Nejdřív láska, až pak čísla. Zakladatelé Apiary, Dáme jídlo, Slevomatu a Yticy radí, jak úspěšně prodat firmu

Vít HorkýVít Horký

napadrokuKomentář

Foto: Jan Nechvíle

Vít Horký (Brand Embassy), Tomáš Čupr (Slevomat), Jakub Nešetřil (Apiary), Šimon Vostrý (Ytica)

0Zobrazit komentáře

Jak připravit firmu na prodej? Kdy a komu prodat pro co nejvyšší zisk? Jakou roli hrají investoři? Jakých chyb se při exitu firmy vyvarovat a co udělat pro to, abyste získali toho správného strategického partnera a maximalizovali výnos? Na tyto a další dotazy odpovídali minulý týden v neformální diskuzi v přeplněném konferenčním sále pražské pobočky Microsoftu úspěšní podnikatelé, kteří za sebou mají prodeje svých firem za miliardy.

Mikrofonu se ujali Šimon Vostrý, zakladatel softwarové firmy Ytica dodávající technologii pro kontaktní centra, kterou nedávno prodal americké firmě Twilio, Jakub Nešetřil, zakladatel softwarové firmy Apiary zaměřené na API integrace, kterou prodal technologickému gigantovi Oracle, a Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik.cz, který firmu Dáme jídlo prodal německé společnosti Delivery Hero a Slevomat britské skupině Secret Escapes.

Protože byl o akci nebývalý zájem a několik stovek zájemců se do sálu už nevešlo, několik klíčových rad, které od úspěšných podnikatelů zazněly, sepsal moderátor akce Vít Horký, který má taktéž za sebou prodej vlastního startupu Brand Embassy.

***

1. Prodejte, když vás to nebaví, nebo víte víc než ostatní

Jak Tomáš Čupr, tak Jakub Nešetřil přiznávají, že o prodeji začali přemýšlet v době, když ztráceli energii pro vedení firmy. Než dopustit to, že firma začne ztrácet své momentum a členové týmu se začnou obávat, co se s jejich lídrem děje, bylo lepší firmu prodat partnerovi, který s novou energii dá společnosti nový smysl života. Někdy jako zakladatel můžete vědět více než potenciální kupec.

vit-horky-brand-embassy

Foto: Jan Nechvíle

Zakladatel Brand Embassy Vít Horký

Třeba to, že za rok touhle dobou tady vaše firma už nemusí být, že produkt vyžaduje výrazné investice, na které nemáte, nebo že se trh brzy změní. I to jsou důvody, proč využít výhodné nabídky k prodeji. Šimon Vostrý s obchodní partnerkou a manželkou Květou nabídky k akvizici využili prostě proto, že byla příliš dobrá na to, aby se odmítla. Navíc nabídka přišla od partnera, se kterým svou budoucnost svázali hned od začátku budování firmy.

2. Tvořte vztah s budoucími kupci

Když Jakub Nešetřil prodával Apiary technologickému gigantovi Oracle, už několik let spolupracovali a zejména produktoví lídři firmy znali dobře hodnotu česko-amerického startupu. Stejně tomu tak bylo v případě firmy Ytica, která od svého spuštění produktu úzce spolupracovala se svým budoucím kupcem jako komerční partner. Nejen že to umožnilo kupci poznat hodnotu produktu, ale vyzkoušeli si spolupráci s týmem startupu.

Když pak přišlo na samotný prodej firmy, produktoví manažeři budoucího exit partnera naléhali na profesionální vyjednavače z M&A oddělení, aby to byl právě současný partner, který dostane dobrou nabídku. Tomáš Čupr doplnil, že s potenciálními kupci nejdříve buduje vztah založený na obdivu a velkých vizích, než přijde na řadu prezentace obchodních výsledků a racionální konverzace. Prostě „nejdřív láska, až pak čísla“.

apify

Přečtěte si takéSázka na data. Miliardář Fryc kupuje za desítky milionů korun další podíl v českém startupu ApifySázka na data. Miliardář Fryc kupuje za desítky milionů korun další podíl v českém startupu Apify

Jestli je jedna věc, kterou si návštěvníci z diskuze všichni odnesli, je to pojem „vlhčení“, neboli Tomášovo označení fáze budování vztahu s potenciálními partnery založeném čistě na tvoření vztahu. Usilujete jako podnikatel o to, aby se budoucí partner nemohl dočkat toho, co stojí za vaším úspěchem. Když vás exit partner nekoupí, musí věřit tomu, ze toho bude do konce života litovat.

