Navštívili jsme místo, kde se sny stávají skutečností. V továrně Rolls-Royce je přípustná pouze dokonalost

Nahlédli jsme do výroby i procesu vzniku personalizovaných designů vozů Rolls-Royce. Všemu vládne ruční práce a maximální apel na požadavky zákazníka.

rrmc-ghost-ii-press-tour-mp-172-1Story

Foto: Ciaran McCrickard / RRMC

Vítejte v Goodwoodu, domovu značky Rolls-Royce

0Zobrazit komentáře

Se svými zelenými loukami plnými ovcí a duby lemujícími úzké silničky vinoucí se okolo cihlových domků je Západní Sussex navýsost britskou záležitostí. To podtrhuje i fakt, že si jej za svůj domov vybral jeden z klenotů Velké Británie. Právě zde se vyrábí symboly úspěchu se slavnou soškou Spirit of Ecstasy na přídi. Místo, kde umí přeměnit v realitu i ty nejdivočejší sny, jsme měli možnost osobně navštívit a prohlédnout si produkci slavných vozů i práci designérů, kteří zde každý z nich personalizují zákazníkům na míru. Vítejte v továrně Rolls-Roycu v Goodwoodu, kde i dnes tvoří nejopulentnější vozy světa výhradně ručně.

Goodwood byl vždy velmi silně spjat s rychlostí. Již na počátku 19. století se zde konaly koňské dostihy, ke kterým se po druhé světové válce přidaly první závody ořů motorových. Tradici závodů s automobily zde měli položit letci RAF, kteří během války sloužili na místní letecké základně.

O oživení závodní tradice v novodobé historii Goodwoodu se postaral lord March, majitel místního panství, dnes 11. vévoda z Richmondu, 11. vévoda z Lennoxu, 11. vévoda z Aubigny a 6. vévoda z Gordonu. Tradici slavných závodů do vrchu, která však slouží především coby přehlídka největších automobilových skvostů, obnovil v roce 1993, a velmi rychle se z akce stala stěžejní událost v kalendářích místních i všech nadšenců do motorsportu po celém světě.

Jak nám prozradil náš řidič, kdo bydlí v Goodwoodu a jeho okolí, má už svůj byznys hotový a do dvě hodiny vzdáleného Londýna jezdí tak maximálně do divadla. Během festivalu však Londýn a celý svět přijíždí do Goodwoodu. Místo se na několik dní promění v jednu velkou závodní dráhu, je prosycené vůní benzínu a rozhovory přehlušuje burácení motorů.

rolls-royce-goodwood2

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Anglický venkov a jeho krásy

Nicméně festival a automobilová vášeň majitele panství v Goodwoodu nejsou to jediné, co toto místo pojí s automobilovou elegancí. Když v roce 1998 BMW získalo licenci pro výrobu vozů značky Rolls-Royce, hledalo pro ni nové místo. Vyhlédlo si jeden z pozemků nedaleko vévodova panství, který od něj odkoupilo, a 1. ledna otevřelo zbrusu novou a nanejvýš moderní továrnu.

Trochu jiná továrna

Když na toto místo přijíždíte, hned od prvního momentu je jasné, že se nejedná o klasickou továrnu na automobily. Vůbec nepůsobí industriálním dojmem. Neobklopuje ji asfalt, beton ani dým z komínů, ale pouze harmonický klid, zeleň a vodní plochy, na kterých se pohupují vodní ptáci. Tohle místo si ve velkém zakládá na udržitelnosti, a proto vodní plochy neslouží jen pro okrasu, ale jsou také využívány k termoregulaci uvnitř objektu. Zeleň je přítomna i na střeše továrny. Ta díky tomu zapadá do rázu místní krajiny, kterou obohacují i včely z několika úlů, které Rolls-Royce na svých pozemcích má.

Včely sice během naší návštěvy již spokojeně odpočívaly, pokud bychom však přijeli v o něco teplejší roční období, opylovávaly by tu i unikátní růže vyšlechtěné speciálně pro automobilku, které nerostou nikde jinde než v areálu továrny.

Ta samotná vypadá spíš jako jedna z moderních prosklených kancelářských budov. S tím rozdílem, že není vyhnaná do výšky, ale rozpíná se do šířky, a za jejími okny nesedí lidé u počítačů, ale probíhá produkce vozidel. O výjimečnosti celého objektu vypovídá i plaketa umístěná hned u vchodu, která prozrazuje, že objekt navržený architekty Foster and Partners získal v roce 2004 ocenění od Royal Institute of British Architects.

