Nejlepší válečný seriál všech dob je na Netflixu. Bratrstvo neohrožených tam doprovodil i skvělý Pacifik

Připomeňte si příběh amerických paragánů pod velením majora Winterse i traumatizující a brutální válku proti Japonsku.

Michal MančařMichal Mančař

band-of-brothers-bratrstvo-neohrozenych

Foto: HBO

Bratrstvo neohrožených je podle mnohých tím nejlepším, co bylo o 2. světové válce natočeno

0Zobrazit komentáře

„Navždy budu vzpomínat na chvíli, kdy se mě můj vnuk zeptal, jestli jsem byl za války hrdina. A já řekl, že ne. Ale že jsem sloužil v rotě plné hrdinů.“ Těmi slovy končí Bratrstvo neohrožených, nejlepší válečný seriál všech dob. A jeden z nejlepších seriálů vůbec. Vždyť na IMDB je mezi sériemi čtvrtý. Na ČSFD dokonce druhý. A teď si ho konečně pustíte na Netflixu.

Bratrstvo neohrožených ve streamovacím světě vyrazilo z domovské služby HBO Max na novou misi a rozšíří armádu titulů dostupných na Netflixu. Potvrzuje tak novou strategii majitelů práv z Warner Bros. Discovery, kteří v posledním roce vyměnili snahy o exkluzivitu za snahu navýšit zisk. Bratrstvo neohrožených si na Netflixu pustíte v originálním znění s českými nebo anglickými titulky.

Desetidílná minisérie, která před pár dny oslavila dvaadvacet let od premiéry, je dodnes považována za nejlepší válečný seriál všech dob, dokonce i za nejlepší zpracování druhé světové války na obrazovce vůbec. V domácím seriálovém žebříčku ČSFD ji překonává pouze strhující Černobyl, na mezinárodním IMDB jsou lépe hodnocené pouze dvojice dokonalých dokumentů Zázračná planeta a Perníkový táta.

Bratrstvo sleduje příběh mužů z roty „E“ 506. pluku 101. výsadkové divize americké armády od výcviku v zámoří přes výsadek ve Francii až po vítězný konec války v Německu. Výraznou postavou jednotky i seriálu je velitel Richard Winters v podání Damiana Lewise, napříč deseti epizodami ale velký prostor dostávají další důstojníci i mužstvo – a jejich sdílené strasti i v boji vykovaná přátelství.

Už původní název Band of Brothers odkazuje na vliv dřívějšího díla Shakespearovu hru Jindřich V., v níž titulní postava vladaře hovoří o pevných poutech bratrů ve zbrani –, ale samozřejmě mnohem výrazněji minisérii ovlivnil válečný velkofilm Zachraňte vojína Ryana. Bratrstvo je totiž producentským počinem Stevena Spielberga a Toma Hankse, kteří o tři roky dříve spolupracovali právě na Ryanovi. Ten mimochodem před pár dny oslavil 25 let od premiéry.

Bratrstvo neohrožených z velké části vychází z knihy sesbíraných vzpomínek parašutistů od historika Stephena Ambrose, který pomáhal i u Zachraňte vojína Ryana. Hvězdní hollywoodští tvůrci spolu s přímými výpověďmi vojáků dali vzniknout naprosto výjimečnému dílu, které kromě výše zmiňovaného diváckého nadšení posbíralo dvacet nominací na Emmy, sedm z nich proměnilo a získalo také Zlatý glóbus za nejlepší minisérii nebo televizní film.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Už v roce 2001 mohli pozorní diváci navíc kromě představitelů hlavních hrdinů v několika maličkých rolích sledovat počátky velkých kariér. V pár scénách se mihli Michael Fassbender, Tom Hardy, Simon Pegg, James McAvoy, Stephen Graham nebo Colin Hanks, syn slavného otce Toma. Epizodní roli dostal i komik Jimmy Fallon. Kromě odrazového můstku do Hollywoodu se Bratrstvo neohrožených stalo také inspirací pro bezpočet následovníků.

Tím nejvýraznějším byl bezesporu Pacifik z roku 2010. Na něm se opět podíleli Spielberg s Hanksem a společnosti HBO a Dreamworks, od předchůdce si půjčil mimo jiné i scenáristu Bruce McKennu. Spíš než na pevná pouta přátelství spolubojovníků se zaměřil na trauma a brutalitu války s Japonskem, ale po boku Bratrstva neohrožených tvoří to nejlepší, co obrazovky ve válečném žánru kdy nabídly. Diváky proto potěší skutečnost, že i Pacifik je na Netflixu nově ke zhlédnutí.

