Nejlepší rozhodnutí jsme dělali, když jsme byli pár týdnů před krachem, říká v CzechCrunch Podcastu Vít Horký

vit-horky-boxed2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Vít Horký, spoluzakladatel startupu Brand Embassy

0Zobrazit komentáře

Šlo o jeden z největších úspěchů minulého roku na poli startupů v Česku. Pražské Brand Embassy odkoupil odhadem za stovky milionů korun izraelský gigant NICE a firma, za kterou stojí dvojice mladých podnikatelů Vít Horký a Damián Brhel, přinesla úsměv na tváři nejen zakladatelům, ale také investorům, kterých se podařilo do startupu během let přibrat desítky.

Ostatně Brand Embassy se během osmi let fungování podařilo v rámci investičních kol vybrat 8 milionů dolarů. První peníze do firmy přitom putovaly podle Horkého takzvaně na ksicht – to když vznikaly investiční fondy Reflex Capital Ondřeje Fryce a Rockaway Jakuba Havrlanta, které do startupu vložily prostředky i svou důvěru. Pro Damiána Brhla a Víta Horkého to ale nebyl první úspěšný prodej.

Podnikatelský příběh Víta Horkého se začal psát už před jeho osmnáctými narozeninami, kdy přešel od práce v McDonald’s do své první vlastní firmy, kterou tehdy zakládal s kamarádem Martinem Ježkem. V 17 letech tak stál v čele agentury Inspiro, která se soustředila primárně na vývoj webů. O několik let později se na programátorskou pozici ve firmě přihlásil mladičký talent Damián Brhel, který se postupně vypracoval až do role CTO (technického ředitele).

V posledních dvou letech budování Inspira se ale v pozadí začal tvořit zcela nový produkt, kterým bylo právě Brand Embassy a na který se soustředila dvojice Horký–Brhel. Po dvou letech budování si řekli, že do toho půjdou naplno, a agenturu předali do rukou třetího společníka Martina Ježka, aby se mohli soustředit na produkt. Od té doby se začala psát historie Brand Embassy, která vedla až k úspěšnému prodeji.

I proto jsme si do dalšího dílu CzechCrunch Podcastu přizvali právě zakladatele Brand Embassy Víta Horkého, který se detailně rozpovídal o tom, jak se mu podařilo získat první investice, jak se buduje firma zaměřená na zákaznickou péči, kdy měl pocit, že se jim daří produkt posouvat nejrychleji, ale také o tom, jak kombinoval tři různé lokace, početnou rodinu, psaní knihy a šéfování rychle rostoucího startupu.

„V den oznámení investice peníze přistály na účtu všem našim investorům a posléze i zaměstnancům,“ uvádí na pravou míru detaily obřího prodeje Vít Horký na začátku podcastu a naráží na to, že získat podstatnou část peněz z akvizice ihned je poměrně netradiční. Sám ale zmiňuje, že dostal on i jeho společník Brhel podstatnou motivaci k tomu, aby v izraelském NICE nadále zůstali.

Prostředí je to přitom zcela odlišné, jelikož se od startupu, kde se potkával s desítkami lidí, přesunul do korporace, která jich má tisíce, stejně jako má jinak zavedené procesy. I nadále má ale kreativní svobodu, byť značku Brand Embassy už NICE netlačí (integrovalo ji pod svůj produkt) a funguje spíše jako nástroj pro hiring lidí v Česku na další rozvoj.

„Už nějakou dobu jsem šťastný člověk.“

Ještě před prodejem Brand Embassy přišel pro Horkého vůbec první exit. To když se agentura Inspiro, kterou už v té době vedl jeho společník, přesunula do rukou skupiny Publicis. Nebyla to ale tak velká pecka jako Brand Embassy, jehož prodej pro oba spoluzakladatele znamenal minimálně desítky milionů korun. Sám Horký ale říká, že peníze mu štěstí nepřinesly, protože byl spokojen už před nimi.

vit-horky3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Vít Horký, spoluzakladatel startupu Brand Embassy

Přeci jen má dnes manželku, tři děti a vedle toho vede úspěšnou firmu, která generovala slušné peníze. Za sumu z akvizice si prý nic podstatného nepořídil, ale přiznává, že se mu podařilo splnit jakýsi finanční cíl, který si s manželkou nastavili pro zajištění bezproblémové budoucnosti. V tomto ohledu pro něj prodej Brand Embassy znamená svobodu – stejně jako svobodu k tomu potenciálně budovat zcela nový produkt.

