Nechci se vracet k točení kormidlem. Budoucnost aut je v elektřině a autonomii, říká bývalý designér Tesly Otto Fabri
Kde přesně tkví budoucnost dopravy? Automobilky v tom mají celkem jasno. Houfně přesedlávají na elektromobilitu a přinášejí svým zákazníkům automobily, které by byly ještě před několika lety úplné sci-fi. Nebyli to však automobiloví matadoři, kdo elektrickou revoluci odstartoval. Roli prvotního hybatele na sebe vzaly nově se rodící automobilky v čele s Teslou. V jejích službách působil i Otto Fabri, jenž v podniku Elona Muska designoval například Model S.
Od roku 2015 své znalosti uplatňuje v neméně ambiciózní automotive společnosti Faraday Future, a má tak velmi dobrý vhled do světa, ve kterém je budoucnost dopravy každodenním tématem. „Doprava je podobně jako energetika či komunikace jedním z hlavních pilířů naší civilizace. K tomu, abychom byli schopni přežít, musíme mnohonásobně zvýšit efektivitu jejího fungování,“ říká Otto Fabri.
Podle Fabriho je v současné době předvídání budoucí vývoje dopravního segmentu stejně těžké, jako bylo v 90. letech předvídat budoucnost internetu. „Já jsem spíše inženýr než věštec, takže těžko říct, každopádně budoucnost bude taková, jakou si ji budeme přát a jakou si ji vytvoříme,“ dodává s úsměvem Fabri, který obohatil nedávnou konferenci CzechCrunch Onlajn nejen svou přítomností, ale také výhledem na širý oceán.
***
Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti automobilového průmyslu promluvil Otto Fabri, bývalý pracovník společnosti Tesla a současný designér Faraday Future.
***
Ať už se budoucnost dopravy a moderní pokrok v mobilitě probírá ve Spojených státech, v České republice, nebo na druhém konci světa, jen málokdy v debatě nezazní jméno Elona Muska. Ten s Teslou dokázal utéct na míle daleko všem konkurenčním hráčům, což Otto Fabri vysvětluje především jeho způsobem uvažování.
„Elon se snaží naplnit nějaký svůj sen, zatímco tradiční výrobci se snaží vyždímat ze svého byznysu, co se dá, s co nejmenšími náklady. Cesta v jejich případě nahradila cíl. To je ten hlavní rozdíl, od kterého se všechno odvíjí,“ říká Fabri. Kromě vize má však Tesla před tradičními producenty vozů velký náskok také ve svém softwarovém vývoji a elektronice.