Po vstupu do budovy jsme byli usazeni do salónu, kde na nás ze zdi hleděli zakladatelé značky Charles Rolls a Henry Royce. Dostali jsme čaj, kávu, pečivo a apartní kabátek fialové barvy s vyšitým emblémem RR na prsou. Po krátkém občerstvení přišlo upozornění, že odteď již není povoleno fotit, protože míříme přímo do prostor, kde se odehrávají ta největší kouzla Rolls-Roycu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Již několikrát zde padlo, že vozy jsou v Rolls-Roycu vyráběny ručně, což platí do posledního detailu. Výrobní hala je tichá, slyšíte tu jen kroky zaměstnanců, práci nářadí, ale žádný větší hluk z linky. Ručně se tu dělá opravdu úplně vše, od šití kůže, přes leštění dřevěných panelů, sestavování jednotlivých komponent, dokonce i samotný vůz na lince netáhne žádné zařízení, ale zaměstnanci jej tlačí holýma rukama.

V Goodwoodu pracuje 2,5 tisíce lidí na dvě směny, s přestávkou na oběd a také čaj. Vůz je postupně budován ve 42 různých částech linky, přičemž zabere jednu a půl až dvě směny, než je finálně dokončen a puštěn k testování. V současné době z linek závodu sjíždí čtveřice modelů, a to Ghost, Phantom, Spectre a Cullinan. Zajímavostí je, že u každého automobilu zaměstnanec na lince vidí, do jaké země má namířeno.

V minulém roce zde automobilka stvořila na šest tisíc vozů. Lze předpokládat, že i díky novému modelu Spectre se letos počet vyrobených vozidel opět o něco rozroste. Nicméně podle zástupců automobilky nebude toto číslo nikdy atakovat hranici deseti tisíc kusů. Důvod? Rolls-Royce si chce udržet svůj extrémně vysoký standard, a nepolevovat z něj.

Preciznost ukrytá v detailu

Extrémně pečlivou práci místních zaměstnanců skvěle ilustrují například dámy, které pro zákazníky vytváří ona slavná hvězdná nebe, tedy stropní podhledy vozů poseté led diodami. Na vlastní oči jsme mohli vidět práci žen, které pečlivě, hvězdičku po hvězdičce, umisťují optická vlákna na své místo v podhledu, lepí jej, a o kus dál zaštipují kleštěmi. Takových hvězdiček jsou na podhledech stovky a stovky, přitom každá musí být naprosto precizní.

Zákazníci si nejčastěji volí konstelaci hvězd z noci z 31. prosince 2002 na 1. leden 2003, kdy byl spuštěn provoz továrny Rolls-Roycu. Dle přání si však mohou do vozu dát i svou zcela vlastní konstelaci, třeba i s grafikou padajících hvězd.

Dalším příkladem extrémní pečlivosti, s jakou je k tvorbě Rolls-Royců přistupováno, je způsob vytváření detailu v podobě linky táhnoucí se na boku karoserie od předních světlometů až po zadní lampy. I ta je tvořena ručně, přičemž tuto práci má v Rolls-Roycu na starosti jediný člověk, kterému její tvorba na jedné straně zabere 3 hodiny.

Magií je i samotné lakování vozidel, které u některých exemplářů zabere i několik dní. Zde se výjimečně zapojuje do práce robot, který nanášením vrstvy po vrstvě vytváří nevídané kombinace. Ostatně zákazník si může vybrat ze 44 tisíc různých barev, přičemž často bývají do laku přimíchávány i nejrůznější přísady, od kovových šupin až po diamantový prach.

rolls-royce-exterior-surface-centre

Foto: Rolls-Royce

Lakýrna je jedním z malá míst, kde lze v továrně narazit na roboty

A do třetice. V Goodwoodu jsou dokonalostí tak posedlí, že na kůžích, kterými jsou vozy čalouněny, hledají i takové kazy, jako je například komáří bodnutí. Pokud je vpich objeven, okamžitě dojde k jeho označení, a daná část nemůže jít do produkce.

Právě interiéry jsou místo, kde se mohou majitelé Rolls-Roycu ve svých představách vyřádit nejvíce. Lze si vybírat z obrovského množství barevných kombinací a také materiálů, mezi kterými je třeba i látka vyrobená z bambusu. A když už jsme u dřeva, měli jsme možnost nahlédnout do místnosti, ve které se skladují dýhy, kterými je následně vykládaná třeba palubní deska. Těžko odhadnout, kolik dřevin tu spokojeně odpočívalo ve speciální atmosféře, rozhodně se však jednalo o malou džungli, ve které byly zastoupeny dřeviny z celého světa.

