Nebaví vás Twitter pod Elonem Muskem? Meta pracuje na jeho decentralizované variantě

Vývoj nové decentralizované sociální sítě je teprve na začátku, firma Marka Zuckeberga ale má sílu na to, aby do vod, kterým vévodí Twitter, skočila.

Filip HouskaFilip Houska

Elon Musk vede Twitter, Mark Zuckerberg Metu

0Zobrazit komentáře

Twitter se poté, co sociální síť za zhruba bilion korun koupil Elon Musk, změnil. A byť stále vychází z principu sdílení kratších zpráv, některé funkce, s nimiž vývojáři v posledních měsících experimentují, jsou přinejmenším zvláštní. Situaci bedlivě sledují také v Metě, kde s cílem přilákat více lidí do svého ekosystému zvažují možnosti, jak vymyslet vlastní alternativu k Twitteru.

I když se Meta chce primárně soustředit na vývoj takzvaného virtuálního vesmíru (metaverse), což je snem jejího zakladatele a šéfa Marka Zuckerberga, provoz sociálních sítí umí tak jako nikdo jiný. Ať už jde o Facebook, Instagram… Nebo vlastně i komunikační službu WhatsApp. Tu první sama vytvořila, zbylé dvě koupila – a pak dosáhla toho, že je používá celý svět.

Teď se poohlíží po dalším rozšíření svého online impéria. A za vzor si bere Twitter. Zuckerbergovi inženýři totiž v ústraní vyvíjí platformu, která by z podstaty Twitteru vycházela. Také má jít o službu pro sdílení zpravidla kratších, textových zpráv, která by se přibližovala spíše zpravodajskému rozhraní. Vývoj vede Adam Mosseri, člověk, který v Metě dohlíží nad Instagramem.

„Zkoumáme možnosti samostatné sociální sítě pro sdílení textových aktualizací,“ uvedla společnost v e-mailu pro server Platformer. „Věříme, že existuje příležitost pro další prostor, kde mohou tvůrci a veřejně známé osobnosti sdílet včasné aktualizace o svých zájmech,“ doplňuje. Hlavním bodem nové služby pak má být to, že bude decentralizovaná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V tom má být zásadní rozdíl oproti Facebooku nebo Instagramu. Nová sociální síť, kterou v Metě vyvíjí pod kódovým označením P92, by tak neměla být moderována ze strany pracovníků firmy, ale pravidla by nastavovali sami uživateli, jež by v rámci ní vytvářeli vlastní komunity a moderaci zveřejňovaného obsahu by prakticky měli ve vlastních rukou.

Ostatně na podobné bázi funguje například Mastodon, který se stal velmi oblíbeným poté, co Elon Musk začal v Twitteru dělat takové změny, se kterými se uživatelé nechtěli ztotožňovat. Ke konci loňského roku se na Mastodon z Twitteru přesouvaly stovky tisíc lidí, přičemž dnes má projekt německého programátora přes 1,2 milionu registrovaných uživatelů.

Bude to stačit?

Oproti Instagramu, Facebooku nebo například TikToku, který je v posledních dnech – opět – hojně probíraný kvůli bezpečnosti, jde o relativně zanedbatelné číslo (všechny tři sítě mají více než miliardu měsíčně aktivních uživatelů; Facebook skoro tři miliardy), i tak ale naznačuje, že lidé mají o nové sociální sítě zájem. Navíc ty, které nejsou zatíženy politikou jejich tvůrců.

Meta tak tuší, že když lidem nabídne decentralizovaný formát, který vedle Mastodonu funguje i na diskuzním fóru Reddit nebo platformě Discord, zvýší tak šance na to, aby se do ní uživatelé přihlašovali. Byť je teda otázkou, zda něco takového bude Metě někdo věřit – s přihlédnutím na kauzy o úniku informací, které ještě pod původním názvem Facebook měla.

tweetbot-end2

Přečtěte si takéTwitter zakázal aplikace třetích stran. Bolí to, ale snad bude lípElon Musk zakázal aplikace třetích stran a rozbouřil Twitter. Bolí to, ale vydržím a snad bude líp

Představa alternativního Twitteru od tvůrců nejpopulárnější sociální sítě planety ale pro mnohé může být zajímavá i bez ohledu na to, co má firma za sebou. Twitter jako takový se totiž nenachází zrovna v bodě, kdy by byl uživateli přijímán pozitivně. Ať už jde o zavedení předplatného pro ověření účtu nebo zákaz aplikací třetích stran, včetně oblíbeného Tweetbotu.

Je však nutné podotknout, že vývoj nové služby je teprve v raných fázích – a prakticky nic se o ní neví. A to, že se do ní jednoho dne možná bude přihlašovat prostřednictvím přihlašovacích údajů na Instagram, což uvádí server MoneyControl, tak úplně nestačí. Meta si každopádně všimla „zranitelnosti“ Twitteru a chce se do těchto vod dostat také.

