Nejlepší film roku? Problémy kolem snímku Emilia Pérez ukazují, co je dnes s Oscary stále špatně

Emilia Pérez je muzikál o lídrovi mexického drogového kartelu, který najde vykoupení ve změně pohlaví. Film má šanci na 13 Oscarů.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

01_emiliaperez_1x

Foto: Aerofilms

Karla Sofía Gascón ve filmu Emilia Pérez

1Zobrazit komentáře

Je to film, který má na Oscarech momentálně nejvíce nominací a pro Netflix představuje největší šance na zlaté sošky v historii. Jenže sama streamovací služba se podle posledních zpráv od hlavní herečky filmu distancovala. Ukázalo se totiž, že Karla Sofía Gascón, představitelka hrdinky netradičního muzikálu Emilia Pérez s třinácti nominacemi na ceny Akademie, v minulosti na sociálních sítích sdílela nejednu rasistickou poznámku. To je ale jen začátek – už delší dobu se z různých úhlů kritizuje také film samotný, který ztělesňuje mnoho z toho, co je na Oscarech špatně.

Emilia Pérez si získala pozornost hned po premiéře na festivalu v Cannes loni v květnu. Příběh o lídrovi mexického drogového kartelu, který chce skoncovat s hrůzným byznysem, stát se ženou a najít morální vykoupení, zkombinoval nekonvenční premisu s nečekaným zpracováním, stojícím někde na pomezí muzikálu, telenovely a seriózního dramatu. Přestože Zlatou palmu vyhrálo komediální drama Anora, Emilia Pérez si z Cannes odnesla Cenu poroty a očekávání dalšího úspěchu.

Ten přišel počátkem prosince, kdy snímek dostal deset nominací na Zlatý glóbus – nejvíce ze všech. O měsíc později následovaly čtyři ceny, opět nejvyšší počet ze všech nominovaných. Dosavadní vrchol pak nastal před dvěma týdny, kdy Emilia Pérez získala třináct nominací na Oscara. Stačila by ještě jedna navíc a dorovnala by rekord Vše o Evě, Titanicu a La La Landu.

Fakt, že jde o neanglicky mluvený film, už po úspěchu Romy nebo Parazita není tak přelomový, poprvé se ale nominace v kategorii Nejlepší výkon herečky v hlavní roli dočkala trans žena. Za favoritku na cenu se sice považuje spíš Demi Moore ze Substance, Karla Sofía Gascón ale jakékoliv šance, co měla, možná potopila už před lety.

Jako aktivní uživatelka sociální sítě X v minulosti opakovaně sdílela přinejmenším problematické komentáře. V roce 2016 například napsala: „Z islámu se stává ohnisko infekce lidstva, kterou je potřeba rychle vyléčit.“ V podobném duchu se vyjadřovala opakovaně v průběhu let. Jinde zase oběť policejní brutality George Floyda popsala jako „podvodníka závislého na drogách“ nebo psala o povinných čipech v „čínské vakcíně“. Příspěvky náhodou objevila novinářka Sarah Hagi.

Gascón se měla tento týden vydat z domovského Španělska do Los Angeles a propagovat svůj film na celé řadě akcí pro lidi z Hollywoodu, neočekává se však, že na nich bude. Podle informací serveru Variety Netflix v reakci na příspěvky herečky odmítl proplatit její cestu a ubytování a v zásadě se ji snaží skrývat ve svých propagačních materiálech mířených na hlasující členy Akademie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Umělkyně situaci jen zhoršila, když se v omluvném textu na Instagramu rychle obrátila na média, která na problematické komentáře upozornila, a obvinila je ze snahy jí ublížit. Režisér Emilie Pérez Jacques Audiard v novém rozhovoru pro Deadline její poznámky označil za neomluvitelné a dodal, že s ní není a nechce být v kontaktu.

Film o zloduchovi, který se stane lepším člověkem po změně pohlaví, nicméně sbíral kritické reakce dávno před osobními problémy jeho herečky. Jedna věc je jeho zvláštní, nesourodá struktura, kde se ostře skáče z jedné nálady do druhé a v žádné poloze není vyprávění docela přesvědčivé. Druhá věc je jeho politická nebo morální rovina, kde probíhají možná ještě zvláštnější kličky.

Režisér a scenárista Jacques Audiard se rozhodl do svého díla zahrnout hned několik velkých témat, počínaje odkazy na vraždy žen v Mexiku přes problémy s produkcí drog a násilím až po zkušenost lidí, kteří se rozhodnou pro změnu pohlaví. Většina z těchto aspektů měla z Emilie Pérez učinit velkolepé, ambiciózní a důležité dílo.

Změna pohlaví se ve filmu idealizuje jako přerod, který hrdince zásadně pomůže vykoupit se ze svých otřesných činů lídra drogového kartelu.

