Ne každá mladá firma musí být startup. Hledáme ty, které dokáží rychle růst, říkají investoři Kaya VC

Venture kapitálové investice jsou pro velmi úzkou a specifickou skupinu firem, které dokáží velmi rychle růst. A to nezvládne zdaleka každá.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kaya

Foto: CzechCrunch

Investoři Karel Zheng a Tomáš Obrtáč z Kaya VC

0Zobrazit komentáře

K dispozici mají zhruba dvě miliardy korun a hledají v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy ty nejnadějnější startupy, které by podpořili a nakopli k dalšímu růstu. Investoři z venture kapitálového fondu Kaya VC se na trhu, dříve pod značkou Enern, pohybují už od roku 2010, a tak rozvoj tuzemského startupového ekosystému sledovali z první ruky. „Když jsme začínali, tak u nás venture kapitálový svět ještě prakticky neexistoval. Dnes už je tu hráčů mnohem více a je tak větší konkurence,“ říká v novém díle CzechCrunch Podcastu generální partner Kaya VC Tomáš Obrtáč.

Značka Kaya vznikla teprve začátkem loňského roku. Tehdy se tuzemská investiční skupina Enern rozhodla po deseti letech investování do evropských technologických startupů oddělit své venture kapitálové aktivity a přejmenovat je. S tím přišla i nová strategie, kapitál a také několik nových tváří. Generálními partnery dnes jsou Pavel Mucha, Tomáš Pačinda, Martin Rajcan a zmíněný Tomáš Obrtáč, který v podcastu o tom, jak dnes Kaya VC funguje a jaké má plány, promluvil spolu s kolegou Karlem Zhengem.

Před více než deseti lety směřovala první venture kapitálová investice Enernu do Slevomatu. „V Kaya VC se dnes zaměřujeme na investice do projektů v té nejranější fázi, jsme často první institucionální partner startupů. Investujeme převážně v Česku, na Slovensku a v Polsku,“ popisují v podcastu investoři, kteří mají ve svém portfoliu společnosti jako Rohlik.cz, Woltair, Twisto, Supernova, Footshop nebo Better Stack. Poslechnout si ho můžete níže nebo v podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a také na YouTube.

Zatímco pětatřicetiletý Tomáš Obrtáč je v Kaye, potažmo Enernu už dlouhé roky, jeho o devět let mladší kolega Karel Zheng má za sebou v posledních letech řadu zajímavých štací. Po studiích se vydal do světa konzultačních firem, aby následně zakotvil právě u investorů v Enernu, kteří mu po čase položili otázku: Karle, jak chceš být dobrý parťák startupům, když si to nevyzkoušíš sám? „Tak jsem si šel vyzkoušet vlastní startup,“ popisuje Karel Zheng, který s Patrickem Havlíčkem založil projekt Accomango.

S vlastním startupem to nakonec nedopadlo příliš slavně a Zheng se brzy vrátil zpět mezi investory, přičemž po krátké kryptoepizodě v Mitonu opět zakotvil v Kaye. I tak to ale pro něj byla velmi dobrá škola. „Jeho poznatky jsou teď uvěřitelnější, když je zakladatelům popisuje, protože je sám zažil. Například ví, co to znamená propustit polovinu týmu, to jsou nepřenositelné zkušenosti,“ doplňuje Tomáš Obrtáč. Společně s dalšími kolegy v Kaya VC teď hledají další nadějné mladé projekty, které mají potenciál vyrůst do velkých rozměrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě to je bod, u něhož se Obrtáč zastavuje. Zdaleka ne každá nová a mladá firma, která vznikne, totiž musí být nutně startup, byť se z toho stal už takový evergreen a nazývá se tak kdekdo. „Je to věc, o které se tolik nemluví, ale mělo by se,“ míní investor. Podle něj mnoho mladých firem vůbec takzvaný rizikový kapitál od investorů nepotřebuje, byť o něj často usilují. Nemají ale pro něj mnohdy správný profil nebo dokáží růst efektivněji i bez něho. Zároveň upozorňuje, že když firma od investorů prostředky nezíská, automaticky to neznamená, že je špatná.

„Venture kapitálové investice jsou pro velmi úzkou a specifickou skupinu firem, které dokáží velmi rychle růst. Je to obvykle velmi složitá cesta, ale na konci může být obrovský výsledek,“ říká Tomáš Obrtáč a Karel Zheng ho doplňuje: „Není to tak, že někam dáme peníze a čekáme, jestli to vyjde. Musíme mít vše dobře spočítané.“ Investování do startupů je vždy svým způsobem loterie, ale v Kaya VC musí vždy vidět možný scénář, kdy se jim jejich investice za několik let mnohonásobně vrátí a ideálně jim zaplatí celý fond, který v sobě nyní ukrývá kolem dvou miliard korun.

V novém díle CzechCrunch Podcastu došlo také na tato témata:

  • Jak přemýšlí v Kaya VC o tom, do jaké firmy zainvestují?
  • Jak funguje investiční proces?
  • Jak vypadá den venture kapitálového investora?
  • Proč všechny firmy nejsou startupy a proč všechny nepotřebují rizikový kapitál?
  • Co jsou největší problémy současného venture kapitálového světa?
  • Jak je na tom startupové Česko v rámci regionu střední a východní Evropy?

To všechno a ještě mnoho dalšího se dozvíte v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a také na YouTube.

