí, lze ho dát (dokonce) i do krabičky, která je v ceně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jde o nejdramatičtější předělávku od roku 1988, kdy jsme s červeným nosem přišli,“ píšou s trochou nadsázky pořadatelé akce na svém webu. „Tento nový a zdánlivě jednoduchý červený nos byl báječně složitý malý předmět. Doufáme, že každému, kdo si ho nasadí, přinese malou chvilku radosti,“ komentuje Ive svůj nejnovější designový zářez.

Ive má ostatně dveře k netradičním návrhům dokořán otevřené. Jsou to už čtyři roky, kdy opustil brány Applu, aby se věnoval věcem, kterého ho naplňují více. Vedle laboratorně vyráběných prstenů se nicméně stále zatím moc neví, na čem Ive a jeho designové studio LoveFrom, které rozjel se svým kolegou Marcem Newsonem, pracuje.

V minulosti se proslýchalo, že bude spolupracovat s ubytovací společností Airbnb. Prosákly také zprávy o tom, jak bude pomáhat automobilce Ferrari. Jeho zapojení se skloňovalo také s v souvislostí s italskou značkou luxusních bund Moncler. A prý měl nadále blíže nespecifikovaným způsobem komunikovat i se svým dlouholetým chlebodárcem, Applem. Reálné výstupy zatím ale nejsou k vidění.

red-nose-day-1

Foto: Comic Relief

Krabička na složený červený nos

Barta, Šenkypl, Čupr i Fryc. Pro rozjezd Partners Banky získal Petr Borkovec významné investory

Finanční skupina Partners věří, že letos konečně získá licenci a spustí vlastní banku. Nakonec potřebuje složit tři miliardy korun.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

borkovec

Foto: Partners

Petr Borkovec, spoluzakladatel a generální ředitel skupiny Partners

0Zobrazit komentáře

Postavit banku na zelené louce není triviální úkol. Petr Borkovec na něm pracuje už několik let. Do své finanční skupiny Partners najal desítky expertů a věří, že letos již zbrusu nový peněžní dům spatří světlo světa. V zásadě už prý stačí jen posvěcení od České národní banky – a Borkovec věří, že ho dostane ještě letos, v ideálním scénáři už za pár měsíců. Na rozjezd finanční instituce navíc získal řadu známých investorů, v součtu stovky milionů do projektu vložili Dušan Šenkypl, Jan Barta, Tomáš Čupr či Ondřej Fryc. Chystaná Partners Banka má do budoucna ještě zvětšit byznys celé skupiny, která loni dosáhla na rekordní obrat ve výši 3,5 miliardy korun.

Zatímco předloni dokázali Partners vyrůst meziročně o 44 procent, v loňském roce to bylo o 13 procent. „Na to, jak složitý rok to byl, jsou výsledky skvělé,“ říká Petr Borkovec, spoluzakladatel a s Radimem Lukešem jeden z největších akcionářů skupiny Partners. Udržet se v růstové trajektorii se jí podle Borkovce podařilo mimo jiné proto, že postupně dokázala rozšířit svůj finančně-poradenský byznys o nové linie. Byť tedy například v hypotečním trhu došlo k propadu úvěrů o 60 procent, vyšší příjmy plynuly z pojištění či investic, o něž je stále větší zájem. Právě investice se na obratu Partners podílí už z jedné třetiny.

Stejný jako předloni má za loňský rok zůstat také ukazatel zisku, který vyšplhal zhruba na 250 milionů korun. Borkovec vysvětluje, že je to dáno investicemi do nových projektů, jako je penzijní společnost Rentea, rozšiřováním byznysu na Slovensku nebo těžkým rokem v médiích. Vydavatelství NextPage Media, které do skupiny Partners spadá a provozuje například weby Peníze.cz, Finmag.cz nebo Heroine.cz, vykázalo ztrátu ve výši zhruba osmi milionů korun. Zároveň ale představuje jen velmi malou část celé skupiny, která se letos soustředí na spuštění očekávané banky a také mobilní aplikace.

Banka před startem

Původně měli Borkovec a spol. v plánu spustit banku dříve, nakonec se start vzhledem k náročným regulatorním požadavkům musel posunout. Vyřešit už prý v Partners musí v zásadě jen základní kapitál, který je potřeba na rozjezd finančního domu složit. Firma měla nejprve připravené 1,2 miliardy korun, následně regulátor v podobě ČNB zvedl požadavek na 1,8 miliardy a nakonec loni až na tři miliardy korun. „ČNB říká, že i když se ve všem spleteme, tak to se třemi miliardami zvládneme a můžeme banku postavit klidně několikrát znovu,“ říká smířlivě o požadovaných podmínkách Borkovec. Zároveň věří, že banka si nevybere maximum ze svých lhůt a licenci udělí dříve než na konci roku.