3. Buďte sladěni s investory

V případě prodeje Slevomatu, Dáme jídlo a Apiary měli slovo v prodeji investoři. Na rozdíl od zakladatelů firmy se investoři primárně snaží vložené prostředky ochránit a až sekundárně zhodnotit. I proto v Apiary Jakubovi investoři doporučovali zjistit, jaký zájem by o firmu v případě prodeje byl, přestože Jakub v té době preferoval naraisovat více investičního kapitálu a pokračovat v budování firmy.

jakub-nesetril

Foto: Jan Nechvíle

Zakladatel Apiary Jakub Nešetřil

Při prodeji Dáme jídla a Slevomatu investiční fondy Miton a Enern dokonce proces prodeje řídili za Tomáše. Bez sladění strategie pro exit mezi investory a zakladateli firmy je vidina úspěšného exitu výrazně nižší.

4. Maximalizujte počet zájemců

Apiary, Dáme jídlo i Slevomat mělo řadu zájemců o koupi. I díky kompetitivnímu prodejnímu procesu výsledná kupní částka výrazně narostla. Pokud exit partner ví, že je jediný v prodejním procesu, je vyjednávací pozice startupu znevýhodněná. V některých případech může exit partner taktizovat a proces koupě firmy natahovat tak, že pozici startupu ještě zhorší.

I proto zakladatelé doporučili vést formální bidding proces, kterého se zpravidla účastní několik desítek zájemců. Rozdílnou zkušenost má Šimon Vostrý. Ten si s Twiliem vybudoval tak úzký vztah od samého začátku, že to byla právě tato firma, která viděla v Ytice vysokou strategickou hodnotu, přestože v té době nebyla na trhu ani rok a půl a čítala pouze dvanáct zaměstnanců.

5. Nešetřete na právníkovi

Zkušená právní firma, která operuje v jurisdikci, kde máte obchodní společnosti založené, dokáže snížit rizika, která mohou z prodeje pro investory a zakladatele plynout. Ať už omezením finančních záruk pouze do omezené výše transakce (tzv. Escrow), nebo vyjednáním lepších podmínek, protože zkušený právník ví, co je tržním standardem, za který by se jít nemělo.

6. Mějte v pořádku duševní vlastnictví

Primární hodnotu zejména softwarových firem Ytica a Apiary tvoří duševní vlastnictví, tedy zdrojový kód, algoritmy nebo patenty, které firmy vytvořily. A jsou to právě první tisícovky řádků kódu v prvních letech existence firmy, které jsou často špatně právně ošetřeny. Není tak výjimkou, že teprve ve fázi prodeje zakladatelé zjistí, že musí s prosíkem běhat za původními tvůrci zdrojového kódu a žádat je o podpisy opravňující převod licence duševního vlastnictví na firmu.

simon-vostry-ytica

Foto: Jan Nechvíle

Zakladatel startupu Ytica Šimon Vostrý

Takové případy popisoval jak Tomáš Čupr, tak Jakub Nešetřil, a upozorňovali, že to může zakladatele stát mnoho desítek milionů dolarů nebo procent vlastnictví firmy.

7. Nechte si poradit od bankéřů

Role CEO firmy je především o budování vztahu se CEO nebo businessovým lídrem exit partnera a potažmo o rozhodování o klíčových aspektech prodeje firmy. Zodpovědnost investičního bankéře nebo M&A poradce, které jak Jakub, tak Šimon do procesu uvedli, pak byla v celkovém řízení prodejního procesu, jež často obnášelo mnoho nepříjemných vyjednávání, kterých se jako CEO nebylo vhodné aktivně zúčastňovat. Zakladatelé se pak mohli soustředit na rozhodování klíčových podmínek.

rivian-electric-delivery1

Přečtěte si takéAmazon nakoupí 100 tisíc elektrických dodávek od Rivianu. Jeff Bezos chce být do roku 2040 uhlíkově neutrálníAmazon nakoupí 100 tisíc elektrických dodávek od Rivianu. Jeff Bezos chce být do roku 2040 uhlíkově neutrální

Na konci dne, pokud firmu prodáte, tak s těmito lidmi na druhém konci stolu budete po několik let spolupracovat a není vhodné do nového partnerství vstupovat s negativními emocemi.

8. Buďte připraveni ve firmě zůstat

Jakub Nešetřil nedávno po dvou letech z Oraclu odešel. Právě dva nebo tři roky setrvání ve firmě jsou obvyklým požadavkem kupce po zakladatelích firmy, aby koupená společnost byla úspěšně integrovaná většímu partnerovi. Na setrvání ve firmě pod křídlem většího partnera, podepsání nové zaměstnanecké smlouvy a mnohdy svízelné období změny firemní kultury musí být podnikatel připravený, nebo si prodej včas rozmyslet.