Na výlet a na něco dobrého. Startup Lokálové propojuje turistiku s nejlepšími lokálními potravinami

Nápad na turistického průvodce se proměnil na platformu, jejímž prostřednictvím si mohou labužníci zpestřit třeba prodloužený víkend na Šumavě.

lokalove-nahled

Foto: Lokálové

Startup Lokálové propojuje místní farmáře a výrobce s lidmi

0Zobrazit komentáře

Za kým vyrazíte, když jedete na výlet a chcete tipy na to, co nejlepšího si dát v dané oblasti k snědku? Ideálně samozřejmě za někým místním, kdo má přehled o všem, co se v okolí jeho domácí hroudy šustne. Česká republika je totiž protkaná skvělými farmáři, výrobci marmelád, ciderů, malými pivovary, pekaři a dalšími talenty, jejichž výrobky stojí za to objevit – když víte, koho se zeptat. A právě s touto vizí založily Klára Slavíková a Barbora Kuželová startup Lokálové. Díky nim se nemusíte ptát, protože výběr toho nejlepšího dávají dohromady za vás.

„Když jsme se s kamarádkou Bárou před dvěma lety poprvé sešly nad projektem, kterým jsme chtěly lidem ukázat, že my Češi umíme vyrábět kvalitní světové produkty, netušily jsme, na kolik krásných věcí a zajímavých lidí v regionech narazíme,“ začíná o zrodu projektu, který začal naplno fungovat na jaře letošního roku, vyprávět jeho spoluzakladatelka Klára Slavíková.

Slavíková s Kuželovou nejprve uvažovaly o blogu, hlavou se jim prohnal také nápad na turistického průvodce s přesahem do světa gastronomie. Nakonec se rozhodly svůj projekt pojmout úplně jinak – zaměřily se na výběr místních „foodies“, tedy lokálů s podrobným přehledem o gastronomické scéně v kraji, kde žijí, a společně dali dohromady nejlepší lokální sezónní produkty.

Pro začátek se kamarádky zaměřily na oblast jižních Čech, kde už měly částečně vytvořenou síť kontaktů, kterou mohly začít dále rozšiřovat. „Lokály jsme sbíraly přes přátelé, sociální sítě… A naše kritéria se nemění. Musí to být lidé se zájmem o lokální život, vyhledávající kvalitní potraviny a suroviny a smýšlející nad rozvojem svého okolí. Jsou to vždy lidé se smyslem pro estetiku,“ vysvětluje Slavíková.

lokalove-3

Foto: Lokálové

Za produkty a jejich kvalitu ručí místní – Lokálové

A aby produkty společně s místními co nejvíce přiblížili lidem, kteří by je jinak nemohli tak snadno objevit, rozhodli se jejich výběr poskládat do lokálních beden v několika variantách, které si lze objednat při rezervaci ubytování ve vybraných penzionech, chalupách, apartmánech nebo glampingových ubytovnách. Lokálové tak spojují dobré jídlo s pobytem, který návštěvníkům umožňuje danou lokalitu skutečně poznat.

„Naši nabídku využívají celé rodiny při prodloužených víkendech nebo dovolených, zamilované páry a svatebčané, ale například i pracovní týmy na své team buildingy nebo skupinky kamarádek přijíždějící na Šumavu nebo jih Čech na jógový retreat. Své si v ní najde opravdu každý, kdo umí ocenit dobré a čerstvé suroviny a jídlo z nich,“ říká Slavíková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Projekt Lokálové od svého počátku spolupracuje například s vybranými tiny housy Hide and Seek a dalšími útulnami, které se vyznačují tím, že se nacházejí uprostřed přírody, v místech, kde člověk může skutečně uniknout ruchu velkoměst. Tudíž jsou také od obchodů a služeb, které jsou jinak po ruce.

Lokálové ale své bedny dovezou zdarma přímo na místo určení, takže hostům toužícím po klidu, ale zároveň po něčem dobrém k snědku, vytrhnou hned dva trny z paty. Vlastně jich vytrhnou mnohem více, jelikož lze objednat jak snídaňovou nebo brunchovou bednu, tak bednu vegetariánskou, grilovací či obědovou.

V některých ubytováních, s nimiž projekt Lokálové spolupracuje, navíc vznikly takzvané Honesty bary – druhým pilířem projektu je totiž zásobení hotelových recepcí originálními lokálními produkty, které mohou posloužit jako vkusný dárek z dovolené. Honesty bary jsou například v rekreačním zařízením Knížecí cesta a Amenity resort na Lipně.

lokalove-4

Foto: Lokálové

V ubytováních vznikly také Honesty Bary, tvořené výběrem lokálních dobrot

„Jde o naše vlajkové destinace, kde nám spolupráce funguje po všech stránkách. Jsou to místa, kde majitelé rádi dopřejí svým hostům další možnost, jak si zpříjemnit dovolenou,“ dodává Slavíková.

Objevovat lokální produkty umožňují zakladatelky projektu i těm, kdo nevyráží nikam na výlet, ale chtějí si prostě jen zpříjemnit víkend hezkým brunchem poskládaným z pečiva z řemeslné pekárny, sýry a máslem od farmářů, poctivou paštikou, vejci od jihočeských slepic, bio jablečným moštem a bylinným čajem z bylin nasbíraných v šumavské přírodě a dalšími dobrotami. Domů si však prozatím mohou objednávat jen jihočeští.

„Jižní Čechy jsou naše pilotní oblast, která je turisticky významná. Ale v plánu máme rozšíření i do dalších regionů. Některé oblasti už máme zmapované, ale v současnosti hledáme partnera, se kterým bychom mohly na rozvoji pracovat,“ uzavírá Slavíková.

lokalove-1

Foto: Lokálové

Na výběr je z několika beden, třeba ze snídaňové nebo grilovací

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

good-game-42

Přečtěte si takéGood Game: Díky simulátoru bezdomovce vzniká český ConanSimulátor bezdomovce z Ostravy dosáhl na víc než sto milionů. Díky nim teď vzniká český barbar Conan

Newsletter Deli | Poslední vydání