Podivná tvůrčí rozhodnutí začala už ve stádiu vymýšlení námětu. I když odhlédneme od prostého faktu, že jde o vysoce nepravděpodobný příběh, Audiard při jeho psaní vycházel z přiznaně povrchní znalosti mexických reálií. „Mexiko jsem příliš nestudoval,“ řekl v jednom rozhovoru. „To, co jsem potřeboval vědět, jsem už částečně věděl,“ dodal. Později se za svůj přístup omluvil poté, co se z Mexika ozvala celá řada kritických hlasů.

Emilia Peréz vznikla kompletně ve Francii s převážně nemexickými herci a štábem. Dialogy ve španělštině, kterou Audiard sám nemluví, znějí někdy nepřirozeně, téměř, jako by byly dílem online překladače. Vyobrazení Mexika je zkreslené, zemi ukazuje z většiny jako ošklivou díru plnou násilí a drog. Deník The Guardian cituje třeba mexického scenáristu Héctora Guilléna, který film na sociálních sítích označil za „rasistickou, eurocentrickou frašku“. Mexická filmařka Camila Aurora natočila parodii Johanne Sacreblu, kde Francouze hrají Mexičani s červenými barety, v pruhovaných tričkách a s namalovanými knírky.

Druhou linií kritiky je vyobrazení trans lidí, které americká organizace na ochranu práv LGBTQ+ lidí Glaad označila za „hluboce zpátečnické“. Hrdinka filmu po tranzici zpívá o tom, jak je „napůl on“ a „napůl ona“, opustí svou rodinu a ve vypjatých momentech najednou přechází do hlubokého, agresivního hlasu, jako kdyby její ženskost byla jen maskou na povrchu. Změna pohlaví se ve filmu také idealizuje jako přerod, který hrdince zásadně pomůže vykoupit se ze svých otřesných činů lídra drogového kartelu.

Kritika Emilie Pérez se obecně týká trivializace problémů, které se snaží řešit. Filmové médium samozřejmě nemá dostatek prostoru ani vhodný formát pro komplexní řešení některých témat a musí používat zkratky. Někdy se z nich ale stávají spíš stereotypy a klišé (v lepším případě), jindy misreprezentace a banalizace (v tom horším). A zvlášť na Oscarech to není ani zdaleka nové téma.

Vyhrát Oscara není jen tak. Cenu, která pro mnohé – a rozhodně v Hollywoodu – stále představuje jednu z nejvyšších met ve filmové branži, každoročně uděluje americká Akademie filmového umění a věd složená z více než deseti tisíc profesionálů z audiovizuálního průmyslu. Ti ale nefungují jako porota u soudu nebo filmového festivalu, kde se automaticky předpokládá, že všichni znají všechny důkazy či kontext a viděli všechny zvažované nebo nominované filmy. Proto je potřeba je k tomu nějak přimět.

Zjednodušeně tak vznikají voličské kampaně ne nepodobné těm politickým, za které studia podle reportu časopisu Variety utrácejí mezi třemi a deseti miliony dolarů. Cílem je jednak film zviditelnit, jednak ho představit ideálně jako součást nějakého většího příběhu s relevancí pro to, co se děje ve společnosti nebo životech lidí. Stejně jako ve filmech samotných nejsilnější příběh vítězí. I když se za ním skrývá méně vzrušující skutečnost.

Screenshot

Přečtěte si takéZaslouží si Duna Oscara za režii? Josh Brolin říká, že jednoznačněAsi končím s herectvím, říká Josh Brolin. Duna si podle něj zasloužila nominaci na Oscara za režii

Pak je zde fungování samotného hlasování, které favorizuje v mnoha ohledech filmy, na kterých se shodne většina, oproti odvážným dílům, co nesednou každému. Emilia Pérez je sice na první pohled zářným příkladem druhé kategorie, ale její naivní poselství o tom, jak se i z těch nejhorších zločinců mohou vyklubat dobráci od kosti, dokonale spadá právě do první skupiny.

Snad nejvýraznějším příkladem z minulosti, kdy na Oscarech dominoval film zpětně považovaný za povrchní až urážejícím způsobem, je Crash z roku 2004. Mozaika příběhů o rasismu, genderu, sociálních problémech nebo sexuálním násilí oslnila rozmáchlým pojetím, naznačovala jednoduchá řešení složitých problémů. Něco podobného zčásti platí i pro vítěze Oscara za Nejlepší film v roce 2019. Zelená kniha je v zásadě dobrosrdečná komedie o tom, jak nečekané přátelství řeší rasismus.

Mezi třeba kvalitně natočené, ale zpětně nepříliš výrazné vítěze hlavního Oscara z posledních let jde zařadit také V rytmu srdce, Tvář vody, Spotlight, Argo nebo Královu řeč, pokud bychom hledali mezi ostatními nominovanými zajímavější alternativy.

Letos je situace poměrně dobrá – šanci na hlavního Oscara i sošku v dalších kategoriích mají nezvyklá, komplexní a významově odvážná díla jako Brutalista, Anora, Nickel Boys, Substance, Nosferatu a další. A samozřejmě by se našla řada dalších filmů, které by si pozornost Akademie zasloužily. Velká část diváků se přitom shodne na tom, že Emilia Pérez mezi ně přes svoje specifické kvality nepatří. Pokud si to ale Akademie neuvědomí a dále bude odrazovat i oddané publikum zvláštními volbami, dlouhodobý trend klesající sledovanosti se nezlepší.