„Beru jako morální závazek, abych ve firmě i nadále nějakou dobu zůstal a pomohl rozvíjet nejen produkt, který jsme budovali přes 8 let, ale také pomohl zaměstnancům v dalšímu rozvoji. Na druhou stranu mám vedle toho čas se věnovat i novým věcem,“ říká Horký. A zároveň dodává, že období, ve kterém se chtěl ukazovat a ve kterém utrácel za poměrně nepotřebné věci, si prožil už při rozvoji agentury, a teď už potřebu utrácet za zbytečnosti nemá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zákaznická péče, které se věnuje Brand Embassy, přitom nebyla původním cílem produktu. Ten začal jako něco zcela jiného a profiloval se až v průběhu celých osmi let. Na stejném poli navíc funguje na 20 tisíc technologických firem a všechny se snaží vyřešit jedinou věc – co nejlepší zážitek pro zákazníky, kteří mají kontakt s podporou. Ta má totiž pořád své rezervy a dnes zatím nepomáhá naplno ani umělá inteligence a další technologie.

Přesto jsou novodobé technologie důležitou součástí dalšího rozvoje. „Umělá inteligence a další technologické inovace, které přijdou v následujících 10 až 20 letech zásadně změní to, jak lidi budou pracovat,“ myslí si Horký. Vedle toho vzpomíná na začátky budování svého prvního velkého startupu, které doprovázela spousta experimentů a neúspěchů. „Dokonce byly situace, kdy nás dělilo několik týdnů od bankrotu. Paradoxně to byla doba, kdy jsme dělali nejlepší rozhodnutí,“ vzpomíná.

vit-horky1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Vít Horký, spoluzakladatel startupu Brand Embassy

Začátek byl přitom jednodušší, než se mohlo na první pohled zdát. „Těžké časy přišly až poté, co jsme nabírali další investiční kola,“ naráží Vít Horký na fakt, že zpočátku se to dalo uhrát na obrovský drajv a odhodlání zakladatelů, ale později už šlo do tuhého. „Viděli jsme stovky investorů a business angelů, ale podle mě trik na fundraising neexistuje. Byla tam spousta chvil, kdy se do nás někdo rozhodl investovat a já si říkal: Ježiš, proč do toho šli?“

O tom, jak vše dopadlo a jaká cesta vedla k tomu, než si Brand Embassy s NICE plácli, stejně jako o tom, co rád Vít Horký dělá ve svém volnu, jak přistupuje k práci, jak se mu podařilo napsat vedle toho všeho knihu nebo o budoucnosti zákaznické péče, se dozvíte více v posledním díle CzechCrunch Podcastu s Vítem Horkým.

Poslouchat ho můžete přímo v přehrávači výše, na SoundCloudu, Spotify, Apple Podcasts nebo Google Podcasts.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Potřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan Řežáb

janrezab

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Spoluzakladatel analytického startupu Socialbakers a nyní také Time is Ltd. Jan Řežáb

0Zobrazit komentáře

Vybudoval z Česka jednu z největších analytických firem zaměřenou na sociální sítě, později z jejího vedení odstoupil a působil v obrovské čínské firmě Goodbaby. Dnes Jan Řežáb spolu s Cyrilem Höschlem rozjíždí další nový startup Time is Ltd., který se zaměřuje na pro firmu vůbec nejcennější oblast – produktivitu. S ní se pojí také efektivita všech procesů nebo schopnost držet náklady na uzdě a Time is Ltd. vybral od investorů již téměř 80 milionů korun.

Na první pohled poměrně složitá analýza produktivity firem může ukázat výsledky, na základě kterých jde učinit patřičná rozhodnutí, a to okamžitě. Time is Ltd. se připojí k většině komunikačních nástrojů firmy, ať už jde o obyčejný kalendář nebo Slack, vyhodnotí určité chování a potenciální problémy a následně je zobrazí v přehledné formě tak, aby se podle toho mohly učinit další kroky.

