Chorvatský Elon Musk, který píše vlastní pohádkový příběh. Mate Rimac nedaleko Záhřebu staví našlapané elektromobily

rimac-automobili1Story

Foto: Rimac Automobili

Mate Rimac, zakladatel automobilové značky Rimac Automobili

0Zobrazit komentáře

Pokud budou naši potomci za sto let zkoumat dějiny elektromobility, je jasné, že rozhodně budou v každém druhém zdroji zakopávat o jméno Elona Muska. S největší pravděpodobností však bude v archivech vyčnívat i jméno chorvatského inženýra Matea Rimaca.

Ačkoliv má tento dvaatřicetiletý Chorvat na svědomí vznik Rimacu C_Two, jednoho z nejdynamičtějších produkčních elektromobilů současnosti, a dodává komponenty celé řadě významných světových automobilek, jeho hvězda nezáří ani zdaleka tak vysoko jako ta Muskova.

A přitom mají tolik společného. Oba stojí za vznikem jedné z nejúspěšnějších automobilek posledních let a oba dokázali na trh přinést zcela výjimečné produkty, které jen těžko hledají konkurenci. Oba jsou navíc technologičtí mágové, kteří jsou schopni vést společnost tak efektivně, že se investoři mohou přetrhnout, jen aby v ní získali podíl.

photo-2-min

Foto: Rimac Automobili

Mate Rimac si žije svůj velký sen

A přeci jen se příběh těchto pánů v něčem zásadně liší. Elon Musk měl na začátku svého automobilového podnikání výhodu zkušeností a zázemí, které v Tesle vytvořili její zakladatelé. Spolu s tím disponoval finančními prostředky a domovskou základnou mu byla Kalifornie, tedy ideální místo pro nové invence. Mate to měl v tomto ohledu daleko složitější.

Nejenže byly jeho finanční možnosti na začátku dost omezené, ale navíc začal podnikat nedaleko chorvatského Záhřebu, tedy místa, kde by zrod velkých automobilových inovací čekal jen málokdo. I proto Mate Rimac přezdívku „evropský Elon Musk“ zásadně odmítá, jak uvedl pro Newsweek.

Mladý šílenec do aut

Abychom pochopili, jak se elektromobily dostaly do života mladého inženýra, musíme se vrátit o 15 let zpět, do doby, kdy teprve osmnáctiletý Mate se svým kamarádem Lukou Bošnjakovićem přišli se zařízením iGlove. Jednalo o se o elektroniku, která spojovala myš a klávesnici do jediného zařízení připevněného na ruce.

Peníze vydělané tímto zařízením investoval do své vášně pro automobily, která se u něj projevovala již v dětství, když prohlašoval, že vyrobí nejrychlejší auto na světě. Zakoupil si ojeté BMW E30 323i a pustil se do závodění. Jak se ovšem dalo předpokládat, motor bavoráku z roku 1984 řádění mladého nadšence moc dlouho nevydržel a ve druhém závodu vypověděl službu.

rimac-automobili7

Foto: Rimac Automobili

Mate Rimac a jeho jedovatě zelené BMW E30 323i s elektromotorem

Mate byl připraven vyměnit jej za výkonnější osmiválec, který však byl nad jeho finanční možnosti, a tak se rozhodl pro zcela šílenou věc. Ve svých 19 letech postavil svůj první elektromobil, když do své E30 nainstaloval elektromotor. A toto rozhodnutí se ukázalo být zlomovým pro jeho další životní dráhu.

Po řadě úprav byl schopen motor vozu vybičovat k akceleraci, díky které zrychloval z 0 na 100 km/h během 3,3 sekundy. Vozu se navíc podařilo v příštích letech stanovit hned několik světových rekordů ve zrychlování elektrických vozů.

tomas-sebek

Přečtěte si takéTomáš Šebek spouští Virtuální čekárnu. Chceme v ní propojit 10 milionů lidí a 40 tisíc lékařů, říká v CzechCrunch PodcastuTomáš Šebek spouští Virtuální čekárnu. Chceme v ní propojit 10 milionů lidí a 40 tisíc lékařů, říká v CzechCrunch Podcastu

Mate měl ale daleko větší ambice. V garáži svých rodičů v roce 2009 založil automobilovou společnost Rimac Automobili, specializující se právě na vývoj elektromotorů a vozidel, které pohánějí. Jeho tým postupně doplnil odborník na robotiku Igor Pongrac a designér Adriano Mudri.

Podnikání v zemi, odkud všichni odcházejí

Prvním testovacím vozem nově vyvíjených motorů v obci Světa Nedelja nedaleko Záhřebu bylo právě ono zelené BMW. Postupem času začalo Mateho jméno a jeho schopnosti v elektroinženýrství přitahovat investory. Ta pravá jízda se ale rozjela až díky investorům a členům královské rodiny z Abú Dhabí, kteří poskytli impulz pro stavbu dvou elektromobilů, jež měly být představeny na autosalonu ve Frankfurtu.