Vůz s vlastním podpisem

Po návštěvě výroby jsme sundali naše apartní vínové pláště a zamířili do prostor, kam mohou vstoupit pouze vyvolení. Každý vůz, který sjede z linky Rolls-Roycu, je unikátní a tvořený na míru požadavkům zákazníka. Ti mohou navštívit svého lokálního prodejce a spolu s ním si vůz nakonfigurovat dle svých představ. Najdou se však i tací, kteří se s určitým základním, přesto stále obrovsky širokým výběrem nespokojí a vůz si chtějí nakonfigurovat dle svého vkusu do posledního detailu.

V ten moment mají na výběr. Buď zajdou za designéry do některé ze specializovaných Private Offices Rolls-Roycu, které jsou k dispozici v Dubaji, Šanghaji, New Yorku a nejnověji také v Soulu, případně sednou na letadlo a zamíří přímo do Goodwoodu. Zde se nachází jedinečné studio s trezorem ve zdi, ve kterém je uložena kniha plná neuvěřitelných příběhů. Jsou do ní totiž zapisováni ti, kteří si právě na tomto místě nechali vytvořit svůj vlastní Rolls-Royce snů. Na konkrétní jména jsme se sice podívat nemohli, moc dobře si však umíme představit, jak velká jména v ní mohou být zapsána.

Na místě nás přijal Matthew Danton, jeden z vrcholových designérů Bespoke projektů v Rolls-Roycu. Přivítal nás v nevelké místnosti plné uměleckých děl, sportovního náčiní, vzorků materiálů, látek, nití, laků a dalších předmětů. Zkrátka v malé luxusní dílně, ve které designéři Rolls-Roycu postupnými krůčky mění představy zákazníků ve skutečné návrhy toho, jak bude jejich vůz vypadat.

Inspirace přitom může pramenit odkudkoliv. Z míst, která si zamilovali během svých cest, z přírody, květin, ze zvířat, lidí, které v životě potkali, či oblíbených předmětů. Fantazii se zde nekladou žádné meze.

Projekt Goldfinger

Jak takové vyprávění příběhu může vypadat, nám Danton představil na projektu Rolls-Royce Phantom Goldfinger. Automobilka jej vytvořila na počest stejnojmenné bondovky z roku 1964, ve které padouch Goldfinger jezdil Rolls-Roycem Phantom III Sedanca de Ville z roku 1937, a pašoval v něm zlato.

Mohli jsme se podívat, jak nejen původní Rolls-Royce, ale i celý film a některé scény či lokace z něj ovlivnily vzhled nového automobilu s obrovským množstvím nápaditých detailů. Má podobné, žlutočerné lakování, jako měl Goldfingerův Phantom. Na podlahu je promítáno stylizované logo 007, na palubní desce je zobrazena mapa vrstevnic údolí Furka ve Švýcarských Alpách, kde se film natáčel. V interiéru nechybí řada zlatých prvků, dokonce ani zlaté hvězdné nebe, na odkládacích stolcích je zlatem zaznamenána mapa depozitáře zlata ve Fort Knox. A své malé zlaté tajemství ukrývá dokonce i soška Spirit of Ecstasy na přídi vozu.

Rolls-Royce má podle Dantona dnes pro podobné zakázky k dispozici velký tým specialistů v celé řadě oborů, od řemesel jako je práce se dřevem, látkami či kůží, až po experty na digitální technologie. Díky tomu jsou v Rolls-Roycu schopni vyjít vstříc každému přání, a pokud s klientem přeci jen narazí na něco, co není tak úplně proveditelné, snaží se vždy najít jiné cesty, jak se k požadovanému výsledku dopracovat.

Tímto přístupem přináší Roll-Royce do světa automotive něco zcela nevídaného. Něco, co zákazník nikde jinde nedostane. Je to jako s oblekem, který si můžete koupit v konfekci, nebo si dojít do krejčovství a nechat si ušít takový, který vám skutečně padne. A ten, kdo na to má, si vždy raději dojde ke krejčímu. Celá filosofie Rolls-Roycu, ale i způsob, jakým jsou zde v Goodwoodu vozy vyráběny, a s jakou péčí značka přistupuje ke svým zákazníkům, to vše je důvod, proč je Rolls-Royce absolutní legendou a každý z jeho vozů malým uměleckým dílem.