Nechytil je všechny, ale stal se nejlepším. Ash Ketchum i Pikachu se po 25 letech loučí s Pokémonem

Animovaný seriál podle jedné z nejznámějších značek zábavního světa dostane nové hrdiny. Nerozlučná dvojka se ukáže v posledních 11 epizodách.

Michal MančařMichal Mančař

pika-pika

Foto: The Pokémon Company

Ash Ketchum a Pikachu, slavná dvojka z animovaného seriálu Pokémon

0Zobrazit komentáře

Jestli jste někdy sledovali nebo hráli Pokémon, znáte Ashe Ketchuma. Ale i pokud s japonskou videoherní, televizní, filmovou a hračkovou značkou nemáte přímou zkušenost, určitě znáte Ashova žluto-černého hlodavčího kámoše Pikachua. Tito nesmírně populární seriáloví hrdinové baví malé i velké diváky už čtvrt století. Ale protože už v soubojích pokémoních příšerek vyhráli, co se dá, v hlavních rolích je brzy vystřídají noví hrdinové. Ash i Pikachu se s Pokémonem loučí.

„Já chtěl bych být ten nejlepší – jak nikdo přede mnou. Tu zkoušku musím zvládnout sám a trénink je věc má,“ chytala už před mnoha lety pozornost mladých českých diváků znělka animovaného seriálu Pokémon. V něm fanoušci sledovali příběhy Ashe Ketchuma, jak chce pokémonům – tedy kapesním příšerám s roztodivnými schopnostmi, jež spolu pod vedením lidských koučů soupeří – rozumět a jejich sílu znát. Ano, pamatujete si to dobře, i tato slova v chytlavém songu zazní.

Původně japonská série začala před pětadvaceti lety, teď ji však čeká jeden velký konec. Naštěstí pro miliony příznivců po celém světě se neloučí samotné anime, jen jeho dva hlavní hrdinové, mladý Ash a jeho žlutý parťák Pikachu. Na jaře příštího roku čeká seriálový Pokémon nová řada, kterou už tato nerozlučná dvojka nepotáhne kupředu. Ash totiž přesně po vzoru znělky zvládl všechny zkoušky i trénink a stal se nejlepším. Ušel tak v příběhu založeném na jedné z nejpopulárnějších zábavních značek dneška pořádný kus cesty.

Na začátku seriálu v roce 1997 teprve snil o mistrovském titulu. Jenže coby nedochvilný a zapomnětlivý smolař doslova zaspal start své kariéry a musel se spokojit s nechtěným Pikachuem, jediným pokémoním parťákem, který na něj zbyl. Přes těžké začátky a spoustu neúspěchů však na své pouti vytrval a před třemi roky se poprvé stal šampionem. Nejvyššího trenérského vrcholu pak dosáhl letos na podzim, když se v právě skončené pětadvacáté sérii Pokémonu stal mistrem světa.

A zatímco Ash v seriálu je nestárnoucím dítětem, v reálu za pětadvacet let Pokémon nasčítal úctyhodných 1 223 dílů, z nichž alespoň některé mohli vidět diváci ve 192 zemích světa. Ve většině epizod se mladý kouč objevil, k tomu měl hlavní roli ještě ve dvou desítkách filmů a několika speciálních dílech. K těmto fantastickým číslům Ash a Pikachu přidají od ledna ještě jedenáct epizod poslední kapitoly svého parádního příběhu. Pak už žezlo – nebo spíš pokéball, do nějž se příšerky chytají – převezmou noví hrdinové.

Ashe Ketchuma v následující sérii vystřídají dívka Liko a chlapec Roy, roztomilého elektrohlodavce Pikachua zase hned trojice pokémonů Sprigatito, Fuecoco a Quaxly. O tom, jak se jim povede navázat na popularitu dvou z nejznámějších popkulturních postav, se diváci přesvědčí už v dubnu, kdy se nová řada anime poprvé ukáže na obrazovkách. Seriál je nicméně jen jednou částí extrémně populární značky s historickými tržbami ve vysokých desítkách miliard dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokémon rok před televizní premiérou stvořil videoherní vývojář Satoši Tadžiri, souboje příšerek začínaly na kapesní konzoli Game Boy od Nintenda. Od té doby jsou pokémoní hry s japonskou společností pevně spojené a silnější pouto s ní má jen podobně legendární Super Mario. Mimochodem právě Mariův duchovní otec Šigeru Mijamoto, který nedávno oslavil sedmdesátku, v Nintendu značku Pokémon prosadil a pomohl ji nastartovat k fenomenálnímu úspěchu.

K němu kromě videoherních adaptací, které patří k nejprodávanějším herním značkám vůbec, a seriálové i filmové tvorby (jež čítá i hraný film Detektiv Pikachu) přispívá také merchandising. Také v hračkách a obrandovaných produktech patří Pokémon na globální špičku. Nepředstavitelně oblíbená, a to i v Česku, je pak sběratelská karetní hra s více než 43 miliardami prodaných kusů karet. Pro nejmladší fanoušky je příležitostí získat hezké kartičky s oblíbenými postavičkami, pro ty odrostlejší pak možností potrápit mozek při vymýšlení správné taktiky.

Až se chce říct, že Pokémonu se přesně v duchu jeho nesmrtelného sloganu „Gotta catch ‚em all!“ – tedy „Všechny chytit máš!“ – povedlo pochytat všechny formy úspěchu napříč odvětvími. I tak ale silnou značku v následujících měsících čeká dost možná jedna z největších výzev v historii – nahradit jednu z nejikoničtějších dvojic zábavního průmyslu. Ash Ketchum totiž sice nechytil všechny pokémony (však jich je už přes tisíc…), ale může si směle říct, že se stal nejlepším. Zvládnout tu zkoušku sám ale nemusel, byl s ním přece Pikachu.

