Nejdříve seznamka, dnes pevná součást moderní společnosti. Připomeňte si počátky YouTube, který slaví 15 let
Casey Neistat, pro mnohé symbol nápaditého střihu a nového typu vlogování
Na YouTube každý den přibude takové množství videa, které svou průměrnou délkou přesahuje průměrný život člověka. V jeho historii ale v zásadě neexistuje moment, kdy by nepřitahovalo zájem milionů diváků. Platforma, která původně vznikla jako místo pro nahrávání videoprofilů pro seznamky, si po prvotních problémech identity rychle získala dodnes rostoucí publikum.
Když tři mladí počítačoví nadšenci vytvořili první verzi toho, co je dnes zdaleka nejpopulárnější web pro sdílení videa, prý ani nevěděli, co s ním dělat. Proto se pokusili získat zájem ideou nového typu online seznamky.
Poměrně rychle se ale ukázalo, že tento krok měl přesně opačný efekt, než zamýšleli, protože o platformu nejevili zájem téměř žádní uživatelé. Nabídka dvaceti dolarů každé ženě, která by tam nahrála svůj videoprofil, zůstala na Craigslistu zcela bez odpovědi.
Nápad na YouTube paradoxně vzešel z neúspěšné snahy na internetu najít videa zachycující široce diskutované události. Ty se také staly spolu s domácími záznamy hlavní obsahovou náplní webu, který se vzápětí vzdal pokusů o přílišnou profilaci.
Přibližně rok poté, co tehdejší zaměstnanci PayPalu Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim převedli svou vizi do kódu a místa na serverech, nadějný projekt nabral 11,5 milionu dolarů od věhlasných investorů ze Sequoia Capital.
Vlastně se nejedná o vůbec překvapivou informaci, ale mnozí si přesto jistě neuvědomili, kdo je ten chlapec z prvního videa, které se na YouTube objevilo. Slavný záběr z výběhu slonů v zoologické zahradě uvádí právě jeden ze zakladatelů platformy, Jawed Karim.
Ačkoliv většinou se z lidí stojících za počátky velkých technologických společností stanou známé osobnosti, zde to neplatí a většina lidí o Karimovi, Chenovi a Hurleym nikdy neslyšela.
Miliony zhlédnutí ještě ve zkušební verzi
Ještě ve zkušební verzi YouTube se reklamě Nike se slavným fotbalistou Ronaldinhem podaří překročit první milion zhlédnutí. O dva měsíce později se spouští ostrá verze s osmi miliony zhlédnutí denně.
Zájem diváků rostl tak rychle, že proti sobě obrátí samotnou televizi NBC, požadující smazání neoprávněně nahraného záznamu z pořadu Saturday Night Live. Netrvá však dlouho a obě firmy uzavírají smlouvu, podle níž bude NBC videoplatformě poskytovat obsah samo v rámci reklamy.