Vraždy, duchařina a podmanivé Benátky. Nová poirotovka se odklání od klasické detektivky a velmi jí to svědčí

Kenneth Branagh se už potřetí coby herec i režisér pustil do příběhů Hercula Poirota. Přízrakům v Benátkách navíc dodal nadpřirozený rozměr.

smrt-v-benatkach

Foto: Falcon

Role Hercula Poirota i režie se v Přízracích v Benátkách opět ujal Kenneth Branagh

0Zobrazit komentáře

Jestli se mezi globálně známými umělci dá někdo označit za fanouška Hercula Poirota, pak je to Kenneth Branagh. Uznávaný britský filmový i divadelní herec a režisér – a podle mnoha kritiků jeden z nejlepších protagonistů Shakespearových her současnosti – nedá na belgického detektiva, kterého stvořila Agatha Christie, dopustit. Proto už potřetí přivádí jeho případy na plátna kin. A zatímco v prvních dvou případech sáhl po těch nejznámějších příbězích a věrně se jich držel, v Přízracích v Benátkách popustili se scenáristou Michaelem Greenem uzdu i své fantazii. A dobře udělali.

Hercule Poirot patří ke stálicím českého televizního diváka. Nenarazit v páteční či víkendové večery na jeden z mnoha a mnoha dílů seriálu s Davidem Suchettem (který se točil od roku 1989 do roku 2013!), případně film se stejnou tematikou, je někdy umění. Když se vám trefí do nálady, můžete s nimi strávit příjemné nostalgické chvíle, většinou se ale neubráníte dojmům, že to je už z jiné doby a celé prostě staré.

Možná i díky tomu se před pár lety Kenneth Branagh rozhodl pro nové a současné kinematografii více odpovídající zpracování své oblíbené literární postavy. Činorodý herec a režisér je neodmyslitelně spjatý s dílem Williama Shakespeara, za své výkony s ním spojené – v divadle i ve filmu, v herecké i režisérské roli – posbíral mnoho nejrůznějších ocenění včetně oscarových nominací, mainstreamové publikum ho ale bude nejspíš znát jako potrhlého podvodníka Zlatoslava Lockharta z druhého Harryho Pottera. Nebo právě posledního Hercula Poirota s dvouřádkovým knírkem.

Před šesti lety tak do kin dorazila Vražda v Orient expresu, loni pak po několika odkladech a celkem potichu i Smrt na Nilu. Oba filmy Branagh režíroval a také v nich slavného detektiva hrál. A kromě něj se snímky hemžily i dalšími velkými jmény – v prvním to byli Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Willem Dafoe nebo Judi Dench, ve druhém pak Gal Gadot, Armie Hammer nebo Annette Bening. Vražda v Orient expresu si vysloužila slušné hodnocení, Smrt na Nilu pak spíš průměrné. Oběma bylo společné to, že se poměrně věrně držely své literární předlohy a převáděly ji do moderně pojatých vizuálů. Vaše babička by to sice asi neocenila, mladší milovníci klasiky – jakým je i sám Branagh – už ale ano.

Letošní Přízraky v Benátkách jsou ovšem jiné. Jednak v nich chybí áčkoví herci a nevycházejí z těch neprofláknutějších příběhů, ale z méně známé knihy Hallowe’en Party (česky vyšla pod názvem Viděla jsem vraždu), kterou Agatha Christie napsala v roce 1969, jednak se jí Branagh a scenárista Michael Green spíš jen inspirovali a dodali jí vlastní výrazný rozměr, který se od napřirozena táhne až k nepokrytému hororu. Snímek měl i menší rozpočet, takže dost možná i proto dostal vedle jiného zpracování i výrazně komornější atmosféru, rozhodně to ale nebylo na škodu.

