Sázka na data. Miliardář Fryc kupuje za desítky milionů korun další podíl v českém startupu Apify

apifyInsider

Foto: Apify

Zakladatelé startupu Apify Jakub Balada a Jan Čurn

0Zobrazit komentáře

Data, automatizace a zase data. Tak by se dal popsat trend posledních let na poli startupů, který naplno zajímá nejen zákazníky, ale také investory. Ti na takové projekty sázejí velké peníze a své by o tom mohl říct také miliardář Ondřej Fryc a jeho Reflex Capital, který získal posledním nákupem již čtvrtinový podíl v českém datovém startupu Apify.

Navýšení podílu se povedlo Frycovi nákupem téměř 10% podílu od pražského investičního fondu Incomming Ventures, za kterým stojí majitel značek Pietro Filipi nebo Kara Michal Mička. Podle informací serveru E15 za podíl Reflex Capital zaplatil přibližně 20 milionů korun a Incomming Ventures tím z pražské firmy, kde je Fryc nově jediným investorem, zcela vystoupilo.

Reflex Capital do startupu vložil peníze již několikrát. V roce 2016 do firmy poslal spolu s Incomming Ventures 6 milionů korun, a to výměnou za 10% podíl, který loni Fryc navýšil na 12,5 %. V té době byla hodnota Apify kolem 120 milionů korun. „Podíl v Apify se nám podařilo díky progresivnímu růstu společnosti prodat za čtyřnásobek původní investice. Důvodem byla nejen nabídka Reflex Capital, ale také součást strategie C2H koncentrovat své technologické investice do byznysu souvisejícího s retailem,“ říká k prodeji podílu Michal Mička z C2H.

onfryc

Foto: Rekola

Zakladatel Reflex Capital a investor Ondřej Fryc

„Vykoupení podílu pro nás nepřináší žádnou zásadní změnu, jen zjednodušuje aktuální strukturu a další investiční kolo, které chystáme v příštím roce (Series A),“ uvádí pro CzechCrunch spoluzakladatel a provozní ředitel Apify Jakub Balada a naznačuje, že v příštím roce startup čeká další investiční kolo, ve kterém by mohl získat minimálně stovky milionů korun.

Apify postavilo svůj byznys na automatickém sběru dat z takřka jakékoliv webové služby do strukturovaného formátu s cílem odbourat zbytečnou manuální práci, to vše s využitím cloudu. Na jeho platformě může jednotlivé skripty tvořit takřka kdokoliv, případně je lze nastavit na míru. Víceméně tak služba dokáže vytáhnout data z jakéhokoliv prostředí i bez přístupu k API.

applestore-nyc

Přečtěte si takéIkonická skleněná kostka se vrací. Apple otevřel renovovaný Apple Store na Fifth Avenue v New YorkuIkonická skleněná kostka se vrací. Apple otevřel renovovaný Apple Store na Fifth Avenue v New Yorku

O tom, že je o takové služby zájem, svědčí i fakt, že Apify roste o více než 250 procent ročně a v posledních 12 měsících se mu podařilo překonat milion dolarů v ročních pravidelných příjmech z předplatného. „Aktuálně se pohybujeme v příjmech kolem 120 tisíc dolarů měsíčně a dál rosteme. V posledních měsících jsme navíc v zisku,“ říká Balada a naznačuje, že se firma opět ráda překlopí do červených čísel s vidinou ještě rychlejšího růstu.

Další investice v příštím roce by tak měla sloužit především k expanzi a dalšího rozšiřování týmu, který nyní sídlí v Praze. Apify se v roce 2015 uvedlo svou přihláškou do prestižního kalifornského akcelerátoru Y Combinator a následnou účastí v jeho Fellowship programu. Do něj se historicky dostalo jen minimum českých firem.

apify

Foto: Apify

Platforma Apify

Rubriku Startupy podporujíjt-retina