Alternativní metodu zvolil Tomáš Čupr, který vedení obou prodaných firem včas předal kolegům a kupec netrval na jeho setrvání.

9. Nebudujte firmu na prodej

Tohle se může zdát jako kontraintuitivní doporučení. Ve všech čtyřech případech prodeje firem tří účastníků diskuze zaznělo to stejné – firmu budovali, aby řešili reálný problém na trhu unikátním produktem v té správné době. Jejich kroky vedoucí k prodeji firmy nebyly primárně řízeny jejich přáním firmu prodat, ale vybudovat úspěšnou společnost. Úspěšný prodej a nemalý zisk byl vyústěním této snahy.

jak-prodat-firmu

Foto: Jan Nechvíle

Vít Horký (Brand Embassy), Tomáš Čupr (Slevomat), Jakub Nešetřil (Apiary), Šimon Vostrý (Ytica)

10. Podělte se o zkušenosti

Tu poslední radu přidávám sám – podělte se i vy o své zkušenosti s prodejem firmy, chybách, které prodeji zamezily, nebo nasdílejte ponaučení, jež jste v průběhu budování firmy získali. V Česku máme spoustu talentovaných podnikatelů, ale stále málo velkých exitů. Chybí tu lidé, co otevřeně mluví nejen o úspěších, ale také chybách, kterých se vyvarovat.

Takže pište třeba sem do komentářů své zkušenosti, článek sdílejte nebo prostě zajděte na pivo s kamarády podnikateli a otevřeně se pobavte o tom, co zrovna řešíte.

Závěrem…

Když jsem na jaře tohoto roku dostal pozvánku na moderování této akce od Jany Hodboďové z Vodafone Nápad Roku, tak jsem zrovna měl před sebou více než padesát dotazů týkajících se prodeje Brand Embassy, softwarové firmy zaměřené na digitální zákaznickou péči, kterou jsem před osmi lety s Damiánem Brhlem založil.

Byl jsem bezradný. Prodej technologické firmy pro mě byla novinka a cítil jsem se ztracený. Nedávno se o nás začaly zajímat velké investiční fondy a velké technologické firmy a my jsme cítili, že můžeme mít dobrou šanci firmu výhodně prodat.

Ne více než po čtyřech měsících jsme Brand Embassy prodali izraelsko-americké technologické firmě NICE a završili tak úspěšně osmiletou společnou dřinu více než stovky členů týmu a třiceti investorů. Bez cenných rad kamarádů, kteří si prodejem firmy prošli, bychom to možná nezvládli. I proto jsem rád, že jsem všechny své poznámky mohl využít pro diskuzi tento týden a podělit se o zkušenosti s víc než dvěma stovkami účastníků. Za rok touto dobou, až se bude pořádat další z akcí Nápad Roku si přeji, abyste se o své čerstvé zkušenosti s prodejem firmy s mikrofonem v ruce podělili právě vy.

Zuzana Maderová píše ze Silicon Valley: Jak tu uspět se službou a jak s produktem? Důležitá je motivace i domácí příprava

zuzana-maderova-new-york2Komentář

Foto: Enehano

Zuzana Maderová v New Yorku

0Zobrazit komentáře

Instantní recept na to, jak prorazit z Česka do Spojených států, neexistuje a o ambicióznosti tohoto cíle se každoročně přesvědčují na vlastní kůži další a další tuzemské startupy. Jedním z nich je český startup Enehano Solutions, se kterým nedávno vyrazila za velkou louži jeho Expansion and Business Development ředitelka Zuzana Maderová.

Pro CzechCrunch nyní exkluzivně nyní zasílá své zápisky a postřehy o tom, jak v Silicon Valley uspět s produktem, jak se službou a na co si při expanzi dát pozor.

*** 

Je dost možné, že zrovna po očku pošilháváte po zahraničních trzích a už nějaký ten pátek přemýšlíte, jestli se z lokální komfortní zóny vydat do neznámého světa.