Místo knižního Londýna se tak ocitáme v poválečných Benátkách, kam se lidstvem zklamaný Hercule Poirot ukryl a kde tvrdošíjně odmítá dále vykonávat to, co umí nejlépe. Což je řešit vraždy. Jednoho dne, v předvečer Svátku všech svatých, tedy na Halloween, se k němu ale i tak dostane jeho dávná přítelkyně spisovatelka a přesvědčí ho, aby se s ní zúčastnil noční duchařské seance a pomohl jí zjistit, jestli je žena, která se vydává za médium, co dokáže mluvit s mrtvými, podvodnice, nebo má opravdu mimořádné schopnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Seance, která má propojit známou operní pěvkyni s její tragicky a za záhadných okolností zemřelou dcerou, se odehrává v domě, kde údajně straší. Sídlo je navíc sice působivé a okázalé, ale poměrně omšelé. V noci v něm zůstane nesourodá skupinka účastníků vyvolávání duchů a brzy se začnou dít podivné věci. A nedlouho na to dojde k vraždě, kterou se i přes své původní odhodlání nic nevyšetřovat rozhodne Poirot rozlousknout. Jenže divné úkazy se dějí dál a i slavný detektiv vidí a zažívá věci, které si nedokáže vysvětlit.

Zatímco první dva díly získaly na Rotten Tomatoes průměrné hodnocení kolem 60 procent, Přízraky v Benátkách si ve dnech před svou premiérou prvními recenzemi vysloužily už zhruba 80 procent. A z velké části to bylo právě díky mrazivému nádechu, který jim jejich autoři vtiskli. Celý film se odehrává prakticky během jediného večera, v uzavřeném domě, kulisy mu ale dělají opravdové Benátky zaplněné řádícími halloweenskými maškarami a gondoliéry v děsivých maskách, na což se velice dobře kouká.

Přízraky navíc záměrně budují znepokojující atmosféru a nebojí se sahat ani k nepříjemným lekačkám. Starý dům tone ve stínech, venku zlověstně prší, kamera snímá hrdiny z různých úhlů, vzdáleností a s různou dynamikou, domem znějí zvuky, které by tam být neměly. A zlomený Hercule Poirot, i když se tomu všemu díky své víře v sílu logického uvažování brání, znejistí.

benatky-2

Foto: Falcon

Nová poirotovka záměrně buduje velmi stylizovanou atmosféru

Coby duchařská žánrovka jsou Přízraky v Benátkách povedené a netypická stylizace je jejich nejsilnější stránkou. Umně si pohrávají s atmosférou a daří se jim zlidštit i jinak většinou dost nepříjemného a nafoukaného vyšetřovatele. Na své si ale přijdou i fanoušci starých detektivek, přeci jen jde o případ Hercula Poirota. Nechybí tedy záhadné úmrtí v minulosti, které všechny nakonec propojí, host, který dostal pozvánku, ale nikdo ho přitom nepozval, vražda v pokoji za zamčenými dveřmi, pomocník schovaný v krbu a na závěr samozřejmě geniální dedukce.

Tohle všechno funguje parádně, místy ale film přeci jen trochu zašustí papírem – třeba ve chvíli, kdy si dva údajně staří přátelé (Poirot a spisovatelka v podání komičky Tiny Fey) povídají a v rámci toho, aby se nová postava představila divákům, pronáší věty: „Jsem přeci slavná spisovatelka…“ a podobně. Ohraný je i motiv se znechucením ze svého povolání a útrap, které někdy přináší. Poirot opakovaně mluví o tom, jak zlomil nad lidmi hůl, můžete si ale tipnout jak to s jeho rozhodnutím nepokračovat v kariéře soukromého detektiva dopadne. Poměrně dost okaté jsou i některé detaily nebo narážky v replikách, kdy pak jen čekáte, až přijde TEN moment, kdy sehrají nějakou zásadní roli.

Ani jedno ale není důvod, proč si novou poirotovku nepustit, zvlášť pokud máte rádi nenáročné halloweenské filmy. Přesně taková totiž ze všeho nejvíc je – samotný případ a jeho rozuzlení je ve výsledku naprostá poirotovská klasika, která sice neurazí, ale v dnešní době ani nijak zvlášť neohromí. V kombinaci s nadpřirozenou a lehce hororovou atmosférou ale rázem působí úplně jinak. Není to film, o kterém se bude týdny nadšeně mluvit, ale je to příjemný způsob jak strávit víkendové odpoledne. Jeho velký problém podle mě ovšem je, že jde do kin teď v půlce září, a ne až na konci října, až bude víc tmy a Halloween bude klepat na dveře.