Nejrychlejší elektroauto je z Chorvatska. Rimac Nevera to umí vytáhnout až na 412 km/h

Na nejrychlejší konvenční vůz to zatím nestačí, i tak se ale jedná o rychlost, která dokazuje, že elektromobily umí být pořádně mrštné.

rimac-nevera2

Foto: Rimac

Rimac Nevera je nerychlejším elektromobilem planety

0Zobrazit komentáře

Nejrychlejším sériově vyráběným vozem se spalovacím motorem je Bugatti Chiron Super Sport 300+, který lze vybičovat až k rychlosti 490 kilometrů za hodinu. Za legendou sice Nevera od Rimacu notně zaostává, i tak je ale schopna uhánět rychlostí, ze které jde hlava kolem. Bestie z chorvatských dílen se ukázala v novém testu, během kterého jela rychlostí přes 400 km/h.

Pokud vám jméno Rimac nic neříká, pak vězte, že jde o vycházející hvězdu světa automotive. Stojí za ní Mate Rimac, který kousek za Záhřebem buduje celosvětové centrum budoucnosti automobilové dopravy. V něm budou vyvíjeny nejen elektrické pohony pro automobilky, na což má firma dostatečný kapitál, ale také ukrutně výkonné hypersporty.

Že Rimac takové vozy dělat umí, dokazuje model Nevera. Ten ze svých čtyř elektromotorů dokáže vymáčknout až téměř absurdních 1 888 koňských sil. Co takový výkon dokáže na silnici, nyní Nevera předvedla na okruhu Automotive Testing Papenburg v Německu, kde stanovila nový rychlostní rekord mezi elektromobily.

Vůz během testu pilotoval jezdec Miroslav Zrnčev, tedy hlavní testovací a vývojový jezdec Rimacu. Jak sám popsal, z klopenky na čtyři kilometry dlouhou rovinku okruhu vjížděl v rychlosti 250 km/h. Pak šlo vše na max – a vůz na konci rovinky zahlásil rychlost 412 km/h. Toto číslo automobilu stačí, aby se zapsal jako nový rekordman. Zajímavé je, že Rimac již v roce 2018 hlásil, že by měl být vůz schopen dosáhnout právě této rychlosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Není se čemu divit. Více než mechanickým strojem je vůz pojízdným počítačem, o kterém lze díky softwaru zjistit první i poslední. Vůz dokáže během jízdy provádět až 100 výpočtů za sekundu a přizpůsobovat úroveň točivého momentu pro dosažení požadovaného stylu jízdy. Jeho brzy navíc dávkují brzdnou sílu na jednotlivá kola tak, aby byla udržována brzdná síla mezi koly a systémem rekuperace.

Jedná se zkrátka o neortodoxní nástroj pro ty vůbec nejnáročnější zákazníky. Za vytříbenou techniku je však nutné náležitě zaplatit. Cena Nevery proto byla stanovena na dva miliony eur, tedy částku atakující 50 milionů korun. Koho by však taková cena překvapila u vozu, který je schopen jet třetinovou rychlostí zvuku. Samotní zákazníci však dostanou kusy, jejichž výkon bude omezen na „pouhých“ 352 kilometrů v hodině.

Do Česka přichází elektromobil ladný jako laň. Hyundai zveřejnil ceny efektivního Ioniqu 6

Ceny začínají na částce lehce přesahující jeden milion korun. Ti nejnáročnější se však můžou při výběru svého Ioniqu dostat i přes milion a půl.

hyundai-ioniq-6-design-unveil-streamliner-01-1

Foto: Hyundai

Ioniq 6 od Hyundai zná své české ceny

0Zobrazit komentáře

Podobně jako řada jiných výrobců i Hyundai chce držet prst na tepu doby, což znamená nutnost servírovat svým zákazníkům jeden elektromobil za druhým. Do Česka proto míří elektrická vlajková loď značky, model Ioniq 6, který je dostupný od 1 159 990 korun.

Novinka vychází z konceptu Prophecy, jedná se však o blízkého příbuzného modelu Ioniq 5. Využívá totiž stejnou modulární platformu, kterou Hyundai vyvinulo právě pro potřeby svých elektromobilů. Ta umožňuje využívat baterie o různé kapacitě a také volit, zda bude elektromotor pohánět přední či zadní nápravu nebo všechna čtyři kola najednou.