Jak by taky ne, důvodů k expanzi je celá řada. Kromě obrovských byznysových možností, které se vám otevřou, je cenné už jen samotné vykročení z komfortní zóny a nucená změna přemýšlení o obchodu, marketingu a vůbec celém byznysu v cizí zemi. Tenhle krok do neznáma vám paradoxně může hodně pomoct i doma, nabyté znalosti ze světa totiž pak dokážete vhodně aplikovat i na českém trhu.

golden-gate-bridge-san-francisco

Golden Gate Bridge v San Francisku

Jak ale poznat, jestli je váš startup už zralý na expanzi? Vím moc dobře, že to není jednoduché, nejsou na to všeobecně platné poučky a liší se to služba od služby, produkt od produktu. Jednou z cest, která se mi osvědčila, je probírat to s těmi, kdo si něčím podobným prošli před vámi. Třeba v rámci networkingu na akcích, kterých se v Česku koná plno. Z těch nejbližších mohu doporučit například Basecamp Prague, Startup Festival na VŠE, brněnskou konferenci SaaS Movement nebo slovenskou FutureNow Conference.

Před rozhodnutím o expanzi je podle mě každopádně důležité mít už v dané zemi nějakou úspěšnou case study, o kterou se můžete opřít. A jisté je i to, že firma musí být skutečně motivovaná a jednotná, aby se na takový krok mohla plně soustředit.

Pokud je tenhle základní předpoklad splněn, vy jste se už rozhodli a máte za sebou dobrý průzkum trhu a softlanding, určitě začněte s přípravou expanze ještě v Česku a stanovte si očekávání i cíle, abyste byli jednotní s vaší domácí pobočkou.

Předchozí zápisky ze Silicon Valley:

zuzana-maderova-new-york2

Přečtěte si takéZuzana Maderová píše ze Silicon Valley: Na startupových konferencích v Americe musíte předvést showZuzana Maderová píše ze Silicon Valley: Na startupových konferencích v Americe musíte předvést show

zuzana-maderova

Přečtěte si takéZuzana Maderová z Enehano: Mise Silicon Valley aneb na co se při první startupové cestě připravitZuzana Maderová z Enehano: Mise Silicon Valley aneb na co se při první startupové cestě připravit

Pokud se chystáte do Spojených států, pak určitě pečlivě zvažte i to, který stát ve vašem případě bude dávat největší smysl. A v neposlední řadě si připravte odhadem tak 700 až 800 tisíc korun jako prvotní investici na první půlrok.

Jestli tohle všechno máte a došli jste až sem, připravila jsem pro vás pár konkrétních rad a tipů, na co se připravit a na co si dát pozor při expanzi s produktem i službou. Zaměřila jsem se přitom na čtyř klíčové oblasti: marketing, sales, delivery/CX (zákaznická zkušenost) a team.

Expanze do Ameriky s produktem

Marketing

U produktu se snáze definuje UVP (unique value proposition, tedy unikátní prodejní nabídka), protože i když váš produkt určitě není jedinečný a na trhu jsou podobné, nebude jich zase takové množství jako třeba software development housů. V rámci produktu se můžete také zaměřit na jistou vertikálu, abyste vybrali správné marketingové kanály.

V rámci marketingu můžete dělat celou řadu podpůrných aktivit přes expertize content management, reklamy na Facebooku (podle zaměření byznysu), nebo vytvářet podcasty s profesionály ve vaší cílovce.

Sales

V závislosti na ceně produktu je třeba si určit, zda dává smysl inbound sales (personalizovaný prodej), outbound sales (navolávání databáze), případně kombinace obou, přičemž každý z nich pochopitelně vyžaduje jiné zkušenosti a znalosti.

Rozdíl outbound či inbound se určuje podle průměrné hodnoty zákazníka, protože je potřeba si spočítat, jaká hodnota obchodu vám zaplatí obchodního člověka.

Sales plán se dělá snáze u produktu než u služby, protože i když je každý trh jiný, prodej produktu se chová na každém trhu velmi podobně. Takže se dá vzít průměrný sales funnel a čas uzavření obchodu z jiných trhů a aplikovat to na americkém trhu. To je u produktu velká výhoda a u služby se to naopak takto jednoduše kopírovat nedá.

map-united-states-america

Delivery/CX

V rámci produktu není důležitá lokace support týmu – měl by pracovat v čase klienta a být rodilý mluvčí nebo hovořit plynule jazykem klienta, ale není nutné, aby se nacházel vyloženě ve stejné zemi, v našem případě tedy ve Spojených státech. Tím pádem se dají ušetřit velké náklady. Je běžné, že mnoho startupů outsourcuje zákaznickou podporu na Filipíny, kde jsou rodilí mluvčí.

Zároveň platí, že zákaznická zkušenost je pro firmy jednou z nejdůležitějších oblastí, protože až zhruba 60 % jejich příjmů pochází z upsellu a cross-sellu, takže jeho nastavení je velmi důležité.