Diváci se na Pandoru vracejí v davech. Nový Avatar má v Česku druhý nejlepší start v historii

Avatar 2 měl skvělou premiéru, zásadní ale bude, jak se mu povede dále. Potřebuje zopakovat úspěch prvního filmu, jehož krása u diváků vyvolala deprese.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

AVATAR: THE WAY OF WATER

Foto: Falcon

Neytiri a Jake, hlavní hrdinové původního i nového Avataru

0Zobrazit komentáře

Ještě před několika měsíci se mohlo zdát, že pokračování Avataru, přicházející 13 let po původním filmu, mnoho lidí neočekává. Mezi ty nejhlasitější patřily názory, že epické sci-fi Jamese Camerona mělo minimální dopad na kulturu a že na něj většina diváků zapomněla. Jak už ale zaznělo v prvních reakcích na Avatar: The Way of Water, sázet proti Cameronovi není příliš chytré. Novinka za první víkend vydělala přes 400 milionů dolarů a v Česku dosáhla na druhou nejlepší premiéru všech dob.

Za lístky na návrat na fiktivní měsíc Pandora, kde se třímetroví modří domorodci znovu utkají s lidmi, diváci po celém světě za první víkend od vydání zaplatili 435 milionů dolarů (9,9 miliardy korun). 134 milionů dolarů přitom přišlo z domácího trhu v Severní Americe, zbytek pak pochopitelně z ostatních zemí – a to včetně 57,1 milionů dolarů z Číny, kam se druhý Avatar dostal jako jeden z mála hollywoodských blockbusterů z posledních let.

Až překvapivým způsobem pak Cameronova novinka ovládla česká kina. Epické sci-fi zde s 243 tisíci diváků za víkend naprosto rozválcovalo jakoukoliv konkurenci z tohoto roku a dosáhlo na pozici čtvrté nejnavštěvovanější premiéry vůbec. Z hlediska tržeb to s 48 miliony korun bylo dokonce druhé nejsilnější vydání filmu u nás, překonané pouze Avengers: Endgame s 58 miliony korun.

avatar-voda

Foto: Avatar2film.cz

Děj druhého Avatara se z velké části odehrává pod vodou

Situace ale není tak jednoduchá. Ve všech případech by šlo o úžasná čísla, kdyby ovšem nebyla řeč o Avataru: The Way of Water. Jeho natočení podle zdrojů serveru Deadline vyšlo asi na 460 milionů dolarů, což je ještě o několik desítek milionů více než Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna, považovaní za dosud nejdražší film všech dob. Server Variety uvádí „konzervativnějších“ 350 milionů. Sám režisér novinky řekl, že prý musí vydělat alespoň dvě miliardy dolarů, aby se zaplatila. To nejspíš zahrnuje náklady na reklamu, bonusy pro režiséra či herce a přípravy dalších pokračování.

Druhý Avatar za premiéru vydělal o něco méně, než se čekalo na domácím trhu, a výrazně méně, než se čekalo v Číně. Důležité je ale si vzpomenout, že už u prvního Avatara i Titanicu mnozí předpovídali obrovské propadáky, stal se ale přesný opak. Oba filmy uspěly hlavně díky velice dlouhé výdrži v kinech. A není tomu tak dávno, co se ukázalo, že takový způsob vydělávání může fungovat i v post-pandemické době. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Top Gun: Maverick v kinech za první víkend získal „jen“ 248 milionů dolarů, lidé na něj ale chodili opakovaně a dlouho, takže se nakonec přiblížil 1,5 miliardě a statusu jedenáctého nejvýdělečnějšího filmu všech dob. Cameronův snímek přitom vychází v době Vánoc – tedy volného času – a do poloviny února příštího roku v kinech prakticky nebude mít významnější konkurenci.

Vše bude nakonec nejspíš záviset na tom, jestli druhý Avatar diváky oslní tak, jako ten první, a budou se k němu chtít vracet. Nedlouho po tom, co se kouzelná Pandora na velkém plátně objevila poprvé, začala média identifikovat tzv. post-Avatarovou depresi. Lidem najednou skutečný svět přišel šedý a nezajímavý, čelící řadě složitých problémů a devastaci životního prostředí, s níž je těžké bojovat.

av_1-2

Foto: Avatar2film.cz

Nový Avatar: The Way of Water vládne kinům

Měsíc plný rozsáhlých lesů, fantaskních živočichů či létajících hor naproti tomu reprezentoval dokonalý svět, kam se diváci chtěli vrátit. Když nemohli, propadali hlubokému smutku a podle reportu CNN se u nich prý dokonce objevovaly sebevražedné myšlenky. Nešlo přitom jen o fenomén bezprostředně následující premiéru filmu. Server Variety cituje příklady post-Avatarové deprese z roku 2017 nebo 2018.

Nový snímek se dočkal poměrně dobrých recenzí, které chválily hlavně technickou stránku a více kritické byly k ději. Cameron se tentokrát rozhodl dát ještě větší prostor kochání se barevnou přírodou a 192minutový film tak obsahuje dlouhé scény, v nichž se hlavní vyprávění skoro neposouvá. Tvůrci pro to podle The New York Times vymysleli 57 nových druhů vodních živočichů, včetně inteligentních mluvících velryb.

James Cameron už má kompletně natočený Avatar 3 a část Avataru 4 – první z nich je nyní ve fázi postprodukce a do kin má dorazit za dva roky, následující o další dva roky později. Ke scénáři Avataru 4 prý režisérovi od vedení studia místo poznámek přišel jen e-mail s vyjádřením: „Ty vole“. Pokud se chystaným pokračováním bude finančně dostatečně dobře dařit, Cameron má plány ještě na pátý film. A možná pak i další dva.