Požadovaný kapitál by totiž prý měli mít v Partners brzy připravený. Z původních 1,2 miliardy korun ho zvyšovali na 1,8 miliardy díky novým investorům v podobě Dušana Šenkypla a Jana Barty z Pale Fire Capital (350 milionů korun) a zakladatele Rohlíku Tomáše Čupra (200 milionů korun), k nimž se přidal také akcionář Partners Radim Lukeš. Ten se pak připojil i v následujícím kole navyšování na zmíněné tři miliardy korun a přibyl také investor Ondřej Fryc z Reflex Capital, který projekt podpořil zhruba sto miliony. Rozjezd Partners Banky z velké části financují samotní poradci a Petr Borkovec, který by měl být největším akcionářem a v rámci mateřské společnosti Partners HoldCo pro tyto potřeby vydal privátní emisi dluhopisů za půl miliardy.

ofryc

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Ondřej Fryc, zakladatel investičního fondu Reflex Capital

Podnikatelé a investoři Šenkypl, Barta, Čupr i Fryc projektu nenabídnou jen kapitál, ale případně i své zkušenosti. „Je skvělé, že jsou s námi. Jsou to dlouhodobí lokální investoři, mají know-how, jak postavit finančně-technologický startup a kvalitní online propozici pro klienty,“ říká Borkovec. Již brzy by chtěl vypustit do světa mobilní aplikaci Partners, která bude zastřešovat aktivity celé finanční skupiny. Zákazníci v ní najdou srovnávače jednotlivých služeb, investiční a pojistný reporting nebo přehled svých smluv. A jakmile dostanou Partners bankovní licenci, tak také celou banku. V optimistickém scénáři by se mohla začít spouštět kolem poloviny roku, realisticky to vidí Borkovec na září.

Po složení tří miliard, které požaduje regulátor, si již Borkovec nepřipouští, že by ČNB licenci pro Partners Banku neudělila. Kdyby se ale objevily další problémy, je prý připraven na záložní plán a nákup některé již existující banky v zahraničí, s jejíž licencí by následně vstoupil i do Česka. A přestože ještě peněžní instituce ani není oficiálně spuštěna, už Petr Borkovec mluví o střednědobých plánech zahrnujících i vstup na burzu. Právě taková je prý dohoda s některými investory. Pokud se Partners Banka spustí v létě, chtěla by mít do konce roku 30 tisíc aktivních klientů, během pěti let pak alespoň 200 tisíc. Čerpat chce zejména ze své základny 600 tisíc klientů, kteří mají u Partners sjednané vybrané produkty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle propojení se stávajícími produkty, které nabízí poradenská síť Partners, má bankovní aplikace nabídnout standardní služby, jako je běžný účet, spořicí účet a také spotřebitelské úvěry či hypotéky. Díky vlastním a franšízovým pobočkám Partners má pak skupinová banka přinést také pátou největší pobočkovou síť na trhu. Pro letošní rok přitom plánuje Petr Borkovec překonat v rámci celé skupiny čtyřmiliardový obrat. „Je méně neznámých, než jakým jsme čelili loni, a můžeme tedy být spíše pozitivně překvapeni. Rozhodující pro výsledek skupiny v roce 2023 bude naše schopnost získat nový obchod a zapracovat a dostat do výkonu startující franšízanty a nováčky. Překvapením může být restart hypotečního byznysu, ale sázet se na něj rozhodně nedá,“ říká.

Vedle hlavní finančně-poradenské společnosti Partners, která loni stejně jako předloni dosáhla obratu 2,35 miliardy korun, patří do Borkovcovy skupiny také Partners investiční společnost (obrat 120 milionů korun), nemovitostní fond Trigea (obrat 120 milionů korun, zisk 30 milionů), pojišťovna Simplea (obrat 635 milionů korun, zisk 70 milionů), penzijní společnost Rentea (obrat 23 milionů korun, zatím v červených číslech) a vydavatelství NextPage Media (obrat 45 milionů korun). Součástí skupiny, která je na trhu od roku 2009, je 1 900 profesionálních finančních poradců.