Team

Může pracovat kompletně na dálku – dokonce i startupy jako Zappier nebo GitHub mají plně remote týmy. Američané nemusí být nutně součástí týmu, ale je to velká výhoda. Rozumí trhu, dokážou pomoct a jejich obchodní a marketingové dovednosti jsou obvykle o mnoho přesvědčivější.

Expanze do Ameriky se službou

Marketing

U služby je oproti produktu těžší definovat UVP, na trhu je totiž hodně konzultačních a vývojářských firem nebo designových studií a odlišit se je komplikované. Z našich zkušeností je nejlepší cestou vytvořit propozici pro vybraný specifický zákaznický segment. Doporučuji rozhodnout se podle úspěšných case studies a duplikovat je v dané vertikále. My jsme se například rozhodli pro SaaS B2B enterprise po prvním a druhém investičním kole.

Zároveň je dobré se následně při určování UVP zamyslet, co CEO a hlavní řídící tým nejvíc trápí a nedá jim spát. My jsme se například zaměřili na rychlost doručení řešení, protože po získání investice všichni nutí startupy co nejrychleji růst.

crispr

Přečtěte si takéCRISPR aneb revoluce v medicíně. Dokážeme posílit naše fyzické schopnosti, říká expert na úpravu lidské DNACRISPR aneb revoluce v medicíně. Dokážeme posílit naše fyzické schopnosti, říká expert na úpravu lidské DNA

Sales

Služby velmi fungují na bázi referral business, tedy doporučení od třetí strany, a je nutné skoro na každém trhu vybudovat síť kontaktů a po prvních zakázkách určit sales funnel. Podle našeho mentora musíme dokončit v Americe pět projektů, přidat 0 a následně máme vyhráno a „nemusíme pak už v podstatě dělat žádný sales“.

Většina služeb se stále prodává outbound, firma dělá outreach (přímé e-maily, oslovování na LinkedInu, prodejní „cold“ calling hovory) na zákazníky a snaží si dohodnout schůzku a následně odeslat nabídku a obchod uzavřít. Zároveň vidím trend, že si firmy uvědomují, že i v B2B je na konci člověk, a chování v B2B se mění na B2C. Například existují platformy jako G2Crowd  nebo Clutch, kde zákazníci píší své zkušenosti s produkty či službami.

zuzana-maderova

Foto: Green Fox Academy

Zuzana Maderová z Enehano Solutions

Kvůli této změně chování se musí každá firma soustředit i na inbound, takzvaný obsahový marketing. LinkedIn obsah, v Americe Twitter, Google Ads spojené s facebookovým retargetingem (tato kombinace funguje lépe než Google Ads s bannery).

Delivery/CX

V rámci IT služeb spojených s vývojem na zakázku zákazník nepotřebuje, aby vývoj samotný probíhal v rámci jeho časové zóny. Dokonce i americké startupy mají stále častěji vývoj mimo státy (práce na dálku a přesun vývoje do středoevropského regionu tu byl dokonce označený za top trend, do kterého je třeba investovat).

Avšak v rámci delivery či CX zákazník vyžaduje, abych mohl account nebo projekt manažerovi zavolat, kdykoli je třeba, a prodiskutovat jakékoli záležitosti projektu.

Pokud chce tedy IT consulting firma dlouhodobě působit na americkém trhu, musí si vytvořit americký tým, který bude tvořit sales a account management, projektový manažer a analytik či architekt, kteří jsou potřeba především na úvodní analýzu.

Tým

V rámci servisu byznysu a případů, které jsem popsala výše, bych doporučovala najít v Americe člověka na sales (ale až poté, co sami uzavřete aspoň tři obchody a zjistíte, co to obnáší). V tom případě je dobré promyslet si lokalitu, kde takového člověka chcete najít. A s ohledem na to i promýšlet, který stát dává největší smysl pro otevření vaší americké pobočky.

Už samotný nábor takového člověka je oříšek a musíte mít za sebou nějaké zkušenosti, abyste dokázali rozeznat zrno od plev, protože obchodníci tu umějí velmi dobře prodat i sami sebe. Zrovna v San Francisku, respektive v Bay Area, je velmi těžké vůbec najít dobrého obchodníka, protože obchodník bez práce tu prakticky znamená, že není dobrý. My proto hledáme i v jiných státech jako Texas, Colorado nebo Virginie, protože nám nevadí, když salesák pracuje na dálku. Jen by měl být ochotný cestovat, což ale většinou není problém.