Nechci se vracet k točení kormidlem. Budoucnost aut je v elektřině a autonomii, říká bývalý designér Tesly Otto Fabri

fabri_onlajn

Foto: CzechCrunch

Otto Fabri na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Kde přesně tkví budoucnost dopravy? Automobilky v tom mají celkem jasno. Houfně přesedlávají na elektromobilitu a přinášejí svým zákazníkům automobily, které by byly ještě před několika lety úplné sci-fi. Nebyli to však automobiloví matadoři, kdo elektrickou revoluci odstartoval. Roli prvotního hybatele na sebe vzaly nově se rodící automobilky v čele s Teslou. V jejích službách působil i Otto Fabri, jenž v podniku Elona Muska designoval například Model S.

Od roku 2015 své znalosti uplatňuje v neméně ambiciózní automotive společnosti Faraday Future, a má tak velmi dobrý vhled do světa, ve kterém je budoucnost dopravy každodenním tématem. „Doprava je podobně jako energetika či komunikace jedním z hlavních pilířů naší civilizace. K tomu, abychom byli schopni přežít, musíme mnohonásobně zvýšit efektivitu jejího fungování,“ říká Otto Fabri.

Podle Fabriho je v současné době předvídání budoucí vývoje dopravního segmentu stejně těžké, jako bylo v 90. letech předvídat budoucnost internetu. „Já jsem spíše inženýr než věštec, takže těžko říct, každopádně budoucnost bude taková, jakou si ji budeme přát a jakou si ji vytvoříme,“ dodává s úsměvem Fabri, který obohatil nedávnou konferenci CzechCrunch Onlajn nejen svou přítomností, ale také výhledem na širý oceán.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti automobilového průmyslu promluvil Otto Fabri, bývalý pracovník společnosti Tesla a současný designér Faraday Future.

***

Ať už se budoucnost dopravy a moderní pokrok v mobilitě probírá ve Spojených státech, v České republice, nebo na druhém konci světa, jen málokdy v debatě nezazní jméno Elona Muska. Ten s Teslou dokázal utéct na míle daleko všem konkurenčním hráčům, což Otto Fabri vysvětluje především jeho způsobem uvažování.

„Elon se snaží naplnit nějaký svůj sen, zatímco tradiční výrobci se snaží vyždímat ze svého byznysu, co se dá, s co nejmenšími náklady. Cesta v jejich případě nahradila cíl. To je ten hlavní rozdíl, od kterého se všechno odvíjí,“ říká Fabri. Kromě vize má však Tesla před tradičními producenty vozů velký náskok také ve svém softwarovém vývoji a elektronice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V této oblasti dovedou podle Fabriho operovat jen expertní zaměstnanci, kterých je podstatně méně než například pracovníků schopných sestavit vůz dohromady. „Tesla se v posledních letech stala jedním z technologických lídrů a budoucnost dopravy se možná bude skutečně točit okolo elektroniky a softwaru,“ upozorňuje designér.

Podle některých však není jen o elektřině. Ve velkém se hovoří také o vodíku, ten ale na tváří Otty Fabriho vyvolává spíše úsměv. „Elektromotor je nejefektivnější a snižuje náklady na výrobu i její rozlohu, pracovní náročnost, údržbu a tak dále. Proto nic efektivnějšího nevidím,“ říká.

„Samozřejmě jsme zaspali s bateriemi a 100 let spalujeme ropné produkty, ale snad i toto doženeme,“ vyslovuje své přání jeden z vedoucích inženýrů ve startupu Faraday Future. Podle něj bychom se nicméně více než na technologie měli soustředit na cíl, kam chceme dojít.

„Většina debat o budoucnosti dopravy je limitovaná jen naší fantazií,“ míní Otto Fabri. A dodává, že jedním z klíčů ke zcela futuristickým projektům, které si dnes dost možná nedokážeme ani představit, je například oblast autonomie.

***

Do jaké míry Otto Fabri již dnes využívá autonomní technologie, proč nemá ve svém portfoliu žádnou z německých automobilek a zda podle něj Tesla a jí podobné automobilky dovedou ustát tlak ze strany zavedených konkurentů, se dozvíte ze záznamu konference CzechCrunch Onlajn. Ta se tentokrát věnovala tématu budoucnosti dopravy.