Tato variabilita se u Ioniqu 6 projevuje možností volit ze dvou variant kapacity baterie, tedy mezi 53 a 77 kWh. Dále si je navíc možné vybírat mezi zadokolkou a verzí s pohonem všech kol. Silnější verze nabízí výkon 325 koňských sil, díky kterým je schopná z nuly na 100 km/h vystřelit za pět sekund. Verze s pohonem zadní nápravy pak nabízí o něco skromnější počet koníků, konkrétně 228, i tak ale dokáže překonat stokilometrovou hranici do sedmi sekund.

Pokud je navíc zadokolka spárovaná s baterií o kapacitě 77 kWh, dokáže vůz na jedno nabití ujet až 614 kilometrů. Tím překonává přibližně o 100 kilometrů Ioniq 5, ale nechává za sebou i celou řadu dalších elektromobilů od konkurenčních značek. Ostatně včera představená novinka v podobě Volva EX90 nabízí podobnou porci kilometrů.

hyundai-ioniq-62

Foto: Hyundai

Vůz klade velký důraz na svou efektivitu

Právě efektivita byla pro Hyundai u tohoto modelu velké téma. Dle údajů automobilky by se měla jeho spotřeba pohybovat pod 14 kWh. Nabíjecí architektura by navíc měla umožnit nabíjet napětím až 800 voltů. To v praxi znamená, že z 10 procent své kapacity se baterie dobije na 80 procent již za 18 minut.

Na efektivitě se výrazným způsobem podepisuje také design auta, respektive jeho aerodynamika. Koeficient odporu by měl dosahovat hodnoty 0,21, což ho řadí mezi vůbec nejladnější zástupce světa elektromobilů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ona ladnost je ostatně na vozidle znát již na první pohled. Silueta je protáhlá, vůz se krčí u země a nejde si nevšimnout jemného zadního spoileru, který evokuje řešení aerodynamiky z dílen značky Porsche. Podobně jako v případě Ioniqu 5 i zde dělá Hyundai značný krok mimo svůj zaběhlý designový jazyk a jde výrazně vstříc futurismu.

To platí též o pojetí interiéru, který je minimalistický, a přesto v sobě ukrývá velkou spoustu moderních technologií. Vše začíná dotykovou obrazovkou infotainmentu o velikosti 12,3 palců, která tvoří jeden celek se stejně velkou digitální přístrojovou deskou řidiče. Nechybí však ani řada fyzických tlačítek. Celý interiér si pak může posádka přizpůsobit k obrazu svému pomocí ambientního osvětlení, které nabízí až 64 různých barev.

Co všechno vůz zvládne, se ovšem odvíjí od zvoleného stupně výbavy. V případě základního výbavového stupně Smart začíná cena na 1 159 990 Kč za verzi s nižší kapacitou baterie. Verze s vyšší kapacitou pak vychází na 1 339 990 korun. Za tyto ceny dostanete 18palcová kola z lehké slitiny, LED světlomety, přístrojový panel Supervision, duální automatickou klimatizaci i přední a zadní parkovací senzory se zadní kamerou.

hyundai-ioniq-67

Foto: Hyundai

Ioniq 6 nabízí řidiči minimalismus v doprovodu technologií

Pokud přihodíte výbavový balíček Style, obsahující prvky jako je dálkově ovládaný parkovací asistent, 360stupňový kamerový systém, sledování mrtvého úhlu či automaticky vyklápěné zadní kliky dveří, cena za základní verzi s nižší kapacitou baterie vychází na 1 349 990 korun.

A pro ty nejnáročnější v Hyundai nachystali packet Style Premium s 20palcovými koly, koženými sedadly s relax funkcí, volant s LED infografikou, head-up displej či prémiový audiosystém BOSE. Tato verze je dostupná od 1 549 990 korun. Zákazníci z Čech si mohou Ioniq 6 objednávat již nyní s tím, že předpokládaná doba dodání je v prvním čtvrtletí příštího roku.