Nejlepší obrana je útok. Že lidé šetří, vnímá i výrobce müsli Mixit. A tak se jim rozhodl jít vstříc
Zdravá snídaně je sice základ, ale když si ji nemůžete dovolit, tak si ji nedáte. A právě to by oblíbená česká firma nechtěla dopustit.
Zakladatelé Mixit Tomáš Huber a Martin Wallner
Že je nejspíš něco špatně, slýchali Martin Wallner a Tomáš Huber od různých kolegů z e-commerce sféry už od loňského listopadu. Moc ale nechápali, o čem mluví. Jejich rozjetá mašina, výrobce a online prodejce müsli a dalších pochutin Mixit, jela vzhůru tak, jak byli v posledních letech zvyklí. To znamená v meziročním srovnání růst o dvacet až třicet procent. Pak ale přišel konec letošního února a ruský útok na Ukrajinu. A i Mixit se zasekl. „Zjistili jsme, že ať se snažíme jakkoliv, tak držet tohle tempo už nezvládneme,“ říká Wallner.
To ale neznamená, že by se svérázní mladí podnikatelé stávající situace lekli. Naopak. V prostorách jejich sídla v pražské Michli, kde dříve fungovala tiskárna cenin, to žije jako dřív. Možná i o něco víc. Wallner s Huberem se totiž rozhodli jít v duchu hesla „nejlepší obrana je útok“ očekávané krizi naproti.
Jako na horské dráze
„Od války jsme měli některé měsíce meziročně plus pět procent, některé ale klidně minus deset, zatím se ale zuby nehty držíme zhruba loňska,“ popisuje aktuální hospodaření Mixitu Martin Wallner. Loni firma, kterou založil před dvanácti lety se svým spolužákem z vysoké, dosáhla na tržby 600 milionů korun, hrubý zisk měla pod sto milionů. O rok dřív se na tržbách zastavila těsně pod půl miliardou, což oba kamarády, zvyklé na zmíněné dvaceti- maximálně třicetiprocentní tempo růstu, pořádně zaskočilo. Během prvního covidového roku totiž jejich byznys, který je z víc než poloviny založený na online prodeji, vyletěl vzhůru o 70 procent.
„Už tehdy jsme se ale naučili, co je to krizové řízení. A teď se nám to hodí,“ směje se druhý ze zakladatelů Tomáš Huber. V šuplíku tak už prý běžně mají dva scénáře různého vývoje a opatření, kterými by na něj reagovali. A po tom, co za koronavirových uzávěr vymýšleli, jak odbavit enormní nápor objednávek, v březnu přišel na řadu ten opačný.
„Že se něco děje, jsme od konkurentů a vůbec z e-commerce slýchali už od listopadu. My jsme ale v té době pořád bez problémů rostli. To trvalo do února, kdy jsme i my zjistili, že ať se snažíme jakkoliv – novinkami, nabídkou, marketingem, různými akcemi –, tak s tím neuděláme nic. Že lidi jsou najednou v utrácení opatrní a my to tempo neudržíme,“ vzpomíná Martin Wallner.
S Huberem měli jasno v tom, že nechtějí zdražovat. A skutečně zatím drží to, že cenu zvýšili jen u menšiny svých výrobků, a to zhruba o pět procent. „Zdražujeme jenom tam, kde se nám výrazně zvýšila cena vstupní suroviny. Jinak nechceme naše zákazníky naštvat. Nepřejeme si také, aby to vypadalo, že zdražujeme proto, že zdražují všichni, tak se s tím taky svezeme,“ říká Huber. „Rozhodně chceme udržet stejnou cenu, jakou jsme měli loni, u vánočního sortimentu. Takže doufám, že tím pomůžeme křivku inflace zalomit zase trochu dolů,“ dodává s humorem sobě vlastním. A také s odkazem na svoji, a obecně e-shopovou, nejsilnější sezónu.
Aby to s Wallnerem zvládli, nakupují do zásoby co nejvíc surovin, místo na obvyklých pár týdnů klidně na půl roku dopředu. Sezonní nápory chtějí odbavit spíš s výpomocí brigádníků než nových zaměstnanců a své lidi taky učí třeba větší vzájemné zastupitelnosti, aby se zefektivnila výroba.
Bude to taková klasika
Zákazníků, respektive jejich objednávek, Mixitu podle Wallnera s Huberem neubývá, mění se ale to, co nakupují. Respektive kolik toho nakupují, a to směrem dolů. Spoluzakladatelé se na to rozhodli reagovat třeba tím, že produkty, které dřív prodávali jen po více kusech, nyní nabídnou i samostatně. A taky něčím, čemu provozně říkají „řada klasik“.
„Budou to naše nejosvědčenější produkty, zejména müsli, ale v trochu jiné variantě,“ vysvětluje Huber. Pokud u Mixitu občas nakupujete, jistě znáte jejich barevné tubusy na müsli. Pokud nakupujete pravidelně, víte nejspíš i to, že vedle nich firma nabízí klasické – a taky levnější a ekologické – papírové obaly. Právě ony budou jedním z poznávacích znamení nových výrobků. Tím dalším bude o něco jednodušší složení.