Z důvodu nedostatku financí Mate se svým týmem téměř všechny díly elektromobilu vyráběl na koleni. O to neuvěřitelnější je, že na dokončení vozu měl pouhých 12 měsíců, proto se práce často protáhla až do pozdních nočních hodin. Na konci tohoto martyria však stál první konceptový model Rimac Automobili jménem Concept_One.

rimac-automobili10

Foto: Rimac Automobili

Mate Rimac a designer Adriano Mudri spolu s Rimac Concept_One

rimac-automobili5

Foto: Rimac Automobili

Rimac Concept_One

Vůz se skutečně představil veřejnosti na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011 a dával na vědomí, že nově zrozená chorvatská automobilka rozhodně není nesmyslným projektem nezkušeného kluka. Vozidlo o hmotnosti 1 850 kilogramů dokázalo rozpohybovat 1 088 koňských sil na rychlost 100 km/h za pouhé 2,8 sekundy.

Jenže radost z úspěchu vystřídalo hořké zklamání, protože investoři z Abú Dhabí začali požadovat přesunutí výroby do své země, což Mate zásadně odmítal, a proto z projektu nakonec Arabové zcela vycouvali, a to i se slíbenou částkou ve výši 4,5 milionu eur. Mate se rozhodl nevzdat, výrobu ponechal doma v Chorvatsku, odkud nadějní podnikatelé spíše odcházejí, a vzal si od banky úvěr na půl milionu eur. Jako zástava tehdy posloužily všechny vytvořené prototypy, duševní vlastnictví i celá značka Rimac.

Čas udělat si jméno

Z původního plánu vyrobit 88 vozů sice sešlo, ale Rimac Concept_One v hodnotě bezmála 30 milionů korun si zakoupilo 8 zákazníků, kteří pomohli společnosti jakžtakž vybalancovat finanční nesnáze. Vůz se dokonce následně stal oficiálním vozem ředitele závodu Formule E a ve velkém jej proslavil také moderátor Richard Hammond, který se v něm málem zabil během natáčení jedné z epizod slavného motoristického pořadu The Grand Tour.

Na to, co se stalo, se Hammond pokoušel rozpomenout spolu s Matem v jednom rozhovorů pro magazín Drive Tribe.

V roce 2015 už Mate zaměstnával přes 100 zaměstnanců a jeho automobilka Rimac Automobili za sebou měla první velké kolo financování, do kterého se zapojili tři mezinárodní investoři. O rok později byla představena oficiální produkční verze Concept_One o výkonu 1 224 koňských sil, která zrychluje z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a její maximální rychlost dosahuje 355 km/h.

Až do tohoto bodu se Matemu podařilo dostat za pouhých 7 let od založení své automobilky. Jak ovšem prozradil v nedávném rozhovoru pro New Atlas, rozhodně to nebylo jednoduché. „Od chvíle, kdy jsme začali, to bylo finančně opravdu velmi náročné. Musel jsem všechno ostatní v mém životě odložit a na 150 % se soustředit na toto všechno (myšleno Rimac Automobili, pozn. red.).“

Technika pro ostatní

Píle se však vyplatila a Mate má dnes fungující společnost, jejíž technologie jsou k vidění u celé řady dalších výrobců jedinečných vozů. Důležitým způsobem, jak se automobilce podařilo udržet v zisku, je vývoj technologií pro jiné automobilky. Mimochodem, ziskové roky si Rimac Automobili připsal až na dvě výjimky každý rok od svého vzniku. U automobilky, ještě k tomu působící v Chorvatsku, se jedná o skutečně velký výkon a důkaz, jak schopný Mate je.

article-02-min

Foto: Rimac Automobili

Náčrty dílů

Díky spolupráci s dalšími producenty vozů jsou baterie, elektromotory a další komponenty s vyraženým logem Rimacu k vidění u vozů, jako je model Valkyrie od automobilky Aston Martin, lze se s nimi setkat ve vozech značek Koenigsegg, ale také Jaguar, Cupra či Pininfarina.

Rimac Automobili navíc nedodává techniku jen výrobcům vozů, které jsou pro většinu osob nedosažitelným snem. Spolu s Porsche, které má v Rimacu 15,5% podíl, se stala investorem chorvatské automobilky i skupina zastřešující automobilky Hyundai a Kia. V jednotlivých dílnách Rimacu tak budou vedle dílů pro exkluzivní vozy vznikat i díly určené pro daleko dostupnější elektromobily a také pro sportovní speciál od Hyundai.

rimac-automobili9

Foto: Rimac Automobili

Mate Rimac a šéf Hyundai Chung Eui-sun

„Doufáme, že to, co děláme, může skončit ve skutečně vzrušujících elektrických vozech, které budou dostupné širokému publiku. To samé děláme pro mnoho dalších společností, které nejsou našimi akcionáři. Mezi ty veřejné patří Aston Martin, Koenigsegg, Renault, Pininfarina a mnoho dalších, o kterých ale nemůžu mluvit. To je další část podnikání, ve které toho chci dosáhnout opravdu hodně,“ prozradil pro New Atlas Rimac.