Mohlo by se zdát, že především velké firmy budou mít podobné procesy podchyceny, ale opak je pravdou. Přitom data z velkých korporací o vyšších tisících i desítkách tisíc lidí se podle Jana Řežába příliš neliší od těch, kde jsou lidí stovky. Dokonce je tu jistá podobnost mezi technologickými společnostmi a klasickou bankou nebo tradičním korporátem.

Na největší problémy s produktivitou ve firmách i na to, jak je řešit, stejně jako jak řešit produktivitu na osobní úrovni, jsme se ptali Jana Řežába v dalším dílu CzechCrunch Podcastu.

„Naše vize je o zvýšení týmové produktivity. Zajímá nás přitom, jak se firma sama organizuje,“ vysvětluje v podcastu čerstvě třiatřicetiletý Řežáb a naráží na to, že cílem jeho nového startupu je zjistit, jak přesně firma funguje zevnitř, a následně jí doporučit kroky k vylepšení. Na firmě, která získala v první polovině loňského roku jednu z historicky největších seedových investic v Česku, pracuje zmíněná dvojice zhruba dva a půl roku.

Zpočátku vše fungovalo tak, že se snažili přesvědčit firmy, aby jim daly přístup k datům, ty nějakým způsobem zanalyzovali na vlastní pěst bez chytrých nástrojů a víceméně jim pro vylepšení prodávali agenturní službu. Dnes již Řežábův tým tvoří komplexní nástroj, který bude fungovat sofistikovaněji. Problém je přitom většinou v nevědomostí lidí. Management něco tuší, ale od lidí „zespodu“ nechodí žádná zpětná vazba, takže se na oko všichni tváří, že se nic neděje, a hra jede dál.

„Potřebujeme novou generaci lidí, která přijde za svým šéfem a řekne: Hele, je tohle dobře? Já nechci, abychom takhle fungovali a byli jsme na tolika schůzkách,“ nastiňuje Řežáb ideální situaci, která by měla s novou generací zaměstnanců nejen v technologických firmách nastat.

janrezab-2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Zakladatel a šéf startupu Time is Ltd. Jan Řežáb

„Myslím si, že ti šéfové na to čekají, protože když se nic neděje a nikdo nic neříká, tak se to tak prostě nechá a je to takový status quo. Myslím, že lidi podceňují, jakou mají sílu k podobným změnám, zvlášť v regionu, jako je Česko,“ dodává Řežáb.

Právě schůzky jsou jedním z nejpalčivějších problémů, který si firmy nemusí okamžitě uvědomovat. Nemusí tušit, že pokud na meeting pozvou například 10 lidí, každá minuta, pokud není efektivní, je stojí v ročním měřítku obrovské množství prostředků.

„Lidé nejsou schopni se spojit na digitální schůzce okamžitě, trvá jim to třeba 15 minut a čeká tam deset lidí na dva tři lidi,“ popisuje tradiční situaci Řežáb. Výjimkou nejsou ani meetingy s desítkami lidí klidně na celý den, které jsou ve výsledku o ničem, jen na nich zaměstnanci marní svůj čas.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Způsobovat problémy ale může třeba i velká instalace Slacku. „Ozývá se nám dost firem, které s tím mají problémy. Říkají: Hele, ti lidi jsou na Slacku a píšou si sem a tam. Jak máme nastavit pravidla, abychom vrátili Slack na jeho produktivní úroveň?“ říká Řežáb, který je sám velkým fanouškem produktivity.

Důkazem je například skutečnost, že se kouká na filmy zrychleně, meetingy omezil na naprosté minimum s předem jasně danou agendou a sám balancuje mezi množstvím práce a rodinou, ve které je podnikání velkým slovem. Jeho manželka Božena Řežábová totiž založila a vede pražský startup Gamee.

Pokud se chcete dozvědět více o problémech s efektivitou ve firmách, osobní produktivitou, ale třeba i výběrem většího množství finančních prostředků, oslovování investorů či zvládání kombinace osobního života s rychle rostoucí firmou, pusťte si poslední díl CzechCrunch Podcastu s Janem Řežábem. Poslouchat můžete přímo v přehrávači výše, na SoundCloudu, Spotify, Apple Podcasts nebo Google Podcasts.

Novou epizodu najedete vždy pod klíčovým slovem „CzechCrunch Podcast“, a to ve všech oblíbených podcastových aplikacích na iOS i Androidu.