Bál se slunce a považoval se za upíra. Dnes je ze syna Willa Smithe ikona se zámkem na hlavě

Na letošní udílení cen Grammy vyrazil herec a rapper Jaden Smith s notnou dávkou extravagance. Jeho výběr klobouku má ale hlubší význam.

Filip HouskaFilip Houska

jaden

Foto: Jaden Smith/Instagram / CzechCrunch

Jaden Smith

0Zobrazit komentáře

Kdysi hrál po boku svého veleúspěšného otce, postupně se ale ve své kariéře vydal vlastní cestou. Spíš než hercem se stal zpěvákem a rapperem s osobitým projevem. A často vyhledává i extravaganci, pro kterou ho bulvární novináři tak zbožňují. Proč by si tedy Jaden Smith nemohl na hlavu nasadit výrazný černý klobouk, který připomíná jeho „upírskou“ minulost a svým způsobem i českou modelku Evu Herzigovou?

Na letošním udílení cen Grammy bylo opět k vidění několik kuriozit, které jako by vyběhly ze šuplíků módní policie. Korunu tomu nasadila Bianca Censori, partnerka rappera a návrháře Yeho, která se v Los Angeles ukázala prakticky nahá. Rozruch ale vzbudil i Jaden Smith, syn slavného hollywoodského herce Willa Smithe. Ani jemu nejsou bizáry vzdálené.

Na jeho černočerném obleku od Louise Vuittona by nebylo nic zvláštního, kdyby ovšem nebyl doplněn nevšedním kloboukem s věžičkami. Přesněji řečeno kopií upírského zámku z módních dílen Abodi Transylvania, která se ve svých návrzích inspiruje transylvánskou mytologií, ve které mají upíři a všemožné příšery temnot velkou roli. Pozornost byla rázem zajištěna.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jaden Smith (@c.syresmith)

Ačkoliv jde o vysoce netradiční doplněk, který běžně není k vidění, pár lidí ho už na sobě v minulosti mělo – hlavní postavou, která v něm pózovala během focení pro módní časopis Numéro, byla česká modelka Eva Herzigová. Ostatně právě ona se stala loni v březnu jeho tváří, když byla zachycena na oficiálním webu značky, kde se takzvaný Vampire Castle prodává za více než 110 tisíc korun.

Jaden Smith si ale zámek na hlavu nenasadil jen proto, že mu to doporučila jeho stylistka Lisa Jarvis, která obléká modelky a modely i pro magazín Vogue. Upírská tematika je totiž šestadvacetiletému rodákovi z kalifornského Malibu blízká z dřívějších let, kdy byl podle svých slov posedlý temnotou a upíry. A dokonce si sám myslel, že je jedním z nich.

hawk-tuah-girl-cc-mvp

Přečtěte si takéKam se poděla Hawk Tuah Girl: Zjištění, které ji stálo slávuKam se poděla Hawk Tuah Girl? Ve zmizení obří hvězdy sociálních sítí může hrát roli i krypto

„V určitém období mého života jsem byl gotik. Nosil jsem jen černou a schovával se před sluncem, protože jsem byl upír. Doopravdy. Teď už upírem nejsem, z této fáze jsem se dostal,“ řekl před devíti lety, když mu bylo osmnáct, v rozhovoru pro Numéro. Tehdy už měl za sebou pár hereckých rolí včetně té dost možná nejslavnější, v předělávce Karate Kida s Jackiem Chanem.

Zároveň to byl rok, kdy se snažil dostat se ze stínu svého otce a pronikal více do hudby. Začal vydávat první skladby, které následně vedly k jeho debutové studiové desce SYRE, díky níž se etabloval jako zpěvák a rapper. A právě přebal jeho prvního uceleného projektu již byl postaven na barvách, což jen potvrzuje, že ho někdejší posedlost upíry přešla.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ABODI (@aboditransylvania)

„Otevřel jsem se možnosti nosit barevnější oblečení a chodit ven uprostřed dne,“ dodal v rozhovoru. Spolu s tím se více pustil i do rozjíždění vlastních byznysů – pokračoval v rozvoji módní značky MSFTSrep a vzhledem k tomu, že měl blízko k ekologii, rozhodl se založit další firmu, tentokrát se zaměřením na udržitelnou balenou vodu Just Water.

Nad rámec toho všeho se začal zajímat také o extravagantnější módu, respektive takovou, která vybočovala z davu a dodávala mu punc ještě větší rozpoznatelnosti. A jestli se do „módní kroniky“ zapsal něčím víc než zmíněným zámkem na hlavě, bylo to v momentě, kdy v roce 2016 fotil pro Louise Vuittona dámskou módu, aby boural genderové stereotypy.