Auta dělají pořád

Na výrobu vlastních vozů ovšem Rimac nezanevřel. V roce 2018 představil svůj další koncept pojmenovaný Rimac Concept_Two, který vznikne ve 150 exemplářích a posouvá již tak bláznivé parametry prvního konceptu na zcela novou úroveň.

Elektromobil by měl nabídnout výkon 1 914 koní a maximální rychlost 412 km/h. Akcelerace z 0 na 100 km/h u něj probíhá rychleji, než byste řekli švec, a to doslova, jelikož je této rychlosti schopen dosáhnout během 1,9 vteřiny. To z něj spolu s vozem Aspark Owl dělá jedno z nejrychleji akcelerujících aut na světě. Pamatujete si ještě na onen dětský sen o nejrychlejším vozu na světě?

rimac-automobili11

Foto: Rimac Automobili

Rimac Concept_Two

rimac-automobili4

Foto: Rimac Automobili

Vůz Concept_Two nabízí dostatečně bohaté vnitřní prostory

A přesto je Rimac Concept_Two o něco normálnější než jiné hypersporty.

„Není to jako Aston Martin Valkyrie, který má jediný účel, a to být rychlejší než Formule 1. Přitom není pohodlné, ani nemá konektivitu a další věci. My jsme chtěli, aby naše auto pohodlné bylo, mělo zavazadlový prostor, bylo super silné a aby mělo nejlepší technologii. Infotainment a konektivita jsou prvotřídní, uvnitř je dostatek prostoru, je snadné se dostat dovnitř a ven a je globálně homologováno,“ vysvětlil dvojí tvář vozu Mate Rimac pro New Atlas.

Na kupování svých vlastních vozů zatím nemá

Dnes má firma tohoto dvaatřicetiletého génia již 750 zaměstnanců. Mimo automobily vyrábí také vysoce výkonná elektrická kola pod značnou Greyp a měla by vyvíjet i elektrické vodní plavidlo. V současné době však musí, stejně jako řada jiných výrobců, řešit problémy spojené s pandemií koronaviru.

I výroba v Rimacu se musela zastavit, a přesto se Mate rozhodl dál platit své zaměstnance nehledě na to, zda mohou svou práci vykonávat či nikoliv. „Peníze nám docházely mnohokrát, a přesto se nám vždy podařilo přežít. Normálně bychom už zbankrotovali, ale nyní jsme v celkem dobré finanční situaci,“ řekl Mate pro New Atlas a prozradil, že za takovýchto podmínek by byli schopni přežít do konce tohoto roku.

rimac-automobili8

Foto: Rimac Automobili

Tým Rimac Automobili

S tím souvisí i odsunutí testování a dodávky Concept_Two majitelům, kteří si všech 150 kusů již zarezervovali. Proto se nyní lidé v Rimacu zabývají především prací u počítače, tedy vývojem, simulacemi a dalšími procesy.

Pokud to zrovna jde, do výroby se čas od času zapojuje i sám Mate. Jak ale přiznává, většinu času tráví řešením problémů, komunikací s investory, řešením smluv a zíráním do excelových tabulek. „Ale jsem zodpovědný i za veškeré technologie naší společnosti a v této oblasti jsem také velmi užitečný. Ve výsledku je to totiž ta nejdůležitější věc,“ říká Mate, který se nyní chystá i na opravu svého jedovatě zeleného BMW.

fiat-500e1

Přečtěte si takéFiat 500e si nekupujte, prosil zesnulý šéf Fiatu. Italské legendě ale baterky zůstaly a nová generace je prý Tesla do městaFiat 500e si nekupujte, prosil zesnulý šéf Fiatu. Italské legendě ale baterky zůstaly a nová generace je prý Tesla do města

S ním jeden z jeho zaměstnanců před několika lety havaroval a vůz od té doby čeká na opravu. Mate ovšem nevylučuje, že by se s ním opět mohl postavit na startovací čáru v některém ze závodů. Vozy produkované svou značkou sice může testovat, závodit s nimi ve svém volném čase už ne.

rimac-automobili6

Foto: Rimac Automobili

Testování aerodynamiky vozu

„Nemám Concept_One, protože nejsem 100% akcionářem společnosti. Pokud bych si to auto chtěl pořídit, musel bych za něj zaplatit jako kdokoli jiný, což nemůžu udělat. Takže teď doufám, že u C_Two pro mě zůstane prototyp,“ říká Mate Rimac s úsměvem na tváři.

I v tomto je Rimac trochu jiný než Elon Musk, se kterým se v životě neviděl. Jak sám říká, velice si ho váží, i přesto prozatím odmítl každou příležitost setkat se s ním. Chce totiž, aby se tak stalo až v momentě, kdy bude jeho společnost vypadat přesně tak, jak by chtěl, a to se prozatím nestalo, jak v roce 2018 řekl pro Financial Times.