Na Onlajnu vystoupili také Martin Feč ze společnosti Charter Advisory, Martin Peleška z Toyoty, dále Tereza Veselá ze společnosti E-sharing a Vítek Ježek, zakladatel růžových kol Rekola, Roman Meliška z Urban Laab, Michal Illich z leteckého startupu Zuri či zakladatel ekolo.cz Jakub Ditrich.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri

Automobilka Lucid Motors vstoupila na burzu. Nabrané miliardy pomohou dostat elektromobil Air k zákazníkům ještě letos

lucid2

Foto: Lucid Motors

Lucid Air se stane prvním modelem značky Lucid Motors uvedeným na trh

0Zobrazit komentáře

Světu automobilů doposud vládli etablovaní výrobci s dekádami zkušeností v oboru. S nově přicházející érou elektromobility se však vyrojila celá řada mladých automobilek, které si také chtějí ukrojit kus z čerstvě upečeného koláče. Tesla, Rimac, Rivian, Faraday Future či Lucid Motors tvoří jen krátký výčet mladistvých, kteří šlapou starým pardálům na paty. A právě poslední jmenovaný si připsal významný úspěch, jenž mu otevírá dveře velké budoucnosti.

Automobilka Lucid Motors se během včerejšího dne stala veřejně obchodovatelnou společností na burze Nasdaq. Tento krok pro kalifornský startup, ve kterém má více než poloviční podíl Saúdská Arábie, znamenal příliv nového kapitálu ve výši 4,5 miliardy dolarů, tedy bezmála 100 miliard korun.

Pro svůj vstup na burzu Lucid nevyužil klasickou cestu primárního úpisu akcií IPO, ale zkratku LCID dostal na burzu prostřednictvím tzv. special-purpose acquisition company (SPAC). Za tímto účelem došlo k fúzi se společností Churchill Capital Corp IV, která byla oznámena v únoru tohoto roku a dokončena 23. července.

Podobný postup je u technologických firem čím dál tím populárnější. Pro svůj vstup na burzu si jej v nedávné době vybral i zmíněný Faraday Future. Tedy jeden z dalších startupů pracujících na elektromobilu budoucnosti, ve kterém působí i český designér Otto Fabri. Ten nedávno hovořil o budoucnosti dopravy na konferenci CzechCrunch Onlajn.

Air již letos

Dle analytiků se vstupem na burzu navýšila hodnota automobilky Lucid Motors, jež nyní vystupuje pod jménem Lucid Group, na 24 miliard dolarů (přibližně 532 miliard korun). Okamžitě zareagovala i cena akcií, která poskočila přibližně o 10 procent na hodnotu 26,5 dolaru za kus.

lucid-air-8

Foto: Lucid Motors

Lucid Motors chystá pro své klienty luxusní elektromobil Air

Získané finance chce Lucid, založený v roce 2007 jako výrobce baterií, využít k uvedení svého prvního elektromobilu na trh. Air, jak se futuristicky vyhlížející sedan jmenuje, měl vstoupit do výroby už v roce 2018. Tehdejší plány ovšem zhatil nedostatek financí.

Následné problémy se podařilo zažehnat až díky saúdskoarabskému investičnímu fondu, který vstoupil do společnosti v září roku 2018 spolu s jednou miliardou dolarů. Tato částka přinesla Saúdům většinové vlastnictví automobilky, které si během fúze potvrdili další investicí, díky níž nyní v automobilce drží přibližně 60procentní podíl, jak informoval web TheStreet.

Automobilka by tak měla mít v ruce karty, které jí umožní dovést partii Airu k vítěznému konci. První dodávky vozu, na nějž automobilka drží přibližně 11 tisíc rezervací, by měly být zahájeny ještě letos. V Arizoně aktuálně probíhají poslední kontroly kvality produkční verze, a tak je zahájení produkce na spadnutí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Air, jehož cenovka začíná na částce 70 tisíc dolarů, tedy přibližně 1,5 milionu korun, chce zákazníkům nabídnout nejen atraktivní vzhled a vysoký luxus, ale také pokročilé technologické funkce. Mimo dojezdu přesahujícího 800 kilometrů se jedná například o systém autonomního řízení, jenž stojí na 32 senzorech a lidaru, tedy technologii, která prozatím chybí i Tesle. Právě z Tesly mimochodem přišel Peter Rawlinson, současný šéf Lucidu, který v roce 2016 udal podniku kurz vstříc produkci elektromobilů.

Mimo model Air chce Lucid v budoucnu zaměstnat své výrobní linky také produkcí modelu Gravity. Mělo by se jednat o elektrické SUV, na které však ještě nebyly otevřeny rezervace. Vše se tedy bude prozatím soustředit na produkci Airu a snahu ohrozit největší konkurenty v oboru. Tedy i Teslu pod vedením Elona Muska, která však právě ohlásila nejziskovější kvartál ve své historii.