Nejlepší cesta k byznysovému respektu? Makejte a prodejte firmu za stovky milionů, radí Ondřej Fryc
Zakladatel Mall.cz a investičního fondu Reflex Capital sepsal své postřehy o tom, jak příliš sebeprezentace a propagace startupistům může uškodit.
Ondřej Fryc, zakladatel fondu Reflex Capital
Když táhlo Ondřeji Frycovi na čtyřicet, prodal většinový podíl v e-shopu Mall.cz jihoafrické skupině Naspers a inkasoval miliardy korun. Psal se rok 2012 a on už nějakou dobu platil za jednu z nejviditelnějších postav nastupující podnikatelské generace. „Dělalo mi dobře, když se o naší firmě a také o mně osobně psalo. Hladilo to moje ego, které rostlo a bytnělo,“ vyznal se nyní v osobně laděném komentáři na blogu svého investičního fondu Reflex Capital. V textu varoval další startupisty, ale také média, která scénu sledují, aby se víc než na svou propagaci zaměřili na práci.
Reflex Capital patří k nejúspěšnějším fondům na české a slovenské venture kapitálové scéně. Ostatně loni si Ondřej Fryc a spol. odnesli i ocenění za investiční trefu z akce Startup Awards, kterou pořádá CzechCrunch. Bylo to za jejich úspěšnou sázku na společnost Smartlook, kterou koupil americký softwarový obr Cisco. Sám Fryc je pak vyhledávaným respondentem, který v médiích hodnotí například situaci v ekonomice.
Jako někdo, kdo už jeden velký e-commerce podnik vybudoval a prodal (dokonce dvakrát, protože v roce 2015 získal Mall.cz, v němž Fryc pořád ještě působil a nadále držel minoritní podíl, internetový podnikatel Jakub Havrlant), si může větší exposé ve veřejném prostoru dovolit. Ostatně není jediný, poslední dobou o sobě dává víc a víc vědět řada dalších zástupců nové ekonomiky: namátkou Jan Barta z Pale Fire Capital, Martin Vohánka z Eurowag, zakladatel Y Softu Pavel Muchna či Jakub Nešetřil, který rozjel projekt Česko.Digital.
Jak ale Ondřej Fryc píše ve svém sloupku, je dobré se mít na pozoru před těmi, kteří mentorují, koučují a mudrují, aniž by se svými startupy ještě něco zásadního dokázali: „Najednou začne mít potřebu dokazovat okolí svou velikost skrze články v médiích. A někdo jde ještě dál, začne dělat mentora pro startupy, začne chodit po konferencích rozdávat moudra, aniž by sám ještě něco fakt dokázal. Na Twitteru glosuje vše možné a je závislý na dopaminovém boostu vždy, když někdo klikne na like.“