Vývojáři z pražského Cleevia vyrostli na 185 milionů. V krizi jdou hledat příležitosti do Arábie

Dosud byla hlavním působištěm české vývojářské agentury Evropa. Kvůli situaci na trhu se teď více zaměří na Spojené státy i arabský svět.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cleevio-1

Foto: Cleevio

Šéf Cleevia David Bezděka a jeho zakladatelé Lukáš Stibor, Miroslav Chmelka a Jan Částek

0Zobrazit komentáře

V roce 2021 vývojářské studio Cleevio překonalo vlastní očekávání, když v tržbách poprvé překročilo hranici sta milionů korun. Významně rostlo i v roce loňském, v němž se počítadlo tržeb zastavilo na 185 milionech korun. A jak to dopadne letos? „Možná budeme rádi, když dáme 150 milionů, ale také klidně můžeme vyrůst na 200 milionů korun,“ říká Lukáš Stibor s odkazem na to, jak nepředvídatelná situace na trhu je.

Spoluzakladatel Cleevia aktuálně pracuje na vlastním, prozatím utajovaném startupu, ale na vývojářské studio, které zakládal spolu s Miroslavem Chmelkou a Janem Částkem už v roce 2008, stále dohlíží a pomáhá například s rozvojem byznysu. V něm by se firma ráda více prosadila v USA a na Středním východě. Důvod pro výraznější expanzi je jednoduchý.

„Věříme, že se americká ekonomika vzpamatuje rychleji než ta evropská, první signály už ostatně vidíme. Evropa doteď tvořila většinu našich příjmů, v budoucnu ale mohou Spojené státy generovat více peněz. Velmi slibně teď navíc vypadá i Střední východ, kde se chceme zaměřit na Spojené arabské emiráty či Saúdskou Arábii,“ plánuje David Bezděka, který před lety od Lukáše Stibora převzal pozici výkonného ředitele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cleevio pod jeho vedením šláplo také do kryptosvěta a blockchainová divize loni přinesla do firemní kasy přes 30 milionů korun. Teď si chce podobnou expertizu vybudovat ve světě umělé inteligence, která je zejména díky projektům od OpenAI v kurzu. Většinu příjmů dosud Cleeviu generoval typický zakázkový vývoj. Pražské studio má ale řadu vlastních nápadů, které chce s vybranými partnery realizovat.

Může jít například o projekty v oblasti blockchainu, umělé inteligence nebo automotive. Cleevio chce dodávat kompletní produkt včetně souvisejících technologií, což je jeho doména, a o marketingovou a byznysovou část se postará buď přímo daný partner projektu, nebo se pro tyto oblasti vytvoří nový tým. Cílem je dostat se od čistého vývoje na míru ke komplexnímu stavění vybraných produktů.

„Kvůli situaci na trhu jsme museli více šlápnout do obchodu a už nechceme jen vyčkávat na zakázky, které přijdou, chceme jim jít naproti,“ vysvětluje novou strategii Stibor. Všichni tři zakladatelé, Stibor, Chmelka i Částek, už dnes působí v Cleeviu spíše v poradní roli. Zároveň se všichni podíleli i na projektech jako Spendee či Gamee, v nichž mělo Cleevio a jeho vývojáři a produktoví specialisté prsty.

cleevio

Foto: Cleevio

Kanceláře společnosti Cleevio v pražském Karlíně

Lukáš Stibor s Miroslavem Chmelkou mají ve vývojářském studiu podíly ve výši 31,5 procenta, Jan Částek drží 27 procent a David Bezděka jako CEO zbylých deset procent. Pod jeho vedením vyrostl celý tým na více než sto lidí a loni se přestěhoval do zbrusu nových kancelářích v pražském Karlíně, do nichž investoval kolem deseti milionů korun. Firma se drží dlouhodobě v zisku, který blíže nekomentuje.

Mezi nejvýznamnější projekty patří online platforma Driverama pro výkup a prodej ojetých automobilů, kterou Cleevio vyvíjí pro Aures Holdings, do něhož patří například síť AAA Auto. Pro Zásilkovnu studio pracovalo na mobilní aplikaci pro zasílání balíků přímo mezi uživateli, stojí za aplikací GoodTrust, která po zesnulých smaže všechny online účty, a také má na svědomí mobilní aplikaci pro síť nabíjecích stanic elektromobilů Ionity.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Nové zakázky přichází i teď, byť je podle Stibora na trhu cítit utahování šroubů. Cleevio dlouhodobě pracuje pro startupy, které nyní musí mnohdy kvůli ochlazení investorského zájmu a přehodnocování valuací zásadně šetřit. K úsporným opatřením sahají i větší firmy, které se nacházejí ve fázích kolem vstupu na burzu. I těm Cleevio pomáhá v růstu a vývoji.

„I při současné makroekonomické situaci stále vidíme mnoho příležitostí k růstu. Sice pomaleji než v posledních dvou letech, ale přesto věřím, že díky našim zkušenostem v automotive a v blockchainu jsme cenným partnerem pro spoustu potenciálních zákazníků,“ doplňuje Stibor. V posledních týdnech s kolegy uzavřel několik nových dealů a po prvních cestách do Spojených arabských emirátů je přesvědčen, že i tam je pro Cleevio velký potenciál.